Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO -86 [old School] *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
11 besök senaste veckan (30546 totalt)
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241



Hej!

Jag är lite nyfiken på vilka delar som din Växellåda är nedväxlad med, jag hoppas givetvis att det finns en billig lösning på detta.

MVH Joakim

_________________
Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
Joakim.S skrev:
Hej!

Jag är lite nyfiken på vilka delar som din Växellåda är nedväxlad med, jag hoppas givetvis att det finns en billig lösning på detta.

MVH Joakim


Grunden är en vanlig 944 S2-låda, som alltså har lägre slutväxel än turbon.
Lådan är sedan kompletterad med diffbroms och extra oljekylning från en turbolåda.
Till sist har man också bytt ut S2:ans femte växel, till turbons. Det här gör
steget mellan fyran och femman mycket tätare (men sänker alltså toppfarten).

Det blir nog ingen billig affär, om man inte råkar ha dessa två lådor liggandes i garaget, typ.

_________________
--
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Vill oxå ha mer info om vad som är gjort med växellådan.

Har du nån bra stötdämparinfo som du kan dela med dig av eller är det "privat"?? Jag är så förbannat missnöjd med mina dyra Bilstein dämpare och Forzas support och kunskapsnivå.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
FSN skrev:

Har du nån bra stötdämparinfo som du kan dela med dig av eller är det "privat"?? Jag är så förbannat missnöjd med mina dyra Bilstein dämpare och Forzas support och kunskapsnivå.


"Privat".. .. Ja.. Så är det väl till viss del. Racing är en materialsport och dämpare/fjädrar är
rätt centrala delar...

Jag kikar in i din biltråd i stället och kollar på din setup. Några konstruktiva förslag kan man väl alltid ge.

_________________
--
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12862



FredrikÅ skrev:
Nya fälgar är också inhandlade, det blev 4 stycken AZEV 10x18" i klassisk 80-talsdesign...

En helt klart underskattad fälg!


10" breda, får man plats med så mycket fälg fram? Eller kör du tyskstuk på däcken?

Ballt blir den iaf! thumbs up
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:

10" breda, får man plats med så mycket fälg fram? Eller kör du tyskstuk på däcken?


På cabben så körde jag med 265/35 på 9,5x18"-fälgar fram och det var inga problem.
(Den här bilen har visserligen en helt annan offset, men det borde funka i alla fall.)

Tänkte åka samma dimension på däck runt om nu, för att kunna "byta runt" lite mer.

_________________
--
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
Hoppsan - här var det ett tag sedan jag uppdaterade..
Jag har ju definitivt inte kastat in handduken, om någon nu trodde det..

(Har en mer uppdaterad tråd på http://www.944sverige.com/forum/index.php där vi
märkesnördar kan diskutera detaljer i oändlighet..)

Hursomhelst så har bilen nu äntligen fått ett vettigt chassi; "Leda by Jarlmark". Börjar med 140 N fjädrar
fram och 190 N bak, men kommer troligen att öka till 160/220 när vårsäsongen startar.

Har precis monterat nya bromsskivor och nya PFC-belägg också - så går det att få stopp på ekipaget.

Lägger in ett par ströbilder på status tidigare under dagen:

Bromskylning fram:


Nya skivor monterade bak:


Ledaben, höger bak:


Blir körning med BMWSC på Knutan den 20 oktober.. Hoppas på torrt väder..

Kommande projekt, är att jag ska bromsa motorn - för att se hur mycket effekt jag behöver plocka bort.

Gissningsvis så behöver jag bli av med 20-30 hk..

_________________
--
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare


Tackar P.P för bildbevis på att liket lever.

om någon skulle undra, så är det här också bilden av optimal pris/prestanda för 100-150 tusen kronor. Punkt. ;

_________________
--
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Igår fick jag besök av Fredrik som prompt ville att jag skulle prova 944an för ett omdöme. Säkert fanns där också en tanke om att vända en 911a entusiast. Om det lyckades, nä, ...men nu har jag två favvobilar!

Jag har kört andra 944or tidigare men aldrig lyckats fastna för bilen ordentligt, trevlig och välbalanserade förvisso.

Det första som slog mig när jag backade ut från uppfarten var att den var mycket lättmanövrerad. Väl ute på vägen så var den givetvis med en racesetup mycket orolig på den icke banmässiga asfalten men otroligt välbalanserad och kändes fjäderlätt att manövrera. Ingen speciell krängning i något hörn, väldigt lätt att balansera med gas. Motorn hade bra punch men utan den välkända "turbo-ketchupeffekten", jäkligt bra drag men hela vägen med extra skjuss på en logaritmisk skala. Nu bestämmer ju hastighetsbegränsningar och medtrafikanter farten så någon riktig test blev det inte men jag är imponerad, ...mycket imponerad!

Den bilen tillsammans med Fredriks kompetens som förara blir nog en svår nöt att knäcka i PCSR nästa åren. (Nu har kraven stakats ut Fredrik ).

Hälsningar
Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



oj, ny bil, har inte hängt med i svängarna (och lär väl inte göra det bokstavligen i framtiden)
Ser otroligt bra ut

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
964RS skrev:
...mycket imponerad!

Staffan Bergholm skrev:
Ser otroligt bra ut


Tack grabbar, ni är alldeles för artiga.
I morgon eftermiddag åker jag till TS Motor i Åstorp för en bromsning av motorn.. Spännande..
Jag gissar på 260 drivhjulshästar i nuvarande skick.

Återkommer med resultat i morgon kväll...

_________________
--
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10146



FredrikÅ skrev:
Jag gissar på 260 drivhjulshästar i nuvarande skick.

Återkommer med resultat i morgon kväll...


Hur mycket laddtryck kör du med? Jag tycker det låter lågt (knappt lönt med en K27/8)..

_________________
Anders Hansson
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
sweanders skrev:
FredrikÅ skrev:
Jag gissar på 260 drivhjulshästar i nuvarande skick.

Återkommer med resultat i morgon kväll...


Hur mycket laddtryck kör du med? Jag tycker det låter lågt (knappt lönt med en K27/8)..


1,1 bar vid någon sort "overboost"-funktion.

Lågt? Äääh, jag vet inte.. det är skönt sug i spisen.. "Bjärred-Bengt" tyckte ju att den gick riktigt bra,
och Anders Falk, med sin gedigna sugmotors-uppfostran, tyckte responsen var helt okej..

Risken är väl att jag har lite mer hk än vad jag hoppas på.. typ 280 på hjulen... Vi får se..

_________________
--
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



FredrikÅ skrev:


Lågt? Äääh, jag vet inte.. det är skönt sug i spisen.. "Bjärred-Bengt" tyckte ju att den gick riktigt bra,
och Anders Falk, med sin gedigna sugmotors-uppfostran, tyckte responsen var helt okej..

Risken är väl att jag har lite mer hk än vad jag hoppas på.. typ 280 på hjulen... Vi får se..


Öhhh, ...jag har ju faktiskt ägt tre stycken Maserati Biturbo!

Hälsningar
Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300



FredrikÅ skrev:
964RS skrev:
...mycket imponerad!

Staffan Bergholm skrev:
Ser otroligt bra ut


Tack grabbar, ni är alldeles för artiga.
I morgon eftermiddag åker jag till TS Motor i Åstorp för en bromsning av motorn.. Spännande..
Jag gissar på 260 drivhjulshästar i nuvarande skick.

Återkommer med resultat i morgon kväll...


Ser fram emot att titta närmare på din bil Fredrik och även försöka lura sig till en provtur för att se hur en 944a känns med Leda Chassie på så får du testa min hur den blir med modern turbo och mycket krydda och komma med förslag på att få bättre chassie!
Finns en överhängande risk att en sådan provtur kommer innebära att antingen byta dämparna på min eller i alla fall kolla om Forza kan schimsa om mitt befintliga kit och skaffa nya fjädrar.
Tänkte att jag skulle supa ner dig bra så att du delger lite hemligheter kring dämparna;)....

Ser fram emot att se dina effektkurvor ikväll!!!
Ska vi ha tävling vem som gissar bäst? Jag gissar på 273hk på hjulen..

Lycka till på bänkningen!

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



bjorre829 skrev:

Ska vi ha tävling vem som gissar bäst? Jag gissar på 273hk på hjulen..


Min gissning 253 RWP

/Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



964RS skrev:
bjorre829 skrev:

Ska vi ha tävling vem som gissar bäst? Jag gissar på 273hk på hjulen..


Min gissning 253 RWP

/Anders


Jag gissar på exakt samma värde!

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Staffan Bergholm skrev:
964RS skrev:
bjorre829 skrev:

Ska vi ha tävling vem som gissar bäst? Jag gissar på 273hk på hjulen..


Min gissning 253 RWP

/Anders


Jag gissar på exakt samma värde!


Ho-Hoo!

/Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10146



Jag får väl också lägga in en gissning som hamnar på 287 bakhjulshästar. Om nu turbon orkar med 1,1 bar över 6000 varv och det verkligen är en K27/8 borde det vara ett ganska så lagom konservativt nummer..

_________________
Anders Hansson
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag gissar på 191 bakhjulshästar, för det var exakt vad TS utrustning visade när jag testade min 951:a med i princip identisk motor för några hundra år sedan

_________________
Pär Hylander
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
Bjorre82 vinner en flaska finaste pilsner, här är resultatet:


_________________
--
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO -86 [old School] *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
11 besök senaste veckan (30546 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande