Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Super Seven funderingar, böcker & länkar | << 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (20778 totalt) |
De flesta av er som redan bygger på en Super Seven har säkert redan boken, men för er övriga nyfikna (som jag) så tror jag denna bok kan vara bra att köpa:
http://www.sfro.com/bygghandboken.ht Beställde precis ett exemplar till mig själv. |
||||
Själv bestälde jag en reparationshandbok till min E30 (på biblan)... Så förhoppningsvis så blir jag snart lagd åt det praktiska hållet, lite iaf |
||||
En sådan har jag också...någonstans. Dock är dessa funderingar just bara funderingar och avståndet till att jag faktiskt får för mig den galna idéen att bygga mig själv en Super Seven kopia är lång. Men eftersom min bil ska förbli så orginial som möjligt i utseende så är det inte så kul att räkna på aerodynamik på den, därav detta intresse. |
||||
Sitter och funderar på stänkskärmarnas inverkan på aerodynamiken runt framdäcken och behöver lite input på mitt tankesätt...
Cirkeln symboliserar däcket och de vertikala linjerna luftströmningen i neutralt läge (det vill säga - luftströmningen ifall det inte fanns något däck). När du kör framåt så snurrar ju däcket motsols vilket borde göra att du får ett ökat luftmotstånd ifrån en brytpunkt i däckets böjning, den brytpunkten bör väll ligga i 90 graders vinkel från däckets översta punkt, eller? ovanför den vinkel så borde väll således luften få ett ökat motstånd när däcket snurrar mot luften och under den brytpunkten så följer luften däckets vridning och färdas mot marken istället. optimalt vore väll således att låta stänkskärmen gå ner till den brytpunkten och sedan sätta en vinge längst ner mot marken som flyttar luften som pressas mot marken åt sidorna för att ge däcket lättare att nå marken (eftersom däcket nu först måste pressa undan den luft som strömmar mot marken). Tänkar jag fortfarande rätt? Sedan borde det väll finnas ännu en brytpunkt mellan stänkskärmens vikt och des positiva påverkan och det är här jag börjar bli riktigt osäker. Enligt min ena teori så krävs det väll mer energi att omvända luftströmmen mellan den horistonella linjen på bilden och den diagonala linjen eftersom däckets vinkel är större här än på den övre åttondelen. Således borde du ha först en liten stänkskärm där som vrider de första vindmassorna uppåt och borde inte då de påverka luftströmmen som slår mot den övre åttondelen såpass att du på det sättet minskar motståndet tillräckligt eller slår de krafterna igenom luftströmmen från en främre stänkskärm? Den andra teorin (vilken jag inte förstår utan jag bara baserar på hur man idag designar stänkskärmarna på Super Seven bilar) är att det är bättre att låta stänkskärmen bara gå en åttondel från däckets översta punkt. Nå vad säger aerodynamikexperterna? Jag blir helt av alla dessa funderingar...men kul är det. |
||||
Bok tips
"How to build and modify sportscar & kit car suspension & brakes" ISBN 1-903706-73-4 Går igenom hjulupphängningen på en Se7en riktigt bra (vid första ögonkastet - har inte hunnit plugga ännu). _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Tack för tipset Mats, har lagt in den på "att beställa" listan.
Hittade även en bra lista över intressant läsning här: http://www.mulsannescorner.com/books |
||||
En lätt lösning på , i alla fall luftmotståndsfrågan, är att hitta/bygga en Westfiled Eleven. med moderna material och MC-motor lär vikten kunna bli riktigt låg.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
En riktig sniklösning är ju att bygga på en VW bubbla platta men då är ju chassit därefter.
Annars så billigare och lika bra som en seven vet jag inte. _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||||
Fast då har vi lämnat Super Seven funderingarna - och isf så kan man lika gärna skissa på att bygga en Ultima GTR / Radical / XTR 2 killer. Dock har jag kommit fram, till min egna besvikelse att en Hayabusa motor är det absolut bästa alternativet att stoppa i en sådan här bil... (min åsikt är annars. Bil = bilmotor, MC = motorcykelmotor) 175 hk original och med trim så kan du plocka ut strax över 200 hk - om du sedan får för dig att turbomata så kan du plocka ut 300 hk och fortfarande ha någorlunda driftsäkerhet kvar. |
||||
_________________ //Mattias Gripenland |
||||
Är man intresserad av Super seven med mc motor kan jag rekomerndera detta forum på yahoo:
http://uk.groups.yahoo.com/group/bike-engined-cars Där finns det mesta som man behöver veta _________________ //Mattias Gripenland |
||||
Studierna av aerodynamik har nu inlets och fler böcker är på ingående.
Lite irriterad är jag dock på mig själv över att jag aldrig läste någon avancerad matematik vilket gör att det tar dubbelt så lång tid för att förstå ekvationerna. Hur som helst så inser jag att jag skulle behöva lära mig lite om hållfasthetslära och materialkunskap också och söker därför nu tips på sådana böcker. (behöver jag säga att jag måste åka till IKEA och köpa ett nytt skrivbord i helgen därför att mitt nuvarande är överfullt av böcker och ritningar just nu så jag får leta efter tangentbordet och musen när jag ska skriva på datorn?) |
||||
Jag tar upp en gammal tråd tänkte jag.
Det diskuterades lite om Porsche 356-replikor tidigare i tråden. Var hittar man information om byggen, var hittar man prislistor och återförsäljare av replikasatser från VW Typ 1? _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Roadline utanför GBG säljer replikasatser.
http://webserver.mphy.lu.se/roadline/index.html Här finns länkar till 356 byggen, bla: http://hem.passagen.se/vwtype3/vwpage.html _________________ //Mattias Gripenland |
||||
tänkte bara lägga till Esther under tillverkare...
Esther är svenska och finns i Kalmar.. ett rullande chassi kostar 25 + moms... besök dom på http://www.esther.se finns även info på www.fasterseven.com .. dock är den sidan inte uppdaterad då den nedersta numer ägs av mig... _________________ MackeMaehlum |
||||
Jag tänkte inte dissa någon av dina motorer överhuvudtaget, då jag inte har pysslat med dem alls. Men en fråga, varför är alla(?) 1.8 liter? Peugots 1.9 liter 16V motor (XU9J4) är en trevlig skapelse som är ganska billig och lätt, ger 148 katalysatorrenade hästkrafter(405Mi16/BX19Gti16V) Opels C20XE tycker jag även den är lämplig, (kadett 16V) ger 150 katalysatorrenade hästkrafter ur två liter med sexton ventlier. Suzuki swift gti 16V är en 1.3 litersmotor på dryga 100 hkr med den fantastiska vikten av 55 kg. Saker att tänka på vid val av motor är Vikt, vikt, vikt, motoreffekt och höjd. Motoreffekten kan ökas, men inte minskas, och för en bil med tjänstevikt på 740 kg får den vara max 150 hkr. Bygger man med hög motor behövs bula på huven eller hög huv. |
||||
1.8-motorn är väl poppis av den anledningen att dom har mysko samt gynnsamma skatteregler för den motorn ute i europa, eller?
Sen, kan man bygga SeVen med kupé? Det skulle ju kunna tänkas att man vill köra bilen utanför banan också, kanske t o m i annat väder än sommarväder. |
||||
Sylva har en trevlig modell med mittmotor (MC-motor) som ser för djä....g ut men kan nog vara ett vettigt alternativ till en sevenkopia av samma kaliber.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Ja, nog för att skatteregler i sydeuropa gynnar motorer under 2 liter, men det finns ju många motorer och jag underde om det fanns någon annan tanke, vi har ju inte i sverige några sådana regler. Har sett ett antal varianter på HT, och har själv funderingar på att snida ihop en till min bil. Problemet blir hur man skall lösa insteg och ursteg. oftast med olika lösningar med delat tak eller så att dörrarna går in som en del av taket som på GT40. |
||||
Sparade trådar/FAQ Super Seven funderingar, böcker & länkar | << 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (20778 totalt) |