Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SAAB 9-3 Aero XWD är snabbare än Porsche 997 TURBO i konbana
1, 2, 3, 4   >>
9518 besök totalt
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

Läste Teknikens Värld 14/2007 och blev lite förvånad över en av uppgifterna i en artikel där de provkört nya SAAB 9-3.

Slutsatsen är att SAAB 9-3 Aero XWD är snabbare än Porsche 997 Turbo, iaf om SAAB själva får bestämma.
och betydligt snabbare än BMW 330xi!

Testet verkar innefatta instegshastgghet på 40 km/h sedan acceleration och slalom på 120 m.

Notera att det inte är Teknikens Värld som gjort testet, utan uppgifterna kommer från SAAB.

Vad tror ni?

Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Är det halt eller torr asfalt?
Har dom valt 40km/h för att konkurenterna är som svagast där? och isåfall, vilken växel startas det på?
Men man får väl gratulera då även om det vore kul med lite mer information.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Saab har återigen hittat på en gren där de är snabbare än andra.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: SAAB 9-3 Aero XWD är snabbare än Porsche 997 TURBO i kon

Erik B skrev:
Läste Teknikens Värld 14/2007 och blev lite förvånad över en av uppgifterna i en artikel där de provkört nya SAAB 9-3.

Slutsatsen är att SAAB 9-3 Aero XWD är snabbare än Porsche 997 Turbo, iaf om SAAB själva får bestämma.

Är väl likadant som med statistik.

lögn, jävla lögn och käpprätt åt helvete men det är perfekt för att bevisa det man vill...

Gör en grupp koner till, så det blir både en tajtare och mer öppen sektion så blir det nog ett helt annat resultat.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Vill se saabaset i atuomobils test.
Sen skall jag yttra mig.

Surte
Här sen Aug 2005

Länk till provkörningen för de som vill läsa hela: http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/saab/93-aero-19-ttid-nya-20 . . . .

Bjärred
Här sen Okt 2003

Lite mer information från Haldex http://www.haldex-xwd.com/

Själv tycker jag att det är stor skillnad på en undanmanöver i en Saab 9-3 XWD och utan XWD. Har dock inte testat de andra bilarna.

Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Äh, spelar roll om den är snabbare just där. Hur ofta är det aktuellt i verkligheten, och måste Porsche vara bäst på allt? Just här har SAAB verkat hitta nåt de kan bättre. Alltid nåt för försäljaren att ta upp i bilhallen.

sen tycker jag inte den nya Saab 93 är vidare vacker. Varför måste den se så förbannat ilsk ut?

MexBeetle -90 1600cc
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004

och nya volvo spöar både bmw 5 serie och audi a6 i nya tv oxå...

Täby
Här sen Apr 2006

Re: SAAB 9-3 Aero XWD är snabbare än Porsche 997 TURBO i kon

Erik B skrev:

Erik, följer du inte bloggen Tog upp det där när jag läste detta för någon vecka sedan, min teori då som nu är nog att jag kan köpa att Saaben är snabbare än de andra förutom Porschen, men att påstå att Porschen är långsammare ja då är det nog fel på föraren. 200 hk mer och ungefär samma vikt
Men som andra sagt förut så handlar väl allt om att välja ut det som passar ens egen marknadsföring bäst, och säkerligen stämmer siffrorna som Saab anger, däremot framgår ju ingenstans hur många gånger de testat varje bil etc...

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Det är väl som ett klassiskt acctest som brukar dyka upp då o då: Från tex 70kmh till 110kmh på högsta växeln bilen har..... Inte undra på att bilar växlade för sådär en 300 kmh inte hänger med vissa andra bilar då ;-)

Men man ska vara positiv, är man bäst på nåt så ska man ju vara nöjd att man är det

Stockholm
Här sen Jun 2005

Jag tycker folk hänger upp sig lite på att en saab vinner.

Det saab vill säga är väll inte att deras bil är bättre en Porschen. Utan det man vill visa är väll att det nya haldexsystemet som sitter i saaben är riktigt vasst. Så vasst att det till och med kan knäppa en Porsche på näsan i en väldigt liten diseplin.

bmw130 skrev:
Erik, följer du inte bloggen Tog upp det där när jag läste detta för någon vecka sedan, min teori då som nu är nog att jag kan köpa att Saaben är snabbare än de andra förutom Porschen, men att påstå att Porschen är långsammare ja då är det nog fel på föraren. 200 hk mer och ungefär samma vikt

Det finns väll massor av exempel på rejsa som visar att allt inte är hk/kg när det svänger.

Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

TobbeC skrev:

Det saab vill säga är väll inte att deras bil är bättre en Porschen. Utan det man vill visa är väll att det nya haldexsystemet som sitter i saaben är riktigt vasst. Så vasst att det till och med kan knäppa en Porsche på näsan i en väldigt liten diseplin.

Jag har svårt att tro att Walter Röhrl skulle vara snabbare i Saaben än i Porsche även i denna lilla disciplin...
Att systemet är vasst tvivlar jag inte en sekund på, därför var ju Saaben snabbare än både BMW:n och Mazdan det är väl inte så pjåkigt? thumbs up

TobbeC
Stockholm
Här sen Jun 2005

Re:

bmw130 skrev:
TobbeC skrev:

Jag har svårt att tro att Walter Röhrl skulle vara snabbare i Saaben än i Porsche även i denna lilla disciplin...
Att systemet är vasst tvivlar jag inte en sekund på, därför var ju Saaben snabbare än både BMW:n och Mazdan det är väl inte så pjåkigt? thumbs up

Frågan är om Walter Röhrl är den tänkta målgruppen för Saaben?

Lennart Hall skrev:

Jag vågar slå vad min bil på att du kör Lazzats konbana snabbare med Saaben än med Porschen

Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

TobbeC skrev:

Frågan är om Walter Röhrl är den tänkta målgruppen för Saaben?

Jaha, jag trodde meningen med ett visst test var att det skulle vara objektivt och inte anpassat för en viss typ av förare Det blir ju lite som att säga att Saabs testförare klarar inte av att köra en 997 Turbo, därför vann Saaben testet, då blir det ju verkligen pinsamt för Saab....
Summa summarum är att det hade varit bättre om Saab bara jämfört bilen med dess konkurrenter och kommit till samma slutsats, det är väl fortfarande en bra bedrift thumbs up

För övrigt vore det kul om Porsche skulle göra samma test hos sig å se vad de kommer fram till Det skulle nog bli ett väldigt skruvande om familjekombin Saab slog deras nästan 1 miljon dyrare sportbil på fingrarna

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Re:

TobbeC skrev:
Lennart Hall skrev:

Jag vågar slå vad min bil på att du kör Lazzats konbana snabbare med Saaben än med Porschen
Jag lovar att prova med full attack med båda bilarna om du tar med dem på nästa Lazzat RS. Fast jag är ganska övertygad om att du har fel...

Stockholm
Här sen Jun 2005

Re:

bmw130 skrev:
För övrigt vore det kul om Porsche skulle göra samma test hos sig å se vad de kommer fram till Det skulle nog bli ett väldigt skruvande om familjekombin Saab slog deras nästan 1 miljon dyrare sportbil på fingrarna

Jag tror Porsche är dom som bryr sig min som att de blivit besegrade i denna "gren". Alla andra verkar mäkta upprörda över att en Saab kan säga att dom besegrat en Porsche.

Lite som om en Bonde besegrar en riddare. Det får bara inte hända.

om vi nu ändrar lite på testet. Vi blöter ner banan rejält. Tror du fortfarande att det är omöjligt att besegra Porschen?

Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

Detta s.k. test är väl dock ändå lite mer "ärligt" än det som BMW gjort angående nya M3:an där de jämför den med 911:an, Audi RS4 och någon AMG-Merca.

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

Joakim Winkler skrev:
Detta s.k. test är väl dock ändå lite mer "ärligt" än det som BMW gjort angående nya M3:an där de jämför den med 911:an, Audi RS4 och någon AMG-Merca.

Det var ju inte ett test BMW gjorde utan en vanlig benchmark för internt bruk.
Att någon sen la ut den på webben är en annan femma...

Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

TobbeC skrev:
bmw130 skrev:

Jag tror Porsche är dom som bryr sig min som att de blivit besegrade i denna "gren". Alla andra verkar mäkta upprörda över att en Saab kan säga att dom besegrat en Porsche.

Lite som om en Bonde besegrar en riddare. Det får bara inte hända.

om vi nu ändrar lite på testet. Vi blöter ner banan rejält. Tror du fortfarande att det är omöjligt att besegra Porschen?

Klart att det inte är OMÖJLIGT att besegra Porschen, även om jag fortfarande tror att en duktig förare skulle vara snabbare i den, men vad är vitsen med att ändra testet. Det som jag personligen tycker är löjligt är att Saab går ut i en av Sveriges största motortidningar och hävdar att deras fantastiska svenssonkombi nu med 4-krafs är snabbare än en 997 turbo i en särskild konbana. Statistik är ju till för att bevisa det man vill det går alltid att vända till sin fördel på något sätt. Det hade varit betydligt mer intressant om de hade låtit teknikens världs reporter (om det nu finns någon som är bra på å ratta där ) testa själv.

Återigen jag tror att Saaben är jättebra gentemot sina konkurrenterna, stör mig bara på sättet Saab försöka bevisa det.

Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Joakim Winkler skrev:

Jag tycker inte att testet är det minsta ärligt eftersom vi inte har någon aning om hur det har gått till; hur många gånger föraren kört, vana med bilen etc.
Detta test är en typisk grej som en reklambyrå kan använda i sin reklam för bilen! "Snabbare än 997 turbo i vår konbana" Säljer nog nån extra Saab thumbs up

Allmänt banåkaforum
1, 2, 3, 4   >>
9518 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande