Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO -86 [old School] *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
4 besök senaste veckan (30535 totalt)
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 651



min efarenhet av denna bänken på tsmotor e att den visar lite glädje siffror. vet en bmw 320 som bänkade 23hk mer i deras bänk gentemot köhler racing i ullared som verkar visa mer riktiga siffror.

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
jonaslarsson skrev:
min efarenhet av denna bänken på tsmotor e att den visar lite glädje siffror. vet en bmw 320 som bänkade 23hk mer i deras bänk gentemot köhler racing i ullared som verkar visa mer riktiga siffror.


Min känsla är nog ändå att det här är en rimlig siffra, en effekt som jag alltså ska minska med ungefär 20 hk..

_________________
--
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 651



tänkte bara så att du inte plockar bort 20 hk i onödan

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



FredrikÅ skrev:
jonaslarsson skrev:
min efarenhet av denna bänken på tsmotor e att den visar lite glädje siffror. vet en bmw 320 som bänkade 23hk mer i deras bänk gentemot köhler racing i ullared som verkar visa mer riktiga siffror.


Min känsla är nog ändå att det här är en rimlig siffra, en effekt som jag alltså ska minska med ungefär 20 hk..


266 - 20 =246 HK!

Då vinner ju Anders och Staffan!

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Du skulle ha tankat med V-Power Fredrik

Grattis Björn!

/A

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Märklig laddtryckskurva, fixa till den och kör i klass 4 i stället.

_________________
Anders Hansson
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Sorry Anders, trodde du hade förhandsinfo, därav exakt samma gissning

Som turboåkare skulle man vilja ha "variabel vinggeometri" som dom nya porsche turbosarna, då skulle man köra på samma villkor (eller för en gångs skull bättre) när det gäller vikt/effekt förhållande med icke turbosar. Skulle vara intressant att jämföra Fredriks kurva med motsvarande effekt på en sugmotor..

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



sweanders skrev:
Märklig laddtryckskurva, fixa till den och kör i klass 4 i stället.


Hade likadant utseende på min laddkurva när jag körde med min gamla (och nu din) turbo, orkar inte riktigt pumpa luft på högre varv. Men utseende på effektkurvan med en turbo som inte orkar pumpa vid höga varv borde väl vara till Fredriks fördel i den klass han kör?

Edit:
Shit, har fortfarande problem med att titta på min avatar utan att garva

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Staffan Bergholm skrev:
Skulle vara intressant att jämföra Fredriks kurva med motsvarande effekt på en sugmotor..


Det är enkelt, bara att vika bromspappret på diagonalen.

_________________
Anders Hansson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Staffan Bergholm skrev:
sweanders skrev:
Märklig laddtryckskurva, fixa till den och kör i klass 4 i stället.


Hade likadant utseende på min laddkurva när jag körde med min gamla (och nu din) turbo, orkar inte riktigt pumpa luft på högre varv. Men utseende på effektkurvan med en turbo som inte orkar pumpa vid höga varv borde väl vara till Fredriks fördel i den klass han kör?

Edit:
Shit, har fortfarande problem med att titta på min avatar utan att garva


Grejen är ju att en K27/8 som Fredrik ska ha i bilen ska orka med sisådär 330 häst på hjulen utan att storkna och ännu mer om man plågar den. På Björns bil resulterade det i över 350 häst på hjulen vid 1,7 bars laddtryck. Problemet ligger nog någonannanstans. Om man nu ska ge sig på att "internettrimma" skulle jag satsat på en frisk wastegate med ~0,5 bars grundtryck och någon smart laddtrycksstyrning.

_________________
Anders Hansson
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
sweanders skrev:
Staffan Bergholm skrev:
sweanders skrev:
Märklig laddtryckskurva, fixa till den och kör i klass 4 i stället.


Hade likadant utseende på min laddkurva när jag körde med min gamla (och nu din) turbo, orkar inte riktigt pumpa luft på högre varv. Men utseende på effektkurvan med en turbo som inte orkar pumpa vid höga varv borde väl vara till Fredriks fördel i den klass han kör?

Edit:
Shit, har fortfarande problem med att titta på min avatar utan att garva


Grejen är ju att en K27/8 som Fredrik ska ha i bilen ska orka med sisådär 330 häst på hjulen utan att storkna och ännu mer om man plågar den. På Björns bil resulterade det i över 350 häst på hjulen vid 1,7 bars laddtryck. Problemet ligger nog någonannanstans. Om man nu ska ge sig på att "internettrimma" skulle jag satsat på en frisk wastegate med ~0,5 bars grundtryck och någon smart laddtrycksstyrning.


Nej, det är klass 2 som gäller. För att åka klass 3 eller 4, så kommer jag att behöva uppgradera bromsar,
välja största möjliga hjul etc etc. Dessutom blir påfrestningarna på koppling och låda större med
mer effekt, så driftskostnaden blir högre.. (Man blir ju inte mer försiktig chaufför, bara för att man
får lite mer mos i maskin..)

Så: om vi antar att det är min wastegate som inte är helt kurant, så gör det egentligen ingenting.
Med tanke på att jag ska trimma ner, så har jag i alla fall väldigt lite att vinna på att byta ut den, enligt
experter på andra forum. thumbs up

EDIT: Här kommer en liten filmsnutt från bromsningen http://www.youtube.com/watch?v=RHMyfrYVUUM
(Jag tappade konceptet med mobilkameran, bilen lät så jäkla gött)

_________________
--
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300



Yihooo jag vann en kvalités öl och jag ver hur goda öl Fredrik brukar har!!!!

Angående att TS motorsports bänk skulle vara glädjebänk är jag lite tveksam till.....har en kompis som precis bromsade 575hk på den bänken och den bilen har gått 10,8 på 1/4 milen med grova hjulspinnsproblem. Dessutom om inte jag är felinformerad så har de inga fläktar heller så motorn går onödigt varmt vilket verkligen inte gynnar turbomotor.

Håller med Anders om att motorn med den Turbon borde presterat mer vid 1,1 bar och k27/8.
Baserade min gissning på mina bänkningssiffror och Fredriks slutfart på Anderstorp rakan där han fått klart lägre fart än vad min bil orkade med även när jag vred ner laddet till 1,2 och att Fredrik garanterat går snabbare ut på rakan och bromsar senare ....

Hur räknas det i PCSR med effekten, du ska ju uppge din faktiska effekt men det är väl motoreffekt man anger och vad anses vara en lämplig drivlineförlust?

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
bjorre82 skrev:

Hur räknas det i PCSR med effekten, du ska ju uppge din faktiska effekt men det är väl motoreffekt man anger och vad anses vara en lämplig drivlineförlust?


En rimlig drivlineförlust på denna typ av bromsning ligger på 15%, men låt oss hålla den diskussionen
utanför tråden, det spårar alltid ur...

_________________
--
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



jonaslarsson skrev:
min efarenhet av denna bänken på tsmotor e att den visar lite glädje siffror. vet en bmw 320 som bänkade 23hk mer i deras bänk gentemot köhler racing i ullared som verkar visa mer riktiga siffror.


bjorre82 skrev:
Angående att TS motorsports bänk skulle vara glädjebänk är jag lite tveksam till.....har en kompis som precis bromsade 575hk på den bänken och den bilen har gått 10,8 på 1/4 milen med grova hjulspinnsproblem. Dessutom om inte jag är felinformerad så har de inga fläktar heller så motorn går onödigt varmt vilket verkligen inte gynnar turbomotor.


Jag har för mig att Svalle har nämnt att de har bytt bänk ganska nyligen...
Den förra bänken hade rykte om sig att ge lite glada siffror.
Min bror bromsade sin 318is (8v) inför sitt examensarbete och den visade sig ge 122 hk efter över 20000 mil.
original effekten är 113 hk...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



TPR skrev:
jonaslarsson skrev:
min efarenhet av denna bänken på tsmotor e att den visar lite glädje siffror. vet en bmw 320 som bänkade 23hk mer i deras bänk gentemot köhler racing i ullared som verkar visa mer riktiga siffror.




Jag har för mig att Svalle har nämnt att de har bytt bänk ganska nyligen...
Den förra bänken hade rykte om sig att ge lite glada siffror.
Min bror bromsade sin 318is (8v) inför sitt examensarbete och den visade sig ge 122 hk efter över 20000 mil.
original effekten är 113 hk...


Härligt Fredrik, då behöver du inte "strypa" den ännu mer, bara se till att "Svalle" intygar att det var den "gamla glädjemaskinen" som ni körde på

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
Staffan Bergholm skrev:
se till att "Svalle" intygar att det var den "gamla glädjemaskinen" som ni körde på


Det låter ju nästan pervest

Nåväl. Idag var det årets sista bankörning.
En kanonfin, men kall, höstdag tillsammans med BMWSC/Audi Sport Club på Knutan.

Åkte runt 70 varv, men det fanns chans att åka betydligt mer om man ville. thumbs up

Trevlig atmosfär på banan och många snabba ekipage. Och de som inte var fullt så snabba, höll bra
uppsikt i backspeglarna - så det var en bra dag! (Ytterligare pluspoäng går till flaggvakterna, som verkligen
höll ögonen öppna.)

Min egen körning då?

Ja, det började lite skakigt. Kall bana och dåliga framdäck gjorde bilen både över och understyrd, typ..
(Framdäcken var en välstekt uppsättning 255:or från 2004, som följde med när jag köpte bilen..)

En stor del av dagen låg jag och kompiskörde med Pelle Sörensson och hans fina 968 CS och vi började få
upp tempot, i takt med att temperaturen steg.. Vi passade också på att byta bilar under ett körpass.
Pelles 968:a var verkligen buss-stabil och kändes mycket tajt, snabb och lättkörd. Redan efter ett halvt
varv känner man sig som hemma och kan åka på 90% av sin egen kapacitet.. Däremot så saknade man
ju en del oommppfff i maskinen... Pelle blev i alla fall genomsvettig efter tio varv i turbon, livet
med ketcupeffekt, dåliga framdäck och utan ABS, är kanske liite påfrestande..

Till de sista körpassen så la jag på en helt fräsch, men smalare (från 255 till 225) omgång framhjul.
Trots den minskade bredden så gick bilen mycket bättre!

En snygg bild från Dan P /Zoomphoto:


(Fler bilder från dagen finns här: http://zoomphoto.se/motorsport/galleri/20071020bmwaudi/index.html)

Är däremot inte helt övertygad om min nuvarande fjädersättning 160/190N, jag tror det skulle gå att
få bilen mindre "livlig" med en ännu hårdare sättning. Kommer även att kika på andra krängare under
vintern, mer om detta senare..

_________________
--
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300



Härligt Fredrik!
Fick du några tider som du tycker är värda att nämnas?
Hur känns den nu jämfört med S2 Cabben?

//Björn

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
bjorre82 skrev:
Härligt Fredrik!
Fick du några tider som du tycker är värda att nämnas?
Hur känns den nu jämfört med S2 Cabben?

//Björn


Tjena - Nej inga tider, det var inte tillåtet med tidtagning. (Lika bra kanske, det var kallt som f-n och dåligt grepp )

Bilen känns väldigt lik cabben nu, förutom smalare hjul och lite mer Power oversteer...
Hade några ganska håriga ögonblick igår, över "Bäcken" ut på Rakan, när man kliver på gasen fullt där.
Det blev ett par rejäla bakvagnssläpp över det lilla krönet... Och pareringar på ett halvt rattvarv, typ.

Nästa steg, helst innan snön kommer, blir att ta bilen till någon som kan svetsa på en race-kat på den,
sen åker jag upp till TS igen och mäter och tar bort lite effekt...

Efter det, kan jag pallbocks-parkera för vintern inne i garaget och kika närmare på chassi etc..

_________________
--
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
FredrikÅ skrev:

Efter det, kan jag pallbocks-parkera för vintern inne i garaget och kika närmare på chassi etc..


Ja, chassifunderingarna har såklart redan börjat.

Har haft ytterligare lite konsultation med Jarlmark, där vi har gått igenom
en del av mina intryck, lite data och däckslitage från körningarna..

Delar av vår dialog, på ett ungefär, jag i blått och Jarlmark i rött:

Jag tycker bilen har bra egenskaper under bromsning och in i sväng, väldigt
lätt att kontrollera, samtidigt som man lättar på bromspedalen och söker
sig mot apex. Förmodligen är den bra att köra om med.


"-Bra - Men antagligen kör du för långsamt in i kurvorna om allt känns bra."

Väldigt mycket "Power oversteer", även här en egenskap som faktiskt delas med cabben,
särskilt jobbigt i utgången av Ronnie P och efter "Bäcken" Kullen/chikanen ut på rakan på Knutan.
Slaaaadd. Samtidigt så har jag -precis som på cabben- ganska rejält slitage på främre innerhjulet.


"-Skulle öka krängardimensionerna eftersom du verkar ha en beteendeväxling mellan ingång
och utgång. Kan också komma på grund av för långsam/understyrande ingång. Antagligen delvis
körstilsrelaterad, du trycker på för hårt med bilen i understyrning. Försök få bilen i bättre balans innan du
mosar på. Hårdare och balanserade krängare hjälper oftast.

Körstilsmässigt skulle jag prova att generellt attackera hårdare in i böjen, göra en lite skarpare knyck i
mitten och öppna upp mer i utgången."
thumbs up

Har alltså lite att jobba på till nästa säsong... Ingång i böj är ju inte det roligaste att korrigera..

Kränghämmare håller jag på och försöker sy ihop med märkesbröder genom ett annat forum.
Helt klart är att det blir någon specialvariant, eftersom jag redan är på Porsches grövsta varianter...

_________________
--
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300



Hahaha, klockrent att han tycker du kör för sakta om allt känns bra
Hör av dig till mig när det finns lösning på grövre krängare, jag skulle kunna vara intresserad av att ha lite grövre krängare också......
Klart det blir mer power oversteer med tuurbo ....tycker inte du det är rätt stor skillnad på när det släpper med turbo och sugmotor? Med sugisarna tycker jag man kan balansera sladden med att bara småblippa på gasen, men släpper man gasen för mycket på Turbon så tycker jag bara baken hugger tillbaka o sen har man ingen fart alls förens turbon börjar snurra igen. Dvs man måste vara mycket mjuuukare med gasen under uppställ?!
Hmm...

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
bjorre82 skrev:
....tycker inte du det är rätt stor skillnad på när det släpper med turbo och sugmotor? Med sugisarna tycker jag man kan balansera sladden med att bara småblippa på gasen


Jag tror det är samma svar som för mig:

Jarlmark skrev:

"-Bra - Men antagligen kör du för långsamt in i kurvorna om allt känns bra."


Nej, jag upplever ingen större skillnad i att häva/balansera sladd mellan Cabben/Turbon.
Något "blippande" var det i alla fall inte tal om med Cabben, den var möjligtvis ännu giftigare.

_________________
--
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO -86 [old School] *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
4 besök senaste veckan (30535 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande