Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1388 besök totalt |
Beräkning av kompressionsförhållande
Nu står det still i pallet på mig. Tydligen sov man på för många mattelektioner i skolan... ![]() Jag skulle vilja veta hur mycket kompressionsförhållandet på min motor ökar nu när jag använder mig av en tunnare topplockspackning. Hur räknar jag då? Det jag vet är: Gamla topplockspackningens volym: 16,0cm3 2,3mm tjock Nya packningens volym: 11,8cm3 1,7mm tjock Slagvolymen: 582,5cm3. Per cylinder. Kompressionsförhållandet med gamla tjocka packningen 8,5:1. _________________ Jonas Edling |
Kompressionsförhållandet = (slagvolym + förbränningsrumsvolym)/förbränningsrumsvolym.
om du tidigare har kompressionsförhållandet 8,5:1 och slagvolymen 582,5 cm3 måste förbränningsrummets volym (inkl. packningen) ha varit 77,7 cm3. Du tar bort 4,2 cm3 med den nya packningen, dvs förbränningsrummet får en volym på 73,5 cm3, vilket ger ett kompressionsförhållande på 8,9:1. _________________ Niklas Zetterling |
Glöm inte som jag alltid gör att räkna på om packningen är exakt lika stor som borr, eller någon mm större. Det påverkar också.
_________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1388 besök totalt |