Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 9518 besök totalt |
SAAB 9-3 Aero XWD är snabbare än Porsche 997 TURBO i konbana
Läste Teknikens Värld 14/2007 och blev lite förvånad över en av uppgifterna i en artikel där de provkört nya SAAB 9-3. Slutsatsen är att SAAB 9-3 Aero XWD är snabbare än Porsche 997 Turbo, iaf om SAAB själva får bestämma. och betydligt snabbare än BMW 330xi! Testet verkar innefatta instegshastgghet på 40 km/h sedan acceleration och slalom på 120 m. Notera att det inte är Teknikens Värld som gjort testet, utan uppgifterna kommer från SAAB. Vad tror ni? ![]() ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Är det halt eller torr asfalt?
Har dom valt 40km/h för att konkurenterna är som svagast där? och isåfall, vilken växel startas det på? Men man får väl gratulera då även om det vore kul med lite mer information. ![]() |
||||||
Re: SAAB 9-3 Aero XWD är snabbare än Porsche 997 TURBO i kon
Är väl likadant som med statistik. lögn, jävla lögn och käpprätt åt helvete men det är perfekt för att bevisa det man vill... Gör en grupp koner till, så det blir både en tajtare och mer öppen sektion så blir det nog ett helt annat resultat. _________________ Roland Johansson |
||||||
Länk till provkörningen för de som vill läsa hela: http://www.teknikensvarld.se/provkor
_________________ Mattias Hammer |
||||||
Lite mer information från Haldex http://www.haldex-xwd.com/
Själv tycker jag att det är stor skillnad på en undanmanöver i en Saab 9-3 XWD och utan XWD. Har dock inte testat de andra bilarna. _________________ Adam Eliasson Westfield SpeedSport 2000 Mini Cooper 1275 |
||||||
Äh, spelar roll om den är snabbare just där. Hur ofta är det aktuellt i verkligheten, och måste Porsche vara bäst på allt? Just här har SAAB verkat hitta nåt de kan bättre. Alltid nåt för försäljaren att ta upp i bilhallen.
![]() sen tycker jag inte den nya Saab 93 är vidare vacker. Varför måste den se så förbannat ilsk ut? ![]() |
||||||
Re: SAAB 9-3 Aero XWD är snabbare än Porsche 997 TURBO i kon
Erik, följer du inte bloggen ![]() ![]() Men som andra sagt förut så handlar väl allt om att välja ut det som passar ens egen marknadsföring bäst, och säkerligen stämmer siffrorna som Saab anger, däremot framgår ju ingenstans hur många gånger de testat varje bil etc... ![]() |
||||||
Det är väl som ett klassiskt acctest som brukar dyka upp då o då: Från tex 70kmh till 110kmh på högsta växeln bilen har..... Inte undra på att bilar växlade för sådär en 300 kmh inte hänger med vissa andra bilar då ;-)
Men man ska vara positiv, är man bäst på nåt så ska man ju vara nöjd att man är det ![]() _________________ ![]() |
||||||
Jag tycker folk hänger upp sig lite på att en saab vinner.
Det saab vill säga är väll inte att deras bil är bättre en Porschen. Utan det man vill visa är väll att det nya haldexsystemet som sitter i saaben är riktigt vasst. Så vasst att det till och med kan knäppa en Porsche på näsan i en väldigt liten diseplin.
Det finns väll massor av exempel på rejsa som visar att allt inte är hk/kg när det svänger. _________________ Tobias Carlsson Suzuki Swift Sport Porsche Boxster S (Såld) |
||||||
Re:
Jag har svårt att tro att Walter Röhrl skulle vara snabbare i Saaben än i Porsche även i denna lilla disciplin... ![]() ![]() Att systemet är vasst tvivlar jag inte en sekund på, därför var ju Saaben snabbare än både BMW:n och Mazdan det är väl inte så pjåkigt? ![]() |
||||||
Re:
Frågan är om Walter Röhrl är den tänkta målgruppen för Saaben?
Jag vågar slå vad min bil på att du kör Lazzats konbana snabbare med Saaben än med Porschen ![]() _________________ Tobias Carlsson Suzuki Swift Sport Porsche Boxster S (Såld) |
||||||
Re:
Jaha, jag trodde meningen med ett visst test var att det skulle vara objektivt och inte anpassat för en viss typ av förare ![]() ![]() Summa summarum är att det hade varit bättre om Saab bara jämfört bilen med dess konkurrenter och kommit till samma slutsats, det är väl fortfarande en bra bedrift ![]() För övrigt vore det kul om Porsche skulle göra samma test hos sig å se vad de kommer fram till ![]() ![]() ![]() |
||||||
Re:
![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Re:
Jag tror Porsche är dom som bryr sig min som att de blivit besegrade i denna "gren". Alla andra verkar mäkta upprörda över att en Saab kan säga att dom besegrat en Porsche. Lite som om en Bonde besegrar en riddare. Det får bara inte hända. om vi nu ändrar lite på testet. Vi blöter ner banan rejält. Tror du fortfarande att det är omöjligt att besegra Porschen? _________________ Tobias Carlsson Suzuki Swift Sport Porsche Boxster S (Såld) |
||||||
Re:
Det var ju inte ett test BMW gjorde utan en vanlig benchmark för internt bruk. Att någon sen la ut den på webben är en annan femma... _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Re:
Klart att det inte är OMÖJLIGT att besegra Porschen, även om jag fortfarande tror att en duktig förare skulle vara snabbare i den, men vad är vitsen med att ändra testet. Det som jag personligen tycker är löjligt är att Saab går ut i en av Sveriges största motortidningar och hävdar att deras fantastiska svenssonkombi nu med 4-krafs är snabbare än en 997 turbo i en särskild konbana. Statistik är ju till för att bevisa det man vill ![]() ![]() Återigen jag tror att Saaben är jättebra gentemot sina konkurrenterna, stör mig bara på sättet Saab försöka bevisa det. ![]() |
||||||
Re:
Jag tycker inte att testet är det minsta ärligt eftersom vi inte har någon aning om hur det har gått till; hur många gånger föraren kört, vana med bilen etc. Detta test är en typisk grej som en reklambyrå kan använda i sin reklam för bilen! "Snabbare än 997 turbo i vår konbana" ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 9518 besök totalt |