Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo Pv 544 16v. Projekt till salu.
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (49994 totalt)
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461


Trådstartare
Lillhemsken, eller en fusk PV-sport berättas det om här.

Kaross:
Volvo PV 1962. Kommer besiktas som ombyggt fordon.
original förutom ny torpedvägg och kardantunnel.

Motor:
Volvo B230 med 16V-topp.
Dubbla Webrar med tändning från Prospark.

Växellåda:
Dogbox från Sellholm.

Bakaxel:
240 med lamelldiff, fyrkolvsok. Coiloverdämpare från Sellholm.

Framvagn:
Skivbromsar med fyrkolvsok. Coiloverdämpare från Öhlins.

Interiör:
Framstolar från Recaro. Pedalställ från Gockis.


_________________
/Nicke Lindgren
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Vad sitter det under huven?
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461


Trådstartare
poh99 skrev:
Vad sitter det under huven?


Nu fokuserar vi på väghållningen..

_________________
/Nicke Lindgren
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



På tiden att 'lillhemsken' hamnade bland banåkarbilarna. Denna tråden ska följas med stort intresse. Är det standard framvagn som sitter där nu?

_________________
Peter Karlsson
Citera
anton7
Umeå Hörnefors
Här sen Apr 2004
Inlägg: 375



Hej den där bilen tror jag att jag tidigare har varit ägare till,i fall det är den så köpte jag den av en gubbe som passade på att pensle måla hela bilen sam tidigt som han ändå målade huset, Jag tror reg nr började på a och slutade på j. mvh Anton

_________________
Anton sandström
bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461


Trådstartare
Barbapappa skrev:
Är det standard framvagn som sitter där nu?


Ja det är std. Ihop med skivor och ok av rekomenderad storlek kommer nog
bilen gå att åka något säkrare med. Håller på att blästra bärarmar etc. Så
efter jag fått på färg och bromsar på är det bara framvagnsinställning kvar.

Någon som har tips om det? Mannen som ska göra inställningen har säkert
koll, men är det några modifieringar jag borde göra innan framvagnen monteras?

Bakaxelns historia handlar om upphängning av en 240-axel i PV'n standard fästen.
Synpunkter på det? Förutom att det borde vara 4-link etc..

_________________
/Nicke Lindgren
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355



Bra att det börjar röra på sig Nicke. Du har ju börjat i helt andra änden än vi gjort men med din mottor kommer du nog att ta en och annan på ren effekt.

_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
Jonas Segerholm
Ö-vik
Här sen Aug 2003
Inlägg: 53



Berätta om lådan NU!!!!!!!

_________________
Jonas Segerholm
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Förutom att det borde vara 4-link etc..


Ääääääääää, kanske på en raktframbil ja, men inte på en svängbil.

Citat:
men är det några modifieringar jag borde göra innan framvagnen monteras?


Lättare att svara om man vet hur junket ser ut
Bilder tack

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Tuff bil =)

Vill du ha diverse tips så kolla med André http://www.bendixen.se/

_________________
Daniel Steiner
Citera
MarcusG
Hässleholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 79



Trevligt bygge kommer följa detta....

_________________
Marcus Gunnnarsson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Jonas Segerholm skrev:
Berätta om lådan NU!!!!!!!

Jag vet...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461


Trådstartare
Till fuling.
Citat:
Ääääääääää, kanske på en raktframbil ja, men inte på en svängbil.

Citat:
Lättare att svara om man vet hur junket ser ut Bilder tack


A svarar jag tack och på B ordnar jag några bilder. Mått du behöver veta mätas.


Som ovan fast något större bild


Större bild

_________________
/Nicke Lindgren
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461


Trådstartare
Jonas Segerholm skrev:
Berätta om lådan NU!!!!!!!

super7 skrev:
Jag vet...


Vad är det med växellådan?



okej, den är frän.

_________________
/Nicke Lindgren
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Nicke Lindgren skrev:
Till fuling.


Som ovan fast något större bild


Större bild


Ja du, tryckt understyrt blir det pga att ytterhjulet får mer possetiv camber pga geometrin.

Spåntant så behöver övre bärarmsinfästing i framvagnsbalken ner en 0,5km, LITE överdrivet

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461


Trådstartare
fuling skrev:

Ja du, tryckt understyrt blir det pga att ytterhjulet får mer possetiv camber pga geometrin.
Spåntant så behöver övre bärarmsinfästing i framvagnsbalken ner en 0,5km, LITE överdrivet


ok, då får det kanske vara som det är tillsvidare. Är det nåt sånt här du tänker? BILD

280 x 26mm skivor är inhandlade (volvo) så nästa vecka hoppas jag lillhemsken får på sina cymbaler.
Resterande framvagnsinställningar som går att göra inom ramen för std-framvagnen fungerar nog för mig.

Som "nzorikko" skrev kan jag ha kul på bana enbart med effekten i en så pass lätt bil. Men i dagsläget blir
hjullupphängningen uppdaterad till den grad så jag kan besikta den och börja köra. Men sitter någon vid datorn
och har lust får den gärna illustrera hur man kan/borde göra med bärarmen. Fort är man framme med svetsen..

Tack för idag, slut för idag.

_________________
/Nicke Lindgren
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Kul att se en PV här! Jag har själv en 61/62 och har haft liknande funderingar angående bakaxel. För de som är nybörjare på PV kan jag kort säga att axeln hänger i princip i ett triangelstag i axelhöjd med en tredje länk i diffhusets ovankant. Till detta kommer panhardstag. Det känns som ett överstigligt problem att fästa vilken axel som helst i ytterkanterna mot bärarmarna men mittfästet är knepigare. Jag snackade med en snubbe från Turbo Club North som hade satt någon sorts plattjärnsbygel från axelrör till axelrör i en båge över diffhuset för att skapa ett övre fäste. Om du kollar SFR Dannes Asconatråd så sätter han en 740-axel på sin bil. Det fina med den axeln är att det finns några fästen för en momentarm som man borde kunna fästa någonting i som man i sin tur fäster tredje länken i. Jag dumpade själv framvagnen till förmån för en 140-framvagn. Monteringen av framaxeln på bilen är relativt enkel, det knepiga är en vettig styrning (jag vill helst slippa originalsnäckan).

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Ja något i den stilen, men man får kolla mer nogrant när det blir aktuelt.


140 framvagnen är kanske bättre men inte bra, finns en tråd om 140 framvagnen.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Jaså, jag hittar ingen tråd med det ämnet vid en hastig sökning. Tips är välkomna.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197



Här är den tråden fuling pratar om:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23217

Det roliga med PV-framvagnen är ju att dom satt dämparen i övre och nedre a-armen, istället för att ha övre infästning i en fast punkt, så hela skiten fjädrar när det svänger.

_________________
Conny Uppvall
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



OK, det tog ett tag innan tråden spårade in på 140-framvagn! Med ledning av de skisser som förekom så hamnar man iaf på rätt sida om "camberkompensering eller inte" om man sänker till dess nedre bärarmens lagringspunkter ligger i våg med varandra. Det läget kommer man snabbt ganska nära när man börjar sänka lite. Sen kan man öka camberkompenseringen genom att sänka övre bärarmens infästning mer eller mindre.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo Pv 544 16v. Projekt till salu.
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (49994 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande