Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Framvagnsbryderier..
1945 besök totalt
hgz
Gnarp
Här sen Maj 2007

Trådstartare
Framvagnsbryderier..

Hej!

Håller på med ett något tokigt projekt, byter framvagn på en -67:a Mustang.
Har fått för mej att klämma dit en Corvette C4-framvagn, eller åtminstone delar av den.

Är helt på det klara med att det finns en uppsjö faktorer som påverkar om det kommer att
funka som folk eller inte, vinklar hit & dit, geometriska centra & allt möjligt..

Men vad jag med detta inlägg i huvudsak undrar är:

1. I diverse illustrationer av SLA-framvagnar så ser man oftast den undre bärarmen avbildad
horisontellt mot marken, både i sidvy och framifrån. Finns det några för/nackdelar med detta
eller ska man försöka eftersträva nån form av vinkling åt ena eller andra hållet?

2. Fenomenet "antidive".. Så som jag förstått det (säger ju inte särskilt mycket iofs) så är det
övre bärarmens vinkel från sidan sett som är vad som avgör hur mycket "antidive" man får. Men det
är väl knappast så enkelt? Har lite svårt att greppa vad som händer i samband med "antidive"..
Så om nån har lust att förklara det på ett enkelt sätt, go ahead!

3. Bromsokens placering.. Har den nån betydelse för vad som händer med chassit vid inbromsning?
En del bilar har ju oken framåt, medans en del har dom bakåt.. Har undrat över detta i måånga år
men aldrig fått nåt svar..

Det var nog allt för den här gången.. Men det lär komma mer, framvagnen är inte på plats än!

Tackar på förhand!

Mvh Herman

Umeå
Här sen Maj 2004

Re: Framvagnsbryderier..

hgz skrev:
Hej!

Håller på med ett något tokigt projekt, byter framvagn på en -67:a Mustang.
Har fått för mej att klämma dit en Corvette C4-framvagn, eller åtminstone delar av den.

Är helt på det klara med att det finns en uppsjö faktorer som påverkar om det kommer att
funka som folk eller inte, vinklar hit & dit, geometriska centra & allt möjligt..

Men vad jag med detta inlägg i huvudsak undrar är:

1. I diverse illustrationer av SLA-framvagnar så ser man oftast den undre bärarmen avbildad
horisontellt mot marken, både i sidvy och framifrån. Finns det några för/nackdelar med detta
eller ska man försöka eftersträva nån form av vinkling åt ena eller andra hållet?

2. Fenomenet "antidive".. Så som jag förstått det (säger ju inte särskilt mycket iofs) så är det
övre bärarmens vinkel från sidan sett som är vad som avgör hur mycket "antidive" man får. Men det
är väl knappast så enkelt? Har lite svårt att greppa vad som händer i samband med "antidive"..

3. Bromsokens placering.. Har den nån betydelse för vad som händer med chassit vid inbromsning?
En del bilar har ju oken framåt, medans en del har dom bakåt.. Har undrat över detta i måånga år

Det var nog allt för den här gången.. Men det lär komma mer, framvagnen är inte på plats än!

Tackar på förhand!

Mvh Herman

Kul projekt, har du inte funderat på att ta C4-spindlarna och göra egna bärarmar/infästningar, så du får göra allt enligt de behov musslan har.

1. Beror ju på vilka egenskaper man vill ha, hur man vill ta upp jackinkrafter mm. det är enklare att sänka RC om man vinklar bärarmarna något uppåt mot hjulet, men kamberkompensationen blir bättre om man gör tvärt om. Många saker att ta i beaktande.

3, bromsokens placering dikteras generellt av vart styrarmen, altså styrväxeln sitter placerad.
Så generellt, styrväxel bakom spindel, bromsok frammför, och tvärt om.
Finns undantag där man använder bromsok som styrarm, och har fästöga på oken för styrled, men det är ovanligt.

--VVTS--
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Framvagnsbryderier..

hgz skrev:

Tackar på förhand!

Mvh Herman

Hejsan Herman.
1.
Sätt den undre A-armen parallellt med marken samt även dess infästningar mot ramen.
Den övre armen kan sitta ca 20 mm lägre vid ramen, men infästningarna är fortgarande parallella med markplanet.
2.
Strunta i antidive, man bygger inte in några vinklar som man inte är klar över att man behöver, eftersom
de även har nackdelar.
3.
Bromsok bör sitta bakom spindeln, detta för att utjämna interna belastningar i spindeln. Nu håller en spindel i alla fall, så sett är det inga problem om det finns faktorer som påbjuder frammontering.
Man vill även undvika lastväxlingar i hjullagrena, men detta är knepigare fenomen att klarlägga.

Gnarp
Här sen Maj 2007

Trådstartare
Tackar..

för hjälpen!

Magnus, jag har funderat på just det, att använda bara spindlarna och göra egna bärarmar, men nu har jag ju ändå ett par färdiga, som i princip (nåja) bara är att skruva dit. Skulle det visa sej att det inte alls funkar med dom, så får man väl varva upp svetsen lite..

Göran, tackar så mycket! Det har varit till stor hjälp, både ditt & Magnus svar. Jag är sån att jag bygger mycket "på känn", och magkänslan sa mej just det du sa om "antidive", att inte bygga in nån, om man inte vet att den behövs.. OM det skulle visa sej att det behövs (och det lär det ju göra, det är en framtung rackare jag har) räcker det då med att vinkla övre bärarmen, eller bör man vinkla båda?

Som en liten parantes i det hela kan jag säga att jag vägde de prylar jag hitills plockat bort från bilen.. 89 kilo.. Bara arrangemanget bärarmar/bromsar vägde 26 kilo per sida.. Corvettens vägde 19. Inte mycket skillnad kanske, men det känns som att varje kilo jag kan skala av av de 840 den väger fram, definitivt inte kan skada..

Nåja, det visar sej hur det blir.. än en gång, tack för hjälpen!

Mvh Herman

Umeå
Här sen Maj 2004

Har man styrväxeln framför framaxeln så får man mer dragande krafter i styrstagen, men bakom blir de mer tryckande, och göran föredrar att ha bromsoken bakom, så det torde ju vara ett lysande motiv för att ha bromsarna bak och styrningen fram.

--VVTS--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Anti effekter:

om man tittar från sidan och drar linjer genom bärarmsinfästingrna och tittar på var under och över linjen skär varandra.
Är bärarmsinfäsingrna paralella kommer det inte skära varnada, konstigt va?

Sen om vi vinkar den övre eller den under eller dåda spelar ingen roll utan det är skärningpunkten(monementanpunten=mp) läge som är intresankt.

om de skär varandra bakom framaxen har vi antidive och framför så vi mer niging.
Mängden anti/förstäring bestäms av mp läge.
Horisontella mått från hjulcentrumet till mp, vi kallar den d
och det vertikala måttet från marken till mp, vi kallar den e
Förhållandet e/d talar om hur mycket anit/förstärking vi har.

Gnarp
Här sen Maj 2007

Trådstartare
Hej igen..

Magnus, styrväxeln sitter ju så lämpligt framför framaxeln på corvetten, så det passar ju alldeles utmärkt då.. Största anledningen till att jag frågade om just bromsokens placering var att jag undrat över det länge, väldigt länge, faktiskt.. Tänkte att det hade med nån belastning av chassit att göra..

Johan, tack för den förklaringen.. Har funderat lite på om det har nån betydelse vilken av bärarmarna som vinklas, men nu sa du ju det, så då slapp jag fråga..

Påverkar bilens tyngdpunkt effekten av anti? Tänkte närmast på att en Musse ju är rätt framtung av naturen, liksom.. Den vägde 840 kilo fram och 640 bak.. Det var ju iofs innan jag tog bort nästan 90 kilo skrot i framänden. Vet inte hur många av dom som kommer tillbaka när allt är klart, men en liten viktminskning bör ju ha blivit resultatet..

Tack än en gång!

Mvh Herman

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

hgz skrev:

1
Magnus, styrväxeln sitter ju så lämpligt framför framaxeln på corvetten, så det passar ju alldeles utmärkt då.. Största anledningen till att jag frågade om just bromsokens placering var att jag undrat över det länge, väldigt länge, faktiskt.. Tänkte att det hade med nån belastning av chassit att göra..
2
Påverkar bilens tyngdpunkt effekten av anti? Tänkte närmast på att en Musse ju är rätt framtung av naturen, liksom.. Den vägde 840 kilo fram och 640 bak.. Det var ju iofs innan jag tog bort nästan 90 kilo skrot i framänden. Vet inte hur många av dom som kommer tillbaka när allt är klart, men en liten viktminskning bör ju ha blivit resultatet..

Tack än en gång!
Mvh Herman

1
Det finns en illustration i Väghållningsboken om just detta som visar hur den vridande kraften brån oket balanserar mot den ökade belastningen av framvagnen från viktförflyttningen frammåt vid bromsning.
2
Det är samma situation som "antiroll" sidledes. Man brukar undvika antidive av den orsaken att den verkar mot körriktningen varför fjädringsrörelsen delvis låses. Är bilen framtung så skall ju fjädringen stämmas därefter vilket motverkar dive till stor del. Det är även så att för mycket framflyttad vikt gör att man förlorar användningen av gummit man har bak på bilen. Eftersom bilen därmed förlorar bromsförmåga så blir viktförflyttningen i enighet med G-kraften lite mindre.
Prova med noll antidive och visar det sig att bilen bottnar under inbromsning så gå på med lite försiktig antidive.
Göran

Framvagnsbryderier..
1945 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande