Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Tänkvärda ord av Larry Herman/Chris Cervelli.
1, 2, 3   >>
4586 besök totalt
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10142


Trådstartare
Larry Herman, kille som har rykte om sig att köra fort i sin 964:a citerar Chris Cervelli om hur en bil kommunicerar med föraren

Posten är från Rennlist och jag tyckte att den var värd att dela med sig av, jag tycker det är en bra beskrivning:

I see these questions asked over and over again: I want to go faster, what mods should I do to my car? or should I run R tires? or I want to run stiffer springs, how stiff should I go? or should I buy Motons? The typical answer is that it depends on how well you can drive. A pretty nebulous answer if you ask me. I think that this is a very important subject, especially for the newer drivers, and I would like to delve into it a little further.

What is it about a newbie modifying their car that gets all of the old-timers into a lather? After all, if one makes their car handle better, doesn't that make it safer to drive? Big brakes, stiff springs and sticky tires all raise the limit of ones car, so doesn't that make it easier to drive? In a word, No. All of these mods make your car faster, but not safer, and certainly not easier to drive.

The problem is that you can take a car that may lap a track in 2:00 with you driving at 10/10ths and modify it so that you can lap a few seconds faster driving at only 9/10ths. Well that sounds safer, doesn't it? In theory maybe, but we all know that you will try to get back to 10/10ths and that is where the problem is.

Nothing is free. All things come at a cost, and performance mods are certainly no exception. As you improve the performance of your car, you make the operating envelope narrower, and harder to read. Whether it's stiffer springs, sway bars, shocks, monoballs, R tires etc. all of these mods improve the grip of your car, but they operate in a smaller window. In order to take full advantage of this, you must be on the same level. And a stock car at 10/10ths is much easier to drive than a race car at 10/10ths. The reason is that a stock car has a very large operating window, and the movement in the suspension, the leaning of the car, and even the screech of the tires all give very clear signals that the car is approaching the limit of adhesion.

Race cars have a very narrow operating window. They are very stiff, don't lean at all, and race tires never squeal so the clues that you are getting near the limit are very subtle. Most newer drivers are very visual and need lots of notice that something is happening before they recognize it, because they have not yet learned to identify all of the signals. They literally need to be hit over the head with them. Experienced drivers have learned to feel the subtle changes in the car. If you are not able to feel those changes, you will drive right past them, and off the track without ever realizing what happened.

A good friend and accomplished racer and car builder, Chris Cervelli, always tells me that he wants the car to talk to him. He's looking for, and feeling, the changes in grip of the front and rear of the car. A stock car will shout at him. A racecar will whisper. A car that is setup wrong will be deadly quiet. Are you good enough to hear your car whisper?

And that is the answer to your question, can you hear your car whisper? If you are able to feel the minute changes in the car and you can get on top of the little twitches and slides before they become big ones, then you are probably ready to modify the suspension of your car. When a slide becomes a nuisance because it slows you down, not because it is a potential spin that you saved, then you are most likely ready. And most importantly, when you know and can feel everything that your car does, when you can predict and be ahead of any missteps that your car may take and when it never "just steps out" or "snap spins" or any of the other excuses as to why your car gets out of control without you realizing that it is happening until it is way too late, then you are definitely ready. - "Larry Herman"


Tråden finns här: http://forums.rennlist.com/rennforums/showthread.php?t=361964

_________________
Anders Hansson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493



Pedagogist formulerat thumbs up
Att lära sig köra i en bil som pratar till dig är ju mycket lättare än att köra "i blindo". Men vill man inte lyssna på bilens input så är det ju ännu jobbigare (kan iofs vara svårt att lyssna på input om bilarna man kört bara ger märkbar feedback efter användande av gaspedalen).
Det är ju därför man vill ha feedback i både ratt och rumpa.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Klart värdig en sticky, såväl här, som i körteknik och skruva banbil-delen thumbs up

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Jag håller inte alls med honom och undrar om han någonsin kört en riktigt uppsatt racebil på slicks någon gång. Visst ær det så att en standardbil skriker ut hur dåligt den har det men just for att den skriker så missar man de fina nyanserna. Jæmfor med att tala i telefon inne på ett diskotek eller en hårdockskonster med 120 dB ljudnivå med att tala i telefon i ett tyst rum.

Niklas, nær jag ser din kommentar undrade jag förrst om vi verkligen læst samma text men sen läste jag den igen och inser att man kan tolka den som du också. Intressant att man kan tolka en text så olika.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Desto mer jag tänker på det, desto mer korkat tycker jag det är.
Med den logiken som förespråkas så borde man forsæmra väghållning och bromsar så bilen kommunicerar "ännu bättre". thumbs down
Citera
TomasL
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 180



Korkat och korkat, tycker det är väldigt klart och tydligt vad som åsyftas. Följande två meningar sammanfattar väl hela poängen med texten:
Citat:

In order to take full advantage of this, you must be on the same level. And a stock car at 10/10ths is much easier to drive than a race car at 10/10ths.

Racing handlar ju mer än någonting annat om att känna till gränserna, sina egna och bilens. Om man förändrar bilen så förändrar man ju bilens gränser, och möjligheten finns alltid att man flyttar bilens gränser mycket längre ut än sina egna gränser.

Larry Herman, och Chris Cervelli, menar på att man inte bör förvandla sin gatbil till en racingbil innan man är säker på att man kan hantera det, innan man är duktig nog att kunna hantera den mindre tydliga gränsen i en racingbil.

_________________
Tomas Landin
Citera
abd

Här sen Feb 2003
Inlägg: 490



johann skrev:
Desto mer jag tänker på det, desto mer korkat tycker jag det är.
Med den logiken som förespråkas så borde man forsæmra väghållning och bromsar så bilen kommunicerar "ännu bättre". thumbs down


Hmm det säger han väl inte?

Det han vill få fram är väl att man inte ska tokmodda sin bil förrän man har en del rutin av bankörning och är bekant med bilen. (ur ren säkerhetsaspekt)

_________________
Anders Berglund
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10142


Trådstartare
johann skrev:
Desto mer jag tänker på det, desto mer korkat tycker jag det är.
Med den logiken som förespråkas så borde man forsæmra väghållning och bromsar så bilen kommunicerar "ännu bättre". thumbs down


Jag tycker inte att det är korkat, det är en reflektion över vad man skulle kunna svara när folk kommer med den ständigt återkommande frågan "Vad ska jag uppgradera nu?" när man är novis. Lite hårddraget kanske man skulle kunna säga att det inte är dags att uppgradera förrän man förstå var bristerna finns.

_________________
Anders Hansson
Citera
abd

Här sen Feb 2003
Inlägg: 490



TomasL skrev:
Korkat och korkat, tycker det är väldigt klart och tydligt vad som åsyftas. Följande två meningar sammanfattar väl hela poängen med texten:
Citat:

In order to take full advantage of this, you must be on the same level. And a stock car at 10/10ths is much easier to drive than a race car at 10/10ths.


Larry Herman, och Chris Cervelli, menar på att man inte bör förvandla sin gatbil till en racingbil innan man är säker på att man kan hantera det, innan man är duktig nog att kunna hantera den mindre tydliga gränsen i en racingbil.


Fan du hann före.

_________________
Anders Berglund
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



TomasL skrev:
Larry Herman, och Chris Cervelli, menar på att man inte bör förvandla sin gatbil till en racingbil innan man är säker på att man kan hantera det, innan man är duktig nog att kunna hantera den mindre tydliga gränsen i en racingbil.


Just det att en racingbil skulle vara svårare at tolka ær det som får hela resonemanget att falla.

om de nu menar att man skall læra sig kora ordentligt forst innan man borjar modda sin bil så finns det en viss poæng men det beror væl på vad man vill åstadkomma. Vill man ha en genvæg till att kora snabbare med en bil som man kanske utnyttjar til 90% så kan det nås på flera sætt att æn att læra sig kora snabbare och verkligen utnyttja det material man har.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



abd skrev:
Det han vill få fram är väl att man inte ska tokmodda sin bil förrän man har en del rutin av bankörning och är bekant med bilen. (ur ren säkerhetsaspekt)


Hur vet du vad han vill få fram?
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



sweanders skrev:
johann skrev:
Desto mer jag tänker på det, desto mer korkat tycker jag det är.
Med den logiken som förespråkas så borde man forsæmra väghållning och bromsar så bilen kommunicerar "ännu bättre". thumbs down


Jag tycker inte att det är korkat, det är en reflektion över vad man skulle kunna svara när folk kommer med den ständigt återkommande frågan "Vad ska jag uppgradera nu?" när man är novis. Lite hårddraget kanske man skulle kunna säga att det inte är dags att uppgradera förrän man förstå var bristerna finns.


Hur svårt ær det att forstå att en gatbil har ett chassi som inte passar særskilt bra for bankorning eller att R-dæck och slicks ær mycket bættre æn gatdæck?
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



om ni skall skära upp en stor stek, vad använder ni helst, en slö kniv eller en vass kniv?
Citera
abd

Här sen Feb 2003
Inlägg: 490



johann skrev:
abd skrev:
Det han vill få fram är väl att man inte ska tokmodda sin bil förrän man har en del rutin av bankörning och är bekant med bilen. (ur ren säkerhetsaspekt)


Hur vet du vad han vill få fram?


Jag förstod hans text.

_________________
Anders Berglund
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10142


Trådstartare
johann skrev:
om ni skall skära upp en stor stek, vad använder ni helst, en slö kniv eller en vass kniv?


Kniven jag har.

_________________
Anders Hansson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



abd skrev:
johann skrev:
abd skrev:
Det han vill få fram är väl att man inte ska tokmodda sin bil förrän man har en del rutin av bankörning och är bekant med bilen. (ur ren säkerhetsaspekt)


Hur vet du vad han vill få fram?


Jag förstod hans text.


Det kan du tro.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



sweanders skrev:
johann skrev:
om ni skall skära upp en stor stek, vad använder ni helst, en slö kniv eller en vass kniv?


Kniven jag har.


om den ær slo och du har mojligthet att få den vass, foredrar du att anvænda den slo?
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10142


Trådstartare
johann skrev:
sweanders skrev:
johann skrev:
om ni skall skära upp en stor stek, vad använder ni helst, en slö kniv eller en vass kniv?


Kniven jag har.


om den ær slo och du har mojligthet att få den vass, foredrar du att anvænda den slo?


Det beror ju på om jag är tillräckligt erfaren hobbykock för att inse att något är fel och i så fall vad.

_________________
Anders Hansson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



sweanders skrev:
johann skrev:
sweanders skrev:
johann skrev:
om ni skall skära upp en stor stek, vad använder ni helst, en slö kniv eller en vass kniv?


Kniven jag har.


om den ær slo och du har mojligthet att få den vass, foredrar du att anvænda den slo?


Det beror ju på om jag är tillräckligt erfaren hobbykock för att inse att något är fel och i så fall vad.


om du inte kan mærka skillnaden på en rejælt slo kniv och en dugligt vass så låt bli steken för bövelen.
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Jag skulle köpa en stek anpassad efter vad jag och min grill klarar av.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



P.P. skrev:
Jag skulle köpa en stek anpassad efter vad jag och min grill klarar av.


Så en banbil utifrån plånbok och ambitioner till bankorning?
Citera
Sparade trådar/FAQ
Tänkvärda ord av Larry Herman/Chris Cervelli.
1, 2, 3   >>
4586 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande