Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 1750 Gtv bertone -71 Roadsport B | << 1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18 >> 11 besök idag (140016 totalt) |
Spindlarna är omgjorda så att undre spindelled är utflyttad ca 10mm. Detta ger att styraxeln/kingpin hamnar längre ut i hjulet så att scrubbradien minskas betydligt. Resultatet blev en väldigt lättstyrd bil!
Så lättstyrd att jag tänkte försöka minska utväxlingen lite för mer direkt styrning också. Har fått hem nytillverkade styrarmar men inte hunnit montera dem än. Före Efter |
|
Håller på med ett nytt grenrörsbygge... och passar på att småfila lite på toppen.
Tydligen ska det fungera bättre med vinklar på ventilsätet istf radie och jag kunde inte hålla mig från att testa. Nedan bil på gamla vs nya. Radie: Nu vinklar: |
Och flödesdata uppmätt hos topplocksverkstan före/efter sätesjobbet. Väntade mig inte att det skulle göra så stor skillnad och jag är fortfarande lite osäker varför det blir såhär men det verkar iaf fungera väldigt bra.
Ingen annan modifiering gjord mellan mätningarna än sätesfräsningen! |
Även kanalerna har blivit lite bearbetade, plasten hade släppt lite på några ställen så jag slipade bort och la igen där det behövdes.
Ingen packning mellan på denna bilden så därför ser det ut som en kant i övergången. Tyckter den börjar ser fin ut i svängen nu. |
Med nya grenröret försöker jag portmatcha övergången mot toppen, i mitt fall innebär hålet i flänsen + plåttjocklek = perfekt portmatchning. En del gamla teorier menar att detta inte är bra utan att en kant runt hålet ska motverkar reversion.
Efter många sökningar på speedtalk-forumet tycker jag dock det verkar som att de flesta "experter" nu menar att det är bättre att göra en jämn övergång för att hålla uppe gashastigheten. Några hävdar till och med att en plötslig areaförändring gör att turbulens kan få gränsskiktet i luftflödet att vända riktning och att en skarp kant därför ist skulle kunna skapa reversion! Själv är jag osäker men i detta fall blir det portmatchning. |
Det är ganska svårt att skapa en snygg kona på ett rör mot en sned fläns, såhär ser det ut till slut.
|
|
|
|
Tredje röret draget. Så långa radier som möjligt för att hålla nere flödesmotståndet men det blir ändå lite kompromiss.
|
Bara för att du inte skall tro att ingen läser så vill jag bara säga att det fortfarande är lika kul att läsa dina uppdateringar.
Skall du göra någon före/efter jämförelse ang din portmatchning på avgassidan? _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
Det hade varit väldigt intressant men röret jag bygger nu blir ju helt annorlunda mot det gamla 4-1 röret så det går inte att jämföra. Isf vid senare tillfälle. Är ganska mycket jobb också och det är väl därför det är så svårt att hitta någon som testat just det utan någon annan förändring. Det är nog viktigt att ha rätt dimensioner i övrigt också så det som funkar på en motor kan ju bli sämre på en annan. Jag försöker göra ganska små areaförändringar och inte gå upp abrupt i storlek vid kollektorerna.
Kanske smalare steppade rör är ännu bättre så man håller hastigheten längre ut från porten men jag fick inte tag i rätt dimension med de radierna jag ville ha. Detta blir ett 4-2-1 system baserat på en mängd simuleringar jag gjort, målet är att bredda effektbandet 1000rpm neråt utan att tappa toppeffekt så vi får se hur det fungerar. Dimensioner är 41,5-44,5-2tum konar upp till 2,5 tum alla ytterdia. Längderna blir ca 70cm prim, 50 cm sekundär sen 20 cm kona. |
Din bil är verkligen fantastiskt läcker!
Hur kommer det sig att du använder stötfångare utan horn fram men stötfångare med horn bak? Snyggare utan Men det kanske var så standard på någon årsmodell? _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
Har just fått tag i en utan horn!
Letade ganska länge men det är inte så lätt att hitta i fint skick. Original är horn både fram och bak på min 1750 men fram har jag ersatt med en polerad rostfri vagnsbult som täcker hålet, ser ut precis som orginal. Bak är tredelad och då måste man ha något som täcker skarven... |
|
Eftersom garaget är litet och jag inte vill spruta gnistor över bilen har jag kap och sliphörna utanför. Med utomhustemp på minus 20-30 grader senaste veckorna har det tagit emot att jobba men nu ligger det kring -10 så kan man börja jobba lite igen, dock gärna korta stunder
|
|
tjena
Det är mestadels 4 och 6 tums radie, samt enstaka 2,5" där det inte fanns plats. Ej rostfritt, ska linda rören sen så det kändes inte värt det + jag kunde inte hitta dessa dimensioner i rostfritt. |
Så gott som färdigt, ska slipa några svetsar och göra fästen till fjädrarna som ska hålla ihop skarvmuffarna, sen svänga ihop det med lambdauttag under bilen också. Med det här systemet kommer man även kunna korta eller förlänga sekundärerna om experimentlustan faller på.
|
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 1750 Gtv bertone -71 Roadsport B | << 1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18 >> 11 besök idag (140016 totalt) |