| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Bygga budget Driftbil ? Lite tips här!
|
1, 2, 3 >> 13 besök senaste veckan (33756 totalt) |
|
1st lämplig RWD bil från Blocket.se = 1000kr... 1 st extra bakre krängare = 2-300kr på skroten 16 st slangklämmor = 160kr (använd slangklämmorna att säkra ihop krängarna med varandra, monteras 2 & 2) 2 st extra bakre fjädrar (skruva ihop dessa med orginalfjädrarna & säkra med 4 slängklämmor, de kan ändå inte separera då de är just skruvade ihop) (Detta är även SBF Driftingbesiktningsgodkänt) Lossa eventuellt främre kränghämmaren = 0 kr Svetsa diffen = 2-400kr eller en tårta på mekanisk verkstad släng ur inredning = 0 kr. 6 st extra fälgar med slitna däck, 50kr st på skroten reklam på bilen från skroten = billigare / gratis delar. ut & sladda
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
|
Riktigt sugen på att fixa till isbilen lite, en riktig diff är det enda jag är i behov av. Har testat sladda lite asfalt med den det blir bara innerhjulsdrifts.
Men håller det att "svetsdiffa" då? _________________ Jimmy Hedlund Bruksbil: Volvo V70R AWD -04 | 300hk/400nm Banbil: Volvo 740 TURBO -88 | ???hk/???nm |
||||||
|
har du svets så blir det billigare att svetsa ihop krängarna
min svetsdiff har hållt ca 200 mil nu pendligsbil och träningsbil. (740) |
||||||
|
Vad tror ni om 318is (90-91 med 16v motorn), dessa "budget-tips" i tråden och chip,avgas och filter? Kommer den orka på torr asfalt? Utan att gå supertungt?
Edit: Det "måste" ju gå, i och med att en 318is med chip filter och avgas kör ifrån / går jämnt mot 325or. Och sladda med 325or går ju på torr asfalt.
Edit2: Tänkte bara berätta att "gå jämnt" med 325:or är väl lite att ta i kanske men men, hur som helst så är det nog inte så intressant med 318is längre, men vem vet... :P |
||||||
|
Re:
Ta smala vinterdäck bak så går det nog utmärkt dock får du pilla ur dubben. _________________ Tobias Gunnarsson |
||||||
|
Jag började å sladda på torr asfalt med min ascona B med original 2.0E (105hk) å diffad bak axel,själklart "tunad" med sportigt avgassystem 2" å sportfilter(K&N)
Körde på 155/70/13" bak
En lite film oxå ---> http://www.youtube.com/watch?v=LKPzt
_________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||||
|
Re:
Det blir inte nå utmattning i dom av hettan då? Tänker på att man ska såga försiktigt i stötdämparfjädrarna för att undvika hetta, det är inte samma sak på krängarna då? MVH _________________ Nicklas Jäderlund |
||||||
|
Re: Bygga budget Driftbil ? Lite tips här!
Går detta att göra med fjädrarna bak på en Bmw 325 -88 De ser ju ut så här som fjädern till vänster i bild.
_________________ Per Törner |
||||||
|
Re:
Det funkar, men du måste köra med "mera" attack bara ". om jag fick bakhjulen att ryka i 4:ans växel, med strax över 100hk på AE86:an - så skall du kunna få det med 60hk i trean ! _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
|
Fast störst problemet med starlet är att dom har fruktansvärt dålig vändradie = problem när man ska sladda.
_________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||||||
|
Detta undrar jag ochså ? _________________ Markus Jonsson |
||||||
|
om du har två fjädrar till som ser likadana ut så borde det gå att göra utan problem faktiskt, annars så kan man faktiskt använda en fjäder från en tyngre bil som har samma diameter på fjädrarna. Har inte provat detta själv men jag har läst att det är vissa som har provat det, och dem säger att det funkar, men jag kan inte garantera det. Någon anna här kanske vet? /Påsen _________________ PÅSEN RACING Robert Johnsson, Älmhult |
||||||
|
Ett annat tips för nybörjare är (enl. mig), att börja med en bil med lång hjulbas, då jag tycker det är lättare att hitta balansen på en sådan.
Lärde mig att drifta i omega 3000 och Volvo 760. Sen testa jag e30 (318), och då blev det liv i luckan. Numera testar jag det mesta, men svetsa lite diff, och hitta balans. (om ni vill ha den ultimata släppa bakvagnsbilen, kapa asmycket på fjädrarna på en 740/240, vissa säger att man får bättre väghållning, jag säger.... mindre bakvagnsgrepp) Eller som en vän till mig sa (ang. hjulbas), "Kan man sladda Starlet, så kan man sladda vadsomhelst). _________________ Martin Fåglefelt VW Passat 2.0tdi 4motion -14 Volvo C30 -10 DrivE 0725-423500 |
||||||
|
Varför inte en FWD? Seriöst svar tack. |
||||||
|
För att man inte kan sladda ordentligt (rejält/som det skall ) med FWD.
Drifting är en sport för just bakhjulsdrivet ju, även om det ej står i reglerna. var ju en FWD Civic som vann en D1-deltävling i Japan för några år sedan. http://www.youtube.com/watch?v=kOASj mvh/ ........kristian _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
|
Håller med om det, men jag ville höra det från nån mer insatt. Sett filmen på Civicen, visst sladdar det men det ser inte lika kul ut som med en RWD. Även om det går att få ställ på en FWD med handbroms så borde man tappa fart och inte kunna hålla den uppe på samma vis. Jag skulle själv vilja kalla det att köra på sladd, och drifting är ju mer att man powerslidar genom kurvorna. |
||||||
|
Re:
Mjaa fast 325 är ju 6cyl & 318is 4cyl så 325 får ju bättre vrid och därmed säkert lättare att "drifta" kanske.. men vid rätt varvtal släpper 318is med ^^ har sj en 318ti compact & det är ju inte mkt som skiljer på dom motorerna och min släpper ju om man vill : ) men aa.. du får åka ut och prova se om det släpper (om du nu inte redan gjort det ( ; _________________ Mikael Sanfridsson |
||||||
|
|
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1, 2, 3 >> 13 besök senaste veckan (33756 totalt) |