Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBO -86 [old School] *SÅLD* | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 4 besök senaste veckan (30535 totalt) |
Kvällsträning på Knutstorp. Härligt väder och många bekanta ansikten, som vanligt!
Blev bara ett och ett halvt pass för min del, men kan ge en liten sammanfattning ändå: Väghållningsmässigt så går bilen bra. Jag körde med cykeldäck (225:or) fram ikväll. Michelin har leveransproblem på 255:orna, så den omgång som jag har till min bil får jag spara på till "speciella tillfällen".. Hade ändå lite bekymmer med överstyrning på ett par ställen. Minnesnotering till nästa körning: .Testa att minska på krängaren bak 1,5 cm. Maskinellt så kändes bilen också bra, trots att jag nu ju har trimmat bort nästan 50 hk. På Knutstorp räcker 265 hk ganska långt i alla fall.. Åkte 1,09,5 som bäst under första passet, under ett av dom få fria varven. Det känns helt okej. Fick sedan avbryta under andra passet, då ett oväsen typ driknut-knakar-och-går-snart-i-tusen-bitar, bara blev värre och värre. Oljudet dök bara upp i högerkurvor och lät som ett metalliskt dunkande från vänster bak. Kikar på det till helgen, det kändes inte som något väldigt allvarligt och bilen gick bra att köra hem. _________________ -- |
||||
Kan växellådan röra sig mycket i sidled? _________________ Pär Hylander |
||||
Jag hade ett liknande ljud från min på sista bamötet förra året. Hittade inget när jag sen kollade drivknutar och lager så jag förträngde det och skyllde på upplockade gummirester på däcken.... får se om det dyker upp när det är dags igen.
Vad i diffen skulle kunna orsaka detta? /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||
Diffbromsen jobbar ju rätt intensivt på innerhjul i böjar och kanske smäller och har sig innan den rasar. Men det är nog inte Fredriks problem. _________________ Anders Hansson |
||||
Fick upp bilen på lyft idag för att kika vad som kunde vara fel. Anders verkar ha rätt, det fanns inte mycket till diffbroms kvar på bilen... Två veckor till nästa race.. Högsäsong hos alla verkstäder. Det här blir spännande! _________________ -- |
||||
Uj vad trist att ha gissat rätt.. _________________ Anders Hansson |
||||
Hur felsökte du och hur hittade du felet?
/Dea
_________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||
Bra fråga! Här var jag fortfarande osäker.. Att lyfta upp bilen på ena sidan och snurra på hjulet räcker alltså inte.. Jag hade ju inte upplevt några problem med diffen på banan - förutom oljud. Tog mig därför ut till Claes Jarl igår kväll. Claes är mekaniker av den gamla skolan, som tittar, känner och tänker sig fram till lösningar. Moderna mekaniker verkar mest gissa. Det tog Claes ungefär fjorton sekunder att konstatera felet: "Föurrr helvete, Fredrik - Det är ju en drivknut som är kass" Känns lite lättare att byta en drivknut än att renovera diffen. _________________ -- |
||||
Men det är ju själva fasen vad det tar tid med all jäkla logistik kring att köra rejsbil; trimma, fixa, serva,
laga, leta delar, böka med släpvagnar, garage, dragbilar, däck, däck och åter däck.. Svårt att kombinera med vilket normalt jobb/liv som helst. Hur fasen gör dom som har familj? Man kanske får gå tillbaka till "normalt banåka" och hyra in sig i ett team några gånger per säsong i stället. _________________ -- |
||||
Fredrik, nu när du sorterat ut bilen under en säsong - kan man få köpa in sig i den och köra långlopp med den till 2009? Ska bara skaffa lite rutin med S40:n. _________________ Anders Hansson |
||||
"Bra bilar säljs aldrig via annons", typ..
Här åker 944:an iväg mot Stockholm med en ny ägare vid ratten! Det blev en snabb affär och en klart anständigt pris, för båda två. Jag har fått tilbaka det jag har lagt ner på bilen och köparen har fått en av Sveriges bättre 944:or. Gratulerar! _________________ -- |
||||
Fredrik: Kände du att pressen från Mats började bli för hård?
_________________ Pehr Johnsson Porsche 964 C2 -93 Porsche 944 S2 -89 Såld. |
||||
Hehe, njaaa vi har ju fortfarande "Berit" kvar, så det ska väl gå att hålla Mats och valfri Bettan i backspegeln fortfarande. Nej, det blev lite för körigt att hinna med att både rejsa och jobba samtidigt. Om man, som jag, reser en del i jobbet (och framtiden ser minst lika rörlig ut) så tappar man snabbt några viktiga mekar- och fixarkvällar - och då blir det extra stressigt dom gånger man verkligen tar sig tid.. Nu har ju Anna dessutom ett jobb där hon kommer att veckopendla till Düsseldorf i åtminstone två år.. Düsseldorf ligger nära Ringen. Om Anna inte vill åka hem över en helg, får jag flyga ner och.. ja, en del körning på Ringen borde det väl kunna bli. Nästa bil blir ingen tävlingsbil. Det får bli någon sorts komforträser, anpassad för vanliga banmöten och kanske någon Ringen-kurs. Fortsatt racing får bli som pay-driver i någon långloppsserie på lingonnivå. _________________ -- |
||||
Snyft den är redan saknad, precis som herrskapet Eriksmo/Åberg i Höllviken. Nä nu går jag och tar en öl! Hälsningar Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Jag har en vit glidarräser utan vinge som kanske skulle passa herrn . Kromade armbågar följer med i köpet . |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBO -86 [old School] *SÅLD* | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 4 besök senaste veckan (30535 totalt) |