Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Tips vid mellangas - nedväxling?
4088 besök totalt
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Vad är rätt...?

Jag brukar vilja fippla lite på gaspedalen med hälen vid nedväxlingar samtidigt som jag går på bromsen hårt inför en kurva. Sedan en tid tillbaka har jag tagit bort abs'en på min bil och det blir en del korta låsningar vid varje nerväxling/kopplingsuppsläpp...
Senaste bankörningen på Gelleråsen testade jag att inför Ejes kurva att hålla kopplingen nere genom hela nerväxlingen (från fyran via trean till tvåan) vilket resulterade i en mera kontrollerad inbromsning med mindre låsning som följd. Det blir lite trögare att få i växlarna och jag förlorar motorbroms, men som sagt det blev mindre tankemöda lagd på att dosera bromsen rätt.

Hur gör de som verkligen kan (och inte kör med ABS)?!

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



om jag har fattat det rätt så är det nog tänkt att du ska släppa upp kopplingen och mellangasa mellan varje växling.
Så brukar jag göra iaf, men det går inte särskilt fort om man ska petar ner mer än en växel
Men det är väl en sån sak man får träna på väldigt länge för det ska flyta snabbt... nu har jag iaf börjat kunna dosera med hälen och hamnar oftast hyfsat rätt i varvtalsregistrets trots att jag bromsar samtidigt.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Dels är bromsbalansen på en bil injusterad så att man s.a.s. räknar med motorbromsen när man valt kolvdiametrar för att avgöra hur mycket bromskraft man ska få bak.

Utan motorbroms bromsar bilen alltså inte så som den ska.

Dessutom så ger motorbromsen en stabiliserande verkan på bilen så att inbromsningen blir rakare.
Detta särskillt om man har diffbroms.

Rätt tillvägagångssätt är att ge mellangas (med hälen) för att matcha in varvtalet. Detta görs under själva inbromsningen så om det tar lite längre tid gör inte så stor påverkan.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
grendel
Kyrkslätt
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181




_________________
Micke Bergman
Alfetta GTV 2.0 - Roadsport
Alfa 75 TS - Endurance
164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Tips vid mellangas - nedväxling?
4088 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande