Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI 80/S2 GTE Quattro -86
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 39, 40, 41   >>
41 besök idag (254160 totalt)
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
Hej igen på er. Det har varit en, minst sagt, hektisk period. 2 dagar utan bil & utan ett ord från firman. Eller ja, bilen var borta redan midsommarafton hos firman. Tisdag kväll fick jag samtal & blev ombedd att komma dit. Vi hade en del att gå igenom gällande bilen.... Efter en timmas körning var jag framme.

jag måste kolla över spänningen i bilen, just in case! Detta då spänningen uppfattades som lite orolig..
Laddtrycksstyrningen är helt fel & lever sitt egna lilla liv, men detta har inte hunnit tittas på mer ingående utan den biten får jag kolla igenom själv nu till en början.

Efter en bra stunds samtal samt ännu längre tid bakom ratten & testkörande kan jag bara sammanfatta på ett sätt: jag är nöjd, mycket nöjd!

I all hast att komma dit & få hämta hem bilen så glömde jag givetvis kamera & dyligt, så media finns inte på bilen ännu men hade det funnits så hade ni förmodligen sagt att mitt konstaternade av mappningen var lite i underkant blygsamt

Mycket återstår dock innan bilen säkert kan framföras på väg. Bokat hjulinställning hemma, måste fixa skärmkanterna & hjulen, huven, vevhusvent, sära oljekyl/vattenkyl från varandra, värmeplåtar & ducts för luftstyrning.....& sist men absolut inte minst, laddtrycksstyrningen!

Denna lägger sig ibland på 0.6 & ibland på 2 bar även om det är samma växel, spolar upp i perioder sakta/fort om vartannat. Måste kolla över magnetventilen igen samt inställningarna i sprutet.

Problemen med boxen löste sig, men vad problemet var fick jag aldrig klart svar på. Allt som gjordes under tiden sprutet var i min ägo gjordes på jörgens rekommendation förutom det han själv gjorde & efter det funkade de inte alls..... Nu funkar dock allt igen!

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
Börjat jaga magnetventil från Saab då dessa inställningsvärden finns på VEMS hemsida & har även lagt ut förfrågan om ev värden på Audis magnetventil. Hoppas man hinner få hem grejor innan onsdag...
Jag får väl köra bilen för egen maskin mot Norge & mappa det sista på vägen, så kanske man kan ställa upp i 201m drag på fredag kväll också

ingen som kör VEMS med Audis magnetventil & har värdena för Boost control

ska även kasta ut förfrågan om däck i dim 215/40-17" så man kan köra 17" på banan.....känner mig en aning stressad må jag säga....

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989



Skrev lite nu på nordic om vems..

Men angående däck, var på Gatebil Mantorp igår o flera firmor säljer däck inkl montering på plats...

tex 235/40-17 för 695kr/st = nått okänt märke men duger nog att drifta med

Fanns ju alla möjliga däck o dimensioner o dom lär nog sälja på träffen i Norge med..

Bla. PBZ och Ralph's däck sålde så hör med dom om dom ska till rudskogen samt vilka däck dimensioner dom har med sig.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
kollat nordic thumbs up
Däck kanske jag hinner få fatt i innan jag åker upp, men ska se om jag hinner kolla upp vad som erbjuds på plats!

jag har nu, för säkerhets skull, beställt en ventil från SAAB där jag också har värden att gå på, samt att killen som mappat min bil kört med dessa i många andra bilar & starkt rekommenderade den...just in case
Skickade även efter lite siliconslang så jag kan montera dit ett filter & slipper få in småbarn & djur i turbon, det blir så jäkla jobbigt då

Passade faktist på att byta ut mina earls-kopplingar från pokemon style till race style, mao från blå-röda till svart ja menar, ananrs matchar det ju inte ju...

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
hej på er alla igen. EN weekend på Rudskogen avklarad med både ris & ros i bagagen. VI fick känna lite på bilen & vad den klarar av & INTE klarar av.. Vi fick också känna på ena sandbunkern utmed banan & den lilla upplevelsen slutade oerhört bra under omständigheterna FÖrarsidan på bilen låg ner i sanden & det andra hjulparet rakt upp i luften, men skadorna blev inte farliga alls...eller nja...dom går inte att missa men samtidigt är det de lösa delarna på förarsidan & går därmed at byta eller rikta

SKriver mer under kvällen lr morgondagen, men nu har jag tonvis med uppdrag innan jag ska köra upp till sthlm för att jobba igen.

Söker film-material från min krasch (fredagen) samt bilder på bilen!!

Gatebil Rudskogen rockar


_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
SÅ såg bilen ut efter krasch. Kraschade under fredagen & denna bild är tagen dagen därpå då vi körde med R-däck istället. Tråkigt, men inte så farligt under omständigheterna


Inga djur kom till skada under helgen! Nalle var redan ihjälgasad av dragbilen

Min lilla olycka har fått mig till att vilja göra lite ändringar i karossutförandet....återkommer om det senare



Teamkamrat i full färd med att rikta bakdörren. En riktigt duktig kille på plåt & då var han "lagom" berusad när han gjorde det också thumbs up En dörr räddad iaf



& så en bild på bilens finare sida



ser nu ens bilen på bilden eller tittar ni på bruden som passerar förbi
Lite dåligt ljus på den bilden dock...hmm...aja, mer bilder kommer så fort jag fått dem av kamraten som fotade med sin kamera!


_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
Frosting & jag sitter i bilen på sidan.
Jag: Frosth, sitter du fast?!
Frosth: Ja, men det gör inte bilen!! SITT STILL!!
CREW: är ni ok!?
VI: tippa ner bilen för helvete!

upp i depån & vrider på nyckel, bilen startar
Ni måste till medical för att kolla er, säger dom
nej nej, ser du inte att bilen går & vi mår bra, vi måste ut & köra! Vart ligger spolplattan, måste spola bort all sand. In i depån & kolla igenom bilen, rikta framhjulet då det stod snett. Sen vid 19 när körningen var över fick vi dispens att köra ut & kolla så allt gick bra! Bilen gick som en klocka, inga fel där inte!
Thats DKW for you

Blickarna vi fick från folk omkring oss när vi fått igång bilen & vill ut på banan igen, med en intryckt förarsida, var minst sagt obeskrivlig....ja, gissa själva...

Frosth smet in till depån via publiken & det var helt tyst bland folket, tills han med ett leende sa: Ja det hann ju bli 4 varv iaf! Då utbröt alla i applåder...

bilen sköt på som f_n kan jag lova. dom 4 varv vi körde innan vi gick av, där klippte vi verklgen allt på banans raka, sen hade vi grymma problem med fästet i de svängiga partierna. På rakan klippte vi sen allt igen & då måste jag tillägga att laddtrycksstyrningen INTE fungerar som den ska ännu & vi gav inte fullt.
Detta var under fredagen. Under helgen dök det upp än mer potenta bilar, men dom fick vi aldrig chansen att mäta oss med, vi tar det nästa år

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



trevlig läsning o synd på "den 50%-iga rullningen"

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986



Men du för helv*te, ska du rulla, kan du väl försöka göra det ordentligt, eller?


Nejdå, tur det gick bra med er och bilen går ju somsagt att laga, det är ju bara plåt..

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
jaha, nu blir man dissad för att man inte gör saker & ting ordentligt, det var väl självaste fan då . Ja får väl satsa hårdare nästa gång så ni blir glada, BANZAIII

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986



barre skrev:
jaha, nu blir man dissad för att man inte gör saker & ting ordentligt, det var väl självaste fan då . Ja får väl satsa hårdare nästa gång så ni blir glada, BANZAIII


nej, inga mer dumma påhitt nu

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989



Har du ingen bättre bild på bruden

Hoppas det dyker upp nån bild på bilen in action samt när den står på sidan

Vad blev det för däck dim till slut ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
Citat:
Har du ingen bättre bild på bruden

Hoppas det dyker upp nån bild på bilen in action samt när den står på sidan

Vad blev det för däck dim till slut ?


miffo du e.....eller nä, miffo e ni allihop dissad för att bara ha gjort en halv-salto & för att brudarna inte syns bra nog...& sen....bah!

men vet du vad, jag har bilder till dig...på både brudar & på en fjollig halvt rullad bil
lägger upp dessa under dagen....
Actionbilder kommer under helgen då polaren tog de flesta bilderna på både bil & brudar thumbs up

Körde först med 225/45-17" men dessa skrapade i ytterkant & till viss del i framkant, så vi justerade framskärmarna innanför spoilern med en polygrip..... inga ledsna miner här inte.... sen på lördag bytte vi till R-däck 205/50-15" & tjoho vilket grepp. Trots att dom legat i ett par år så greppade dom riktigt bra. Väl tillbaka i depån hade jag både kapsyler & fimpar fast i däcken & jag som inte fick dricka eftersom jag körde...& inte röker man heller...typiskt

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
nu Martin, kommer lite mer brudar....inte den samma som på föregående....men nåt säger mig att det inte stör så värst


vänta nu, låt mig gissa.....dom är för långt bort & syns för dåligt va....misstänkte väl det

så jag tog mig friheten att fixa den biten
2 av dessa var Gatebil-babes kandidater...ni kan nog gissa vilka 2


& till sist.....en liten höna på sniskan i slaktarkurvan


inga nallar kom till skada under helgen..... thumbs up desto fler bilar dock


allt för denna gång & mer lägger jag upp under helgen!


_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
Kass du e Martin, här lägger jag upp brudbilder & kraschbilder åt dig, t om förstorar brudarna...men inte ett pip...
Imorgon ska jag ringa killen som sitter inne med alla andra bilder & se om vi kan göra ett litet byte samt att jag måste kolla igenom det lilla jag må ha filmat för att se om nåt går att använda. Måste också installera ett videoredigeringsprogram igen då det var ett tag sedan jag använde ett...

Sista veckan har gått till att pilla med damens 911 samt målning av huset. Jag har dock tagit mig lite tid till att fortsätta med den egna bilen Var & införskaffade en ny generator, eller utbytes-ny iaf, så nu ska jag inte ha problem med laddningen längre thumbs up
Jag ska omplacera batteriet till baksätet så som det är på min urq. Ett bättre ställe kan jag inte tänka mig trots att det innebär lite pill för att kapa upp i golvet & få till allt, MEN fördelarna överväger jämfört med bagagen. Mer plats i bagagen till annat, bättre placering viktmässigt (mitten & längre ner), samt att jag kan korta mina elkablar ca 1,5m & dessutom sparar lite vikt på det thumbs up Att montera det vettigt i bagagen är ett jäkla jobb det också.....tyvärr, men det kommer hamna lite annat smått & gott där senare

aha, just ja! Jag ska upp & slutföra mappningen under kommande vecka om allt går enligt planerna. Blir till att hänga upp fronten i luften & bara köra bakhjulen på rullarna....känns miffo att göra så men men....
TIlls nästa vecka hoppas jag att mina nya däck har kommit också 215/40-17 nya friska ostar med nytt & mjukt gummi & mindre rist för att halka av vägar & banor samt få lite bättre grepp vid inbromsningar thumbs up

Det blev en del iaf, där ser man...aja, mer kommer i veckan

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989



ajdå, trodde jag hade skrivit ett svar

Men den krasch bilden visar att den verkligen låg på sidan thumbs up trodde du bara hamnade på typ 45graders vinkel då backspegeln såg hel ut osv.

Kom du på bredställ rakt ut i sanden eller försökte du styra in den igen där ute i för hög fart?
men ser ut som det var i början/innan kurvan hur lyckades du med det eller är det en 180graders kurva som man bara ser lite grann av på bilden?

Men nu vill vi se GOPro film...


Blev det saab magnetventilen ni kör med eller fick du Audin's att funka?

Angående bromsning så brukar andra köra med bara framhjulen.. vet dock ej om det har nån betydelse om man kör med fram eller bak vid bromsning.
Men har du gamla lådan fortfarande så du kan låsa mitt diffen eller har du svetsat torsen diffen?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
Jaså Martin, glömska...ålderstecken

Kom nog in mot kurvan för fort, eller bromsade sent...kanske båda iofs Hjulen låstes konstant, inget grepp, men fick ner farten & svängde in men tappade då greppen igen & gled ut i sanden sidleds. Den kurvan viker ca 110-120 grader höger, från att slutta neråt till att stiga uppåt...lurig som fasen var den iaf.

Saab T7-ventil sattes i & värdena uppdaterades, men jag växlade redan vid ca 1,5 bars ladd & drog inte ur bilen på alla växlarna. Tror jag växlade vid ca 5000-6000 rpm.

Ja apropå lådan då. Jag kan spärra manuellt bak på klumpen, men hittar inget framtill. Finns bara en kontakt för backen samt hastighetsgivare, men inget annat om jag låser bakdiffen så borde jag väl kunna köra med baken i bänk... ska kolla detta nu under helgen då bilen står på bockar redan...

Nån som vet eller har tips??



Lite bilder så länge då....

Hela flocken efter mig genom breisladdkurvan....


Fortfarande jaktsäsong på svarta Audi 80:s....go go go....


so long suckers....



imorgon kastar jag upp lite pose-bilder från krasch-siten
Ska kolla igenom filmklippen jag har, men har inte hittat nåt från körningen....av någon anledning stod kameran i sekvenstagning & jag fick massa bilder istället...suck men ska se vad jag kan hitta!

dags att sova

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
Hallon1911
Kalmar
Här sen Apr 2009
Inlägg: 15



Kan tänka mig att Frosth inte var lika kaxig som han vill verka vara när bilen ligger på slagsida

_________________
Johan Andersson
Mitsubishi Lancer Evolution III
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Är original låda från 80q?

Då kan du låsa diffen i mitten och ta bort drivaxlarna fram och köra med bakhjulen på rullarna.

spärren sitter vid kardanen typ och ska dras bakåt, om jag inte minns fel :P men det märker du ju.
Jag hade en fjäder så den var lite i spänn utåt hela tiden.

Tar du bort drivaxlarna fram så tänk på hjullagerna, brukade sätta i lösa knutar fram så man fick spännt ihop det. Du behöver inte låsa bak för att köra på rullarna, hjälper kanske om den vill spinna

_________________
Daniel Steiner
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Svartlock skrev:
Är original låda från 80q?

Då kan du låsa diffen i mitten och ta bort drivaxlarna fram och köra med bakhjulen på rullarna.

spärren sitter vid kardanen typ och ska dras bakåt, om jag inte minns fel :P men det märker du ju.
Jag hade en fjäder så den var lite i spänn utåt hela tiden.

Tar du bort drivaxlarna fram så tänk på hjullagerna, brukade sätta i lösa knutar fram så man fick spännt ihop det. Du behöver inte låsa bak för att köra på rullarna, hjälper kanske om den vill spinna


Har sett flera med svetsat mittdiff som tar bort alla hjul och har pallbockar istället för framhjulen..


_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989



Är det S2 vxllåda du har så har du torsen diff och inte låsbar diff...

Så då måste du stum svetsa torsen diffen för att det ska funka att bromsa på bara 2 hjul..
Spelar ingen roll att du kan låsa bakdiffen för den påverkar ju bara vä o hö bakhjul o inte framhjulen alls..

Hör runt om nån har en svetsad s2 5vxl torsen som du kan låna tillfälligt..



(prövade du audi magnetventilen med dom värdena jag angav på nordic? blev det inge bättre? eller gick du direkt på saab ventilen?)

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI 80/S2 GTE Quattro -86
<<   1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 39, 40, 41   >>
41 besök idag (254160 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande