Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 1750 Gtv bertone -71 Roadsport B
<<   1, 2, 3 ... , 16, 17, 18   >>
16 besök senaste veckan (139990 totalt)
vässmar

Här sen Jun 2005
Inlägg: 103



Läst hela tråden såhär på söndagseftermiddagen och måste bara säga att det är grymt jobbat med rubbet! Hoppas det blir en go sommar!

_________________
Magnus Vässmar
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



Asgrym bil Jakob!
Hoppas jag får åka med någon fler gång!?

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Ja det får du göra!

Såhär blev kollektorn iaf




Bilen sitter ihop nu och jag har hunnit grovmappa lite, inte så mycket fullast än men man känner att det är ett helt annan maskin, den drar iväg riktigt tidigt och verkar än iaf varva ur också även om jag försöker hålla igen tills toppen är efterdragen. Otroligt alltså vilken skillnad grenröret gör på en sån här sugmotor.

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 425



Precis som resten av grenröret så ser det ju så porrigt ut! Mjuka krökar och trevliga längder!

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Har hunnit köra en del nu och fått till bränslekurvan ganska bra, ser helt annorlunda ut nu än tidigare. Har blivit väldigt rolig att köra på gatan iaf, börjar dra redan vid 3500rpm, vid 4k knuffar det på ordentligt och fortsätter dra ända till varvstopp. Så sammanfattnings har det varit lyckade förändringar och den borde vara betydligt mer lättkörd på banan... där man tidigare led av en lucka vid 4500 varv är nu en stor vridmomentsbulle

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Remskivan nedsvarvad några mm för frigång till trigger, har varit mycket gummi fram på motorn när remmen nafsat mot vr-givaren en hel säsong
En bieffekt är ngt lägre varvtal på vattenpump och generator men det tror jag är en fördel när man ska varva 2000rpm mer än original.


_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Köksbygge har gjort att det blivit dåligt med skruvande men då förpumpen till catchtanken sade upp sig har jag iaf fått investera i ny bränslepump. Har tröttnat på det tickande fiskebåtsljudet från membranpumpar så istället beställde jag en cirkulerande Pierburg, som dessutom visade sig vara ca halva storleken.

För att ha något att köra med under tiden (lång leveranstid) köpte jag en membranpump från biltema. Den gick inte helt oväntat sönder efter ca en månads användning, lagom till den nya pumpen levererades (är det bara jag som har otur med biltemagrejer eller har de blivit sämre?)!

Intetsägande blå förpackning med små finstilta bokstäver lovar gott iaf
Från höger; biltema, Hardi, Pierburg.

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Satte fast nya pumpen med mjuka gummiupphängningar och stoppade dessutom in den i en tjock bit gummislang för att få det ännu tystare. Jmfrt med den gamla är den nu i princip helt tyst! Har även satt lite tunn dämpning på de större plåtytorna inne i bilen och i bagaget.

Mörk bild på bränslesystemet (som det blir med utomhusmeck på natten), har satt en liten klocka för att lättare se att den numera ljudlösa förpumpen fungerar.


_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Fick tips om ett event i helgen, var en slalom/konbanetävling som hölls på boden Arena, tillsammans med driftinguppvisning, bilutställning och MC-show mm. Av någon anledning hade jag fått för mig att det var en lite mindre tillställning med ett fåtal bilar men när jag kom dit visade sig vara 25 deltagare varav en del rallybilar, brutala specialbyggen på r-däck, m3or, en Cobra på slicks samt lite folkracebilar och vanliga gatbilar mm.
Med lite höjt lufttryck i rulla-snyggt-däcken ställde jag in mig på att inte hamna efter folkracebilarna iaf
Har ju egentligen inte provat konbana tidigare så det blev lite väl mycket sladdande i början men riktigt kul var det ju ändå och i lunchpausen gick jag för att kolla tiderna. Gissa om positiv överraskning när det visade sig jag låg etta i bakhjulsdrivet-klassen, trea totalt!
Shit nu hur gick det här till, nu måste man skärpa till sig. Följande varven körde jag lite mjukare och det kändes som man fått en ganska bra rytm men gud vad svårt det är att hålla igen på gasen i en sån här bana!

Till slut lyckades en 470hk rx7a på feta r-däck slå en kanontid i sitt sista försök vilket petade ner mig till andraplats klassen. Damn it! Annars hade man åkt hem med en pokal
Nåväl riktigt nöjd iallafall och trea totalt av alla bilar är inte så illa pinkat ändå av en gammal alfa på 70-profil gatdäck!

Bild från depån, när de flesta åkt hem...



Länk till bästa varvet, med dålig vinkel..
https://www.youtube.com/watch?v=Y0-Dbm1TG7A

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188



Den är riktigt fin Jakob, så jädra trevligt att se en riktigt fräsch Bertone med rätt utseende och fälgar!!

Bra flås i motorn också , har du bromsat den på sistone? Ingen skånetur planerad?

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Ingen ny bromsning planerad än men jag vet ju ungefär vad den ger och tycker den går väldigt fint.
Har planerat åka ner i slutet på sommaren och köra med alfaklubben och mscc.

Egentligen hade jag velat köra med SPVM på falkenberg i sept också men det är lite osäkert om vagnboken hinns med innan dess då vi väntar barn nr2 nu i dagarna. Sen känner jag inte riktigt motivationen att vara borta ytterligare en vecka när jag vet att det inte skulle räcka till någon bra placering ändå.

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Rovers
Boden
Här sen Apr 2007
Inlägg: 170



Blev tvungen att streckläsa hela tråden och gosse! vilket hästjobb

Ska definitivt syna din bil nogrant nästa gång vi möts.
Tycker det var liite snålt att det inte var separerat mellan överladdat och N/A Så du oxå hade fått en pokal.

Fast tro inte att jag släpper av på gasen nästa gång bara

Mvh

_________________
Tony Granbom

http://www.garaget.org/?car=226041
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Jag tyckte du var lite girig som skulle ha två bucklor....
Nästa gång får du nog gasa på lite mer istället!

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Lite vad som hänt under sommaren...
Nya kortare styrstag, samt omjustering av hela framvagnen med bumpsteer mm. Känslan är påtagligt kvickare styrning, mätte lite halvseriöst och det verkar nu vara ca 2,8 rattvarv mellan fulla utslag.


_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Har även jobbat för att få ner tempen lite kring fötterna, vid längre turer blir det jobbigt varmt. Vidtog följande åtgärder:

1. Tillverkade en värmesköld i alu som går typ från styrsnäckan och till mitt under golvet.
2. Lindat avgasbandage runt grenröret ända till sista kollektor.
3. Klistrat värmeskydds alu-matta på torpedvägg ner till kardantunnel för att minska strålningsvärmen från motorn.

Förutom att detta kraftigt reducerat temperaturen inne i bilen har det också bidragit till att det faktiskt blev betydligt tystare i kupen thumbs up

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Ett annat verkligt irriterande fel (kan inte nog poängtera detta då vi har vidbyggt garage) är att den börjat sprida en kraftig bensinlukt vid stillastående. Sökte länge efter lösningen och bytte bla ledningar i bagaget och tätade catchtanken med ett slags invändig coating, utan resultat. Till slut plockade jag ut tanken, tömde, lät ligga över natten och eldade sedan lite i hålet för att bränna ur ev restgaser. La en ny amatörmässig lödning runt bottenpluggen för säkerhetsskull men när jag sedan testade upptäckte jag att båda mina "test" tanklock läckte. Bytte till ett tredje lock som verkar vara tätt och i ärlighetens namn kan det nog varit det som var problemet från början
Luktar inget nu iaf så nu glömmer vi det.


_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
För ett par veckor sen gjorde jag en numera återkommande road trip ner genom landet. Passade på att hälsa på lite folk på vägen och stannade över i sthlm, tack Mattias! Avslutade med att åka förbi en bekant som håller på med gammal porsche carrera 3.0, trimmad till dryga 300hk, herregud vilken underbar bil och vilket ljud, nästan så bertonen fått lite konkurrens.

Pitstop i typ norrköping?


_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Under fredagen skoddes bilen om till r-däck för att köra MSCCs höstrace på knutstorp med deras Roadsport serie.

Dagen började i torrt men övergick redan på morgonen i regn. Ställde in mig på riktigt svårkört men tyckte faktiskt det gick ganska bra. Väldigt svårt att få värme i däcken men bilen kändes lättkörd. Däcken är nu mer än 10 år gamla så förväntar mig inga underverk. Nya bilsteindämpare monterade tidigare i veckan, kanske deras förtjänst det fungerade hyffsat ändå.

Var inte direkt snabb på kvalet men bättre än vanligt om man ser till det tuffa motståndet pga blötan. En porsche med dubbla chaffisar också i B var iaf totalt överlägsen denna gång, nästan 10 sek snabbare! Förutom duktiga chaufförer gissar jag på ett för dagen lämpligt däcksval.

Inför race 1 fick jag höra att det varit ett haveri i slutet på rakan och att det kunde vara halt. Startade position snett bakom Dawidsons MG, ett par sjuor och en roadsport A porsche turbo. Satt och sov i starten då jag måste missat 10-sek skylten men fick på nått sätt riktigt bra start ändå?! Tog flera bilar ner för rakan och var uppe nära en A-sjua in i första kurvan. Fick hyffsad häng på sjuan till bortre delen av banan och när han bromsade på sig försökte jag klämma mig förbi. Det gillade han inte och vi körde i bredd flera kurvor innan jag fick ge mig, riktigt kul med lite fight! Hade iaf en hyffsad placering och höll platsen ända till varv 4 eller så. Om det då var en klantig upplåsning eller om jag träffade oljespåret efter rakan ska jag låta vara osagt men det kändes det ungefär som att hjulen bara försvann, hade inte tid att växla ner utan försökte bara hitta greppet igen. Gjorde ett försök att styra in i kurvan men kände att det inte gick och rätade upp ut i gruset för att kunna komma upp igen. Det gick inte, satt fast.
Blev dock omstart då det var en lotus som gick in i muren, men jag fick starta sist och nådde aldrig plac som jag låg tidigare. Fick dock till några hyffsade varv vilket flyttade upp mig en plats inför race 2. thumbs up

Fick bra start igen men det fick de andra också och höll jämsides med MGn och porschen ner för rakan och vattnet sprutande Tre i bredd med mig på yttern in i första kurvan och på nåt sätt kom jag ut först!
Hade justerat bromsbalansen lite inför race och nu jädrar gick det ju att bromsa igen. Framför mig är det dock kaos och lotusar bara åker av till höger och vänster. Tydligen räckte det för en rödflagg för bara efter första varvet blir det omstart och alla får återta sina positioner. Typiskt!
Även nu går vi i bredd in i första kurvan men nu måste jag släppa porschen som denna gång inte tänkt ge plats någon sketen alfa på yttern
Blir ett riktigt kul race och får kämpa en del men lyckas iaf hålla MGn bakom mig med nöd och näppe vilket kanske hade varit svårt i torrt. thumbs up

Filmade lite men tyvärr tog batteriet slut efter grusbesöket, lite synd då race 2 var riktigt roligt.
Bästa banmötet jag nånsin varit på ändå trots alla rödflaggor och utan depåtält är allting dyngblött när man ska packa sig hemmåt :P

Tråkigt för de bilar som fick plåtskador, hoppas det går att reparera till nästa år.


Lite film från ett halkigt kval, för lågt däcktryck och lite vissna tider detta pass:
https://www.youtube.com/watch?v=F2q4ZE40EaE

Race 1, bra start dåligt slut :P
https://www.youtube.com/watch?v=GImXItj9TiI

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Depåbild, blöt presenning ger blöta skor.. Dansk rally-Giulia bredvid som varit till Monaco och vänt thumbs up


_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Kul att läsa om racet!
Och gött att se att du får köra lite ordentligt med den nu efter allt hårt slit med byggandet.
Är fortfarande finaste Alfan jag sett!

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1367



Härlig bil

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 1750 Gtv bertone -71 Roadsport B
<<   1, 2, 3 ... , 16, 17, 18   >>
16 besök senaste veckan (139990 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande