Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBO -86 [old School] *SÅLD* | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 4 besök senaste veckan (30535 totalt) |
min efarenhet av denna bänken på tsmotor e att den visar lite glädje siffror. vet en bmw 320 som bänkade 23hk mer i deras bänk gentemot köhler racing i ullared som verkar visa mer riktiga siffror.
_________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||||
Min känsla är nog ändå att det här är en rimlig siffra, en effekt som jag alltså ska minska med ungefär 20 hk.. _________________ -- |
||||||
266 - 20 =246 HK! Då vinner ju Anders och Staffan! _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||
Sorry Anders, trodde du hade förhandsinfo, därav exakt samma gissning
Som turboåkare skulle man vilja ha "variabel vinggeometri" som dom nya porsche turbosarna, då skulle man köra på samma villkor (eller för en gångs skull bättre) när det gäller vikt/effekt förhållande med icke turbosar. Skulle vara intressant att jämföra Fredriks kurva med motsvarande effekt på en sugmotor.. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
Hade likadant utseende på min laddkurva när jag körde med min gamla (och nu din) turbo, orkar inte riktigt pumpa luft på högre varv. Men utseende på effektkurvan med en turbo som inte orkar pumpa vid höga varv borde väl vara till Fredriks fördel i den klass han kör? Edit: Shit, har fortfarande problem med att titta på min avatar utan att garva _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
Grejen är ju att en K27/8 som Fredrik ska ha i bilen ska orka med sisådär 330 häst på hjulen utan att storkna och ännu mer om man plågar den. På Björns bil resulterade det i över 350 häst på hjulen vid 1,7 bars laddtryck. Problemet ligger nog någonannanstans. Om man nu ska ge sig på att "internettrimma" skulle jag satsat på en frisk wastegate med ~0,5 bars grundtryck och någon smart laddtrycksstyrning. _________________ Anders Hansson |
||||||
Nej, det är klass 2 som gäller. För att åka klass 3 eller 4, så kommer jag att behöva uppgradera bromsar, välja största möjliga hjul etc etc. Dessutom blir påfrestningarna på koppling och låda större med mer effekt, så driftskostnaden blir högre.. (Man blir ju inte mer försiktig chaufför, bara för att man får lite mer mos i maskin..) Så: om vi antar att det är min wastegate som inte är helt kurant, så gör det egentligen ingenting. Med tanke på att jag ska trimma ner, så har jag i alla fall väldigt lite att vinna på att byta ut den, enligt experter på andra forum. EDIT: Här kommer en liten filmsnutt från bromsningen http://www.youtube.com/watch?v=RHMyfrYVUUM (Jag tappade konceptet med mobilkameran, bilen lät så jäkla gött) _________________ -- |
||||||
Yihooo jag vann en kvalités öl och jag ver hur goda öl Fredrik brukar har!!!!
Angående att TS motorsports bänk skulle vara glädjebänk är jag lite tveksam till.....har en kompis som precis bromsade 575hk på den bänken och den bilen har gått 10,8 på 1/4 milen med grova hjulspinnsproblem. Dessutom om inte jag är felinformerad så har de inga fläktar heller så motorn går onödigt varmt vilket verkligen inte gynnar turbomotor. Håller med Anders om att motorn med den Turbon borde presterat mer vid 1,1 bar och k27/8. Baserade min gissning på mina bänkningssiffror och Fredriks slutfart på Anderstorp rakan där han fått klart lägre fart än vad min bil orkade med även när jag vred ner laddet till 1,2 och att Fredrik garanterat går snabbare ut på rakan och bromsar senare .... Hur räknas det i PCSR med effekten, du ska ju uppge din faktiska effekt men det är väl motoreffekt man anger och vad anses vara en lämplig drivlineförlust? |
||||||
En rimlig drivlineförlust på denna typ av bromsning ligger på 15%, men låt oss hålla den diskussionen utanför tråden, det spårar alltid ur... _________________ -- |
||||||
Jag har för mig att Svalle har nämnt att de har bytt bänk ganska nyligen... Den förra bänken hade rykte om sig att ge lite glada siffror. Min bror bromsade sin 318is (8v) inför sitt examensarbete och den visade sig ge 122 hk efter över 20000 mil. original effekten är 113 hk... _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Härligt Fredrik, då behöver du inte "strypa" den ännu mer, bara se till att "Svalle" intygar att det var den "gamla glädjemaskinen" som ni körde på _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
Det låter ju nästan pervest Nåväl. Idag var det årets sista bankörning. En kanonfin, men kall, höstdag tillsammans med BMWSC/Audi Sport Club på Knutan. Åkte runt 70 varv, men det fanns chans att åka betydligt mer om man ville. Trevlig atmosfär på banan och många snabba ekipage. Och de som inte var fullt så snabba, höll bra uppsikt i backspeglarna - så det var en bra dag! (Ytterligare pluspoäng går till flaggvakterna, som verkligen höll ögonen öppna.) Min egen körning då? Ja, det började lite skakigt. Kall bana och dåliga framdäck gjorde bilen både över och understyrd, typ.. (Framdäcken var en välstekt uppsättning 255:or från 2004, som följde med när jag köpte bilen..) En stor del av dagen låg jag och kompiskörde med Pelle Sörensson och hans fina 968 CS och vi började få upp tempot, i takt med att temperaturen steg.. Vi passade också på att byta bilar under ett körpass. Pelles 968:a var verkligen buss-stabil och kändes mycket tajt, snabb och lättkörd. Redan efter ett halvt varv känner man sig som hemma och kan åka på 90% av sin egen kapacitet.. Däremot så saknade man ju en del oommppfff i maskinen... Pelle blev i alla fall genomsvettig efter tio varv i turbon, livet med ketcupeffekt, dåliga framdäck och utan ABS, är kanske liite påfrestande.. Till de sista körpassen så la jag på en helt fräsch, men smalare (från 255 till 225) omgång framhjul. Trots den minskade bredden så gick bilen mycket bättre! En snygg bild från Dan P /Zoomphoto: (Fler bilder från dagen finns här: http://zoomphoto.se/motorsport/galleri/20071020bmwaudi/index.html) Är däremot inte helt övertygad om min nuvarande fjädersättning 160/190N, jag tror det skulle gå att få bilen mindre "livlig" med en ännu hårdare sättning. Kommer även att kika på andra krängare under vintern, mer om detta senare.. _________________ -- |
||||||
Härligt Fredrik!
Fick du några tider som du tycker är värda att nämnas? Hur känns den nu jämfört med S2 Cabben? //Björn |
||||||
Tjena - Nej inga tider, det var inte tillåtet med tidtagning. (Lika bra kanske, det var kallt som f-n och dåligt grepp ) Bilen känns väldigt lik cabben nu, förutom smalare hjul och lite mer Power oversteer... Hade några ganska håriga ögonblick igår, över "Bäcken" ut på Rakan, när man kliver på gasen fullt där. Det blev ett par rejäla bakvagnssläpp över det lilla krönet... Och pareringar på ett halvt rattvarv, typ. Nästa steg, helst innan snön kommer, blir att ta bilen till någon som kan svetsa på en race-kat på den, sen åker jag upp till TS igen och mäter och tar bort lite effekt... Efter det, kan jag pallbocks-parkera för vintern inne i garaget och kika närmare på chassi etc.. _________________ -- |
||||||
Ja, chassifunderingarna har såklart redan börjat. Har haft ytterligare lite konsultation med Jarlmark, där vi har gått igenom en del av mina intryck, lite data och däckslitage från körningarna.. Delar av vår dialog, på ett ungefär, jag i blått och Jarlmark i rött: Jag tycker bilen har bra egenskaper under bromsning och in i sväng, väldigt lätt att kontrollera, samtidigt som man lättar på bromspedalen och söker sig mot apex. Förmodligen är den bra att köra om med. "-Bra - Men antagligen kör du för långsamt in i kurvorna om allt känns bra." Väldigt mycket "Power oversteer", även här en egenskap som faktiskt delas med cabben, särskilt jobbigt i utgången av Ronnie P och efter "Bäcken" Kullen/chikanen ut på rakan på Knutan. Slaaaadd. Samtidigt så har jag -precis som på cabben- ganska rejält slitage på främre innerhjulet. "-Skulle öka krängardimensionerna eftersom du verkar ha en beteendeväxling mellan ingång och utgång. Kan också komma på grund av för långsam/understyrande ingång. Antagligen delvis körstilsrelaterad, du trycker på för hårt med bilen i understyrning. Försök få bilen i bättre balans innan du mosar på. Hårdare och balanserade krängare hjälper oftast. Körstilsmässigt skulle jag prova att generellt attackera hårdare in i böjen, göra en lite skarpare knyck i mitten och öppna upp mer i utgången." Har alltså lite att jobba på till nästa säsong... Ingång i böj är ju inte det roligaste att korrigera.. Kränghämmare håller jag på och försöker sy ihop med märkesbröder genom ett annat forum. Helt klart är att det blir någon specialvariant, eftersom jag redan är på Porsches grövsta varianter... _________________ -- |
||||||
Hahaha, klockrent att han tycker du kör för sakta om allt känns bra
Hör av dig till mig när det finns lösning på grövre krängare, jag skulle kunna vara intresserad av att ha lite grövre krängare också...... Klart det blir mer power oversteer med tuurbo ....tycker inte du det är rätt stor skillnad på när det släpper med turbo och sugmotor? Med sugisarna tycker jag man kan balansera sladden med att bara småblippa på gasen, men släpper man gasen för mycket på Turbon så tycker jag bara baken hugger tillbaka o sen har man ingen fart alls förens turbon börjar snurra igen. Dvs man måste vara mycket mjuuukare med gasen under uppställ?! Hmm... |
||||||
Jag tror det är samma svar som för mig:
Nej, jag upplever ingen större skillnad i att häva/balansera sladd mellan Cabben/Turbon. Något "blippande" var det i alla fall inte tal om med Cabben, den var möjligtvis ännu giftigare. _________________ -- |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBO -86 [old School] *SÅLD* | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 4 besök senaste veckan (30535 totalt) |