Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Camber, gatdäck vs. R-däck?
<<   1, 2
10053 besök totalt
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Vi har berört detta med "camberskruvar" förut bl.a. i denna tråden:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3516

_________________

Rice and shine
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Hmm... så går det när man sover på lektionerna

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



M Friberg: Ahaa. Nu har man lärt sig något nytt

Göran:
Har funderat på excentriska bussningar till min bil för att kunna bygga mer camber än dom -2 grader jag har just nu. Kollade på alfaheaven.com där dom säljer detta kit men...
http://www.alfaheaven.com/Catalog/INSTRUCTIONS/StrRites.html
På deras sida så står det att man skall förlänga???!!! övre bäramen när man sänker för att behålla fjädringsgeometrin. Kitet skall tydligen vara för "gatbilar" men även lämpliga för race bilar.
men....kan man då vända på dom eller funkar inte det?
Vad händer med hjulvinklarna när man har infjädring och den övre bärarmen är kortad?
Med Mcpersson med ändrad camber händer väl ingenting med hjulvinklarna vid infjädring förutom mindre spårvidd

???

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Kunta skrev:
Göran:
Kollade på alfaheaven.com där dom säljer detta kit men...
http://www.alfaheaven.com/Catalog/INSTRUCTIONS/StrRites.html
På deras sida så står det att man skall förlänga???!!! övre bäramen när man sänker för att behålla fjädringsgeometrin. bärarmen är kortad?
Med Mcpersson med ändrad camber händer väl ingenting med hjulvinklarna vid infjädring förutom mindre spårvidd

???


Kunta,

Kollade sidan men såg inte hur det ter sig på bilen. Skulle behöva en tydlig bild på upphägningen. Sänker man bilen så drar oftast övre A-armen in spindelleden till mer negativ camber. Om det är kompensation för detta dom menar?

Är det frågan om stor sänkning så blir A-armsvinklarna sämre, särskillt om dom är korta. Du får ett oroligt roll-center när bilen fjädrar vilket gör att bilen kan svänga mellan över-understyrning.

Nu vill jag inte överdriva betydelsen av detta. Ska du bygga om til ren banbil bör man titta på hela geometrin för att slippa göra om allt igen.
Kit är många gånger en förenklad lösning för att det ska funka och samtidigt gå lätt att bara skruva dit.

Det händer saker även med Mc,P, men inte som med dubbla A-armar.
A-armar har ett läge där vinklarna är bra, men på sidorna (vid sänkning) blir dom oftast för branta. Är bumpsteer inte bra blir dom avvikelserna också mer påtagliga efter sänkning. (Fast på Panteran blir bump-steer bättre).

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Sparade trådar/FAQ
Camber, gatdäck vs. R-däck?
<<   1, 2
10053 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande