Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI 80/S2 GTE Quattro -86
<<   1, 2, 3 ... 38, 39, 40, 41   >>
23 besök senaste veckan (254081 totalt)
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Det där såg extremt nära ut tror jag hade 305mm skivor med Brembo ok på 15" Urq thumbs up


jag kontrar med Hur faen lyckades du få in det under 15" med 305mm skivor Förvisso har jag mer utrymme med stålfälgarna men ändå
Vad för modell Brembos var det? De jag nappade på kommer från BMW 7-serien (E38 4x44, om jag minns rätt) men jag vet ju att dessa finns i olika utföranden med lite olika infästningsalternativ. Jag kan verkligen inte klämma in oken mycket mer utan att anliggningsytorna hamnar utanför, belägg/skiva. Mina ok är monterade i framkant på skivan då de bakre originalfästena absolut INTE gick att nyttja utan att behöva gå upp i fälgstorlek & skivstorlek.

Du har jäkligt rätt gällande grus. Jag har lyckats med detta på urisen med originalok Det blev lite hål i fälgbanan kan man säga...ryms ganska stora sten mellan fälgbana & ok där
Annars har jag väl inte för ändamål att åka av bland grus & siit...det har väl aldrig hänt förut...eller


Lade mig i djävulskurvan en stund & vilade....ganska spännande upplevelse faktiskt




Detta är klockrent med förum & biltrådar
Tack Martin för tipset thumbs up jag ska ta en titt på oken & dess justermån. Känns som om jag kan behöva det

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988



Hittar tyvärr ingen bild inifrån och minns inte hur det var med frigång..
Gjorde det 2005 så det var ett tag sedan.

305mm skivor med Cupra 4kolvs Brembo ok med adapters till org infästningen.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
nu har bilen genomgått reg.besiktning & även fått godkänt på kontrollbesiktningen
Hädanefter kan man ta bilen till gymmet & ICA...trevligt trevligt


Veckan innan det var dags att åka till besiktningen så hade jag tid bokad för hjulinställning. Kalmar Hjulinställning stod för jobbet. Nu går bilen rakt thumbs up




testrundan efter hjulinställningen gick förbi City Gross. Japp, bilen funkar som daily driver




Jag har inte hunnit få bukt på VDO-mätaren & nyttjar gps för att se hastigheten. Min VDO-mätare fladdrar & visar inte korrekt hastighet. Jag måste bl.a korrigera pulstalet till mätaren...sen justera & hoppas att det räcker




& så var kontrollbesiktning & reg.besiktning avklarad thumbs up




Vad ska man nu göra då? Köra lite med bilen eller börja riva ner & bygga vidare kanske
Blir att nyttja & fixa de sista smågrejorna innan rivningen påbörjas

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Så skönt att ha det på papper thumbs up , vad kostar en regbes egentligen?
Och sluta o bygga om och kör för tusan!
Frän bil me like a lot!

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Frågade dom om bucklorna på Reggbes?

-Ja jo jag råkade välta

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
gasekke skrev:
Så skönt att ha det på papper thumbs up , vad kostar en regbes egentligen?
Och sluta o bygga om och kör för tusan!
Frän bil me like a lot!


tackar ödmjukast
Jo du har rätt. Det är på tiden att bilen nyttjas lite Innan jag fick tummen ur att ta tag i reggningen så stod den i nära ett år...eller 1,5 år. Dessförinnan användes den på bana en gång om året, på sin höjd.
Förvisso har jag under tiden rattat andra bilar....men i allt för liten utsträckning denna.

Nu pågår projekt, vid sidan om, till bilen. Dessutom finns andra projekt i garaget som också behöver läggas tid på, så det bör stilla byggar-suget...iaf fram till vintern

SFRO kostade 4500 kr & regbes, kontrollbesiktning samt vägning kostade ca 2000 kr.

På pappret har jag nu 193 kW


PS. håll ut lite till så ska du/ni få se frän 80. Det är först nu förvandlingen ska börja DS



Nikel skrev:
Frågade dom om bucklorna på Reggbes?

-Ja jo jag råkade välta



haha, ja ungefär så var det faktiskt
Jag förklarade att bilen gått på bana till & från sedan 2010 & att jag i Norge fick bromsproblem på Rudskogen. Efter det har jag lite mer förståelse för hur mullvadar känner sig. Besiktningsmannen bara stod där & tittade på mig.
-äh, det var bara till att tvätta bilen & köra igen. Sedan dess är inget gjort...ja förutom bromssystemet som skrotades & ersattes med bromsvåg. Jag fick ett par gloögon av honom & en betryggande nickning tillbaka, efterföljt av ett -ok.
Vi hade precis varit ute & gjort bromstester med bilen
Sen stod vi & gjorde allt annat är kika på bilen. Istället började han också berätta lite minnen & erfarenheter.

Det verkade inte som om dom får in nämnvärt med bilar som reggas som ombyggda. Det är nästan uteslutande importbilar som kommer in på reggning. Han var lite frågande till vissa saker & hur han skulle fylla i allt. Men efter lite genomgång av allt så ordnade det sig Vettig kille som hade bra koll på det tekniska med bilar & han var nöjd med mina argument för de ändringar jag gjort thumbs up

jo fan, lite glad är man nog allt Firade bl.a med att tvätta bilen....suget är tillbaka thumbs up

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
då ska vi se....det blev visst en lite längre paus i uppdateringarna än jag trodde...iaf på denna sida

Förvandlingen har börjat men dom där berömda käpparna i hjulet, dom gör sig påminda lite allt för ofta.... Så istället för att ta vad som är på gång eller vad som planeras så tar vi vad som gjorts. I en del fall så görs det ena för nåt annat som komma skall....men det tar vi efterhand

Coilover fram är så gott som färdiga. Min tro var att montera som på bilden nedan, men den skarpsynta ser att det inte lämnar rum för fjädring när fjädrarna är ställda i botten.
Därmed fick jag tillverka nya tallrikar med presspassning & sen vända på allt. Anledning till stor innerdiameter på tallriken? För att låsmuttern till dämparen kräver detta.....













Dämparna är inte längre dom bästa så jag passar på att experimentera lite på dom...testa teorier





& sist men definitivt inte minst. Dom ack så efterlängtade pinnbultarna till hjulen Dessa är verkligen guld värda när man ska hänga på/av hjulen




Mer har hänt...men inte blivit klart.....så det blir ett senare inlägg

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988



Ett halvår är en väldigt lång paus.. thumbs down

Så nu får du ösa på med uppdateringar thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Ett halvår är en väldigt lång paus.. thumbs down

Så nu får du ösa på med uppdateringar thumbs up



jo ok, jag vet, men är det intressant att att se såna här bilder då


bygger nytt bränslesystem för att slippa flödesproblem till spridarna & för att klara effektmålen. Som det ser ut nu har vi bottnat 1000cc-spridare...& det ska vi inte kunna göra vid så "låga" effekter vi nosat på....




ledningarna från pump till slang mot spridarbryggan. Uppborrade AN8 till rörets YD & sen vidare klämpassning på det. Inga kanter, inga övergångar eller annan skit som stör för flödet thumbs up




känns som om det är lite irrelevanta saker att ödsla folks tid med bara sen så är schemat fullspäckat om kvällarna & därmed känns uppdateringar på sånt här "småttigt" lite onödigt & inte riktigt prioriterat. Helt enkelt....& det är om jag har tur.....har jag otur så slocknar jag i soffan med datorn i knät & missar ett bra program på Discovery & har inte fått nåt gjort

Dessutom verkar ingen ha saknat uppdateringar...såe det har öppnat upp för att lägga tiden på saker man legat efter med

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988



Allt e intressant särskilt egna tillverkade delar eller lösningar på problem.

Antar du ska svetsa nippeln på röret sen och inv dim i röret har du framme i nippeln eller går röret hela vägen fram och är konat där som nippeln?
Blir ju mycket bättre än klämring förutom att du inte kan snurra på bara nippeln vid fastsättningen.


Om alla skulle uppdatera tråden en gång i månaden eller ännu värre i halvåret så skulle forumet vara dött.. nu har man ju några Audi trådar att följa då o då men helst skulle man ju vilja ha uppdateringar varje dag thumbs up

Är ju flera intressanta trådar som stannat av thumbs down
(trotts att flera av dom gjort en massa uppdateringar eller kört på träffar osv. men dom orkar inte posta det)

Så ska du bygga om std plåt fuelrail eller blir det ny alu fuelrail?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Allt e intressant särskilt egna tillverkade delar eller lösningar på problem.

Antar du ska svetsa nippeln på röret sen och inv dim i röret har du framme i nippeln eller går röret hela vägen fram och är konat där som nippeln?
Blir ju mycket bättre än klämring förutom att du inte kan snurra på bara nippeln vid fastsättningen.


Om alla skulle uppdatera tråden en gång i månaden eller ännu värre i halvåret så skulle forumet vara dött.. nu har man ju några Audi trådar att följa då o då men helst skulle man ju vilja ha uppdateringar varje dag thumbs up

Är ju flera intressanta trådar som stannat av thumbs down
(trotts att flera av dom gjort en massa uppdateringar eller kört på träffar osv. men dom orkar inte posta det)

Så ska du bygga om std plåt fuelrail eller blir det ny alu fuelrail?



Mja, men monologer är nåt jag inte ids lägga tid på nämligen. Jag har häcken full som det är. Tråd på ett forum är för mig just för att få lite feedback på lösningar eller tips när man kör fast....bolla idéer & hjälpa andra...
Vi kör väl på så får vi se hur länge det håller

spridarbryggan blir S2:ans std med AN8-anslutning i vardera ände samt en AN6 på mitten. Att köpa en bling-bling-rail är inte av intresse då Audins funkar mer än väl &....göra själv är alltid roligare OM det inte går...då kan man köpa...




Bränsleröret går halvvägs in i anslutningen, upptaget med pinnfräs, & båda är sen borrade till samma diameter efter att bilden togs. Vardera ingång på spridarbryggan matas av en egen Walbro 255 dränkt pump....... För dessa tillverkas nu en ny tank...




Som bonus kan jag väl lägga upp bild på lösningen av vevhusvent från ventilkåpan. Why like this? Av den enkla anledningen att det funkar & kan flyttas med till kommande ventilkåpa om så önskas. Skvalpskyddet vid påfyllningen funkar klockrent som hinder mot oljeskvätt & jag har därmed inga problem med massa olja som far upp i catchtanken Här smyger det in sig lite bling-bling


_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988



Coolt så du har den istället för oljelocket?
smart thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802



Han är inte så dum den där Barre

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
Christian Hedblom skrev:
Han är inte så dum den där Barre



De vet du


Hade man bara haft tillgång till maskinpark så hade man gått rejält då det finns en del gott man vill testa........ Idéerna blir bara fler & fler

RallyQuattro skrev:
Coolt så du har den istället för oljelocket?
smart thumbs up


Jo jag svarvade ett lock ur jumjum, med fjädrande bricka nedtill, & sen i med denna AN12-koppling. Det "prototyplocket" jag körde med fram till nu var ombyggt originallock & slangen var mindre, blott 13-15mm inv diameter. Denna kommer väl ha ca 17mm.
Denna från toppen & sen en grov 35mm kylarslang från blocket...voila! Allt som behövs thumbs up

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
kompositflaskor bör man ju kunna nyttja till nåt, eller? Utgånget datum men fortfarande komposit & säkert dugliga till nånting. Det var porrigt nog för att inte kunna avböja iaf Vi passade på att offra en flaska för att ta en titt inuti.

Tips på vad göra med dessa mottages gärna








fan så tråkigt. Ser nu att min mobilfeleton inte längre kan ta skarpa bilder thumbs down

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
Kymi
Kristianstad
Här sen Sep 2007
Inlägg: 219



Grogglas?En väldigt liten hjälm?

_________________
Andreas Nilsson
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
Kymi skrev:
Grogglas?En väldigt liten hjälm?


Kymi, för en människa som påstår sig inte kunna nåt så börjar du få mig att känna mig paranoid... Det är ju inte första gången du "läser mina tankar"

Det som surrade i skallen på mig var en grogg-behållare för väggmontage Monterad upp & ner med ventilen som kran...men sen kom jag på att groggen går åt skitsakta här hemma...så risken är att jumjumen hinner förpesta spriten innan spriten hinner gå åt
Vi får väl se vad dom kommer att nyttjas till


Lite halvdassiga bilder men det bjuder jag på






Ni som önskar se mer & eventuellt vill följa garagets byggen lite mer på djupet kan dra ett PM. Vi finns på ansiktsboken för vänner både på & utanför rejsa. Dessutom, pga mycket bra orsak, läggs inte allt ut här på detta offentliga forum.

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
Kymi
Kristianstad
Här sen Sep 2007
Inlägg: 219



Tur jag inte skrev det jag tänkte först,iom att jag läser tankar.Det första som kom upp var ordet "buttplug"

Den där boken med de tusen ansiktena finns installerad,och det kunde vara kul att följa er där (om ni uppdaterar mer frekvent där) Skall luska ut hur man skickar ett PM,kan ta en dag eller 2

_________________
Andreas Nilsson
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
Kymi skrev:
Tur jag inte skrev det jag tänkte först,iom att jag läser tankar.Det första som kom upp var ordet "buttplug"

Den där boken med de tusen ansiktena finns installerad,och det kunde vara kul att följa er där (om ni uppdaterar mer frekvent där) Skall luska ut hur man skickar ett PM,kan ta en dag eller 2


4 år....4 år sedan senaste uppdateringen gjordes här.....mja, jag vågar nog påstå att det uppdaterats mer frekvent på annat håll


Dessa 2 bilder avslöjar en del iaf...

Bilen med 17".




Bilen med 15". Så låg att jag var tvungen att höja den för att det skulle rulla fritt. Ser mycket bättre ut.




hmm, det var nog allt som hänt på 4 år.....såe ses om 4 år igen då

& Gott Nytt år på er

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988



Det accepteras inte, Jag KRÄVER att få se nya uppdateringar igen inom 4 dagar !!!





Och det tror jag dom 234 st andra som redan hunnit läst tråden idag också tycker thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Det accepteras inte, Jag KRÄVER att få se nya uppdateringar igen inom 4 dagar !!!



Och det tror jag dom 234 st andra som redan hunnit läst tråden idag också tycker thumbs up



haha, dom stackars vilsna själarna kikade väl in här av misstag, i tron om att det var din tråd
Men ok Martin, för din skull då


Coils, pinnbultar till hjulen & stora bromsok fram. Coils & bromsarna bantade ner vikten ca 10 kg. Ombyggnation av bränslesystemet bantade ner vikten ytterligare ca 2-3 kg






Pga lite andra uppdateringar fick inte oljekylaren sitta kvar där den satt tidigare. Nu fick det bli här nere istället. Bättre för både den & vattenkylaren... Lite färg, kortare skruv & finjustering så är den klar också thumbs up





& ÄNTLIGEN sitter strålkastarna fast ordentligt så jag slipper höra gnäll på bisiktningen





Det var nog det hela då... Ska vi säga 2023 igen då

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI 80/S2 GTE Quattro -86
<<   1, 2, 3 ... 38, 39, 40, 41   >>
23 besök senaste veckan (254081 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande