Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1576 besök totalt |
Diskussion för SC-medlemmar enbart: Tävlingsserie gatbilar
Steget från gatbilskörning till BMW Cup kan uppfattas som långt. Många möjligen funderar, men står och tvekar mellan gatbil och tävlingsbil. Fråga: Finns det ett intresse för en tävlingsserie för gatbilar ? En lättare version av BMW Cup där gatbilarna inte behöver ha samma krav som våra renodlade tävlingbilar utan fortfarande kan gå igenom SBP, och inte behöver ha en vagnbok. Räkna med att gatbilen kommer att vara oförsäkrad om inte medlemmens försäkringsbolag säger annat. _________________ BMW MC-klubben |
||||
Re: Diskussion för SC-medlemmar enbart: Tävlingsserie gatbil
Hur är det tänkt att isf vara upplagt? Mer måste man onekligen veta för att kunna svara... Roadsport lr?
Det är långt, riktigt långt. Det innebär en helt annan satsning både vad gäller monetärt som tidsmässigt. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Re: Diskussion för SC-medlemmar enbart: Tävlingsserie gatbil
-Är det så himla långt egentligen? Många av medlemmarna kör ju runt i riktigt fina bilar och gasar för kung & fosterland utan att ha täckning om det skulle smälla. Är man ute efter "racing" så är en cup-bil ett riktigt billigt alternativ. För under 100 pengar så kan man både bygga och köpa en "färdig" bil till någon av klasserna och beroende på trimmningsgrad så går det bara sönder om det "tar emot"... ![]() Jag tycker ialaf att det är bättre att satsa 100 pengar i en cup bil och ha så jäkla roligt än att ha en gat bil för 400 pengar som ialaf jag hade varit så rädd om att jag inte velat riskera amcro-märken i.. Personlig utrustning tycker jag att man behöver oavsett gat eller cup bil och verktyg/däck/garage har man redan oavsett. -Men detta är min åsikt.. ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||
Nu åker vi ju inte allihop runt i bilar för 400kkr iofs.
![]() I första hand är tiden bekymret, iaf för mig. Stundtals talar jag och en förtrogen om att köpa en en 318is och köra varannat heat i Cup:n men det slutar hela tiden med att det är "billigare" (framförallt i tid räknat då) att köpa en plats i något race/år i någon långloppsserie... Sedan är steget långt, monetärt också. Dessutom comittar man ju till en hel säsong, iaf skulle jag göra det. Är man upptagen av bröllop/födelsedag eller lik. en helg så är det ingen katastrof. En gatbil byter man vätskor på en gång per säsong och man kan köra alla träffar (och mer än så) på en uppsättningen däck. Man kommer på morgonen i den bil man skall använda och åker sedan hem i samma bil. Etc. etc. Kanske OT: Tävlingsmomentet i all ära, men det är inte det jag primärt är ute efter. För så fort man(jag) börjar tävla blir sysselsättningen som sådan sekundär och tävlingen primär - iaf för mig. Jag har bl.a. tävlat lite i "högre klasser" av segling. Där drog jag den personliga erfarenheten: För mig blir tävlandet allt, jag är en 100% tävlingsmänniska. Vilket gjorde att jag miste det mysiga med seglingen... För mig är det alltså roligare att trimma båten, snåla och höjda över öarna i navigeringen få allt att rulla optimalt än det är att se till att komma först över linjen. Framförallt därför att jag går igång så på tävlandet att jag lika gärna kan tävla i brigde eller shack isf. För tävlar man är det först över linjen som gäller, optimal fart eller kurs är sekundärt. Det är delvis detta som gör att jag älskar turistkörningen på ![]() ![]() EDIT: Att tävla (i vad det än är) utvecklar dock utövaren i riktningar man inte visste fanns. Det är därför värt att prova på! ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1576 besök totalt |