Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Försäkring när man kör på bana
2 besök senaste veckan (876 totalt)
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Såg att det fanns ett dokument under inf&arkivet som tog upp det här ämnet. Tänkte att jag kunde komplettera med lite erfarenheter från en kompis brottningsmatch med sitt försäkringsbolag.

olyckan hände på ett banmöte i Porscheklubbens regi.
Man beräknade att skadorna skulle kosta 250-300' att reparera.
Försäkringsbolaget vägrade att betala, och menade att det skulle behövas ett godkännade av Porscheklubbens upplägg (från försäkringsbolagets sida) för att försäkringen skulle gälla. Min kompis lyckades vaska fram ett sådant så historien fick ett lyckligt slut, försäkringsbolaget löste in bilen.
Ska tillägga att jag tror att min kompis skulle fått pengar utan det här godkännandet, men det hade blivit jobbigare.

Alla försäkringsbolag har att rätta sig efter Trafikskadelagen, den del av lagen som är intressant handlar om vad försäkringen inte gäller för:

2. motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde,

Försäkringsbolagen gör en tolkning av texten som de sedan använder sig av. Notera att "övningskörning" är det man gör i körskola när man inte har körkort, inget annat. Som nämnts tidigare är tidtagning kört, likaså om bilarna startar "samtidigt", tidtagning eller ej, då är det tävlingskörning, bilarna måste släppas ut på banan 1 och 1.
Det aktuella försäkringsbolaget sa också att arrangemanget måste vara regelbundet återkommande, inte en one-off, vilket diskvalificerar dom flesta privata tillställningar.

Försäkringsbolaget var väldigt intresserade av om bilen var "raceutrustad", speciellt av om 4-punktsbälte var installerat. Vet inte varför, men jag gissar att det kan finnas prejudikat som säger att har man 4-punktsbälte så är det frågan om racing (obs spekulation) ? I vilket fall ska man undvika "race" som prefix överhuvudtaget :-)

Baserat på dom här erfarenheterna så skulle jag vara väldigt tveksam till att köra bilen på bana om det inte är arrangerat av en bilklubb eller liknande. Min tolkning är också att arrangemang som "En dag på racerbanan" kan ställa till problem, försäkringsbolaget kan lätt hävda att det bara handlar att få trycka gasen i botten på banan och inte är en körövning/förarträning.

Hur vet jag då om min försäkring gäller när jag kör på banan ?
Ett tips är att be försäkringsbolaget om deras tolkning av trafikskadelagen i det här avseendet, bättre än att få ett nej.

Har inte nämnt namnet på försäkringsbolaget pga att jag inte vet om alla turer är avklarade ännu.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Supertack!

Jag ska pilla med det här på sidan!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Försäkring när man kör på bana
2 besök senaste veckan (876 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande