Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Bra walkietalkie för träffar o även samåkning?
1, 2   >>
13567 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag har letat efter riktigt billiga walkietalkies MED squelch (så det är tyst o inte brusar när ingen snackar). Häromdagen var jag på Bauhaus ute i Barkaby och hittade denna variant för 500 spänn för TVÅ stycken! 250 spänn styck är sanslöst bra pris IMHo.

Har inte provat hur långt de räcker om man kör landsväg med två bilar men där är ju tanken att använda dem när man ligger precis i närheten av varandra (för när man tappat bort varandra kan man ju använda mobiltelefonen istället)

För banträffar o slalom så bör de funka kanon!



Den har 8 kanaler (446MHzbandet). 0,5 watt uteffekt. Max avstånd 5 km (vilket blir betydligt mindre med hinder i vägen förstås... Hörlur o mikingång om man vill koppla till hjälmen eller headset. Kan ställas att scanna flera kanaler.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



om det finns intresse för flera så kan jag ev fixa lite rabatt kanske (dock inte hur många som helst).. jobbar lite extra där på helger =)
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

jag har en 6-8st som vi använder på hojarna och vid depåsnack på racerbanan. räckvidden från bil till bil är ungefär 3-500m om inga hinder är ivägen.
provade senast igår på väg hem från landet.
ungarna är som galna att åka i två bilar och snacka strunt med varandra
kanske vore nåt för rejsa på väg till träffar mm.
tror att jag läste nånstans att alla dessa olicensierade komradio (oavsett märke) funkar mot varandra.
om det går kanske vi kan testa under ss-resan.
vi kan använda mina för dom som är intresserade.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2912

Namndispens
Namndispens

Jag har liknande, fungerar perfekt när man som jag klänger på berg. Ibland när det blåser som f*n så hörs ju inte kommando orden längre, och då är det skänt att prata i vanlig stämma istället för att skrika sig hes till någon som i alla fall inte hör vad man säger pga att det blåser som 17on...

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Har liknade av ett annat fabrikat (samma band). Funkar kanonbra även mot andra fabrikat. Har också öronsnäcka och mik på sladd, typ mobiltelefonhandsfree, perfekt under hörselskydden. thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505



Ett tips om man använder dem i tävlingsbilar och på andra ställen där det låter rätt så mycket är en strupmikrofon.
Nu har jag dock ingen aning om vad en sådan kan kosta, gissar runt 3 000:-.

Fick prova en sådan genom en bekant och de är riktigt bra saker, du har som ett tunt band runt halsen med en membranmikrofon inbyggd så det spelar egentligen ingen roll om du viskar eller skriker, du hörs ändå - och den reagerar (nästan) inte på omgivande ljud.
Används mest av polisens specialinsatsstyrkor och diverse militära specialförband.
Citera
Costas Amiridis
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 45



intresserad!!

_________________
jag brummar
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Hade strupmik i lumpen, personalen i alla pansarfordon har sådana.. blir lätt lite oväsen i sådana fordon Men dom funkade dock extremt bra, gick att prata och göra sig hörd under skjutövningar och under färd...
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Jag hade också strupmikrofon i lumpen, det var kanske en vettig idé eftersom jag var Pjäsgruppchef på en Haubits 15.5...
Ville bara säga att det funkar asdåligt att viska.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Jag har varit på banträffar där denna typen av apparater använts mellan posteringarna och tycker inte att dom var bra på det sättet dom användes där.
Dom var inte bra beroende på att man hörde inte ett dyft vad som sas när samtidigt bilarna åkte förbi. Ett måste är isåfall utgång för öronsnäcka eller dylikt.

Dyrare apparater klarar att ge högre volym, vilket gör att man hör ändå trots omgivande buller.

Som kommunikation mellan bilarna på t.ex. en Ringenresa är dom ypperliga.

Magnus, du kan ju ta med dom till Kullen så kan vi testa dom.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



MaZ skrev:
Jag hade också strupmikrofon i lumpen, det var kanske en vettig idé eftersom jag var Pjäsgruppchef på en Haubits 15.5...
Ville bara säga att det funkar asdåligt att viska.


Haubits 77 är manligt!

Vi kör med dessa radios också, det funkar ganska bra. Vi har dock problem nu med allt oväsen i bilen, det löser sig förhoppningsvis med riktiga mickar till hjälmarna..

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Strupmicken ni alla snackar om heter MP9 och är ett mindre h-vete att löda...

Sladdkvaliten (Inköpt skit. Säkert Amerikansk ) är MKT underlig. Men det funkar!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Angående att det hörs dåligt från dom så hade jag samma problem på senaste blackrace Där kör vi me radio men det är lite svårt att höra när en bil drar på fult förbi så jag gick till Euronichs o köpte en liten öronsnäcka för 20 kr ska testa om den funkar att använda. Var och kollade på komplett öronsnäcka med mick för Kom radio men dom kostade ju som en vanlig handsfree till en mobil telefon och det är det j inte värt det för lånade radios men jag kan raportera tebax hur bra dom funkar.

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag såg att onoff har ett set med två liknande komradios inklusive headset o laddare för 600 spänn! (man ska ha med sig en kupong från ett reklamblad de delat ut bara, annars var det 800-900 spänn...)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lysmask
Karlstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 4



Här i stan kör folk med Cobras billigare modell, säljs på Siba för 499:- (474:- i webshop) för ett 2-pack.

http://www.siba.se/product/Product.aspx?id=56438

_________________
/Jan Olsson
Citera
frav
Halmstad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 107



Hej!

Jag använder också såndana här WalkieTalkies sen ett tag tillbaka. Denna typen av WT kallas P.M.R (Private Mobile Radio) & arbetar på 446MHz som är licensfritt.

Jag har TopCom TwinTalker 3000 inköpta hos [url=http://www.jula.se/item_info.asp?id=10892&id_str=¤10892]Jula[/url]. Funkar mycket bra vid bankörning & andra aktiviteter. Jag har skaffat till handsfree med och det är suveränt med hjälmen på. Där är även en PTT knapp i handsfresmicen så det är enkelt att snacka även vid körning. Vox funktion finns också, men den har jag inte testat.

Tänk på om ni köper billiga P.M.R WTs så finns det inte alltid alla kanaler. Jag har kompisar som köpt billiga och de har bara två kanaler vilket kan ställa till det ibland.

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Någon som vet var man kan få tag i en adapter så att jag kan koppla in headsetet som sitter i Peltorhjälmen till dessa? På Peltorn sitter det en enda ganska fet kontakt som avlägset liknar en gammal stor hörlurskontakt fast denna är kortare o har fler poler. På komradion är det ju två minitele...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lysmask
Karlstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 4



Magnus Thomé skrev:
Någon som vet var man kan få tag i en adapter så att jag kan koppla in headsetet som sitter i Peltorhjälmen till dessa? På Peltorn sitter det en enda ganska fet kontakt som avlägset liknar en gammal stor hörlurskontakt fast denna är kortare o har fler poler. På komradion är det ju två minitele...


Peltor har ett gäng adaptrar till olika kommunikationsradios i sitt sortiment, kanske nån passar din. Bör gå att köpa via vanliga återförsäljare av deras produkter. Se ex på sid 7 i denna pdf. http://www.peltor.se/PDF_Download/PDF_SE/Comm/Rally_SE_2003.pdf

_________________
/Jan Olsson
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



När jag var på TrendAB för ett tag sedan så sa han att de hade adaptrar till de flesta radioapparater, så du kan ju höra med dem om du har vägarna förbi..

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Jag köpte precis en uppsättning Cobra MT700-2 på Juila för 945:-
De fungerar riktigt bra och har en hel del finesser (vattentät, röststyrning, Belyst Displatmassa kanlar PLUS Baby monitor vilket gör att man lätt kan avfärda frugans anmärkningar om att man köpt leksaker!)

Jag har testat grejorna under sommaren och räckvidden med fräscha batterier är lätt 3km.

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



AL skrev:
Strupmicken ni alla snackar om heter MP9 och är ett mindre h-vete att löda...

Sladdkvaliten (Inköpt skit. Säkert Amerikansk ) är MKT underlig. Men det funkar!


Var köpte du MP9:an ?????

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Sparade trådar/FAQ
Bra walkietalkie för träffar o även samåkning?
1, 2   >>
13567 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande