Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Banbil för ca 500k
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12   >>
17 besök senaste veckan (36658 totalt)
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 415



PatrikT skrev:
bmw130 skrev:
PatrikT skrev:
När jag provade en CSL så tog det ungefär 5 minuter innan jag (med anti-krasch systemen inkopplade) insåg att här är det bara att kliva på och det löser sig ändå.


om man nu vill jämföra GT3 mot CSL måste man ju ändå jämföra äpplen och äpplen.
Det är klart att en CSL med hjälpsystem inkopplade inte går att jämföra med en GT3:a som endast har ABS.
om man vill jämföra hur lätt/svårkörda bilarna är måste det ju ske på lika villkor, dvs stäng av alla elektroniska hjälpmedel på CSL:n så att den har samma grundförutsättningar som GT3:an.
Sen kan man jämföra vilken bil som är enklast/svårast att köra


Det gjorde jag när jag provkörde CSL med samma resultat. Men Gaute skrev att alla kör med systemen inkopplade (utom då han) och att bilen då är svår att köra snabbt med, vilket jag menar är helt fel.

En liten historia: Kalle och Adam är tvillingbröder med exakt samma förutsättningar. Ingen av grabbarna har kört bana tidigare. Kalle får en CSL (UTAN hjälpsystem inkopplade) och Adam en GT3. De kör på Gelleråsen och efter 10 minuter så kör Kalle på 1min 23sek medans Adam kör på 1 min 27sek. Fattar Ni nu va jag menar. Inse fakta att man bli snabbare snabb i en CSL jämfört med en GT3. Självkart har dom samma däck med samma tryck i däcken. De har ätit en Big Mac & co samt har 30 liter soppa i tanken....

PS. Till historien kan nämnas att Adam blev helt förälskad och köpte en GT3:a dagen efter


Vad körde Adam i CSLen på då? och Kalle i Possen? Exakt omvända tider...?

_________________
Johan Bergin
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739



Cobolt, du har helt rätt i det du säger. Du tycker GT3 är lättkörd. Det är din personliga åsikt. Jag håller med dig till fullo. Jag tycker alla Porschar är extremt kommunikativa och lättkörde, lika lättkörda som min lättkörda CSL . Även på drift. Detta är mina personliga åsikter. Har kört både den ena och den andra Porschen tills nu,även Podiums Cup Porschar på slicks, vilket var en otroligt snäll och lättkörd bil!!

Skillnaden mellan mig och Partik, är att Patrik trummar ut att eftersom han hört att CSL är lätt så tror han att alla upplever det så, suck!

Jag tycker Porschar är väldigt lättkörda, men har full förståelse för att andra ser de som mer svåra.
Dock har jag vid tillfälle många gånger försökt slå hål på MYTEN om den så extremt svårkörda Porschen.
Men trots det har jag förståelse för hur skrämmande en Porsche kan va för t e x Patrik eller andra, likväl som många inte alls har respekt för bilen på det sättet.. Bara för att jag upplever Porscharna lätta och totalt överdivet gällande skräckpropagandan hur farliga och svåra de ska va förstår jag att andra ser Porscharna som svåra.
Jag har personligen sett flera GT3 eller Porsche förare såga sig själv vid fotknölarna på driftbanan och säga det är omöjligt att tokdrifta med min bil förstår du p g a jag har motorn bak . De blev mest förvånade själva när de lyckas hänga ut den i en lång skön våt drift med full kontroll, gång efter gång efter en dags träning. Men klart för många är det svårare, eller näst intill omöjligt. Det samma gäller CSL. Känner en som smällt sin CSL två gånger på en driftbana, är bilen lätt för honom?

Patrik har kört 1000 varv på ringen, jag skulle inte bli förvånad om du säger att du inte har en aning om din tid på ringen, om du säger att du är inte så intresserad blir jag inte heller överaskad

CSL är ju så jäkla lättkörd, varför ser jag aldrig några som driftar runt CSL på ringen i hällregn på cupdäck då. Om den är så extremt lätt körd borde väl alla va ute i regnet. Nä de flesta står i depå då det regnar och menar att det är okörbart i regn på cup däck.....Hmmm de kör CSL som är hur lättkörd som helst, borde inte då majoriteten va ute och köra i regnet på ringen, icke. Uppenbarligen har de inte samma talanger som Patrik, han har ju egenskaper som gör CSL rent tråkig för honom då den är för lättkörd för honom Vill påpeka att jag tycker Porsche är lättkörda oavsett modell, trots det skulle jag aldrig avfärda bilarna som, äh de är ingen utmaining, de är för lätta!
Vill åter igen poängtera att jag känner väldigt många CSL åkare runt om i Europa som kör väldigt mycket på ringen. Trots det kör de med ESP på ringen, trots det kör de inte särskilt fort runt, till trots att bilen är så extremt lättkörd. Kanske är CSL inte fullt så superlättkörd för alla. Likaså, kanske är inte en GT3 så extremt skrämmande och svård körd för alla som Patrik upplever sin bil!! Givetvis är det så, ingen kan säga nåt annat. Det du säger om din körning på ringen Patrik, du är orolig för din försäkring säger du etc, hade du haft lite bilkontroll hade du inte behövt komma med dessa förklaringar till varför du begränsar din fart på ringen. Jag menar vad tror du, tror du någon vill smälla på ringen eller? Vad vet du om någon kör 110% eller inte.

I övrigt ser jag väldigt gärna att Patrik visar mig den hobbyföraren som kör en CSL snabbare runt ringen än mig(som du skrev) Som du vet är jag hela tiden ute efter att åka snabbare därför ser jag fram emot den du tänkte dig som kan visa mig mer, lära mig mer helt enkelt. Ska bli riktigt kul faktiskt.

Slutligen kan man väl säga att det är lika överdivet åt båda håll, detta med att Porsche ska vara så extremt svår och CSL så extremt lätt körd. Det beror på vem man frågar. Besöker Patrik ADAC på ringen en dag blir även du varse att inte alla har det helt lätt i M bilar till trots sitt rykte som gör gällande att i princip alla kan ta ut max av en M bil på banan, den är ju så lätt. Verkligheten är en annan.

Slutligen det är lättare att bli snabb i en GT3 Mk1 vs en CSL p g a att man har lika många hk men en lättare bil i Mk1. Det är lättare att bli snabb i en GT3 Mk2 vs en CSL p g a man har mer effekt
De är bara bilar båda två, jag är inte livrädd för Porsche, det är en extremt kommunikativ och snabb bil så länge man inte är livrädd för den vill säga. Snabbare än CSL överallt. En GT3 Mk 2 åker runt ringen enligt HvS SA varv på GATDÄCK(Michelin Pilot Sport N2 ) på 7.54min mot CSL på CUP R-däck på 7.50min.
En CSL gör 255 GPS km på Långa rakan, en GT3 Mk2 gör 272km. Det är mycket lättare att köra fortare i en GT3 Mk2 på likvärdiga däck som CSL!! ....Eftersom en GT3 är en snabbare bil starkare bil.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739



höfläkt skrev:
På den filmen ser man iaf ingenting. Möjligtvis att det snöar...

Klart att GT3an är en hårigare bil, alla hobbyrenners som kör GT3 lika fort som csl är skickligare förare. Igentligen.


Å din film ser man ännu mindre av den lyser med sin frånvaro... De väl dax att du vågar dig ut på ringen nu med din övermänskligt hårda och svårkörda bil. Modigt och köra en sån på ringen, då får du + poäng av mig i varje fall thumbs up

GT3 är så överdivet macho, ni e så hårda killar som överhuvudtaget vågar åka GT3 på bana

Vad jag hört ska de var helt överjäkligt svårkörda, hur gör ni Hur vågar ni egentligen åka GT3, ni modiga ni

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



Göte RS6 Sjögren skrev:

Slutligen det är lättare att bli snabb i en GT3 Mk1 vs en CSL p g a att man har lika många hk men en lättare bil i Mk1. Det är lättare att bli snabb i en GT3 Mk2 vs en CSL p g a man har mer effekt
De är bara bilar båda två, jag är inte livrädd för Porsche, det är en extremt kommunikativ och snabb bil så länge man inte är livrädd för den vill säga. Snabbare än CSL överallt. En GT3 Mk 2 åker runt ringen enligt HvS SA varv på GATDÄCK(Michelin Pilot Sport N2 ) på 7.54min mot CSL på CUP R-däck på 7.50min.
En CSL gör 255 GPS km på Långa rakan, en GT3 Mk2 gör 272km. Det är mycket lättare att köra fortare i en GT3 Mk2 på likvärdiga däck som CSL!! ....Eftersom en GT3 är en snabbare bil starkare bil.


Vi ska komma ihåg att det är väldigt få hobbyförare som överhuvudtaget kör snabbare än 8 min BTG oavsett bil. Jag köper inte teorierna att CSL:n skulle vara så himla mycket mer lättkörd än en GT3:a om man ska köra i närheten av bilens gränser! Det är nog snarare just så att det är betydligt mindre riskfyllt att som hobbyförare köra 8.15-8.30 tider BTG med en CSL (med ESP ikopplat) än en GT3:a, eftersom du har hjälpmedel
Handlar det om att det ska gå så fort som bilarna tål dvs ca 7.30 BTG så måste det ändå vara en så extremt kompentent förare och då är det nog bara smaksak vilken av bilarna man väljer, tror knappast att det är så mycket enklare att ratta en CSL runt ringen i 7.30 BTG tempo än en GT3:a

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Jag har kört både csl och gt3 och jag tycker båda är bus enkla..

En rolig notis är att många tycker odm kör fult och max vad bilen klarar osv, dom kör bana pratar dom om, sen ligger dom 20 sec efter dom andra, ja dom åker runt men det är inte mycket mer

Ps: Jag är långt ifrån snabbast om nån nu tror att jag tror det

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 465



Jag har kört CSL bla 6 gånger på gotland i år (tyvärr inte kommit ner till ringen pga jag fått barn), varje gång har det gått snabbare och snabbare, jag anser inte att bilen är så lättkörd när man ska köra riktigt fort, den har grymt grepp tills en viss punkt, sedan så blir den lite lömsk kan jag tycke när greppet släpper och då går det ofta rätt fort.
Ligger man och kör på typ 80% så visst är bilen lätt då men om man ska börja köra riktigt amatör-fort så är det lite annorlunda.

Min porsche referens är ett par varv med Rickard i hans 500 hk GT2...
Jag var aldrig ens nervös när jag åkte, visst fick han jobba med bilen - vill minnas att hjulvinklarna var helt fel - men det kändes kontrollerat och det gick fort, man blev aldrig rädd och bilen gick aldrig överstyr. Brett gick det men det parerades upp...

Nu får jag väl säkert skit för att jag säger det men jag fick känslan av att det var "enklare" att åka brett med gt2:an än med en csl... Dock så körde jag ju inte porschen själv så man vet ju aldrig... Kanske berodde på en superförare bakom ratten

_________________
Henrik Troeng
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Göte RS6 Sjögren skrev:
Å din film ser man ännu mindre av den lyser med sin frånvaro... De väl dax att du vågar dig ut på ringen nu med din övermänskligt hårda och svårkörda bil. Modigt och köra en sån på ringen, då får du + poäng av mig i varje fall thumbs up

GT3 är så överdivet macho, ni e så hårda killar som överhuvudtaget vågar åka GT3 på bana

Vad jag hört ska de var helt överjäkligt svårkörda, hur gör ni Hur vågar ni egentligen åka GT3, ni modiga ni


1. Tycker du själv att det går att se något på filmen?
2. Det är filmförbud på NS touristkörning.
3. Jag har kört ringen förrut, ja. Touristkörning och kurser.
4. Om du läser vad jag skrivit så delar jag inte någons uppfattning utan driver med myten om GT3:åkare- dvs jag själv.
Göte RS6 Sjögren skrev:
ni e så hårda killar som överhuvudtaget vågar åka GT3 på bana

5. Vadå ni..? Jag har skrivit ett enda inlägg så det borde va "du". Lägg inte ihop olika människors inlägg till en synpunkt.
6. Sitt inte där nere hela säsongen och tokrunka till nån driftbox, våga dig hem i stället, i med en transponder och få lite smörj. =instruktörsjobbet väntar, vi ses där det svänger.

Till Kotten: Förlåt för detta trista inslag i din tråd. Mitt förslag till bil för 500 är nog Z06 eller 964RS. God hjul.

_________________
Stefan Larsson
Citera
PatrikT
Norrköping
Här sen Jul 2003
Inlägg: 193



För att åtegå till tråden så håller jag med Stefan. Båda två är vettiga bilar för dom pengarna, eller varför inte köpa tillbaka din gamla Elise? Den var du snabb i. Eller höj din limit och köp både en CSL och en GT3:a

När det gäller Gautes inlägg har jag ett par klareringar

1) Jag sa att det finns många förare som kör snabbare än dig i en CSL. Jag sa aldrig att det var på ringen. Där är du snabb, men inte snabbast. Varför snöar du in dig på den banan hela tiden. Det är en bra bana men inte rättvis att jämföra på då bankännedom är viktigare än körteknik/bilval.

2) Jag har aldrig påstått att jag skulle vara överdrivet snabb på ringen, du verkar ju vilja få bekräftelse på att du är det och det kan du få. Jag är inte lika snabb som dig på ringen, men tillräckligt snabb för att ha roligt, och ja, jag vet hur snabbt jag kör på ringen, dock bidrar inte min personliga tid på den unika banan till speciellt mycket i denna diskussion, och min tid räknas nog inte eftersom jag inte äger en driftbox....

Hela denna debatt började med att jag sa till Kotten at en CSL är för lättkörd för han och det är min bestämda åsikt. Jag tror (fortfarande personligen) att han mer skulle uppskatta en GT3:a. Men det kan bara han själv svara på. När det gäller gemene man så tycker jag fortfarande att man snabbare lär sig att köra fort i en CSL än i en GT3. Märk skillnaden.

Nu är inte alla människor lika fantastiska som du och Supramannen på att köra bil. Det vekar som om det inte spelar någon roll vad Ni kör, det är lättkört vad det än är, och det är bara att gratulera er till era talanger. Jag är avundsjuk...

_________________
Mvh
Patrik Toftered
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



HTR skrev:
Jag har kört CSL bla 6 gånger på gotland i år (tyvärr inte kommit ner till ringen pga jag fått barn), varje gång har det gått snabbare och snabbare, jag anser inte att bilen är så lättkörd när man ska köra riktigt fort, den har grymt grepp tills en viss punkt, sedan så blir den lite lömsk kan jag tycke när greppet släpper och då går det ofta rätt fort.
Ligger man och kör på typ 80% så visst är bilen lätt då men om man ska börja köra riktigt amatör-fort så är det lite annorlunda.

Min porsche referens är ett par varv med Rickard i hans 500 hk GT2...
Jag var aldrig ens nervös när jag åkte, visst fick han jobba med bilen - vill minnas att hjulvinklarna var helt fel - men det kändes kontrollerat och det gick fort, man blev aldrig rädd och bilen gick aldrig överstyr. Brett gick det men det parerades upp...

Nu får jag väl säkert skit för att jag säger det men jag fick känslan av att det var "enklare" att åka brett med gt2:an än med en csl... Dock så körde jag ju inte porschen själv så man vet ju aldrig... Kanske berodde på en superförare bakom ratten


oj oj

Då har vi olika syn på saker, har kört både csl och gt3 som sagt och dom är ljusår lättare att köra tycker jag, men jag tycker för det inte gt2 är så svår att köra som visa verkar tycka, i usa kan man ju läsa att gt2 är okörbar tex..

Ps: En rolig notis är när Jon föredetting csl ägare, Lids gt3 ägare och marcus en bra bilförare körde min bil så så dom detta är den sämsta bil dom kört, det är ett under att du kör denna bil så snabbt runt här, nu är det ju så att jag har lärt mig att köra denna bil i detta dåliga skick, men den blir bättre och bättre efter varje modifiering

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 465



Supramannen skrev:
HTR skrev:
Jag har kört CSL bla 6 gånger på gotland i år (tyvärr inte kommit ner till ringen pga jag fått barn), varje gång har det gått snabbare och snabbare, jag anser inte att bilen är så lättkörd när man ska köra riktigt fort, den har grymt grepp tills en viss punkt, sedan så blir den lite lömsk kan jag tycke när greppet släpper och då går det ofta rätt fort.
Ligger man och kör på typ 80% så visst är bilen lätt då men om man ska börja köra riktigt amatör-fort så är det lite annorlunda.

Min porsche referens är ett par varv med Rickard i hans 500 hk GT2...
Jag var aldrig ens nervös när jag åkte, visst fick han jobba med bilen - vill minnas att hjulvinklarna var helt fel - men det kändes kontrollerat och det gick fort, man blev aldrig rädd och bilen gick aldrig överstyr. Brett gick det men det parerades upp...

Nu får jag väl säkert skit för att jag säger det men jag fick känslan av att det var "enklare" att åka brett med gt2:an än med en csl... Dock så körde jag ju inte porschen själv så man vet ju aldrig... Kanske berodde på en superförare bakom ratten


oj oj

Då har vi olika syn på saker, har kört både csl och gt3 som sagt och dom är ljusår lättare att köra tycker jag, men jag tycker för det inte gt2 är så svår att köra som visa verkar tycka, i usa kan man ju läsa att gt2 är okörbar tex..

Ps: En rolig notis är när Jon föredetting csl ägare, Lids gt3 ägare och marcus en bra bilförare körde min bil så så dom detta är den sämsta bil dom kört, det är ett under att du kör denna bil så snabbt runt här, nu är det ju så att jag har lärt mig att köra denna bil i detta dåliga skick, men den blir bättre och bättre efter varje modifiering


Ja du ser, den okörbara bilen körde du under 1,30 med på gotland.... Den kanske trots allt är körbar oavsett vad andra tycker
Ps skulle vilja ha din senaste logg från boxen om du vill dela med dig

_________________
Henrik Troeng
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



HTR skrev:
Supramannen skrev:
HTR skrev:
Jag har kört CSL bla 6 gånger på gotland i år (tyvärr inte kommit ner till ringen pga jag fått barn), varje gång har det gått snabbare och snabbare, jag anser inte att bilen är så lättkörd när man ska köra riktigt fort, den har grymt grepp tills en viss punkt, sedan så blir den lite lömsk kan jag tycke när greppet släpper och då går det ofta rätt fort.
Ligger man och kör på typ 80% så visst är bilen lätt då men om man ska börja köra riktigt amatör-fort så är det lite annorlunda.

Min porsche referens är ett par varv med Rickard i hans 500 hk GT2...
Jag var aldrig ens nervös när jag åkte, visst fick han jobba med bilen - vill minnas att hjulvinklarna var helt fel - men det kändes kontrollerat och det gick fort, man blev aldrig rädd och bilen gick aldrig överstyr. Brett gick det men det parerades upp...

Nu får jag väl säkert skit för att jag säger det men jag fick känslan av att det var "enklare" att åka brett med gt2:an än med en csl... Dock så körde jag ju inte porschen själv så man vet ju aldrig... Kanske berodde på en superförare bakom ratten


oj oj

Då har vi olika syn på saker, har kört både csl och gt3 som sagt och dom är ljusår lättare att köra tycker jag, men jag tycker för det inte gt2 är så svår att köra som visa verkar tycka, i usa kan man ju läsa att gt2 är okörbar tex..

Ps: En rolig notis är när Jon föredetting csl ägare, Lids gt3 ägare och marcus en bra bilförare körde min bil så så dom detta är den sämsta bil dom kört, det är ett under att du kör denna bil så snabbt runt här, nu är det ju så att jag har lärt mig att köra denna bil i detta dåliga skick, men den blir bättre och bättre efter varje modifiering


Ja du ser, den okörbara bilen körde du under 1,30 med på gotland.... Den kanske trots allt är körbar oavsett vad andra tycker
Ps skulle vilja ha din senaste logg från boxen om du vill dela med dig


Ja exakt

Alla tycker olika men jag tycker både gt3 och csl är enkla..

Ps: logg kommer

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739



PatrikT skrev:
För att åtegå till tråden så håller jag med Stefan. Båda två är vettiga bilar för dom pengarna, eller varför inte köpa tillbaka din gamla Elise? Den var du snabb i. Eller höj din limit och köp både en CSL och en GT3:a

När det gäller Gautes inlägg har jag ett par klareringar

1) Jag sa att det finns många förare som kör snabbare än dig i en CSL. Jag sa aldrig att det var på ringen. Där är du snabb, men inte snabbast. Varför snöar du in dig på den banan hela tiden. Det är en bra bana men inte rättvis att jämföra på då bankännedom är viktigare än körteknik/bilval.

2) Jag har aldrig påstått att jag skulle vara överdrivet snabb på ringen, du verkar ju vilja få bekräftelse på att du är det och det kan du få. Jag är inte lika snabb som dig på ringen, men tillräckligt snabb för att ha roligt, och ja, jag vet hur snabbt jag kör på ringen, dock bidrar inte min personliga tid på den unika banan till speciellt mycket i denna diskussion, och min tid räknas nog inte eftersom jag inte äger en driftbox....

Hela denna debatt började med att jag sa till Kotten at en CSL är för lättkörd för han och det är min bestämda åsikt. Jag tror (fortfarande personligen) att han mer skulle uppskatta en GT3:a. Men det kan bara han själv svara på. När det gäller gemene man så tycker jag fortfarande att man snabbare lär sig att köra fort i en CSL än i en GT3. Märk skillnaden.

Nu är inte alla människor lika fantastiska som du och Supramannen på att köra bil. Det vekar som om det inte spelar någon roll vad Ni kör, det är lättkört vad det än är, och det är bara att gratulera er till era talanger. Jag är avundsjuk...


Hur snabbt någon kör står inte i relation till hur roligt någon kan ha, alla har väl roligt oavsett.
Ja va kul, vem kör en CSL så mycket snabbare än mig då oavsett banan, jag förutsätter att vi håller oss på hobbynivå. I am eager to learn. Uppriktigt är jag väldigt intresserad av att lära och ser fram mot det.
Man lär alltid väldigt mycket av snabbare förare. Dock lär man sig inget av långsammare(om man vill bli snabbare) Skulle ju vara särskilt kul att kunna hänga med dessa snabba CSL förare som kan inspirera och komma med tips och goda råd.

Du är uppenbarligen en talang som efter 5min i en CSL kan avfärda den som typ den är ingen utmaning, du har ingen aning. Det är väl samma sak med nya GT2 samt F Scuderia för dig eftersom de har hjälpmedel, extrem lätta. javisst så kan det va, för många och en var, men kanske inte per automatik för alla andra.
Det enda jag försöker är belysa att DU kan inte transferera DINA erfarenheter gällande vad du anser hurvida en CSL är så superlätt och en GT3 så supersvår att köra. Detta är dina högst personliga erfarenheter, lägg inte över dom på mig eller övriga världen. Man ser oftast väldigt annorlunda på detta.

De ju när man får höra, äh köp en GT3 vetja, mer av en utmaning man stilla kan börja le.

Tål att upprepas att det är ytterst sällan man ser en CSL komma till sin rätt på banor, särskilt ringen, så båda bilarna är nog en utmaning för väldigt många skulle jag säga.

Så långt är jag nöjd, alla ser detta på olika sätt. Lika lite kan jag lägga över mina personliga känslomässiga erfarenheter gällade lätt/svårt på alla övriga.

Ringen tog jag som ex p g a att där är det enda stället som det finns dussinet CSL dagligen, det gör ingen skillnad vilken bana man kör på. Man behöver lika mycket bankännedom på gelleråsen som på Gotland ring om det ska gå fort, lika så ringen. Dock I övrigt håller jag inte med om att god bankännedom ger hög fart på ringen, det är ju du ett exempel på. Finns ofantligt många som kört 1000+ varv=god bankännedom, trots det ingen vidare fart(fart är relativt, förvisso)

Jag tog oxå ringen som ex för där syns tydligt att CSL för alla inte är lätt, detta syns tydligt då det finns åter igen dussin CSL per dag.. De är helt ok att du har dina personliga åsikter om att man kör fortare i en CSL mot en GT3, det är ok att du försöker hålla myten om den extremt svårkörda Porschen vid liv, att synliggöra hur macho du är som kör en så..enligt ryktet svårkörd bil thumbs up . Ok men mina personliga erfarenheter köper inte myten personligen, långtifrån. Men visst jag inser att många tycker Porsche är så svår så svår, men långt ifrån alla. Det samma gäller CSL o alla andra övriga bilar på vår jord. Hoppas det är ok med dig att jag har en annan åsikt. En GT3 Mk1 med 360hk på cup däck skulle jag lätt köra fortare med en min CSL med 360 hk på cup däck runt Gelleråsen eller Gotland ring, finns flera skäl till det, men ett är att Mk1 är lättare än CSL med samma effekt!

Gällande bekräftelse så får det stå för dig, jag använder mina faktiska erfarenheter för att slå hål på den lättkörda CSLen du kommer dragande med efter 5min i den, låt gå att den är extremt lättkörd för dig, men det betyder inte per automatik att den är det för alla andra.

Detta faktum kvarstår, jag har inte träffat en CSL som hänger med mig runt ringen eller annan banan. Detta gör gällande att den kanske inte är så extremt lättkörd för alla? Detta är mina erfarenheter för vad de är värda. Likaså hade majoriteten kört sina CSLer runt ringen utan ESP om de kände sig trygga och bekväma i den, faktum kvarstår att detta inte är fallet. De allra flesta kör med fullt ESP skydd. Till trots att många kört långt fler varv i sina CSLer än jag ens är i närheten av, vad säger detta dig. Om de inte vågar koppla ut ESP på ringen i en CSL tycker de inte den är extremt lättkörd kanske? Hade du haft ett val i din GT3 gällande ESP hade du varit en av dom som kört med skydd. Nu har du inget val och får smyga runt på banor och känna dig macho. Gång på gång får du möjlighet att hålla myten vid liv om den extremt svårkörda GT3an för det är vad den är för just dig, men kanske inte alla andra i hela världen. Lika lite som CSL är så extremt lättkörd för alla i hela världen.

I övrigt är tider på ringen ointressant, de är flest varv som gäller Är uppe i ca 280 så jag ligger långt efter alla ringenrävar med lokalkännedom om banan .

Ps i övrigt tycker jag personligen att min V70 kombi är svårkörd då jag kör den fort, den kan skrämma slag på en eftersom den inte svarar på tilltal, den svarar inte på mina reaktioner alls. Den vill bara av vägen om man pressar på in i en sväng på tok för fort. Det är skillnad på skit och pankaka. En GT3 eller CSL svarar på tilltal, blixtsnabbt vid en jämförelse, de kommunicerar på ett ypperligt sätt. Kanske är det därför jag upplever V70 som svår, jag är van vid pankaka, som svarar på tilltal. Andra kanske har vant sig vid skiten(V70) och tycker den är lättkörd då de kör fort i den. Jag kör så sällan fort i V70 så jag vänjer mig nog aldrig vid skiten.
Tacka vet jag pankakor som GT3, CSL mfl, de är gjorda från fabrik för att köras fort i och det är väl till stor del därför jag tycker det är lättare att köra fort i en CSL, GT3 vs en V70 kanske, samt att man inte är van vid V70 på attack . Ds

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354




Skärpning nu grabbar!
Jag tror att vi övriga har förstått att det finns olika uppfattningar om huruvida vissa bilar är svårkörda eller inte. Det ämnet är färdigdiskuterat nu!

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
kotten
Linköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 402


Trådstartare
Tack Lennart för ordningen. Jag har knappt vågat skriva något i denna debatt tidigare.

Patrik
Riktigt så duktig är jag inte på att köra bil så jag vill ha en svårkörd bil, men tack ändå!

Någon CSL kommer jag ALDRIG köpa. Jag har tidigare ägt en M3:a och den körde jag några banträffar, men sedan sålde jag den. Den var alldeles för lättkörd.... Skojar lite, men i mina ögon så var den inte alls vad jag sökte. För mycket lull lull. Min högst personliga åsikt var att den var mycket tråkig på banan.

Skulle jag välja mellan CSL och GT3 (oavsett modell), så blir det Porschen alla gånger. Synd bara att GT3:an är så himla dyr att köpa som begagnad, men det har väl sina anledningar antar jag.

Som sagt, vi släpper detta nu. Sköt om er.

_________________
Porsche Cayman GT4 -16
Citera
kotten
Linköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 402


Trådstartare
höfläkt skrev:
På den filmen ser man iaf ingenting. Möjligtvis att det snöar...

Klart att GT3an är en hårigare bil, alla hobbyrenners som kör GT3 lika fort som csl är skickligare förare. Igentligen.


Som sagt, lite mycket snö denna dag på ringen. Det var synd, men den låter fint i alla fall.

En annan sak, har du monterat i fler fjädrar under sittdynan? Du hoppar ju som en jo-jo i stolen.

_________________
Porsche Cayman GT4 -16
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



kotten skrev:
Skulle jag välja mellan CSL och GT3 (oavsett modell), så blir det Porschen alla gånger. Synd bara att GT3:an är så himla dyr att köpa som begagnad, men det har väl sina anledningar antar jag.
Den verkar ju finnas som byggsats (eller hur man skall beskriva det):
http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?id=11111111290429154
Inte allvarligt menat alls (om nån nu trodde det).


Skulle Noble M12 passa bättre kanske (verkar kosta från 30k£ ungefär)? Inte alls lika vanlig i alla fall (TVR verkar vara dussinbil i jämförelse).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739



Du som knappt vågade dig in o skriva nåt kotten, skönt att du är me igen och tillför efter all OT.
Är du intresserad kan du läsa här om jo-jo effekten och varför.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32907&start=42

Nu efter alla biltips i tråden hur blir det med bilköpet?

Z06 verkade ju va billig, mycket bang for the buck och mer race tänk i än t o m nya GT2an. Men enda nackdelen torde kanske vara att den har ESP i 3 hela steg samt motorn fram, för lättkörd kanske
Men o andra sidan är widowmaker myten totalt avpoleterad i nya GT2an, så den går väl bort därav samt den har ju hjälpsystem den oxå, nåväl den är ju ej i rättprisnivå ändå. Det är ju bara en 911 och hur man kan ta 2mille för en sån är helt otroligt. Ok 2 mille för en F scuderia.

En Z06 med skalstolar samt cupdäck så är ju prestandan i paritet med nya GT2an för en billig peng vs GT2an. Kanske skulle man ha en Z06 skulle va riktigt kul på ringen tror jag.

Finns väl inte mycket annat än det som nämnts i tråden till nu för 500

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2739



höfläkt skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Å din film ser man ännu mindre av den lyser med sin frånvaro... De väl dax att du vågar dig ut på ringen nu med din övermänskligt hårda och svårkörda bil. Modigt och köra en sån på ringen, då får du + poäng av mig i varje fall thumbs up

GT3 är så överdivet macho, ni e så hårda killar som överhuvudtaget vågar åka GT3 på bana

Vad jag hört ska de var helt överjäkligt svårkörda, hur gör ni Hur vågar ni egentligen åka GT3, ni modiga ni


1. Tycker du själv att det går att se något på filmen?
2. Det är filmförbud på NS touristkörning.
3. Jag har kört ringen förrut, ja. Touristkörning och kurser.
4. Om du läser vad jag skrivit så delar jag inte någons uppfattning utan driver med myten om GT3:åkare- dvs jag själv.
Göte RS6 Sjögren skrev:
ni e så hårda killar som överhuvudtaget vågar åka GT3 på bana

5. Vadå ni..? Jag har skrivit ett enda inlägg så det borde va "du". Lägg inte ihop olika människors inlägg till en synpunkt.
6. Sitt inte där nere hela säsongen och tokrunka till nån driftbox, våga dig hem i stället, i med en transponder och få lite smörj. =instruktörsjobbet väntar, vi ses där det svänger.

Till Kotten: Förlåt för detta trista inslag i din tråd. Mitt förslag till bil för 500 är nog Z06 eller 964RS. God hjul.


Stefan du och Kenth o Micke får klara er utan mig, hänger nog kvar på ringen lite till, är liksom så mycket mer roligt och utmanande på den banan. Förvisso kul att jobba med er i klubben. Ni får väl va förste instuktörer här hemma och bär det av till ringen för Klubben så paxar jag för förste instuktör där .
By the way träffade jag Kenth på ringen i höstas.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



Göte RS6 Sjögren skrev:

Stefan du och Kenth o Micke får klara er utan mig, hänger nog kvar på ringen lite till, är liksom så mycket mer roligt och utmanande på den banan.


Ursäkta OT, men som dåre ser jag fram emot Driftbox-loggar på 7.30 BTG-varv nästa säsong thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Z06 har ju en fantastisk potential.

Speciellt säsong 2 då det är dax att trimma...

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
kotten
Linköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 402


Trådstartare
Cobolt skrev:
Z06 har ju en fantastisk potential.

Speciellt säsong 2 då det är dax att trimma...


Har du en Z06:a? Använder du den på bana? Hur är den?

_________________
Porsche Cayman GT4 -16
Citera
Allmänt banåkaforum
Banbil för ca 500k
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12   >>
17 besök senaste veckan (36658 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande