Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 1750 Gtv bertone -71 Roadsport B
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18
25 besök senaste veckan (139974 totalt)
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188



Syns vi på Knutstorp på Lördag?

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Japp

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Sammanfattning efter banmöte med CAR. Nu tycker jag bilen går väldigt fint även i torrt, blev rätt stor skillnad med nya dämparna. Man kan bryta in den i kurvorna så man tror att det ska understyra, men det gör det inte och baken sitter där den ska om man inte provocerar, hela bilen är mer planterad. En sak som märktes direkt var att jag nu kan snedda rejält över curbsen utan att den jazzar ur spår, den håller i ändå och är väldigt förlåtande.
Tillsammans med motorns nya register gör att den känns mycket mer effektiv, man kan svänga in skarpt och ändå gå på gas tidigt och man kommer iväg bra ut ur kurvorna. Riktigt kul! Tar dock fortfarande många varv innan däcken blir riktigt varma.

Hade lite småfajt med Calles GTAm kopia och en kompressormatad Peugeot 306. Filmade sista passet, inte så många omkörningar men kul att få jaga lite

https://www.youtube.com/watch?v=33Z6_SFDKG4

Fick en rejäl misständning på sista varvet så jag fick slå av, verkar som mitt nya tanklock inte ventilerar längre utan med ett varmt avgas bredvid tanken blir det ist tryck... Med för lite soppa så tryckte det upp luft i catchtanken och till slut försvann bränsletrycket för en sekund.

Några depåbilder

(lånad)



_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



Jättekul att bilen känns bra att köra! Kul att ses och att jag fick åka en sväng, tack så mycket! Mycket fin bil! thumbs up

Kör försiktigt!

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
-Skalman-
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 59



Tack för filmen, alltid kul att se hur ens bil uppför sig utifrån

Den går riktigt bra din bil, kul att den (iaf för en icke Alfa-insatt) ser standard ut utifrån, en riktig sleeper!

_________________
Johan Svensson
Volvo V60 laddhybrid till jobbet
Mazda MX-5 NC till glasskiosken
Locost på banan
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188



[quote="Jakob Hultkvist"]Sammanfattning efter banmöte med CAR. Nu tycker jag bilen går väldigt fint även i torrt, blev rätt stor skillnad med nya dämparna. Man kan bryta in den i kurvorna så man tror att det ska understyra, men det gör det inte och baken sitter där den ska om man inte provocerar, hela bilen är mer planterad. En sak som märktes direkt var att jag nu kan snedda rejält över curbsen utan att den jazzar ur spår, den håller i ändå och är väldigt förlåtande.
Tillsammans med motorns nya register gör att den känns mycket mer effektiv, man kan svänga in skarpt och ändå gå på gas tidigt och man kommer iväg bra ut ur kurvorna. Riktigt kul! Tar dock fortfarande många varv innan däcken blir riktigt varma.

Hade lite småfajt med Calles GTAm kopia och en kompressormatad Peugeot 306. Filmade sista passet, inte så många omkörningar men kul att få jaga lite

https://www.youtube.com/watch?v=33Z6_SFDKG4

Fick en rejäl misständning på sista varvet så jag fick slå av, verkar som mitt nya tanklock inte ventilerar längre utan med ett varmt avgas bredvid tanken blir det ist tryck... Med för lite soppa så tryckte det upp luft i catchtanken och till slut försvann bränsletrycket för en sekund.
----------------------------------------------------------------------


Det var en riktigt trevlig avslutning på säsongen, fint väder och härliga bilar! Hoppas på fler såna tillfällen 2015 , kanske måste jag ställa upp i Roadsport och jaga Jakob så jag lär mig nånting..?

Sista varven filmade jag också , tyvärr riktigt usel kvalitet..

http://m.youtube.com/watch?v=aeW240V9XUk

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Ellac skrev:


Det var en riktigt trevlig avslutning på säsongen, fint väder och härliga bilar! Hoppas på fler såna tillfällen 2015 , kanske måste jag ställa upp i Roadsport och jaga Jakob så jag lär mig nånting..?

/Calle


Ja det borde du men då är det inte mig du ska jaga :P
Ser att jag har lite aktiv areodynamik mha tanklocket i högersvängar...

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Då var bilen ute ur vinterförvaringen och direkt ut till årets första roadsporttävling med MSCC

Bytte till de nu 12 år gamla 048orna och tankade några liter. Tanken var nästan full sen förra året så det blev till att köra på halvårsgammal bensin vilket inte alltid är någon bra idé. Verkade dock fungera denna gången och bilen visade inga tecken på krämpor efter det långa stilleståndet.

Regnet drog in på morgonen men lagom till Kval 1 hade det börjat torka upp. När vi körde ut var banan fortfarande fuktig på bortre delen, vilket verkade medföra att många tog det lite försiktigt. Jag laddade för fullt och tyckte det ändå gick ganska bra att få lite värme i däcken. Lyckades snurra och förstöra de sista varven men hann ändå sätta en 1.15nånting tid vilket på den lite halvblöta banan visade sig räcka till en 3:e position i B-klassen!
Nu hoppades jag på ett skyfall till Kval 2 så att tiderna skulle stå sig men istället kom solen fram och banan hann nästan torka upp helt.

Under andra kvalet försökte jag så gott det gick försvara kvalpositionen från morgonen men under torra förhållanden är de övriga helt enkelt för snabba. Jag tycker bilen känns betydligt snabbare nu med bättre balans och starkare motor men lyckas ändå inte komma ner i torr-tiderna från 2012. Körde låga 1.13-tider vilket är hyffsat men jag tror bettet börjar gå ur de här däcken nu. Räckte trots allt till en 5:e plats av 8 bilar i B, kanske är banan ngt långsammare i början av säsongen också?
Kvalet kom att rödflaggas halvvägs då det var en Caterham som gick ut i gruset.

Film Kval 1, fuktigt med några missar på slutet.
https://www.youtube.com/watch?v=PQbSOPeJmwE


Film kval 2, i stort sett torrt:
https://www.youtube.com/watch?v=wkaz2Q9TXKg

Line up, lånad bild från eftersnackstråden


_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Innan racet har det börjat duggregna och när starten går är det blött på banan. Får till en hyffsad start och tänker först bromsa mig förbi två bilar men i slutet på rakan går Dawidson med MGn sakta in mot insidan och jag fegar ur, vill inte riskera något. Tar det ganska lugnt första varvet då jag är lite osäker på om folk tittar i backspegeln och möjligheten att backa ur med kalla r-däck i blötan är lite begränsad. Redan andra varvet kan jag gå förbi Robin som kämpar med sin supersjua men jag missbedömer greppet i slutet på rakan och det låser upp lite både fram och bak. Höll på att bli en repris av förra året och är otroligt nära att köra av men lyckas svepa längs ytterkanten på kurvan... Får inte i trean och glider ut över kurbsen och det blir en ganska fumlig manöver men jag håller i alla fall positionen.

Efter ytterligare ett par varv är jag ikapp MGn och ligger riktigt nära i utgången på rakan. Hans 220 hästar gör det svårt att ta sig förbi rakt fram och i slutet på rakan tar han innerspår för att täcka upp på insidan. Jag lyckas bromsa mig upp jämsides och kan på något vis gå förbi på utsidan i kurvan efter rakan
Hade det varit någon annan skulle jag nog inte vågat ligga kvar där men Dawidson har kört många år och är riktigt duktig på att hålla sig ifrån kontakt. Därefter gör jag en grov miss i inbromsningen efter krönet och han kommer nästan upp jämsides igen. Väljer att segdra på trean för att inte spinna bort mig på tvåan och klarar det tack vare att jag har innern i hårnålen och kan sedan sakta börja dra ifrån.
Regnet tilltar mer och mer och efter ett par varv har jag ganska stort avstånd både bakåt och framåt. Får säga åt mig själv att börja tagga ner för jag känner hur greppet minskar, otroligt svårt att köra saktare när man väl fått upp tempot!
Bakom mig har Max i en mkt fin nybyggd porsche 968 lyckats ta sig om de övriga efter en dålig start. Bilen har med sina effektiva gt3-bromsar och ABS ett väldigt övertag i regnet och på sista varvet ligger han riktigt nära! Över mållinjen är han några meter bakom och hade racet varit ett varv till hade jag inte klarat att hålla honom :l

Går i mål på en tredjeplats och är svinnöjd




_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Grattis!! thumbs up

Bara att anmäla dig till SPVM nu

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Några fler bilder från eftersnack



Vinnare


Jagade på i slutet, kommer nog bli snabb framöver.

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Ja det skulle ju vara skoj att köra tex SSM men tjejen är mammaledig med båda ungarna och ensam lön räcker inte för att skoja till det hur mycket som helst. Behöver nya däck nu och avgifterna är lite högre i SPVM. Kanske blir nästa år men är tvveksam till att det blir någon mer körning öht den närmsta tiden.
Har ju även skaffat en skojbil till som kan behöva lite kärlek...

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Verkar som någons däck har gnuggat emot min skärmkant och lite på bakskärmen. Syns dåligt på bilden men det kommer inte från mina egna däck iallafall...

Vet inte när det inträffat men det har visst varit nära någon gång


_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Kan inte det vara däckrester som slungats mot bilen av bilen framför?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724


Trådstartare
Nej det är bak på bakskärmen, man ser inte riktigt på bilden men det är ganska tydliga "gnid" märken av ett annat hjul. Funderade först om jag kan ha backat in i nåt men jag tror inte det.

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 1750 Gtv bertone -71 Roadsport B
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18
25 besök senaste veckan (139974 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande