Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO -86 [old School] *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
4 besök senaste veckan (30535 totalt)
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Vad synd att du tydligen missade de 13 litrarna som jag sålde i vintras här på forumet

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
Kvällsträning på Knutstorp. Härligt väder och många bekanta ansikten, som vanligt!

Blev bara ett och ett halvt pass för min del, men kan ge en liten sammanfattning ändå:
Väghållningsmässigt så går bilen bra. Jag körde med cykeldäck (225:or) fram ikväll. Michelin har
leveransproblem på 255:orna, så den omgång som jag har till min bil får jag spara på till "speciella tillfällen"..

Hade ändå lite bekymmer med överstyrning på ett par ställen.
Minnesnotering till nästa körning: .Testa att minska på krängaren bak 1,5 cm.
Maskinellt så kändes bilen också bra, trots att jag nu ju har trimmat bort nästan 50 hk. På Knutstorp
räcker 265 hk ganska långt i alla fall.. thumbs up

Åkte 1,09,5 som bäst under första passet, under ett av dom få fria varven. Det känns helt okej. thumbs up

Fick sedan avbryta under andra passet, då ett oväsen typ driknut-knakar-och-går-snart-i-tusen-bitar,
bara blev värre och värre. Oljudet dök bara upp i högerkurvor och lät som ett metalliskt dunkande från
vänster bak. Kikar på det till helgen, det kändes inte som något väldigt allvarligt och bilen gick bra att köra hem.

_________________
--
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



FredrikÅ skrev:


Fick sedan avbryta under andra passet, då ett oväsen typ driknut-knakar-och-går-snart-i-tusen-bitar,
bara blev värre och värre. Oljudet dök bara upp i högerkurvor och lät som ett metalliskt dunkande från
vänster bak. Kikar på det till helgen, det kändes inte som något väldigt allvarligt och bilen gick bra att köra hem.


Kan växellådan röra sig mycket i sidled?

_________________
Pär Hylander
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Sliten diffbroms?

_________________
Anders Hansson
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847



Jag hade ett liknande ljud från min på sista bamötet förra året. Hittade inget när jag sen kollade drivknutar och lager så jag förträngde det och skyllde på upplockade gummirester på däcken.... får se om det dyker upp när det är dags igen.

Vad i diffen skulle kunna orsaka detta?

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Dea skrev:
Jag hade ett liknande ljud från min på sista bamötet förra året. Hittade inget när jag sen kollade drivknutar och lager så jag förträngde det och skyllde på upplockade gummirester på däcken.... får se om det dyker upp när det är dags igen.

Vad i diffen skulle kunna orsaka detta?

/Dea


Diffbromsen jobbar ju rätt intensivt på innerhjul i böjar och kanske smäller och har sig innan den rasar. Men det är nog inte Fredriks problem.

_________________
Anders Hansson
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
sweanders skrev:
Diffbromsen jobbar ju rätt intensivt på innerhjul i böjar och kanske smäller och har sig innan den rasar. Men det är nog inte Fredriks problem.


Fick upp bilen på lyft idag för att kika vad som kunde vara fel.

Anders verkar ha rätt, det fanns inte mycket till diffbroms kvar på bilen...

Två veckor till nästa race.. Högsäsong hos alla verkstäder. Det här blir spännande!

_________________
--
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



FredrikÅ skrev:
sweanders skrev:
Diffbromsen jobbar ju rätt intensivt på innerhjul i böjar och kanske smäller och har sig innan den rasar. Men det är nog inte Fredriks problem.


Fick upp bilen på lyft idag för att kika vad som kunde vara fel.

Anders verkar ha rätt, det fanns inte mycket till diffbroms kvar på bilen...

Två veckor till nästa race.. Högsäsong hos alla verkstäder. Det här blir spännande!


Uj vad trist att ha gissat rätt..

_________________
Anders Hansson
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847



Hur felsökte du och hur hittade du felet?

/Dea




FredrikÅ skrev:
sweanders skrev:
Diffbromsen jobbar ju rätt intensivt på innerhjul i böjar och kanske smäller och har sig innan den rasar. Men det är nog inte Fredriks problem.


Fick upp bilen på lyft idag för att kika vad som kunde vara fel.

Anders verkar ha rätt, det fanns inte mycket till diffbroms kvar på bilen...

Två veckor till nästa race.. Högsäsong hos alla verkstäder. Det här blir spännande!

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
Dea skrev:
Hur felsökte du och hur hittade du felet?


Bra fråga! Här var jag fortfarande osäker.. Att lyfta upp bilen på ena sidan och snurra på hjulet räcker
alltså inte.. Jag hade ju inte upplevt några problem med diffen på banan - förutom oljud.

Tog mig därför ut till Claes Jarl igår kväll. Claes är mekaniker av den gamla skolan, som tittar, känner och
tänker sig fram till lösningar. Moderna mekaniker verkar mest gissa.

Det tog Claes ungefär fjorton sekunder att konstatera felet:

"Föurrr helvete, Fredrik - Det är ju en drivknut som är kass"



Känns lite lättare att byta en drivknut än att renovera diffen.

_________________
--
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Ja det var ju ett mycket bättre fel i alla fall mycket lättare och billigare

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
Men det är ju själva fasen vad det tar tid med all jäkla logistik kring att köra rejsbil; trimma, fixa, serva,
laga, leta delar, böka med släpvagnar, garage, dragbilar, däck, däck och åter däck..

Svårt att kombinera med vilket normalt jobb/liv som helst. Hur fasen gör dom som har familj?

Man kanske får gå tillbaka till "normalt banåka" och hyra in sig i ett team några gånger per säsong i stället.

_________________
--
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



FredrikÅ skrev:
Men det är ju själva fasen vad det tar tid med all jäkla logistik kring att köra rejsbil; trimma, fixa, serva,
laga, leta delar, böka med släpvagnar, garage, dragbilar, däck, däck och åter däck..

Svårt att kombinera med vilket normalt jobb/liv som helst. Hur fasen gör dom som har familj?

Man kanske får gå tillbaka till "normalt banåka" och hyra in sig i ett team några gånger per säsong i stället.


Fredrik, nu när du sorterat ut bilen under en säsong - kan man få köpa in sig i den och köra långlopp med den till 2009? Ska bara skaffa lite rutin med S40:n.

_________________
Anders Hansson
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
"Bra bilar säljs aldrig via annons", typ..



Här åker 944:an iväg mot Stockholm med en ny ägare vid ratten!

Det blev en snabb affär och en klart anständigt pris, för båda två.

Jag har fått tilbaka det jag har lagt ner på bilen och köparen har fått en av Sveriges bättre 944:or.

Gratulerar!

_________________
--
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 847





Bra att du fick tillbaka vad du lagt, dom är ju lite undervärderade, men.... du kommer att ångra dig

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Fredrik: Kände du att pressen från Mats började bli för hård?

easec skrev:
Vi har hittat några extra hk både här o där, så nu kan vi kanske ta upp kampen med old School lite bättre.

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
Pehr Johnsson skrev:
Fredrik: Kände du att pressen från Mats började bli för hård?

easec skrev:
Vi har hittat några extra hk både här o där, så nu kan vi kanske ta upp kampen med old School lite bättre.


Hehe, njaaa vi har ju fortfarande "Berit" kvar, så det ska väl gå att hålla Mats och valfri Bettan i backspegeln fortfarande.

Nej, det blev lite för körigt att hinna med att både rejsa och jobba samtidigt. Om man, som jag, reser en
del i jobbet (och framtiden ser minst lika rörlig ut) så tappar man snabbt några viktiga mekar- och fixarkvällar
- och då blir det extra stressigt dom gånger man verkligen tar sig tid..

Nu har ju Anna dessutom ett jobb där hon kommer att veckopendla till Düsseldorf i åtminstone två år..
Düsseldorf ligger nära Ringen. Om Anna inte vill åka hem över en helg, får jag flyga ner och.. ja, en del körning
på Ringen borde det väl kunna bli.

Nästa bil blir ingen tävlingsbil. Det får bli någon sorts komforträser, anpassad för vanliga banmöten och
kanske någon Ringen-kurs. Fortsatt racing får bli som pay-driver i någon långloppsserie på lingonnivå.

_________________
--
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Men men men...

Well.. Ok då, livet är inte bara racing. Tyvärr Lycka till med nästa bil!

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



FredrikÅ skrev:




Här åker 944:an iväg mot Stockholm med en ny ägare vid ratten!



Snyft den är redan saknad, precis som herrskapet Eriksmo/Åberg i Höllviken. Nä nu går jag och tar en öl!

Hälsningar
Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



FredrikÅ skrev:
Nästa bil blir ingen tävlingsbil. Det får bli någon sorts komforträser, anpassad för vanliga banmöten och
kanske någon Ringen-kurs. Fortsatt racing får bli som pay-driver i någon långloppsserie på lingonnivå.


Jag har en vit glidarräser utan vinge som kanske skulle passa herrn .
Kromade armbågar följer med i köpet .

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Tråkigt att du inte fick ihop tiden Fredrik,, blir det en 911 nu då

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO -86 [old School] *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
4 besök senaste veckan (30535 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande