Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI 80/S2 GTE Quattro -86
<<   1, 2, 3, 4 ... 39, 40, 41   >>
111 besök senaste veckan (254185 totalt)
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902



jag har också för mig att det blir lite trångt. men ska inte vara någon större moddning för att få plats.

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
vad jag hört & sett nu när allt sitter på plats så ser det ut att passa utan problem, men jag återkommer med rapport om detta så fort jag börjat böka med det...säg inom en vecka kanske!

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
zlobo
växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 313



använder du orig växel länkage??

Va en kille som sa det till mig bara..

_________________
________________________________________

Slobodan Kostic
www.kostic.nu

Spons BSR KRB EAAB Peter G
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
har både 80-länkaget & S2-länkaget liggandes vid bilen, ska kolla det imorgon bitti...

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
zlobo
växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 313



kannon, för s2 har allt under bilen medans typ85 har delar över och under. Tack

_________________
________________________________________

Slobodan Kostic
www.kostic.nu

Spons BSR KRB EAAB Peter G
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
ursäktar mig för att projektet ej uppdaterats som planerat, dock har viljan återkommit & de senaste dagarna har det gått spikrakt uppåt...

En update...
länkage S2 överst & 80q under. Passar inte rakt ihop med 80-länkage men tacksamt nog funkar det bra som som ja kommer vilja ha det. Det kommer bli en aning upphöjt & pefekt ihop med sportstol.


Drivlina är nu på plats, stålomspunna broms & kopplingsslangar sitter på plats....aluminiumbussningar likaså samt att motorn skall på innan veckans slut....fan vad ja längtar....
Nu pågår också radikal eldragning, bort med det gamla & i med det nya...samt att stolen börjat flytta in i bilen....ALLT på en & samma gång...hehe

åter om en dag eller 2

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Ja, och... Eller skall Dogge få komma med en massa förvirrande försök till info på onsdag?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
åhhh....jo, nog lär Dogge ha informerat dig om läget, något annat vore ju inte Dogges stil

Motorn sitter på plats, så som det är tänkt att den skall sitta. Fick dock chimsa upp motorn vid fästena 12 mm då den inte riktigt satt i linje med drivlinan, men nu ligger allt i linje.
Utrymmesmässigt finns plats som i en Volvo 240 i motorrummet, mycket trevligt. Framför motorn finns minimalt med plats, mindre trevligt....kommer bildbevis...
Styrning & stol sitter på plats samt att den gamla kabelstammen är urkopplad & den nya är nu upplagd.

Turbon har måttats på plats & grenröret skall nu i veckan börja svetsas.
Bränslesystemet saknar i princip bara catchtanken med tillhörande slangar

R-däcken sitter redan på plats

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
zlobo
växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 313



fn va snabb du e

_________________
________________________________________

Slobodan Kostic
www.kostic.nu

Spons BSR KRB EAAB Peter G
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Har man inget annat vettigt att göra om dagarna så...

Du skulle varit med på Träffpunkt 80 idag! Runt 200 bilar, 5 Urisar och 30 mycket underhållande mil småvägar blev slutresultatet.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
hehe, kan ligga lite i det du säger... MEd tanke på hur mycket tid jag egentligen har så går det väldigt sakta fram....jo faktist.... Hela helgen var jag hos syrran i Ludvika & dom timmarna då jag i vanliga fall får mest gjort spenderar jag hos nyfunna flickvännen istället för i verkstan.....men men, lika glad för det är jag

VArt var vi nu....hmmm...jo, generatorn sitter nu på plats. Fick bygga ett helt nytt fäste istället för att använda originalfästet. Nu sitter generatorn som på URQ, alltså framför oljefiltret tryckt mot blocket....mumma, som gjutet Servopumpen sitter som på vanligt vis uppe vid insuget, DOCK byggde vi om det fästet också....passade inte riktigt in där från början....nu är det bättre....
Generatorn flyttades in ett hack på remskivan så att yttersta spåret nu är fritt....varför....varför inte...
Imorgon görjar vi bygga grenrör, mallarna e klara & BÖÖÖR gå att bygga efter...vi får se. Kollektorn håller på att konas upp till 42 mmD från ursprungliga 38 mmD.....

Bilder på motorn har jag hållt igen med...men ja kanske lägger upp nåt av det under kommande dagar....

HA en trevlig dag alla läsare!!!

Nu händer mycket i helgen....provstart kommande vecka....det är målet

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
lite bilder på motorbygget.....

det mesta e väl klart nu men bygget med grenröret har dragit ut på tiden lite pga annat smått & gott vid sidan av....
Tajt till IC:n innan man kapade bort ALLT som inte behövdes


liten bild på jiggen till grenröret.....


BIlder på själva motorn kommer när detta kommmit på plats & det börjar se ok ut.....jag skyndar... Blir med stor sannolikhet uppstart efter helgen då grenröret skall iväg på invändid behandling under helgen

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
hade jag inte glömt kameran i verkstan så hade här legat lite nya bilder.....får skylla på gårdagens konstiga vätskor samt den enorma mängd is sällskapet envisades trycka ner i brallorna på mig......ALLTID samma sak när gänget ska ut....varför, VARFÖR detta medförde lite taskigare hjärnverksamhet under dagen.....

jaja, än en gång ändras planerna....jupp... Polaren skickar mess till mig & frågar om jag fortfarande är intresserad av hans HAltech.....bajsar björnen i skogen eller..... TIll ett vettigt pris sa jag & fick till svar....ETT MYCKET VETTIGT PRIS !!! Ur med kabelstammen igen & invänta nya sprutet......

+Grenröret är nu färdigt & har måttats med Waste gate & turbo....
+Växelspaken sitter fast i ett redigt ställ, byggt med infästning för hydraulisk handbroms samt en kontrollpanel med lite knappar & andra mojänger...
+5 av dom totalt 7 tonade rutorna sitter på plats
+ tonad bakljusramp sitter på plats ( NY SÖKES)

BIlder kommer & eventuellt lite mer info om vad som hinns med innan man far ut för att jobba igen....

trevlig kväll....

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
då kommer lite bilder jag nu lovat ett tag...

färdigt grenrör....efter en del slit.....men de som kan detta bättre än mig säger att det skall funka utan problem, ord som verkligen var kul att höra !!


& så en liten smygtitt på ungefär hur det kommer se ut i motorrummet


Grenröret kommer inte vara polerat....nej nej, bandage ska på. Den övre bilden är hur det ser ut i nuläget. Detta efter lite ytbehandling av polaren !!

Baken kommer se ut ungefär som på bild, lite inpassning & några småändringar innan det är klart....
7 av 8 rutor är tonade i en ljusare nyans, inte plastsäckssvart i alla fall
Tonad bakljusramp med tilhörande hörnlyktor....svart var temat...


japp, donutdäcken sitter redan på. Från nytt till söndertrasat på under en minut....tack & lov för sponsring thumbs up

Ha en bra dag!!

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
Piere
Vilhelmina
Här sen Aug 2005
Inlägg: 10



Hur går det för dig?
Skulle vara intressant att höra hur en sådan här maskin fungerar på vägen

Lycka till! thumbs up

_________________
Piere Eriksson

Saab 99 T16 Megasquirt - Med jetplan i generna
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Det är goda chanser att det börjar rassla in uppdateringar snart då Barre är nyligen hemkommen ifrån böljan blå. Bara Sofia får sitt och de nybeställda delarna börjar ramla in så

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
tjoho, då var man hemkommen igen....iofs sedan en tid tillbaka men men...bygget börjar bli klart så pass att Haltech skall kopplas in om ca 1-2 veckor & sedan skall bilen börja provstartas.

Motorn är klar om jag bara får ett vettigt svar på hur hårt jag skall dra toppen
Många kör med ARP-bultar i toppen men ungefär lika många olika svar finns på åtdragningsmoment...ja blir tokig ÄR det någon här som kan ge mig lite tips så vore jag oerhört tacksam. Vill för sista gången skruva fast ventilkåpan.....

Camber kit beställdes men visade sig vara fel, jag skulle fått 14mm bultar men fick 12mm istället...& som ni säkert listat ut så är inte det ända bekymret som man drabbats av under de senaste veckorna....men trots allt så har Murphy varit snäll.

Flickvännen prioriteras men bygget går raskt fram då hon också gärna hänger på till garaget & skruvar...
om ja bara kunde låta bli soffan som står 2 meter bakom mig.....den ser såååå inbjudande ut & ja har ju trots allt semester....
nya bilder kommer om jag kan lyckas tejpa ihop min kamera.....

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
swede.
Rosvik
Här sen Nov 2007
Inlägg: 5



barre skrev:

Många kör med ARP-bultar i toppen men ungefär lika många olika svar finns på åtdragningsmoment...ja blir tokig ÄR det någon här som kan ge mig lite tips så vore jag oerhört tacksam. Vill för sista gången skruva fast ventilkåpan.....



om du kör med ARP bultar använd ARP's åtdragningsmoment, du kan hitta dom här:

http://www.arp-bolts.com/Catalog/Catalog.html

Sidan 24, 25 och 26 (torque specs)

Mvh,

_________________
Eric Hjelte///swede///
-02 Trailblazer LTZ
-03 Silverado 3500 Wrecker
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
Toppen är nu dragen
Såg att denna tabell fanns på baksidan av kartongen jag fick bultarna i, dock så vet ja att folk dragit med andra moment än det som ARP själva rekommenderar..men men...dragna enligt tabell!

Tackar än en gång!!

Nu ska vi montera kylare & kapa lite slangar

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



edit

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
mycket svart blir det


matchat färger så gott det går...& kopplar nu in kylsystemet & kikar placering av allt annat.....

lacken får nog anses vara ganska ok för att vara obehandlad....svart var det här!


nu ska vi ut & jobba vidare

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI 80/S2 GTE Quattro -86
<<   1, 2, 3, 4 ... 39, 40, 41   >>
111 besök senaste veckan (254185 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande