Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI 80/S2 GTE Quattro -86 | << 1, 2, 3 ... , 39, 40, 41 >> 23 besök senaste veckan (254081 totalt) |
Jo det är väl nästan bara våra bilar här som är Audi....ja min vaknar till liv en gång vart fjärde år...eller så...medan du håller liv i Audi-märket ni kan få luska lite över detta ett tag. Kanske får det folk att kommentera _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
Följer i tysthet men ett Hilbornsprut måste ju kommenteras
Blir det mekanisk bränslepump då oxå? _________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
||||||
Jag läser iaf Det är samma med Renault på rejsa, finns inga att följa _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Nja, riktigt så loco ska vi inte gå. Det låter alltför invecklat...
Följde Sea Shepherd under en period & uppskattade det dom gjorde för det marina livet gällande tjuvjakt. Köpte en del kläder därifrån som lite sponsring/stöd. Tyvärr så blir jag allt för lätt sjösjuk för såna äventyr & ideellt arbete betalar inte räkningar..såe, mer än så var det inte
Trots att både Renault & Audi under många år tävlat på bana så verkar dom inte vara ett attraktivt val i dagsläget. Men varför ska man vara som alla andra Ett stort önskemål, under en längre tid, har varit att få byta originalinsuget & allt extra därikring.... OM jag minns rätt så skulle ett nytt, framåtvänt insug, reducera luftvolymen i systemet med ca 11 liter. Även en hel del flödeshämmande böjar skulle försvinna. För att inte tala om en del vikt jag skulle spara. Rören på bild innefattar rör/böjar från IC ner, under & runt kylaren, bakom kylaren upp mot torpedväggen, 2x 90 tillbaka till S2-insuget.... Allt annat än bra. Förhoppningen var att bara ha en 90-böj från turbo till IC & en 90-böj från IC till spjäll/insug.... -Är det möjligt? På bilden nedan kan man skymta rören från IC ner under vattenkylaren...Dumpventilen kan ses vid gasvajern...många kompromisser här Längst till vänster kan man skymta röret runda kylaren.... Turbolagg....noooo... -Ska vattenkylaren & oljekylaren få plats? -Servopumpen måste flyttas... -Vad mer kommer det dra med sig? Som ni kanske förstått vid det här laget så har det byggts nytt insug... De ursprungliga planerna på ett Audi S1 billett-insug gick åt pipsvängen, ritningar fanns & drömmen likaså.. Dom e fasen inte tokiga...men ibland går det inte som tänkt, helt enkelt Såå, istället för ett billett-insug fick det bli det näst bästa....egentillverkat Jag har sett de mest horribla insug, med katastrofalt flöde, på bilar som plockar nära 4-siffrig effekt. Att betala 10.000 SEK för nåt som inte har flödespapper? Nä. Nog fasen ska jag klara av att matcha det Det värsta som kan hända är att det skiter sig, men då har jag iaf gjort ett försök & är en erfarenhet rikare..& några kronor fattigare Aja, hur svårt kan det vara Personen som pressade fram dessa trattar vill aldrig mer vill befatta sig med uppgiften igen. Så löd hans dom efteråt iaf. Det var, förståeligt nog, inte alls så enkelt att pressa fram trattar från en diameter på ca 40 mm till 80 mm. Tacksamt nog för mig visste han inte det när han tog sig an uppgiften Ett stort tack för hjälpen till Ajdén. En otroligt duktig hantverkare. Verkligen uppskattat Pressade trattar införskaffat...bara resten kvar....rör, böjar & ark i 3 mm tjocklek. Ha en trevlig Söndag Nu hög tid att gå ut & leka med småttingarna _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
Någon som haft otur med tumstocken?? 🤪 _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Som föredetta audinisse, kan man är detta en av trådarna som plingar till
Skoj med trådlyft! Inte utan att jag saknar min GTE... _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||||
Jag funderade på ifall inte tomgången blir lite väl hög utan gas-spjäll. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||
Ska ju vara så...det är den högre skolan. För att komma åt hela registret kör vi olika längd på kanalerna Nä, ni köpte inte den förklaringen va Jag har gett mig faen på att ett framåtvänt insug ska få plats, utan att inskränka på flödet. Här ska inte bli några 45-graders kapade raka rör, bara för att få fram en 90-böj....Inte heller ska vattenkylaren förpassas till bagageutrymmet. En vardagsbil ska ha plats för bagage, thats it. Det lär istället dra med sig en del andra problem, helt klart. Rörbitar kapade & svetsning påbörjad. Kanske skulle jag gjort rören lite kortare pga utrymmesbrist, men det kan jag nog kompensera med silikonslangarna..... JO, redan här började jag fundera på vad jag sysslade med.. Den skarpsynta ser även att det sticker fram ett vattenrör mellan cyl 3 & 4. Det kommer behöva byggas om. Med bottenplattan på plats började jag mäta uppåt, neråt, framåt & utåt....vad kommer ta i & hur mycket ska behöva flyttas Mått från plattan fram till närmsta hinder, ca 10 cm Mått från plattan uppåt, 3 cm & resten var klart görbart, i jämförelse...MEN... ...huven ryker -oljekylaren ryker -vattenkylet måste vinklas & jag måste jaga millimetrar i framkant på motorn.... -kylarfläkten kastas ut den också. Den är för tjock... Det kunde varit värre?? _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
Pusslet fortsätter & inpassningen var allt annat än enkel.
Där nere ska det få plats en fläns mot gasspjället...& så givetvis ett gasspjäll... Fördelen med att göra insuget i bitar? Man kommer åt att slipa allt invändigt efter svetsningen. Bra eller dåligt, vi får väl se? & flytt av andra delar har påbörjats. Ett nytt t-rör till dump-ventilen fick svetsas. Den enda plats den numera kan sitta på Trevlig helg _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
|
||||||
Tjena. Alltid lika trevligt att höra av dig Som jag nämnt lite längre upp. Drömmen lever kvar.... MEN personen som var tänkt att få göra insuget hade, enligt nära källor, blåst folk omkring sig. En projekt jag hade hos honom gick inte heller så smidigt som från början var sagt.... Jag var allt annat än glad & där avstannade sökandet efter en tillverkare ett bra tag. NU blir det till att testa & utvärdera det jag har & sen får jag väl se om jag kan hitta någon ny som kan tillverka. Jag har inte gett upp hoppet iaf _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
Kort-kort uppdatering....bara så ni vet att vi lever
Givetvis drar det ena med sig lite annat också.... Vattenmanifolden fick byggas om för att överhuvudtaget kunna nyttjas. Detta var en av de mer enkla ingreppen av allt det som fick ändras &/eller justeras.... Trevlig kväll på er _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
Kul att du fortfarande äger den och bygger på den
Hänt nått mer med urisen eller är båda parkerade? _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||||
Tack tack Jo till slut har det blivit så som önskat faktiskt. NU måste jag bara få tummen ur & börja köra så jag får det svart på vitt också Nya bromsar fram, dämpare runtom, grenrör, bränslesystem & insug... Mycket som måste testas....
Hela tråden....din tokstolle Jag tar det som ett bra betyg eller brist på andra Audibyggen Tack tack förresten Jag måste dock lugna mig med allt jag vill testa & göra annars hinner jag nog aldrig få ut bilen
Det lär dröja innan jag gör mig av med urisen...& även 80:n. Urisen ska få nya framskärmar, "rostfria"/lagade sådana samt lack. Den har tyvärr blivit stående allt för länge. Kan inte bestämma om jag ska behålla den Tornadoröd eller återställa till stengrå-metallic Lite mer insug då. Vad har hänt? Inpassning av inloppsrör. Tight blir det mot både IC, kylarslangar, vattenkylare, servopumpen där nere & inte minst huven Alla sömmar är bearbetade inifrån, ja. Utifrån är alla sömmar lämnade, inte vackra men förhoppningsvis täta... Nu ska bara ytterplattan svetsas dit & sen ska insuget blästras & trycktestas. Måtte gudarna vara nådiga så det inte är ett väldigt dyrt såll jag byggt Glad Påsk alla _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
Vet inte om du kanske skrivit det, men varför valde du att köra 2 runners från spjället ner i plenumet? Är det för att fördela flödet bättre eller någon annan anledning? Riktigt snyggt gjort hur som!
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||||
Tjena Alex. Gillar din pulka Tanken har varit att replikera ett S1-insug men framåtvänt, bara för att kunna behålla kylsystemet fram i bilen & packning i bagageutrymmet Från början skulle där sitta ett fräst insug, men dom planerna gick förlorade & då blev det till att göra själv. 2 inlopp har visat sig fungera bra. I mitt fall verkar förskjutningen ge den fördelen att det nedre inloppet skickar luften mer mot första cylindern medan det övre inloppet skickar luften mot de bortre. Den stora fördelen är att jag reducerat bort nära 2 meter tryckrör. Först när det har blivit flödestestat vet jag vad det går för. Nu ska det nog först testas praktiskt _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Våra race- och banåkarbilar AUDI 80/S2 GTE Quattro -86 | << 1, 2, 3 ... , 39, 40, 41 >> 23 besök senaste veckan (254081 totalt) |