Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Om Metric Mechanic. Til BMW (318is) mafiaen
1701 besök totalt
PeR4

Här sen Sep 2004

Trådstartare

Planlegger motoroppgradering av leksaken(318)ISbilen, funderer på at kjopa delar fra den her firmaen: http://www.metricmechanic.com/

Motordelar: http://www.metricmechanic.com/pdfs/M42_M44_Engine_Series.pdf

Kan dom anbefalas?

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Fina saker men till helt horribla priser om du frågar mig.

6% ökat flöde i deras toppar som de gör enormt krävande jobb på är direkt dåligt...vill minnas att den topp jag har liggandes har en flödesökning på 12% med originalventiler och gashastighet inom de värden man bör ligga på.

Som sgat duktiga på vissa saker och vissa delar kanske kan vara prisvärda.
Men om du söker lite i gammla trådar här och på div bmw/M42-forum kommer du få alla tips du behöver för att uppnå bra med effekt billigare.

Kolla på Rolfson/Flesh, dom vann 2 race i BMW Cup Modifierad i helgen med en M42 på ca 200hk.
En del fina godisdelar, men vissa väldigt standardmässiga oxå. thumbs up

Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005

Re:

Andreas Lidström skrev:

6% ökat flöde i deras toppar som de gör enormt krävande jobb på är direkt dåligt...vill minnas att den topp jag har liggandes har en flödesökning på 12% med originalventiler och gashastighet inom de värden man bör ligga på.

Men om du söker lite i gammla trådar här och på div bmw/M42-forum kommer du få alla tips du behöver för att uppnå bra med effekt billigare.

Kolla på Rolfson/Flesh, dom vann 2 race i BMW Cup Modifierad i helgen med en M42 på ca 200hk.

Den är väl helt standard, eeeeellllllleeeerrrr

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

Rolfson skrev:
Andreas Lidström skrev:

Den är väl helt standard, eeeeellllllleeeerrrr

Dubbla Su och K-kam...

Som sagt, trevligt godis.
Men redan med "sniktrimmet" gick den riktigt riktigt bra så för en gatmaskin behöver man inte alltid köpa allt det dyraste, bara man vet vad man ska satsa på. thumbs up

PeR4

Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

Andreas Lidström skrev:

Jag har lest lite thumbs up :
- 2/3 innsug fra E36 M3, (..inte lett å få tag på!)
- vev från M47, (måste va i god ordning, lite maskinering må til)
- M42 (eller M44?) block med maksimal borning,
- upptagen stromningsoptimerad topp(M42 eller M44?) med ventilar från M44(6 mm)

Jag tror från Metric: rådar, stempel, teflon lagerskålar, lettade (till 7700 rpm)hydrauliska vent. loftare, blueprintad oljpump, och lite mer..

Kammar: fabrikat/hvilke duger for rolig effekt/kjorbar motor OCH utslepp innanfor Biltilsynens grenseverdier?
Er singel register bettre enn dobbel? Singel: mindre masse, det er viktigt vid 7700 rpm. Dobbel: tåler mer stryk?.
programerbart sprut? Kan den originala hjernen lurast til at fungera 95% av effekt nivå åt den programerbara?

MMs motor: 205 hk/7500, fungerar til banbruk från 4300 och helt ok avgasverdier for California.

Beklagar Svorsk språk.

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Vill du lägga en förmögenhet på en amssa delar på en mtoor som enbart ska gå banträff (?) så får du ju...men att få näääästan lika bra snurr på bitarna men till en BETYDLIGT lägre kostnad känns mer begåvat om du inte ska vinna tävlingar.

Med svarvade M50-kolvar, portade topp med orginalventiler, "ful chip" och ett bra avgassystem ger en M42 över 170hk vid låga varv och med ett fint vrid. I med nga lagom kul kammar och du har 15 hk till.

Detta är det billigaste viset och kräver inga komplicerade ombyggen av sprutet.

Har jag missuppfattat dig helt och verkligen vill bygga en värsting så kan nog vissa av kunskaperna/delarna från MM användas...men du kommer tjäna på att höra med ngn som byggt M42 tidigare...både i pengar och effekt. Däremot lär det bli svårare med bilprovningen då.

Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Precis som Andreas säger så kostar det $$$ att trimma M42. Köp en S14 istället, kom billigare undan och få fler hästar. 170hk får du ut ur en STANDARD grupp N M42 som är blueprintad enligt reglementet utan trimmkamm och bearbetad topp, men till ett pris av 50-60`k om du inte kan göra allt själv!

För de pengarna får du en S14 drivlina...

Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

Putrix skrev:
Precis som Andreas säger så kostar det $$$ att trimma M42. Köp en S14 istället, kom billigare undan och få fler hästar. 170hk får du ut ur en STANDARD grupp N M42 som är blueprintad enligt reglementet utan trimmkamm och bearbetad topp, men till ett pris av 50-60`k om du inte kan göra allt själv!

För de pengarna får du en S14 drivlina...

oxå en väg att gå...

Trimma enligt Grp.N gör man ENBART då reglementet säger att man måste. I ALLA andra fall är det otroligt dyra och krångliga hästar att finna.

Men vill man nu promt åka M42 och trimma så kan man nå domdär 170 hk relativt billigt.
Efter vad jag funnit ut är det kammarna som är allt för snälla i M42 och där borde man kunna vinna mest hk/kr och med enklast möjliga modifiering.

Volym är alltid bra så om man hittar en dieselvev och beg. M3-kolvar så är det väl steg två.

Toppen flödar riktigt bra redan orginal, men ett sätesjobb kan man väl kosta på den om den är lös.
En portning likt den jag har (på hyllan ) går lös på ca 6000kr hos den killen som gjorde jobbet åt oss. Samma topp som Rolfson har för övrigt. 12% ökat flöde mot original om jag minns rätt.

Sen ska man ju helst på emd ett ritkgit sprut och även 4 spjäll vore ju trevligt men kostar tid och pengar.
På en gatmotor skulle jag nog bygga en så stor bottendel som möjligt men hålal mig ifrån dyra kolvar och stakar. Toppa allt med lagom vassa kammar så man fortfarande klarar besiktningen. Ev porta toppen om man ändå har den löst (pengarfråga). Bygag ett bra avgassystem.

Sist men inte minst låta ngn duktig person mappa den så du får ett anpassat chip.
om mapparen är haj så kan man koppla loss luftmängdmätaren och slippa klaffen...men då måste man mappa mot spjällvinkel och varvtal.

detta borde bli en vridstark och bruksvänlig gatmotor med bra drag i.
Dock lite billigare än MM:s delar.

PeR4

Här sen Sep 2004

Trådstartare
ombygging av 318is med en S14 godkjennes ikke av Bilprovningen i Norge uten M3 bromsar och fjäderben.

Min erfaring er at en S14 med gear UANSETT koster endel kr.. Många av dessa motorer/gearkasser til salu er i behov for renoverande. På nogra av dom som er renovead er arbetet amatormessigt. Det er inte lätt å veta vid kjop hva som er bra och inte så bra..
Så hog pris, usikker mekanisk tilstond.. Og nodvendigt med M3 bromsor/fjäderben for å få Bilprovningen til at

och.. jag gillar M42 thumbs up .

Allmänt banåkaforum
1701 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande