Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 928 GTR, demontering pågår
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (40855 totalt)
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 87


Trådstartare
Kolja skrev:
Ventiltätningar och/eller kolvarnas oljering är min gissning.

Leakdown-test före demonteringen är bra.


Jo, jag önskar att jag hade haft såpass koll så jag gjort ett test innan men men....nu är det för sent.

Blir väl sannolikt att byta ut det mesta men det är alltid bra för en nybörjare som jag att få lite insikter, åsikter och tips på vägen. Hoppas på tätningar/ringar och att jag inte hittar något större fel än det.

Tack Kolja! thumbs up

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401



Kolja skrev:
Ventiltätningar och/eller kolvarnas oljering är min gissning.

Leakdown-test före demonteringen är bra.


Ventiltätning/styrning tror jag också på, och antar att du per automatik byter kolvringar ändå?

/Fries

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6205



Fries skrev:
Kolja skrev:
Ventiltätningar och/eller kolvarnas oljering är min gissning.

Leakdown-test före demonteringen är bra.


Ventiltätning/styrning tror jag också på, och antar att du per automatik byter kolvringar ändå?

/Fries


Svaret får du efter du vet hur kompression/tryckförlust ser ut. Du kan även mäta upp gapet/spel på kolvringar

Byter du ringar ska det honas också vid stålfoder. Nicasil på Posse?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 87


Trådstartare
Detta om cylindrarna från ett annat forum:

Attempting to hone the cylinder walls (yes, those are the "bores") with the same equipment and techniques used for normal iron blocks (or steel lined cylinders) will destroy the block.

If any engine builder suggests honing the bores, tell them NO!!!!
And then run away from that shop.

If they approach the engine with a standard hone, hit them over the head with the biggest hammer in the shop (I'm only kidding a little bit).

There is a very specific technique for resurfacing the bores. It is not something every shop can do.

Jag räknar med att byta även ringar men vill försöka få koll på varför motorn läcker så mycket olja så jag verkligen är säker på att jag fixat felet innan jag plockar ihop allt igen.

Hur går man tillväga för att mäta upp spelet på kolvringarna?

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6205



Sticker ner ringarna löst (försiktigt de är sköra) i loppet ngn cm och mäter gapet med bladmått. Jämför mot specifikation för max slitage. Sedan kan man mäta även spel mot kolvringsspårets tak/golv. Viktigt göra rent spåren från kokspartiklar etc.

Nya ringar måste ha rätt minimått så de inte nyper vid expansion.

Nicasil är speciell process, ja.
http://www.flexhoneblog.com/2012/11/the-flex-hone-for-niaskil-engine.h . . . .

Normalt så är ett Nicasilskikt så hårt att merparten av slitaget sker på kolv/ring.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 87


Trådstartare
Kolja skrev:
Sticker ner ringarna löst (försiktigt de är sköra) i loppet ngn cm och mäter gapet med bladmått. Jämför mot specifikation för max slitage. Sedan kan man mäta även spel mot kolvringsspårets tak/golv. Viktigt göra rent spåren från kokspartiklar etc.

Nya ringar måste ha rätt minimått så de inte nyper vid expansion.

Nicasil är speciell process, ja.
http://www.flexhoneblog.com/2012/11/the-flex-hone-for-niaskil-engine.h . . . .

Normalt så är ett Nicasilskikt så hårt att merparten av slitaget sker på kolv/ring.


Alusil verkar vara materialet i blocket och cylindrarna.

Vilket sätt är det enklaste/mest exakta sättet att mäta kolvringarna av ovanstående två sätt och brukar det vara svårt att få bort dom gamla ringarna från kolven?

Många frågor blir det och jag är mycket tacksam för all hjälp!




_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6205



Alusil har jag ingen erfarenhet av så det får någon annan besvara hur det behandlas.

Kolvringsmåtten är 3 olika; gapet, övre/undre mot spår.
Jag brukar nöja mig med ring-gapet.

Finns säkert massor skrivit/fotat på nätet hur man mäter. Du behöver kolla vad just din 928 har för spec på max/min mått.

Ringarna kan vara lite ömtåliga, man bör bara öppna dem precis så de går att få ur spåren.
Sedan ska de monteras med vissa vinklar mellan resp. ring för att låsa in gastrycket.

Är det bruna på bilden i cyl loppets överdel vändkanter?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 87


Trådstartare
Tack för info! Ska läsa på lite mer specifikt för 928.

Den bruna ringen är i överkant av cylindern och alla ser likadana ut. Vad tänker du om den ringen?

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6205



GTRThomas skrev:
Tack för info! Ska läsa på lite mer specifikt för 928.

Den bruna ringen är i överkant av cylindern och alla ser likadana ut. Vad tänker du om den ringen?


OM det är vändkanter och du beslutar dig för att byta ringar så måste den kanten bort - annars mår de nya ringarna inte bra.

Det måste finnas många 928 åkare under åren som gjord denna resa och det är nog bra att ta del av deras erfarenheter/misstag före du själv går loss.

Påssedelar är ju dyrt - har jag hört ;-)

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 87


Trådstartare
Arbetet fortgår med nermontering. Motorn blir mindre och mindre och nu är rutorna ute oxå.








_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 87


Trådstartare
Då var man igång igen. Lättning av dörrar vilket gav 18kg totalt:



Annars fokus på att förbereda för montering av bur. Bort med limrester, isoleringsrester och tjärmattor. Känns gött!!

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401



GTRThomas skrev:
Då var man igång igen. Lättning av dörrar vilket gav 18kg totalt:



Annars fokus på att förbereda för montering av bur. Bort med limrester, isoleringsrester och tjärmattor. Känns gött!!


Gott att se att du inte helt glömt bort bilen!

/Fries

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 87


Trådstartare
Nån gång ska den väl rulla igen!

Behövde lite uppehåll i husrenoverandet nu så då blir det fokus på denna skönheten.

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 87


Trådstartare
1,4 kg till bort från dörrarna. Ljuddämpningen väger verkligen!





Nu är den snart redo för burmontage:


_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 87


Trådstartare
"Bilen" ute ur garaget för första gången på några år!



_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 87


Trådstartare
Blev ett besök hos Finess i somras




Otroligt nöjd med deras svetskunskaper

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
Tux
Trollhättan
Här sen Jul 2006
Inlägg: 120



Sakta men säkert!

Jag ser fram emot att se den igen.

_________________
Pontus Mikaelson

Kulbil: Porsche Cayman S 2006
Bruks och pendlarvagn: Peugeot 207, risig men betald...
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 87


Trådstartare
Tux skrev:
Sakta men säkert!

Jag ser fram emot att se den igen.


Ja, med betoning på saaaaaaakta....

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
928Mattias
Torslanda
Här sen Nov 2006
Inlägg: 75



Roligt att se att det fortfarande finns liv i en 928 byggtråd

Hoppas att det finns inspiration så att uppdateringarna kommer lite tätare nu.

_________________
Mattias Hofvendahl
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 87


Trådstartare
928Mattias skrev:
Roligt att se att det fortfarande finns liv i en 928 byggtråd

Hoppas att det finns inspiration så att uppdateringarna kommer lite tätare nu.


Jo, men inspirationen är på uppåtgående så det kommer fler uppdateringar. Närmast blir det renovering av Torquetuben.

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
928Mattias
Torslanda
Här sen Nov 2006
Inlägg: 75



GTRThomas skrev:

Jo, men inspirationen är på uppåtgående så det kommer fler uppdateringar. Närmast blir det renovering av Torquetuben.


Blir det lager från blackseard.com eller standard?

_________________
Mattias Hofvendahl
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 928 GTR, demontering pågår
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (40855 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande