Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Super Seven funderingar, böcker & länkar | 1, 2, 3 >> 20769 besök totalt |
Nyfiken som man är så har jag blivit intresserad av Super 7 bilar - kan ha att göra med Mickes Westfeild bygge att göra eller bara allmän miljöskadan från onämda Super 7 fantaster på forumet.
Jag har sökt lite på forumet och läst det jag hittat men är intresserad av fler artiklar / disskusioner om Super 7 bilarnas chassiuppbyggnad, aerodynamik och så vidare (allt är egentligen av intresse). Så, upp till bevis...sitter ni på några godbitar till artiklar som ni vill dela med er? Edit: Var Sökes: Intressant läsning om Super 7 bilar |
||||||
Jag är också lite nyfiken i ämnet, dock i ett annat område: Varför är 7'ens mer bandugliga än andra "kit cars"? Det lär väll finnas något annat slags kit som erbjuder 7'ens vägegenskaper med ett drägligt utseende? (oj oj oj, nu kommer jag bli lynchad ) |
||||||
Kallar du Super 7 bilar för kit-cars? |
||||||
Jag använde faktiskt citationstecken |
||||||
Finns rätt mycket att läsa... Tror att det kan vara bra att börja med Chris Rees "Caterham Sevens", The official story... etc. ISBN 0-947981-97-7 Handlar om Lotus7 & Caterham. (för purister) Läs den först så får du lite bakgrund när du fördjupar dig i tekniken runt alla se7en-derivaten.... |
||||||
Det finns en massa "byggsatsbilar" med minst lika bra prestanda som Super sjuor fast med bättre utseende! Skillnaden ligger i byggkostnaden. Jämför tex Westfield XTR2 (typ Radical)med Westfield megabusa. Inte mycket skillnad i prestanda men XTR2:an kostar närmare dubbelt så mycket! En Sjua ger dig "most bang for the buck" som transatlanterna skulle säga _________________ //Mattias Gripenland |
||||||
Vad är det nu Locost-boken heter...How to build your own sportscar for as little as £250 av Roy Champion eller något sådant är det nog.
Apropå utseende så finns ju Ginettorna i olika utföranden. Fischer Fury har jag för mig en annan hette. Svenskarna har helt enkelt fastnat för 7-konceptet. Sök dig över pölen så finner du en massa annat (eller leta reda på tidningen Witch Kit). _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
Hej krabu
Kul att det blivit "lite" seven feber här med Mickes byggstart (lycka till föresten, avundsjuk på ett nästan komplett W kit) Vet inte om du är en så kallad "purist" och bara vill ha/köpa ett "orginal" . Men om du vill bygga så finns det en hel del forum och antagligen några tusen byggen på gång i bara europa på sk Seven replicor. Så de mesta seven "kitten" ( vågar man använda det ordet) brukar bli ganska dyra så sticker jag ut näsan och påstår att den riktigt stora vågen av byggen (hoppas jag inte blir halshuggen nu) startades med boken ovan. Kolla gärna det svenska forumet där, finns det länkar till byggen av både Westfeildar men mest de så kallade "locostarna" som byggs mycket efter eget huvud och budget. Ofta på sierra eller volvo donatorer. Har du obegränsat med tid sök på "locost" på google så får du nog några tusen träffar med bygg dag-böcker, det värsta byggs med motorcykel motorer ! http://locostsweden.com/ Vet inte om det är detta du är ute efter men lycka till från en redan bygger en "Super Sonett" // och utseendet på en seven mognar efter ett tag, det är ju ändå en tidlös design. _________________ // TXbias BXrndtson |
||||||
Har nu suttit och studerat och funderat lite på det här med Super 7 bilar...
Det faktum att själva bilmodellen i sig är kanon för banköra har vi väll redan klargjort men jag funderar fortfarande över varför man inte utnyttjar aerodynamik bättre på bilarna? Frontens (generellt) vinklade area är ju perfekt för en intern vindtunnel á la GT40 med kylaren liggandes i, med ett par öppna vindkanaler så borde en sådan front ge inte bara bättre downforce i fram men även riktigt bra kylning till motorn (igenom karossen) och jag tvivlar på att kylaren skulle bli lidande av den förlorade kyleffekten. På samma sätt funderar jag över varför man inte flyttar in bromsarna och lägger dem närmare mot bilens centrum för att minska den ofjädrade viktens färdväg - speciellt i bak där du har en drivaxel borde detta hjälpa mycket. Att sedan lyfta bort "grodögona" (helgerån, jag vet men iaf) och lägga inbyggda lampor i frontens överkant - då borde du kunna spara både vikt och minska luftmotståndet i bilen. om man sedan kollar på många bilar så har de avgasutsläppet precis framför bakhjulet (-en) vilket gör att du troligen får en massa varma avgaser in mot de bakre bromsarna - har inte detta en dålig inverkan på bromsarnas kylning? Ett par funderingar så här på nattkröken. God natt... |
||||||
Hehe, det är ju meningen att man ska inspirera till liknande byggen,
Ju fler, desto bättre!! Uhm, skäl till att de går bra på bana: VIKT, vikt och återigen vikt. Tänk dig att du tar ett Seven-chassi, och bara gör en annan, större kaross på som har bättre aerodynamik. Typ en Fischer Fury nästan. Upp till typ hundra eller hundratjugo i ren acceleration vinner ju Seven-bilen iom. att den är lättare. Sen börjar kanske aerodynamiken spela en större roll. Det man inte ska glömma är ju att det totala motståndet är beroende av Cd värdet multiplicerat med tvärarean och en Fischer har förmodligen lite större tvärarea, men lägre Cd. Jag är rätt usel på aerodynamik men så fattar jag det. Jag håller med om att aerodynamiken suger egentligen ganska rejält, fast samtidigt är det liksom en klassisk "look" på bilen som kompenserar utseendemässigt, plus att "allas" är likadana. Ska man ha enbart race-järn så är ju en Sportvagn som typ Radical eller XTR2 att föredra, men som gatbilar är det ju inte så imponerande med begränsad fjädringsväg och låg markfrigång Det finns dock saker att göra: ingen vindruta, så små lampor som möjligt (varför tror ni Westfield har 5,5" lampor och inte 7" som "originalen"?), ta bort vindrutan osv. Optimalt kanske vore att bygga sido-pods ungefär som go-kartarna har mellan hjulen och en framvinge...men då börjar man liksom närma sig sportvagsnprototyp-utseendet igen. För övrigt så kan man inte på en Westfield SEiW flytta in bakbromsarna då denna har delad bakvagn (alla kör inte 60-tals variant med stel bakaxel). Finns dock Westfield med stel bakaxel, men ganska ovanligt. Hm, låt mig rada upp de olika fabrikörerna som jag råkar ha i huvudet så får ni andra komplettera: - Caterham - Westfield - Dax - Donkervoort - Sylva - Locost-varianter: -- The Champion Motorcar Company -- ESTfield -- Lolocost -- Luego -- MK Engineering -- Stuart Taylor Motorsport »Tiger Avon Lowcost -- Triton Sports Cars Det finns säkert fler _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Westfield det går faktiskt att flytta in skivorna. Jag har surfat runt en massa på diverse locost-sidor, och jag såg en som hade skivorna inne vid diffen. Kommer inte ihåg var jag såg den bara. Ska försöka hitta den igen.. Men det var en delad axel i alla fall. Alfetta mvl har ju delad axel med skivorna inne vid diffen. Problemet med alfas axel i en seven är väl att växellådan sitter vid bakaxeln.
hmm bygga seven (väghållning som inget annat) eller cobra (ett ljud så man blir blöt i byxan).. svåra val... _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
GT40 tunnel är något jag tittat på till mitt bygge (Dax Hayabusa ). Jag har sett en del exempel på den konstruktionen hos andra byggare. Caterham hyrde in sig i Miras vindtunnel för ett par år sedan. Tanken var att man skulle ta fram ett aero kit till sina modeller. Dom provade olika splitters och vingar i fronten, heltäckta framhjul, slät undersida, inflyttade stötdämpare, bakvinge mm, mm. Om jag kommer i håg rätt så blev resultatet inte direkt lysande. Någon downforce fick dom inte till men lyckades i alla fall få bort de mesta utav lyftet Jag har dock inte, varken sett eller hört talas om ett aero kit till caterhams efter detta Att flytta in "grodögonen" till fronten tror jag inte är möjligt med tanke på reglerna för amatörbyggda fordon. Jag har för mig att det finns ett krav på minsta avstånde mellan framlykorna. _________________ //Mattias Gripenland |
||||||
Men frågan är om det är rätt väg att gå - Att ha bilen och sedan bygga aerodynamiken. Tror nog att det skulle gå att få ner lite downforce i bilarna om man börjar rita på downforcen redan på skissbordet. Just ja, du har nog helt rätt i det där med att lamporna inte får sitta för nära heller, det tänkte jag inte på. Funderingarna går vidare... |
||||||
Så det finns alltså inget billigare allternativ till Seven, som ger lika bra prestanda? Men alla dom här kittarna som baserades på typ 1 chassin? Var inte dom billiga? typ 1 vägde inte heller så ruskigt mycket, så det borde väll ge skapliga prestanda? Eller är jag helt ute och cycklar nu? |
||||||
Hur många Beach Buggies ser man på banträffar? Porsche 356 Speedster är en otroligt vacker bil men inte speciellt billig att bygga. Så svaret på din fråga "Så det finns alltså inget billigare allternativ till Seven, som ger lika bra prestanda?" Nej! _________________ //Mattias Gripenland |
||||||
Kan den här lilla flärpen göra nytta?
http://www.racetech.ee/a/images/linn _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
Det är frågan... om du kollar på karossens fortsättning i underkant så ser du att all luft som passerar på undersidan av splittern "ramlar ur systemet" eftersom det inte finns någon tunnel som tar hand om den. Luften som passerar på ovansidan borde dock skapa en downforce eftersom du får ett högt tryckvärde ovanpå splittern i och med att du har en negativ vinkel på fronten. Dock så funderar jag på om det negativa värdet i frontens lutning kanske är lite för aggresivt så att tryckkraften ramlar bort. Någon som kan aerodynamik och inte bara fuskar aerodynamik som vill rätta / fylla i? |
||||||
Har suttit och tittat på lite vettiga motorer att stoppa i en Super Seven nu under kvällen och kommit upp med följande lista - någon som har direkta invändningar till varför någon av motorerna är bättre än någon annan eller varför någon direkt skall tas bort från listan?
Alla motorer är raka fyror med dubbla överliggande kamaxlar, multipoint insprutning och utan konstgjord andning. Att tänka på är att Alfa motorn egentligen är en Fiat motor som har trimmats - likaså är MG motorn också en trimmad motor (samma som sitter i Elise). |
||||||
Glömde lägga in parametrarna i tabellen, även om jag gissar att ni förstår den så...
Bilmärke/modell - Cylindervolym - Borrning x slag - Kompression - Ventiler per cylinder - Effekt (hk/varv) - Virdmoment (nm/varv) Ska försöka hitta vikter på motorerna också - men jag gissar att det inte är alls lika lätt... |
||||||
Hej
"Andrew Petrykowski skrev: Så det finns alltså inget billigare allternativ till Seven, som ger lika bra prestanda? Men alla dom här kittarna som baserades på typ 1 chassin? Var inte dom billiga? typ 1 vägde inte heller så ruskigt mycket, så det borde väll ge skapliga prestanda? Eller är jag helt ute och cycklar nu? I de böcker i ämnet jag plöjt så brukar de alltid komma fram till att om man gör riktigt fel så kommer man i värsta fallet tillbaka till en pendel axel = Typ1 om man designar sin 4-link fel. Det har ju rejsats med dessa chassin , men då måste man nog köra med extremt korta fjädring rörelser för att förhindra jacking och göra något åt vridstyvheten om missförstå mig inte, jag har en cal-look i garaget _________________ // TXbias BXrndtson |
||||||
Sparade trådar/FAQ Super Seven funderingar, böcker & länkar | 1, 2, 3 >> 20769 besök totalt |