Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tipps på bra biltransportsläp, Boggie 2000kg
2951 besök totalt
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004

Trådstartare

Hej,
Vi har funderat på att skaffa ett rejält stort släp till firman.
Min tanke var genast att en biltransportsläp med hel botten måste vara det självklara alternativet.

Nu finns det en massor olika fabrikat med varierande funktioner och priser så därför undrar jag om någon har några tipps.

Tanken är att skaffa ett släp med totalvikten runt 2000kg.

Fredrik
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

De flesta spörsmål runt biltransporter tycker jag brukar vara runt lastningen, dvs om det man ska lasta har mkt överhäng och låg markfrigång i överhängen. Har bilen man ska lasta inte dessa egenskaper spelar det nog inte så stor roll hur släpet är utformat avseende tipp eller ramper

Vinsch vill man ha, ngn gång kanske bilen inte kan köra upp för egen maskin. Visch kanske är bra om man ska ha upp en tung maskindel oxo.

Visch med textilband är trevligare att hantera än en stålwire. Oklart dock om det åldras snabbare?

om man normalt sett lastar bil genom att köra upp den på släpet så kanske elvinsch är onödigt, då borde det räcka med en manuell.

Riktigt lång lastyta kan vara trevligt, så att även lite hjul kan lastas framför eller bakom bilen. Tar mkt plats i dragbilen annars.

Ekerö
Här sen Jun 2004

"Dudes" släp är trevligt tycker jag:

Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Re:

Pär Hylander skrev:
De flesta spörsmål runt biltransporter tycker jag brukar vara runt lastningen, dvs om det man ska lasta har mkt överhäng och låg markfrigång i överhängen. Har bilen man ska lasta inte dessa egenskaper spelar det nog inte så stor roll hur släpet är utformat avseende tipp eller ramper

Vinsch vill man ha, ngn gång kanske bilen inte kan köra upp för egen maskin. Visch kanske är bra om man ska ha upp en tung maskindel oxo.

Visch med textilband är trevligare att hantera än en stålwire. Oklart dock om det åldras snabbare?

om man normalt sett lastar bil genom att köra upp den på släpet så kanske elvinsch är onödigt, då borde det räcka med en manuell.

Riktigt lång lastyta kan vara trevligt, så att även lite hjul kan lastas framför eller bakom bilen. Tar mkt plats i dragbilen annars.

Tippbart flak verkar vara smidigare än ramper. Samtidigt tror jag att släp med tippbart flak har något lägre lastvikt då släpet i pricip behöver 2 ramar för att fungera.

Vinsch hur nu det stavas är väldigt nödvändigt. Hade själv nytta av en sådan när växellådan sprack på strippen i Malmö förra sommaren.

Helt golv är ett måste om man ska kunna lasta annat än bilar. Är det tillåtet all lasta lösgods (Pallar, kartonger,grus,mm på ett släp som är reggat som biltransportsläp?

Fredrik
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Re:

Tord skrev:
"Dudes" släp är trevligt tycker jag:

Den lär behöva ett eget postnummer så stor den är.

Ser ut som om höger baklampa har tveksam funktion.
Placeringen av lasten på flaket verkar oxå helt optimal.

Det jag söker är en stor men kanske lite mer normal släp.
Det jag i första hand är ute efter är om någon har bra erfarenhet av något speciellt märke eller modell.

Fredrik
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002

Re:

Fredrik olsson skrev:
Tippbart flak verkar vara smidigare än ramper.

Du skall ha tippbart OCH ramper om du har låg bil.

Det är nog lite som Per menar, att ett släp är ett släp. Märken eller modeller är nog lite sekundärt. Titta på uppbyggnad och funktion - vad behöver just du.

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Lånade ett Heigo-släp förra året som man (mer eller mindre) kunde lägga på backen med hjälp av hydrauler. Plötsligt var all problematik med att få upp en ihopsjunken Healey som bortblåst, och den modellen har nog aldrig räknats som hög... Rekommendaras starkt.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Costin
Skämningared
Här sen Jun 2006

Jag lessnade på allt hyrjunk och att sitta med andan i halsen så fort man såg en blå/vit bil. Så jag gick till Reko trailer på annans rekommendation och beställde en rejäl historia efter egna önskemål.
Flaket är 5x2 meter, plant så man kan köra blåbär, brädor eller sand på det likväl som bilar om det skulle behövas, det har nåt som kallas för tipp men jag kallar det vikbart (står det tipp i pappren så blir försäkringspremien högre, bråkar lite om det men det är väl kört när man stångas med VV). Jag har dessutom ramper till det, dubbla winsch fästen ville jag ha med, hur många gånger sitter dragöglan på rätt sida? På insidan av sidorna sitter en list med fästen för flyttbara surrningsöglor, himla bra grej. Uttag för kåpa finns med om man skulle vilja köra täckt.
Två axlat, C däck total vikt 2600 kg lastar 1900 kg. Går stadigt som bara den.
Reko bygger sina kärror bastant, de är inte snyggast i världen men det är inte min Transit heller som jag drar med. Klar nöjd med den är jag iaf, lastar bilar som är i princip hur låga som helst tack vare vikbart i kombination med ramperna. thumbs up

Allmänt banåkaforum
2951 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande