Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI 80/S2 GTE Quattro -86
<<   1, 2, 3 ... 37, 38, 39, 40, 41   >>
41 besök idag (254160 totalt)
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
ett år utan uppdateringar. Ganska lagom intervall

Pga ointresse & massa annat (bl.a andra projekt) så har bilen stått ganska lång tid utan uppmärksamhet. Fick så ett ryck. Plockade ihop bilen så som SFRO vill ha den & bänkat den. Egentligen har mer hänt än jag orkar rabbla upp...dock kanske inte så intressant för den allmänna skaran, samt att vissa idéer ligger på "prototypstadie".....låter ganska häftigt iaf

Denna säsong kommer bilen nyttjas så som den är....vad som händer sen.....tar vi sen
Inget upphetsande utan snarare bevis på att den iaf lever varsågoda, film från bänkningen.

Efter lite ned-justering så noterades 254hk/311Nm @ 0,8bar/KKK K24/K26

Audi 80Q GTE-R hos TB-Racing inför SFRO

färdigställande inför SFRO fortsätter

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
Vägen mot SFRO fortsätter.

Ny TPS & lambdasond har landat hemma
Vid mappningen indikerade min gamla original TPS fel, vilket gjorde det svårt att få en bra gång mellan tomgång & last. Ibland kunde givaren indikera 0 % vid släpp av gaspedal & ibland 2-3 %.

Lambdavärdet var lite oroligt & hoppade ett par hundradelar upp & ner. Inte önskvärt när den ska reggas snart.

mina matarpumpar, under bilen, lät ganska mycket då de satt monterade i en bygel stumt mot en plåt. Race men det tycker inte SFRO om
Vulkade gummitassar mellan bygel & plåt gjorde den skillnad jag förväntat mig...& mer än så.
Från 68-69dB ner till 58-59dB enligt mätare. Med örat lät det som natt & dag thumbs up

Motorrummet är dämpat & en luftburk från en Suzuki Swift har våldats ner mot ena framlyktan NU väntar jag bara på den sista beställda slangen

Avgassystemet ska ses över lite igen, just in case. Vill slippa åka dit på för hög bullernivå

Dragkroken sitter på
Nu ska en motorsportvinge monteras så den reggas med vingen.

vad mer har man glömt

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802



gött att se lite livstecken!

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
hey hey, min trogna läsare Du lever också med andra ord, bra bra

Ja lever gör den men allt fick omprioriteras under vintern då det blev klart att vi skulle bli en familjemedlem till i hushållet Att inte få skruva i samma utsträckning som tidigare är väl ett faktum, men så illa är det ändå inte thumbs up

Stadig gasfot på lillan blir nog så när både mamma & pappa är biltokar




Annars känner ju du till vad som ligger på planeringsstadiet...eller ja, det är väl inte "bara" planering längre. Det kommer att bli verklighet framöver :up:men men, en sak i taget.

Ut & kasta i framdiffen igen så jag kan fortsätta med nästa punkt på listan


_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802



Man får gratulera!!
Men.. det där är ingen blyfot?!?

Det kanske funkar som med mjölktänder? tappar den första så att blyfoten kan växa fram..

Jodå, planerna känner man till. Du får se till att skruva på nu så alla andra också får ta del av galenskaperna!

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
Jag tackar så mycket Lillan sparkade duktigt redan innan hon kom ut & nu pga lite magont så sparkas det ganska bra också....det finns potential

Bilen väger 1280kg med mig i & ca 50 ltr sås (70totalt) alltså 1300kg + verktyg & reservhjul. Grovt räknat så är maxeffekten, enligt SFRO, 265-275hk.
Så fort jag får klart av Bosse vad jag får ha så blir det tillbaka till bänken & justera. Vi lade oss nu på så pass god marginal då jag inte vet vad Bosses utlåtande blir. Dessutom fick vi inte med varken insugstemp eller laddtryck.
På bilen sitter dock en originalturbo & laddtrycket är vad det är på en S2:a.

korrigering av siffror dock. Såg nu att det var fel. 253hk/332Nm

med tanke på att effektkurvan är väldigt mjukt lagt, att jag har 2 meter mer tryckrör än man normalt har & att grenröret är byggt mer för toppeffekt än brett register, så är jag väldigt imponerad av siffrorna thumbs up

Grenröret kommer byggas om med mindre rördiameter & mer kompakt utförande...sen blir det ett annat insug också... Dessa punkter kommer dock först under vintern....så vi tar det då.

På jobbet fick jag lite dödtid & påbörjade bantningen av bilen.....jag kan inte annat än erkänna att jag blivit viktskadad av sambons 911-projekt. Där handlar ALLT om vikt. Porschefolket har svårt att smälta de oortodoxa metoderna av att tänka utanför ramarna Tror mest vår ärkerival Magnus aka. Safe är nervös då vi bygger på liknande botten
Nåja, bantning var det ja...jag är inte riktigt färdigutvecklad än & har ökat i vikt på sistone, så bilen måste därmed bantas

RSR-gångjärn började vi med. Viktbesparing med hela 125 gram men rent estetiskt thumbs upthumbs upthumbs up




spolarvätskebehållaren bor numera i bagageutrymmet & slangen är dragen genom tröskeln



ut & leta reda på multimetern så jag kan få igång blink-blink fram

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
japp, då är första delen avklarad thumbs up såå jäkla skönt det känns Lite nytändning fick man också. Väl hos Bosse så frågade jag om mina framtidsplaner & huruvida de kan vålla problem framöver. Det skulle inte vara några problem enligt honom thumbs up




Idag ska jag in & prata med besiktningen ang en tid för registreringen


att göra nu då?

- TPS & lambdasond MÅSTE bytas då man märker av hur dessa spökar
- hjulinställning
- justera avgassystem då det hamnade lite snett vid senaste pillandet & bankar emot kardanlagringen
- vinge ska fixas klart & monteras
- spolningen till vindrutan har fått fnatt & måste åtgärdas
- byta främre sidorutor (tonade)


_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802



thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



Grattis både till foten och namnteckningen!

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Andreas.G
Halmstad
Här sen Jan 2011
Inlägg: 33



Härligt! Bara åka och besiktiga nu då!

Har faktiskt saknat uppdateringarna, både här och i Fias tråd. Det brukar stå intressanta saker och bra balanserat med bilder. thumbs up

Jag brukar tyvärr inte ha så mycket vettigt input att lägga dock så jag håller mig som många andra i bakgrunder och bara njuter


Kör hårt och lycka till med lillfisen!

_________________
Andreas Gustavsson
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
Tack ska ni ha samtliga Det uppskattas verkligen.

Jag är inte så kräsen med huruvida allt ska vara så vettigt i inläggsväg i tråden hela tiden. Jag spårar själv ur ibland Jag gillar diskussionen & att bolla idéerna som dyker upp. Man kan ibland snöa in sig i ett visst tankesätt & då är det alltid uppskattat med en annan infallsvinkel på saker & ting. Tipset i sig kanske inte blir det genomförda, MEN det i sig kan öppna upp för andra tankebanor thumbs up

Pappret från SFRO kommer först i nästa vecka & då är det, typiskt nog, dags för mig att åka iväg. Jag räknar dock med att ha den klar under Juni & reg. besiktiga första bästa tid. Det var ganska lugnt med tider ett bra tag framöver & tanken är att boka in en tid i Juni/Juli redan nu i veckan.

Givetvis började allt med att den nya TPS:en inte passade mot skruvhålen...bah! aja, jag får skruva bort spjället & fixa en adapterplatta på jobbet. Då kan jag kasta mig över de andra punkterna & spar på så vis tid...för tid är det alltid brist på numera & listan på att-göra har ett par punkter...eller 15...typ


Nu till nåt ni aldrig trott er få se i denna tråd, nämligen bling-bling
Vad kan jag säga? Jag är svag för mixen av rött & svart. När de båda kommer i en & samma koppling så kittlade det lite extra down under Dessutom fullflödes...& när det gäller flöden så är jag aningen arbetsskadad






Jag har letat länge efter någon som säljer dessa sedan jag såg att de poppat upp på marknaden...& till vettigt pris också thumbs up
Min 80 är black on black medan Fias 911 är vit med rött & svart, så kopplingarna matchar båda bilarnas färg-combo Fia ska ha till frontmatad oljekylning & jag ska ha till mitt nya bränslesystem.

Med "nytt" så menar jag egentligen en uppdatering av det gamla. Min lilla cell ska bli mer kompakt & skräddarsydd för den plats den kommer sitta på. Det kommer bli dubbla matarlinor ut istället för en lina, som i dagsläget. Detta kommer medföra att flödesförlusterna minskar mellan pumparna & spridarna. Detta var tanken från första början, men fick vara tills efter reg. besiktningen & tills jag bestämt hur & vart allt ska monteras iom andra ändringar i motorrummet.
De befintliga ledningarna är robusta men tunga & dessutom svåra att böja. Dom kommer få ge vika för smidigare & lättare ledningar.

fler avslöjanden framöver NU är det dags att lägga sig så jag kommer upp när jag ska. Klockan ringer 05.50
stay tuned

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989



Intressant, böjen ser ju väldigt grov ut thumbs up
Dock tycker jag röret som slangen ska sitta på ser ut att vara trång std dim

Jag själv letade grova AN8 kopplingar för slang eller ptfe när jag bygge om mitt bränsle system men alla ja hitta har strypning i kopplingen (typ 1.5mm mindre dim än slangen) så det slutade med alu rör med skärrings kopplingar för de stryper inget thumbs up sen blev det dock slang direkt vid motorn men det gjorde inget för jag delade upp det i dubbla AN6 ledningar där..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
Det ska krävas Audi-folk för att förstå de små detaljerna i saker

Jag var också lite frågande till måtten, så jag plockade fram ett halvkass skjutmått & mätte koppling & svetsänden. Det skiljer inte mer än 0,5-0,6 mm, även om skjutmåttet visar annorlunda.







I skruvänden kan jag inte komma åt att mäta, men rent visuellt kan jag inte urskilja någon skillnad i diameter mellan svetsände & koppling. En bit in i kopplingen kan jag istället urskilja att ledningen är oval där den övergår från rak till böj (från den skruvade änden) Det är en mjuk deformation men ger i slutänden ändå upphov till förluster, om än små. Generellt sett är jag riktigt nöjd med kopplingarna då de är sååå mycket bättre än de gamla klassiska rackarna. Dessutom var jag inte förtjust i mixen blått/rött

Lite skillnad i grovlek mellan de olika kopplingarna





F.ö. så kommer jag göra som dig & dra aluminiumrör. De kommer löpa mellan cirk.pumparna framför bakaxeln & motorrummet. Det blir en del i viktbesparing bara på bränslesystemet

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989



15mm inv 2000hk bygge

Och vad blir det för special slang på det nån AN13 special?
(AN12 är ju 14,2mm inv och din stolpe som e 15mm inv kräver väll minst 16mm slang för att skjuta på den?)


Du har inte funderat på bränslekylare också? jag håller på o kolla på det..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
15mm inv 2000hk bygge

Och vad blir det för special slang på det nån AN13 special?
(AN12 är ju 14,2mm inv och din stolpe som e 15mm inv kräver väll minst 16mm slang för att skjuta på den?)


Du har inte funderat på bränslekylare också? jag håller på o kolla på det..






njäe, 15mm funkar fint. Lite glida lätt i änden på slangen så thumbs up Ytterdiametern längst ut på kopplingen är 16,2mm
AN12-slang hittar jag i id=16,5-17,4 mm

jag blir inte klok på AN-dimensionerna olika säljare verkar speca olika dimensioner på slangar. Finns det någon korrekt tabell så man kan se id på slang respektive koppling

bränslekylning....njä, inte funderat på det så värst då jag inte upplevt ökning i temp. Å andra sidan har jag aldrig kört så långa stunder att jag egentligen kan utesluta tempökning.
Det enda jag funderat på är att montera en oljekylare mellan cirk.pumparna & cellen i motorrummet. Jag vill slippa onödigt motstånd på returlinan & har därför tänkt montera den på trycksidan till cellen. Där kan jag leva med förluster utan att det egentligen påverkar matarlinan

Vad har du själv för funderingar?

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989



Det var jag som kollade o läste fel hos H2M är ju kopplingarna som ligger på 14.2mm inv på AN12 medans slangen var 16.5mm, men rejält grovt..

Har monterat Nuke Catchtank i bagaget o märker att behållaren lätt blir mer än ljummen bara på normal körning, har nu dessutom kapslat in den för att minska surret från 044 pumpen så nu lär den bli ännu varmare..

Hittat 2 "oljekylare" men med rör som jag funderar att sätta på matningen innan fuelrail. (blir lättast på matning då jag har den i framkant sen bör inte rör varianten bromsa flödet så mycket)

Sök hos Dalhems på:
SUM-G4960A
EMPI 3003

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
Martin din planta Jag tackar för infon. Då är allt i sin ordning H2M har vettig info om just kopplingar/slangar samt monteringsanvisningar thumbs up
Kylslingorna på Dalhems är inte alls tokiga faktiskt. Inte dyra heller. Tackar även där för tipset

Jag kan inte uttala mig om huruvida Bosch eller Walbro är bättre gällande just värme. Jag kommer dock ALDRIG att montera en Boschpump på min bil igen. Jag har haft Bosch & har inga positiva erfarenheter som säger att dessa är lika bra eller bättre än Walbro. Andra har säkert annat att säga, men då ska det vara baserat på erfarenhet...inte vad dom hört på internätet

Vad gäller varmgång i pumparna så beror ju det dels på pumpens uppbyggnad & dels på hur tungt den får jobba för att pumpa vätskan. Högt motstång/mottryck gör att pumpen går varmare & dessutom drar mer ström. Högre strömförbrukning-mer effektförluster. Att då ha dränkta pumpar gör ju att vätskan bortför värmen istället för att fartvinden gör det, som på in-line-pumpar.
Har man då, som i ditt fall, kapslat in behållaren som dessutom sitter monterad i ett slutet utrymme så är nog kylning helt klart ett vettigt alternativ
I mitt fall skadar det inte heller att kyla bränslet, men det får bli när systemet byggts om & jag vet vad jag har att röra mig med i utrymmesväg. Jag hoppas nämligen på mycket mumma i motorrummet under kommande vinter...men vi får se hur det går....
Nu i första hand måste jag dock färdigställa kylning till vxl-lådan samt förstärka diffkåpan mot sprickbildning..

Reg.besiktning inbokad nu iaf. Ny mappning/bänkning kommer utföras så fort TPS & lambdasond bytts ut. VI kommer försöka lägga oss så nära max det går i effektväg Vikt som vi har att räkna på är 1310kg, vilket innebär 267 hk. Det är nästan 15 hk mer än vi har mappat idag. Viktigt det där med de sista pållarna på papper

Tack igen Martin för bra tips & info thumbs up

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Grattis och Grattis.
En centrifugalpump drar mer ström ju mer arbete den utför, dvs mängd den pumpar, så en strypning minskar flödet och pumpens arbetsinsats, så grova rör ökar pumpens strömförbrukning eftersom den har lättare för att göra ett större arbete.
Sen finns det ju andra nackdelar med strypningar.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
jäkla Tony Var tvungen att läsa det jag skrivit ett par gånger innan jag upptäckte blundern
Du har så rätt i det du skriver om effektförbrukningen. Jag blandade ihop äpplen & päron. Att det var första natten på jobbet är ingen ursäkt. Detta ska jag kunna

Däremot så är jag emot strypreglering av de samma & hade istället valt varvtalsreglering på våra 12V DC-pumpar & frekvensstyrning på AC-pumpar. same same but different.
Detta är nåt som, av kostnadsskäl, implementeras allt mer inom den marina industrin. Förmodligen även inom industrin i ren allmänhet. Dyrt att installera men stora besparingar på sikt. Varvtal regleras i förhållande till önskat volymflöde/kylning mm....

Affinitietslagarna ger att nedreglering av varvtalet till 50% ger 50% av flödet men bara 1/8 av effektbehovet Fan, har inte tid med att spåna på såna här saker, men att varvtalsreglera cirk.pumparna kanske vore nåt. Dom måste ju inte gå på max om inte behovet finns


De siffror jag har på mitt system visar på ganska stora flödesskillnader vid olika spänning på bara 0,5V skillnad & på diameter in på matarlinan. Efter att ha läst ditt inlägg så slog det mig att mina 2 cirk.pumpar har olika slangdiameter in & där blandade jag ihop de siffror jag hade i huvudet
Dessutom kan man inte jämföra rakt av då skick på pumparna är "okänt".
Siffrorna är en fingervisning på olika förhållanden som kan råda i ett system & för mig att se vad jag kan ändra på. Nu i samband med uppdateringen så kommer de nuvarande felaktigheterna åtgärdas så gott det går.
Nu kan jag inte låta bli att spåna på ett mer avancerat system.....

Tack för gratulationerna Tony & tack för att du sparkar på mig. Det sätter igång knölen, vilket behövs ibland för att inte glömma allt man lärt sig thumbs up Några tips eller idéer på styrning?

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
Att blanda ihop pumpar med pumpar var jobbigt nog. När alla hästar återvänt till hagen & polletten väl trillat ner, så kunde jag inte riktigt släppa tanken på att varvtalsreglera bränslepumparna
Det har jag nog en lösning på & det blir till att testa då bränslesystemet väl byggs om...återkommer när jag väl är där.

till bromsar. Bromsar är bra att ha så givetvis har vi monterat bromsar på bilen I dagsläget sitter där Audi S2-bromsar runt om. Fullt tillräckligt för det lilla jag kört på bana hitintills & så även för dagligt bruk på väg. Dock är det aningen tungtrampat & framöver kommer bilen gå mycket hårdare, så en uppgradering är på gång.

Tidigare i tråden har jag nämnt att det inhandlats 4-kolsok modell Brembo & att kraven var följande:
1. jag ska inte byta skivorna till större
2. jag ska kunna nyttja samtliga 15"-fälgar jag har liggandes hemma

Efter mycker om & men... thumbs up det gick. Det blev dock värre när 17"-fälgar skulle monteras eftersom centrumnavet skrapade emot bromsoken på de nedan RH Cup split....givetvis 5mm spacers löste då även detta problem. Nu kan jag nyttja samtliga fälgar jag har på lager

ont om plats var det, men med en hel del justerande & lite slipande så gick det vägen
De 2 övre bilderna är med 15"-fälgarna som ger minst utrymme mot oken
De 2 nedre är de 17" som har minst utrymme

Frågan är bara...är det FÖR tajt i 15"-fälgarna Det finns lite till att ta på men ska det verkligen behövas? I värsta fall blir det praktiska tester & justering därefter.
Ni som kanske redan testat med tajta marginaler, vad är ert utlåtande? Hur pass mycket påverkar krängningar, temperaturer mm?











Så när jag frågade ZAK här på forumet om man fick på dessa under 15"-fälgar så hade han inte hört om någon som lyckats. 16" ja, men inget om 15"...det var då det
Det var en del bök med adapterplattor & lösningar hur fästa dessa, men det gick Besparingen i vikt blir ganska stor bara på oken. Tar man då vad mina skivor på 276x25 mm väger, kontra 316x28 mm på den bil de kommer från, så blir viktbesparingen ännu större.


_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989



Det där såg extremt nära ut tror jag hade 305mm skivor med Brembo ok på 15" Urq thumbs up

Det jobbiga är om du kör i grus o det hoppar in lite stenar i fälgen, då blir det rejäla spår i fälg o på ok thumbs down

Annars tror jag det funkar, du får mäta tjockleken på gruset i avåknings zonerna på banan så du vet om du kan ladda max o åka av utan problem eller om du måste hålla dig på banan

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI 80/S2 GTE Quattro -86
<<   1, 2, 3 ... 37, 38, 39, 40, 41   >>
41 besök idag (254160 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande