Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Banbil för ca 500k
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12
2 besök senaste veckan (36674 totalt)
bertil1
Lund
Här sen Aug 2006
Inlägg: 399



kotten skrev:
Måste erkänna att jag har sneglat lite på en GT3:a nu, men då passerar jag 500k gränsen med råge.

Men det vore kul att veta lite. Hur pass mycket bättre är en Mk2:a mot en Mk1:a?

En GT3 CS -04, är den optimal?


Ja köp en GT3, då tror jag du blir nöjd, jag köpte min i sep 2007 efter ha kört 996 c4 i 2 år...jag måste säga att detta är det bästa jag gjort, verkligen underhållande och den andas kvalitet rakt igenom.
Hur mycket bättre än MK1 den är vet jag inte, men det finns tester på det, något har väl Porscheingengörena hittat på med den senare modellen.
Klart att det kostar en del med en MK2, men du har ju kört häftig tidigare och jag tror du har höga mål med ditt körande, då koster det pengar.

_________________
Hans Mogren
Porsche GT3 CS
Citera
PatrikT
Norrköping
Här sen Jul 2003
Inlägg: 193



Hej igen Kotten.

Jag har kört alla 996:or. En mk1 mot en mk2 skiljer c:a 150 i pris. Det är det inte värt om man bara ser till körupplevelsen. Det skiljer inte speciellt mycket imellan bilarna mer än 21hk på papperet. om du vill ha en bil som är "billig" i förhållande till upplevelse så köp en mk1. En mk2 är inte värt pengarna tycker jag. Den lär tappa en del oxå. Sen ä utseendet en smaksak. Jag tycker fronten på en mk2 är snyggare än en mk1. Vingen och baken tilltalar mig mer på en mk1.

om du kan ligga ute med pengarna så gör du garanterat bäst affär på att köpa en 996GT3RS. Den kostar 150 mer än en mk2 men oj oj oj vilken skillnad på bil. Helt sanslös!! Det håller värdet mycke bättre oxå. Det finns inte en sak i RSen som går att jämföra med mk1 och mk2. Allt är så sannslöst mycket bättre. Rappare, snabbar, kvick in i kurvorna.... Svårt att beskriva allt. Om du kan lugna dig till efter första Mantorpträffen så kan du få prova en RS...... Du lär inte bli besviken. Dock får du döpa om tråden med tanke på inköpspriset.....

_________________
Mvh
Patrik Toftered
Citera
kotten
Linköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 402


Trådstartare
PatrikT skrev:
Hej igen Kotten.

Jag har kört alla 996:or. En mk1 mot en mk2 skiljer c:a 150 i pris. Det är det inte värt om man bara ser till körupplevelsen. Det skiljer inte speciellt mycket imellan bilarna mer än 21hk på papperet. om du vill ha en bil som är "billig" i förhållande till upplevelse så köp en mk1. En mk2 är inte värt pengarna tycker jag. Den lär tappa en del oxå. Sen ä utseendet en smaksak. Jag tycker fronten på en mk2 är snyggare än en mk1. Vingen och baken tilltalar mig mer på en mk1.

om du kan ligga ute med pengarna så gör du garanterat bäst affär på att köpa en 996GT3RS. Den kostar 150 mer än en mk2 men oj oj oj vilken skillnad på bil. Helt sanslös!! Det håller värdet mycke bättre oxå. Det finns inte en sak i RSen som går att jämföra med mk1 och mk2. Allt är så sannslöst mycket bättre. Rappare, snabbar, kvick in i kurvorna.... Svårt att beskriva allt. Om du kan lugna dig till efter första Mantorpträffen så kan du få prova en RS...... Du lär inte bli besviken. Dock får du döpa om tråden med tanke på inköpspriset.....


Tjena Patrik

Ja, priset bara blir högre och högre hela tiden. Är det någon som känner igen detta när man letar bil?

Några 900k för en RS, det har jag inte råd med. Möjligtvis kan jag kanske skrapa ihop 700k, men frågan om jag vill lägga så pass mycket på en leksak. Måste ju ha råd att drifta den också.

Naturligtvis så vill jag gärna testa din RS några varv. Jag fick ju även äran att köra din MK1:a för några år sedan, vilket var en trevlig upplevelse.

Hur är en 993RS?

_________________
Porsche Cayman GT4 -16
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11881



PatrikT skrev:

om du kan ligga ute med pengarna så gör du garanterat bäst affär på att köpa en 996GT3RS. Den kostar 150 mer än en mk2 men oj oj oj vilken skillnad på bil. Helt sanslös!! Det håller värdet mycke bättre oxå.


Min gissning är att en 996 GT3 Mk1 i fint skick kommer att stå sig sjukt bra i värde, på lång sikt kanske tom värdeökning, jämför med 964 RS

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
bertil1
Lund
Här sen Aug 2006
Inlägg: 399



PatrikT skrev:
Hej igen Kotten.

Jag har kört alla 996:or. En mk1 mot en mk2 skiljer c:a 150 i pris. Det är det inte värt om man bara ser till körupplevelsen. Det skiljer inte speciellt mycket imellan bilarna mer än 21hk på papperet. om du vill ha en bil som är "billig" i förhållande till upplevelse så köp en mk1. En mk2 är inte värt pengarna tycker jag. Den lär tappa en del oxå. Sen ä utseendet en smaksak. Jag tycker fronten på en mk2 är snyggare än en mk1. Vingen och baken tilltalar mig mer på en mk1.

om du kan ligga ute med pengarna så gör du garanterat bäst affär på att köpa en 996GT3RS. Den kostar 150 mer än en mk2 men oj oj oj vilken skillnad på bil. Helt sanslös!! Det håller värdet mycke bättre oxå. Det finns inte en sak i RSen som går att jämföra med mk1 och mk2. Allt är så sannslöst mycket bättre. Rappare, snabbar, kvick in i kurvorna.... Svårt att beskriva allt. Om du kan lugna dig till efter första Mantorpträffen så kan du få prova en RS...... Du lär inte bli besviken. Dock får du döpa om tråden med tanke på inköpspriset.....


Skärpning nu Det handlade väl om bil upp till 500tk, nu är du uppe i 900tk, det spårar lixom ur Vi kanske ska nämna en 997 GT2 oxå

_________________
Hans Mogren
Porsche GT3 CS
Citera
AZAD
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 256



Hmm.. Känner igen mig ganska mycket. Sålde lotusen, tänkte köpa en Exige, sen kollade man på en Exige S. Men för det priset får man ju en GT3a som är alternativet jag kan tänka mig. Men en GT3 Mk2 är ju inte så mycket dyrare och dessutom nyare, max 200' mer. Sen vaknar man till och ser att 75.000 euro är mycket pengar.
Hmm.. var var jag nu? En elise 300k skulle jag ju ha som lekbil, inte spendera mer. Sen är man igång igen. En GT3 hade suttit fint ja och dom är ite så mycket dyrare. Eller hur var det nu?

_________________
//Rahel Azad
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 434



Med dagens låga dollarkurs och allmänt oroliga USA marknad (=dyra inhemska bilar är svår sålda) så skulle jag reckomendera dig att åka till USA och köpa en ny corvette Z06 och pruta tills du inte har något samvete kvar

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
PatrikT
Norrköping
Här sen Jul 2003
Inlägg: 193



bmw130 skrev:
PatrikT skrev:

om du kan ligga ute med pengarna så gör du garanterat bäst affär på att köpa en 996GT3RS. Den kostar 150 mer än en mk2 men oj oj oj vilken skillnad på bil. Helt sanslös!! Det håller värdet mycke bättre oxå.


Min gissning är att en 996 GT3 Mk1 i fint skick kommer att stå sig sjukt bra i värde, på lång sikt kanske tom värdeökning, jämför med 964 RS


Jag tror som du när det gäller mk1. Mk2 är jag mer skeptisk till....

_________________
Mvh
Patrik Toftered
Citera
PatrikT
Norrköping
Här sen Jul 2003
Inlägg: 193



bertil1 skrev:


Skärpning nu Det handlade väl om bil upp till 500tk, nu är du uppe i 900tk, det spårar lixom ur Vi kanske ska nämna en 997 GT2 oxå


Jag tror prisbilden spårade ur lite när Kotten nämnde att han ev. var sugen på en mk2. En bra mk2 ligger på 750. Och då menar jag att på sikt så kommer man att tjäna på att köpa en rs om man kan ligga ute med pengarna. Jag tror att en rs kommer att ligga där den ligger idag om den är fin. En mk2 kommer att dala 100-150 inom en snar framtid. Därav "tjänar" man pengar om man köper en rs. Dock bara min teori.... Viktig info tycker jag om man har höjt ribban till 700-750.

_________________
Mvh
Patrik Toftered
Citera
PatrikT
Norrköping
Här sen Jul 2003
Inlägg: 193



kotten skrev:


Tjena Patrik

Ja, priset bara blir högre och högre hela tiden. Är det någon som känner igen detta när man letar bil?

Några 900k för en RS, det har jag inte råd med. Möjligtvis kan jag kanske skrapa ihop 700k, men frågan om jag vill lägga så pass mycket på en leksak. Måste ju ha råd att drifta den också.

Naturligtvis så vill jag gärna testa din RS några varv. Jag fick ju även äran att köra din MK1:a för några år sedan, vilket var en trevlig upplevelse.

Hur är en 993RS?


Hej.

Jag tycker du ska köpa en mk1. Det blir nog bäst ekonomi om du inte vill ligga ute med mer pengar.

En 993RS är mycket svår att hitta till vettiga pengar. Den har stigit kraftigt och en fin 993RS kostar mer än en 996GT3mk1.
Skillnad mellan bilarna??? Priset, vikten, motorkaraktär, design, era... nog en smaksak. Personligen gillar jag GT3 bättre. Många tycker nog tvärt om.
Du kan nog kallt räkna med att få pengarna tillbaka på en 993RS. Det finns liksom inte speciellt många kvar i livet, iallafall inte äkta clubsport.......

_________________
Mvh
Patrik Toftered
Citera
bertil1
Lund
Här sen Aug 2006
Inlägg: 399



PatrikT skrev:
bertil1 skrev:


Skärpning nu Det handlade väl om bil upp till 500tk, nu är du uppe i 900tk, det spårar lixom ur Vi kanske ska nämna en 997 GT2 oxå


Jag tror prisbilden spårade ur lite när Kotten nämnde att han ev. var sugen på en mk2. En bra mk2 ligger på 750. Och då menar jag att på sikt så kommer man att tjäna på att köpa en rs om man kan ligga ute med pengarna. Jag tror att en rs kommer att ligga där den ligger idag om den är fin. En mk2 kommer att dala 100-150 inom en snar framtid. Därav "tjänar" man pengar om man köper en rs. Dock bara min teori.... Viktig info tycker jag om man har höjt ribban till 700-750.


om han ska hålla sig till budgeten tycker jag han ska välja mk1, jag är helt säker på att det ger mest bil för pengarna. En mk2 väljer han om han vill ha en lite bättre GT3...bättre är den på allt om man läser på lite. En 996 GT3 rs är ännu lite bättre om man bara håller sig på racebanan, för den kan bli olidligt jobbig på längre sträckor av vanlig väg (egen erfarenhet) däremot är och kommer rs att vara fortsatt överlägsen i andrahansvärde, mycket beroende på att den är limiterad, har för mig att det totalt tillverkades 600st. 997 GT3rs kommer inte klara sig mot värdeminskningen lika bra eftersom den inte är limiterad.

_________________
Hans Mogren
Porsche GT3 CS
Citera
kotten
Linköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 402


Trådstartare
Som sagt, man får nog vakna till lite nu och backa ett par steg. Det låter som ni tycker en MK1:a, men jag tycker personligen om utseendet bättre på MK2.

Jag var faktiskt i kontakt med Leif Lindström om en Ginetta G50, men den kommer först nästa år.

_________________
Porsche Cayman GT4 -16
Citera
Robert Gustafsson
Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 112



Vänta !
Men , regstrerings problemet, har själv lurat lite på en G50.

_________________
Robert Gustafsson
Citera
kotten
Linköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 402


Trådstartare
Cabri skrev:
Vänta !
Men , regstrerings problemet, har själv lurat lite på en G50.


Robban,
Coolt med två G50 i klubben. Då kan vi verkligen tävla på samma villkor.

Registreringsproblemet kommer med största sannolikhet att upphöra 29-april 2009, så det passar ju bra.

_________________
Porsche Cayman GT4 -16
Citera
sqalo
Göteborg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 116



Skulle en Evo vara något?

Har själv en Evo VIa med bur, öhlinare, lite trim.
Jag har fortfarande inte tagit ut den på bana, men den lär vara underhållande och konkurrenskraftig både rakt fram och i kurvorna. Priset för en sådan här bil är väl en halv MkII och försäkringen är klart överkomlig. Har en premie på knappt 7' och jag är inte ens halvvägs till pension

Hade det inte känts så "posigt" hade jag gärna satt mig i en MkI eller Z06, inte såå många kronor upp från mitt åk (dessa bilar är dock inte lika rejsiga).

Något att tänka på: Rätt skönt med en lagom dyr bil på bana, trist att smälla sin 700'-bil utan chans till ersättning...

_________________
Paul
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Rätt prisklass iaf, säkert snabb i konbanan

http://www.blocket.se/vi/15181258.htm?ca=14_s


_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



kotten skrev:
Hur är en 993RS?



_________________
Stefan Larsson
Citera
Allmänt banåkaforum
Banbil för ca 500k
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12
2 besök senaste veckan (36674 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande