Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Super Seven funderingar, böcker & länkar
1, 2, 3   >>
20769 besök totalt
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505


Trådstartare
Nyfiken som man är så har jag blivit intresserad av Super 7 bilar - kan ha att göra med Mickes Westfeild bygge att göra eller bara allmän miljöskadan från onämda Super 7 fantaster på forumet.
Jag har sökt lite på forumet och läst det jag hittat men är intresserad av fler artiklar / disskusioner om Super 7 bilarnas chassiuppbyggnad, aerodynamik och så vidare (allt är egentligen av intresse).
Så, upp till bevis...sitter ni på några godbitar till artiklar som ni vill dela med er?

Edit: Var Sökes: Intressant läsning om Super 7 bilar
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



krabu skrev:
Nyfiken som man är så har jag blivit intresserad av Super 7 bilar - kan ha att göra med Mickes Westfeild bygge att göra eller bara allmän miljöskadan från onämda Super 7 fantaster på forumet.
Jag har sökt lite på forumet och läst det jag hittat men är intresserad av fler artiklar / disskusioner om Super 7 bilarnas chassiuppbyggnad, aerodynamik och så vidare (allt är egentligen av intresse).
Så, upp till bevis...sitter ni på några godbitar till artiklar som ni vill dela med er?


Jag är också lite nyfiken i ämnet, dock i ett annat område:
Varför är 7'ens mer bandugliga än andra "kit cars"? Det lär väll finnas något annat slags kit som erbjuder 7'ens vägegenskaper med ett drägligt utseende? (oj oj oj, nu kommer jag bli lynchad )
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505


Trådstartare
Andrew Petrykowski skrev:
Jag är också lite nyfiken i ämnet, dock i ett annat område:
Varför är 7'ens mer bandugliga än andra "kit cars"? Det lär väll finnas något annat slags kit som erbjuder 7'ens vägegenskaper med ett drägligt utseende? (oj oj oj, nu kommer jag bli lynchad )


Kallar du Super 7 bilar för kit-cars?

Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



krabu skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Jag är också lite nyfiken i ämnet, dock i ett annat område:
Varför är 7'ens mer bandugliga än andra "kit cars"? Det lär väll finnas något annat slags kit som erbjuder 7'ens vägegenskaper med ett drägligt utseende? (oj oj oj, nu kommer jag bli lynchad )


Kallar du Super 7 bilar för kit-cars?



Jag använde faktiskt citationstecken
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

krabu skrev:
Nyfiken som man är så har jag blivit intresserad av Super 7 bilar - kan ha att göra med Mickes Westfeild bygge att göra eller bara allmän miljöskadan från onämda Super 7 fantaster på forumet.
Jag har sökt lite på forumet och läst det jag hittat men är intresserad av fler artiklar / disskusioner om Super 7 bilarnas chassiuppbyggnad, aerodynamik och så vidare (allt är egentligen av intresse).
Så, upp till bevis...sitter ni på några godbitar till artiklar som ni vill dela med er?


Finns rätt mycket att läsa...
Tror att det kan vara bra att börja med Chris Rees "Caterham Sevens", The official story... etc. ISBN 0-947981-97-7
Handlar om Lotus7 & Caterham. (för purister)
Läs den först så får du lite bakgrund när du fördjupar dig i tekniken runt alla se7en-derivaten....

_________________

Rice and shine
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Andrew Petrykowski skrev:
krabu skrev:
Nyfiken som man är så har jag blivit intresserad av Super 7 bilar - kan ha att göra med Mickes Westfeild bygge att göra eller bara allmän miljöskadan från onämda Super 7 fantaster på forumet.
Jag har sökt lite på forumet och läst det jag hittat men är intresserad av fler artiklar / disskusioner om Super 7 bilarnas chassiuppbyggnad, aerodynamik och så vidare (allt är egentligen av intresse).
Så, upp till bevis...sitter ni på några godbitar till artiklar som ni vill dela med er?


Jag är också lite nyfiken i ämnet, dock i ett annat område:
Varför är 7'ens mer bandugliga än andra "kit cars"? Det lär väll finnas något annat slags kit som erbjuder 7'ens vägegenskaper med ett drägligt utseende? (oj oj oj, nu kommer jag bli lynchad )


Det finns en massa "byggsatsbilar" med minst lika bra prestanda som Super sjuor fast med bättre utseende! Skillnaden ligger i byggkostnaden. Jämför tex Westfield XTR2 (typ Radical)med Westfield megabusa. Inte mycket skillnad i prestanda men XTR2:an kostar närmare dubbelt så mycket!
En Sjua ger dig "most bang for the buck" som transatlanterna skulle säga

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505


Trådstartare
Tackar så mycket för tipset, tyvärr var den slut på adlibris.se men jag beställer en så fort de kommer i lager igen.
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Vad är det nu Locost-boken heter...How to build your own sportscar for as little as £250 av Roy Champion eller något sådant är det nog.

Apropå utseende så finns ju Ginettorna i olika utföranden. Fischer Fury har jag för mig en annan hette. Svenskarna har helt enkelt fastnat för 7-konceptet. Sök dig över pölen så finner du en massa annat (eller leta reda på tidningen Witch Kit).

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 366



Hej krabu
Kul att det blivit "lite" seven feber här med Mickes byggstart
(lycka till föresten, avundsjuk på ett nästan komplett W kit)

Vet inte om du är en så kallad "purist" och bara vill ha/köpa ett "orginal" .
Men om du vill bygga så finns det en hel del forum och antagligen några tusen byggen på gång i bara europa på sk Seven replicor.
Så de mesta seven "kitten" ( vågar man använda det ordet) brukar bli ganska dyra så sticker jag ut näsan och påstår att den riktigt stora vågen av byggen (hoppas jag inte blir halshuggen nu) startades med boken ovan.

Kolla gärna det svenska forumet där, finns det länkar till byggen av både Westfeildar men mest de så kallade "locostarna" som byggs mycket efter eget huvud och budget. Ofta på sierra eller volvo donatorer.

Har du obegränsat med tid sök på "locost" på google så får du nog några tusen träffar med bygg dag-böcker, det värsta byggs med motorcykel motorer !

http://locostsweden.com/

Vet inte om det är detta du är ute efter men lycka till från en redan bygger en "Super Sonett"


// och utseendet på en seven mognar efter ett tag, det är ju ändå en tidlös design.

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505


Trådstartare
Har nu suttit och studerat och funderat lite på det här med Super 7 bilar...
Det faktum att själva bilmodellen i sig är kanon för banköra har vi väll redan klargjort men jag funderar fortfarande över varför man inte utnyttjar aerodynamik bättre på bilarna?

Frontens (generellt) vinklade area är ju perfekt för en intern vindtunnel á la GT40 med kylaren liggandes i, med ett par öppna vindkanaler så borde en sådan front ge inte bara bättre downforce i fram men även riktigt bra kylning till motorn (igenom karossen) och jag tvivlar på att kylaren skulle bli lidande av den förlorade kyleffekten.

På samma sätt funderar jag över varför man inte flyttar in bromsarna och lägger dem närmare mot bilens centrum för att minska den ofjädrade viktens färdväg - speciellt i bak där du har en drivaxel borde detta hjälpa mycket.

Att sedan lyfta bort "grodögona" (helgerån, jag vet men iaf) och lägga inbyggda lampor i frontens överkant - då borde du kunna spara både vikt och minska luftmotståndet i bilen.

om man sedan kollar på många bilar så har de avgasutsläppet precis framför bakhjulet (-en) vilket gör att du troligen får en massa varma avgaser in mot de bakre bromsarna - har inte detta en dålig inverkan på bromsarnas kylning?

Ett par funderingar så här på nattkröken. God natt...
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Hehe, det är ju meningen att man ska inspirera till liknande byggen,

Ju fler, desto bättre!!

Uhm, skäl till att de går bra på bana: VIKT, vikt och återigen vikt. Tänk dig att du tar ett Seven-chassi, och bara gör en annan, större kaross på som har bättre aerodynamik. Typ en Fischer Fury nästan. Upp till typ hundra eller hundratjugo i ren acceleration vinner ju Seven-bilen iom. att den är lättare. Sen börjar kanske aerodynamiken spela en större roll. Det man inte ska glömma är ju att det totala motståndet är beroende av Cd värdet multiplicerat med tvärarean och en Fischer har förmodligen lite större tvärarea, men lägre Cd. Jag är rätt usel på aerodynamik men så fattar jag det.

Jag håller med om att aerodynamiken suger egentligen ganska rejält, fast samtidigt är det liksom en klassisk "look" på bilen som kompenserar utseendemässigt, plus att "allas" är likadana. Ska man ha enbart race-järn så är ju en Sportvagn som typ Radical eller XTR2 att föredra, men som gatbilar är det ju inte så imponerande med begränsad fjädringsväg och låg markfrigång thumbs down

Det finns dock saker att göra: ingen vindruta, så små lampor som möjligt (varför tror ni Westfield har 5,5" lampor och inte 7" som "originalen"?), ta bort vindrutan osv. Optimalt kanske vore att bygga sido-pods ungefär som go-kartarna har mellan hjulen och en framvinge...men då börjar man liksom närma sig sportvagsnprototyp-utseendet igen.

För övrigt så kan man inte på en Westfield SEiW flytta in bakbromsarna då denna har delad bakvagn (alla kör inte 60-tals variant med stel bakaxel). Finns dock Westfield med stel bakaxel, men ganska ovanligt.

Hm, låt mig rada upp de olika fabrikörerna som jag råkar ha i huvudet så får ni andra komplettera:

- Caterham
- Westfield
- Dax
- Donkervoort
- Sylva
- Locost-varianter:
-- The Champion Motorcar Company
-- ESTfield
-- Lolocost
-- Luego
-- MK Engineering
-- Stuart Taylor Motorsport »Tiger Avon Lowcost
-- Triton Sports Cars

Det finns säkert fler

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Westfield det går faktiskt att flytta in skivorna. Jag har surfat runt en massa på diverse locost-sidor, och jag såg en som hade skivorna inne vid diffen. Kommer inte ihåg var jag såg den bara. Ska försöka hitta den igen.. Men det var en delad axel i alla fall. Alfetta mvl har ju delad axel med skivorna inne vid diffen. Problemet med alfas axel i en seven är väl att växellådan sitter vid bakaxeln.

hmm bygga seven (väghållning som inget annat) eller cobra (ett ljud så man blir blöt i byxan).. svåra val...

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



krabu skrev:
Har nu suttit och studerat och funderat lite på det här med Super 7 bilar...
Det faktum att själva bilmodellen i sig är kanon för banköra har vi väll redan klargjort men jag funderar fortfarande över varför man inte utnyttjar aerodynamik bättre på bilarna?

Frontens (generellt) vinklade area är ju perfekt för en intern vindtunnel á la GT40 med kylaren liggandes i, med ett par öppna vindkanaler så borde en sådan front ge inte bara bättre downforce i fram men även riktigt bra kylning till motorn (igenom karossen) och jag tvivlar på att kylaren skulle bli lidande av den förlorade kyleffekten.

På samma sätt funderar jag över varför man inte flyttar in bromsarna och lägger dem närmare mot bilens centrum för att minska den ofjädrade viktens färdväg - speciellt i bak där du har en drivaxel borde detta hjälpa mycket.

Att sedan lyfta bort "grodögona" (helgerån, jag vet men iaf) och lägga inbyggda lampor i frontens överkant - då borde du kunna spara både vikt och minska luftmotståndet i bilen.

om man sedan kollar på många bilar så har de avgasutsläppet precis framför bakhjulet (-en) vilket gör att du troligen får en massa varma avgaser in mot de bakre bromsarna - har inte detta en dålig inverkan på bromsarnas kylning?

Ett par funderingar så här på nattkröken. God natt...


GT40 tunnel är något jag tittat på till mitt bygge (Dax Hayabusa thumbs up ). Jag har sett en del exempel på den konstruktionen hos andra byggare.

Caterham hyrde in sig i Miras vindtunnel för ett par år sedan. Tanken var att man skulle ta fram ett aero kit till sina modeller. Dom provade olika splitters och vingar i fronten, heltäckta framhjul, slät undersida, inflyttade stötdämpare, bakvinge mm, mm. Om jag kommer i håg rätt så blev resultatet inte direkt lysande. Någon downforce fick dom inte till men lyckades i alla fall få bort de mesta utav lyftet
Jag har dock inte, varken sett eller hört talas om ett aero kit till caterhams efter detta

Att flytta in "grodögonen" till fronten tror jag inte är möjligt med tanke på reglerna för amatörbyggda fordon. Jag har för mig att det finns ett krav på minsta avstånde mellan framlykorna.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505


Trådstartare
Mattias Gripenland skrev:
GT40 tunnel är något jag tittat på till mitt bygge (Dax Hayabusa thumbs up ). Jag har sett en del exempel på den konstruktionen hos andra byggare.

Caterham hyrde in sig i Miras vindtunnel för ett par år sedan. Tanken var att man skulle ta fram ett aero kit till sina modeller. Dom provade olika splitters och vingar i fronten, heltäckta framhjul, slät undersida, inflyttade stötdämpare, bakvinge mm, mm. Om jag kommer i håg rätt så blev resultatet inte direkt lysande. Någon downforce fick dom inte till men lyckades i alla fall få bort de mesta utav lyftet
Jag har dock inte, varken sett eller hört talas om ett aero kit till caterhams efter detta

Att flytta in "grodögonen" till fronten tror jag inte är möjligt med tanke på reglerna för amatörbyggda fordon. Jag har för mig att det finns ett krav på minsta avstånde mellan framlykorna.


Men frågan är om det är rätt väg att gå - Att ha bilen och sedan bygga aerodynamiken. Tror nog att det skulle gå att få ner lite downforce i bilarna om man börjar rita på downforcen redan på skissbordet.

Just ja, du har nog helt rätt i det där med att lamporna inte får sitta för nära heller, det tänkte jag inte på.

Funderingarna går vidare...
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Mattias Gripenland skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
krabu skrev:
Nyfiken som man är så har jag blivit intresserad av Super 7 bilar - kan ha att göra med Mickes Westfeild bygge att göra eller bara allmän miljöskadan från onämda Super 7 fantaster på forumet.
Jag har sökt lite på forumet och läst det jag hittat men är intresserad av fler artiklar / disskusioner om Super 7 bilarnas chassiuppbyggnad, aerodynamik och så vidare (allt är egentligen av intresse).
Så, upp till bevis...sitter ni på några godbitar till artiklar som ni vill dela med er?


Jag är också lite nyfiken i ämnet, dock i ett annat område:
Varför är 7'ens mer bandugliga än andra "kit cars"? Det lär väll finnas något annat slags kit som erbjuder 7'ens vägegenskaper med ett drägligt utseende? (oj oj oj, nu kommer jag bli lynchad )


Det finns en massa "byggsatsbilar" med minst lika bra prestanda som Super sjuor fast med bättre utseende! Skillnaden ligger i byggkostnaden. Jämför tex Westfield XTR2 (typ Radical)med Westfield megabusa. Inte mycket skillnad i prestanda men XTR2:an kostar närmare dubbelt så mycket!
En Sjua ger dig "most bang for the buck" som transatlanterna skulle säga


Så det finns alltså inget billigare allternativ till Seven, som ger lika bra prestanda?
Men alla dom här kittarna som baserades på typ 1 chassin? Var inte dom billiga? typ 1 vägde inte heller så ruskigt mycket, så det borde väll ge skapliga prestanda?
Eller är jag helt ute och cycklar nu?
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Andrew Petrykowski skrev:

Så det finns alltså inget billigare allternativ till Seven, som ger lika bra prestanda?
Men alla dom här kittarna som baserades på typ 1 chassin? Var inte dom billiga? typ 1 vägde inte heller så ruskigt mycket, så det borde väll ge skapliga prestanda?
Eller är jag helt ute och cycklar nu?


Hur många Beach Buggies ser man på banträffar?
Porsche 356 Speedster är en otroligt vacker bil men inte speciellt billig att bygga.

Så svaret på din fråga "Så det finns alltså inget billigare allternativ till Seven, som ger lika bra prestanda?"

Nej!


_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Kan den här lilla flärpen göra nytta?
http://www.racetech.ee/a/images/linnaring/lrp1.JPG

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505


Trådstartare
DanneT16 skrev:
Kan den här lilla flärpen göra nytta?
http://www.racetech.ee/a/images/linnaring/lrp1.JPG


Det är frågan...
om du kollar på karossens fortsättning i underkant så ser du att all luft som passerar på undersidan av splittern "ramlar ur systemet" eftersom det inte finns någon tunnel som tar hand om den.
Luften som passerar på ovansidan borde dock skapa en downforce eftersom du får ett högt tryckvärde ovanpå splittern i och med att du har en negativ vinkel på fronten. Dock så funderar jag på om det negativa värdet i frontens lutning kanske är lite för aggresivt så att tryckkraften ramlar bort.

Någon som kan aerodynamik och inte bara fuskar aerodynamik som vill rätta / fylla i?
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505


Trådstartare
Har suttit och tittat på lite vettiga motorer att stoppa i en Super Seven nu under kvällen och kommit upp med följande lista - någon som har direkta invändningar till varför någon av motorerna är bättre än någon annan eller varför någon direkt skall tas bort från listan?

Alfa Romeo 156 1.8 T Spark   1747   82,0 x 82,7   10,3   4   140/6500   163/3900
Audi A3 1.8                  1781   81,0 x 86,4   10,3   5   125/6000   170/4200
BMW 316ti Compact            1796   84,0 x 81,0   10,5   4   115/5500   175/3750
Peugeot 406 1.8 16V          1749   82,7 x 81,4   10,8   4   116/5500   160/4000
Ford Mondeo 1.8 16V          1798   83,0 x 83,1   10,8   4   125/6000   170/4500
MG ZR 160                    1796   80,0 x 89,3   10,5   4   160/6900   174/4700
Nissan Almera 1.8            1769   80,0 x 88,0   9,5    4   114/5600   158/2800
Opel Astra 1.8 16V           1796   80,5 x 88,2   10,5   4   125/5600   170/3800
Renault Laguna 1.8 16V       1783   82,7 x 83,0   9,8    4   120/5750   170/3750
Volvo S40 1.8                1783   83,0 x 82,4   10,3   4   122/5800   170/4000


Alla motorer är raka fyror med dubbla överliggande kamaxlar, multipoint insprutning och utan konstgjord andning.

Att tänka på är att Alfa motorn egentligen är en Fiat motor som har trimmats - likaså är MG motorn också en trimmad motor (samma som sitter i Elise).
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505


Trådstartare
Glömde lägga in parametrarna i tabellen, även om jag gissar att ni förstår den så...
Bilmärke/modell - Cylindervolym - Borrning x slag - Kompression - Ventiler per cylinder - Effekt (hk/varv) - Virdmoment (nm/varv)

Ska försöka hitta vikter på motorerna också - men jag gissar att det inte är alls lika lätt...
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 366



Hej

"Andrew Petrykowski skrev:

Så det finns alltså inget billigare allternativ till Seven, som ger lika bra prestanda?
Men alla dom här kittarna som baserades på typ 1 chassin? Var inte dom billiga? typ 1 vägde inte heller så ruskigt mycket, så det borde väll ge skapliga prestanda?
Eller är jag helt ute och cycklar nu?


I de böcker i ämnet jag plöjt så brukar de alltid komma fram till att om man gör riktigt fel så kommer man i värsta fallet tillbaka till en pendel axel = Typ1 om man designar sin 4-link fel.
Det har ju rejsats med dessa chassin , men då måste man nog köra med extremt korta fjädring rörelser för att förhindra jacking och göra något åt vridstyvheten


om missförstå mig inte, jag har en cal-look i garaget

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
Sparade trådar/FAQ
Super Seven funderingar, böcker & länkar
1, 2, 3   >>
20769 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande