Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Kylflänsar på oljetråg.
3 besök senaste veckan (6194 totalt)
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Har en honda civic 92a som jag har och kör lite bana med.
I vår har jag byggt i ordning en förhoppningsvis värre motor.
och till det köpt ett oljekyl. Men nu när jag ska starta motorn så läcker det ut en del olja vid adaptern till oljekylet.
Jag har aldrig riktigt gillat att ha ett separat oljekyl då om en slang skulle gå av så kommer antagligen motorn rasa för mig och att jag tycker det är omständigt med att ha och dra känsliga oljeslangar i motorrummet.

Min fundering har legat runt om man skulle kunna bygga på kylning på oletråget att man sätter runt om där det får plats massor med plåtbitar för att ha som externa kylflänsar.
Skulle detta gå? Skulle det göra någon nytta? Tänker på om det måste göras samma sak invändigt.
Eller om någon har någon annan ide på hur man skulle kunna få mer oljekylning utan oljekyl?!

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Ta och räkna på ytan, alla jä... tunna plåtar, i en oljekylare så ser du hur mycket yta du behöver på oljetråget.

Lös oljekylare har använts sen typ Dackfäjden på all sköns åkdon så jag är inte orolig.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
ok jag får det inte tätt vid oljeadapter (våfflan)
Sakerna är köpta på KG trimning.

_________________
Per Axblom
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hur ser oljeadapern ut??
Bild tack.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Kör med vattenkylning istället så slipper du slangar mm

_________________
Daniel Steiner
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Hmm, nu är det tätt, gjorde ett amatörmisstag +att jag är trött å trött på å mekan å nojjig över den nya motorn, Jag hade dubbla packningar till oljefiltret.

Men men frågan kvarstår, gillar fortfarande inte att man har slangar som det kan gå hål på.

Hur funkar vattenkylning? Alltså det är nog vattenkylning orginal men den är ju inte tillräcklig uppenbarligen.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11259



Aerodynamic skrev:
Men men frågan kvarstår, gillar fortfarande inte att man har slangar som det kan gå hål på.


Många bilar har ju så original utan att det går hål på slangarna. På en av mina bilar går de jämte subframen och trots att bilen var av och gled en bit på subframen så att färg mm på den skarpades bort så märktes inget på slangarna. Det gäller väl att välja rätt slang som tål en del.


Aerodynamic skrev:
Hur funkar vattenkylning? Alltså det är nog vattenkylning orginal men den är ju inte tillräcklig uppenbarligen.


Antar att de menar att oljekylaren skall vara i kylarvattnet, tex på Opels V6'a så är oljekylaren nersänkt i blocket mellan topparna ( bilder). Vill även minnas att någon volvo har oljekylaren i den "normala" kylaren.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Aerodynamic skrev:
Hmm, nu är det tätt, gjorde ett amatörmisstag +att jag är trött å trött på å mekan å nojjig över den nya motorn, Jag hade dubbla packningar till oljefiltret.

Men men frågan kvarstår, gillar fortfarande inte att man har slangar som det kan gå hål på.

Hur funkar vattenkylning? Alltså det är nog vattenkylning orginal men den är ju inte tillräcklig uppenbarligen.

Mvh, Per


https://rejsa.nu/im/_rally/574-new_2007-03-18-resize_of_imgp0805.jpg

Är det sån det sitter original? Isåfall får man nog ha en vanlig ja.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Ja precis den liknar den väldigt mycket.

Men funderar finns det inga större sånna att köpa eller kan man kanske sätta 2 efter varandra?

Jag har satt dit ett ordentligt vattenkyl i vart fall.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



Aerodynamic skrev:
Ja precis den liknar den väldigt mycket.

Men funderar finns det inga större sånna att köpa eller kan man kanske sätta 2 efter varandra?

Jag har satt dit ett ordentligt vattenkyl i vart fall.

Mvh, Per


sök på laminova så hittar du riktiga vaatten-olja värmeväxlare.

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Det ska till ganska duktigt mycket för att en hydraulslang ska ge upp. Man brukar se ganska tydliga förslitningsskador på slangarna innan det verkligen går hål.

Sätt fast slangarna i motorrummet med, för ändamålet avsedda, fästen som minimerar slitaget på slangarna och som gör att det flexar så lite som möjligt. Ha koll på grejerna under en inkörningsperiod och ser det då bra ut så är det förmodligen inga problem och det räcker med vanlig tillsyn lite då och då.

om du är riktigt nojjig så kan du köpa stålomspunna hydraulslangar om det känns säkrare.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Tänk bara isåfall på att stålomspunnet kan leka "fil" mot annat om de ligger lite felmonterade.

En slang ska sitta klamrad så den inte kan röra sig annat än där den måste (tex tillräckligt flexutrymme mot motorn som ju rör sig)

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
sEiKo
Avesta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 211



Claes Haglund skrev:
om du är riktigt nojjig så kan du köpa stålomspunna hydraulslangar om det känns säkrare.


Slangar som används till hydraulik ÄR stålomspunna, inte lika bling bara då dom har ett gummihölje utanpå stålcorden.
Hydroscand har slangar som tål flera tusen bar så din oro är helt obefogad, jag lovar!

_________________
Jon Lund
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



sEiKo skrev:
Claes Haglund skrev:
om du är riktigt nojjig så kan du köpa stålomspunna hydraulslangar om det känns säkrare.


Slangar som används till hydraulik ÄR stålomspunna, inte lika bling bara då dom har ett gummihölje utanpå stålcorden.
Hydroscand har slangar som tål flera tusen bar så din oro är helt obefogad, jag lovar!


Så sant, men stålväven syns ju inte på de aningen lägre specade slangarna. Björnparten av originalslangar bland annat. De som däremot tål mycket värme OCH tryck har ju även utanpåliggande väv som sagt och det är ju mest såna man brukar se på bilutställningar m.m. även om det inte behövs.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Har funderat och diskuterat lite och funderar på om man skulle förstora oljetråget med ca 1 liter plus lite kylflänsar, eventuellt ett tråg i aluminium.

Sen eventuellt 1 orginal oljekylare som kyls av vatten och ett eget oljekyl.
Funderar på en liten vattenpump med termostat.

Ska fundera vidare lite på dett kommer i så fall göras i vinter.

Det med slangarna Claes är intressant å så känner jag mig lite säkrare, jag har lindat
gummiduk runt slangarna där dom ligger mot lite granna.

Tackar för svaren.
Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
CARGASM
Jönköping
Här sen Jul 2005
Inlägg: 261



Aerodynamic skrev:
Har funderat och diskuterat lite och funderar på om man skulle förstora oljetråget med ca 1 liter plus lite kylflänsar, eventuellt ett tråg i aluminium.

Sen eventuellt 1 orginal oljekylare som kyls av vatten och ett eget oljekyl.
Funderar på en liten vattenpump med termostat.

Ska fundera vidare lite på dett kommer i så fall göras i vinter.

Det med slangarna Claes är intressant å så känner jag mig lite säkrare, jag har lindat
gummiduk runt slangarna där dom ligger mot lite granna.

Tackar för svaren.
Mvh, Per


Tycker det låter som en massa extra arbete, oljekylare med tillhörande slangar är ju en välbeprövad, effektiv & hållbar konstruktion. På min Lotus Esprit sitter det två oljekylare i fronten på bilen (en i varje hörn & en vatten kylare i mitten) & dessa matas med grova hydralslangar under bilen till motorn som sitter i mitten, det har aldrig varit några problem. Hävdar nog snarare att det är själva kylelementet i sig som är den svagaste länken & dom är ju lika ömtåliga på en vattenkylare.

Behåll oljekylaren & se till att ha koll på oljetrycksmätaren å strunta i extra arbetet, ett större oljetråg är ingen garanti för bättre kylning.

_________________
Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4

omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Satsa på en STOR huvudkyl, alltså vattenkyl

Montera en laminova oljekylare (vattenkyld) som du kopplar in enl anvisningar.

På detta vis så värmer motorns kylvatten oljan snabbare när den är kall och kyler oljan när den blir för varm = bästa helhetssystem som finns.

Lägg till en sån där shuntlösning innan kylaren så att kylvattnet återcirkulerar istället för att gå genom huvudkylen när motorn är kall och hela paketet blir uppvärmt och fint på nolltid = kortare tid till busvänliga temperaturer från det att motorn är kall.

Du kan lägga in laminovakylare för växellådan och bakdiff också, behövs det mer kylning så lägger du bara till fler eller större vattenkylare, bästa platserna är i mitten där alla kylare brukar sitta och framför framhjulen där många bilar har sina IC eller oljekylare.

Wroom, wroooooooooooooom!

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Cobolt skrev:
Satsa på en STOR huvudkyl, alltså vattenkyl

Montera en laminova oljekylare (vattenkyld) som du kopplar in enl anvisningar.

På detta vis så värmer motorns kylvatten oljan snabbare när den är kall och kyler oljan när den blir för varm = bästa helhetssystem som finns.

Lägg till en sån där shuntlösning innan kylaren så att kylvattnet återcirkulerar istället för att gå genom huvudkylen när motorn är kall och hela paketet blir uppvärmt och fint på nolltid = kortare tid till busvänliga temperaturer från det att motorn är kall.

Du kan lägga in laminovakylare för växellådan och bakdiff också, behövs det mer kylning så lägger du bara till fler eller större vattenkylare, bästa platserna är i mitten där alla kylare brukar sitta och framför framhjulen där många bilar har sina IC eller oljekylare.

Wroom, wroooooooooooooom!


Vattenkylning av oljan har flera fördelar som du nämner. En nackdel är dock att verkningsgraden blir något sämre varvid man behöver lite större kylare samt kylluftflöde än vid direkt luftkylning av oljan. Jagar man inte hundradelar i varvtider så spelar dock detta mindre roll.
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



fuling skrev:
Ta och räkna på ytan, alla jä... tunna plåtar, i en oljekylare så ser du hur mycket yta du behöver på oljetråget.

Lös oljekylare har använts sen typ Dackfäjden på all sköns åkdon så jag är inte orolig.


Jag har personlig erfarenhet av flänsar på tråget. (på en Amazon i början på 80-talet. Himla länge sedan så jag kommer inte ihåg siffrorna exakt men minns att tempen sjönk mer än vad jag någonsin kunde tro.
Svetsade ca. 15 st. 30x200mm plåtremsor på tråget, det blir 1800 kvadr.cm i tillskott där luften rör sig som mest. Det är Inte försumbart i.a.f.
Jag håller annars med, köpt oljekyl är inga problem men vill man kyla lite på budgetvis så testa, de e nästan gratis.

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857


Trådstartare
Någon som har erfarenhet här av att använda sig av en sådan här typ av olje / vatten
kylare, fast man kopplar den till ett eget kyl och en pump som startar när oljan kommer upp i temp? Då borde den kyla med svalare kylvätska.

Kanske komplettera med vattenrör som svetsas mot tråget.



Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
JE Jr
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 154



Men du har alltså en sån vatten/oljekylare innanför oljefiltret originalmonterat?

Har du någon aning om hur kylvätsketempen ser ut in/ut på den kylaren?

Kan du göra något åt inkommande vattentempen på den? Är ditt vattenkyl tillräckligt stort?
Icke att förglömma, är det helt tätt mellan luftintag i fronten fram till kylaren? Annars smiter luften förbi in i motorrummet utan att göra någon nytta och du får mycket sämre kylkapacitet.

_________________
Johan Eriksson
Citera
Racetech
Kylflänsar på oljetråg.
3 besök senaste veckan (6194 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande