Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Bulletcams - Pennkameror - Filmning i bil
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
48567 besök totalt
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Janko Lind här på forumet har köpt in väldigt bra pryl från Archos.
http://www.archos.com/store/psearch.html?country=ch&lang=en&pr . . . .
Han använder en "Helmet camcorder" och bildkvaliteten är mycket bra.
Det som också är bra är att man kan sitta på kvällen över en öl och titta på dagens körning

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1483



En sån har jag länge haft funderingar på att skaffa, fast då modellen som också har inbyggd Wifi.
Det var kul att höra att bildkvaliteten är bra.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Doblo 1.3 -13, Laguna Coupé -09
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

bmw130 skrev:
BTG skrev:

Du har fattat helt rätt! thumbs up
Ja, jag har en liten färgkamera med mic som drivs av ett 9V-batteri som sänder en bild till min videokamera som spelar in.
En videokamera med AV-in hittar man säkert idag för 5000:- Köp med fördel en som spelar in på mini-dvd skivor. Det är lättare att ta till vara på än om du måste sitta och tanka över det till en dator för att där kunna editera. Skivan tar man ju bara ur kameran och släpper rätt ner i datorn.
Färgkameran är den lilla delen i investeringen: http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=link_product.ht . . . .



När jag var på Mediamarkt för några veckor sedan med en kompis som kör hoj letade vi efter DV-kameror med AV-in, dock hittade vi ingen, nu frågade vi i och för sig inte så visst finns det att få tag på även om det verkar vara ovanligt. När jag kom hem upptäckte jag att min DV-kamera en Panasonic NV-GS50 som är lite drygt 3 år gammal hade AV-in thumbs up thumbs up

Är det någon som har tips på en modern DV-kamera med AV-in?
om man bara vill använda kameran till filmning i bil, är det kanske bättre med en "omodern" DV-kamera som min då den spelar in på band, vilket känns som ett betydligt stabilare inspelningssätt än hårddisk resp Mini-DVD, eller?



om av-ingång vet jag inte men kan tipsa om att band är det bästa mot vibrationer, se helst också till att du
får tag i en kamera med elektronisk bildstabilisering och inte optiskt...

Jag kör med NV-gs75 och den har någon form av ingång där jag har tagit in ljud från min intercom
kan man ta in bild där med?

_________________
Daniel Steiner
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tips:

Kamera med hårddisk fungerar INTE på bana. Det går in i safe-mode = off.

Gissar att en med DVD-inspelare gör likadant.

DV-band har alltid fungerat för mig.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Jag har fattat det som att DVDspelare buffrar till hårdvara och bränner ut när man stänger av inspelningen?

Jag gillar DV-band med, dom är lite gnälliga när man går på curb men det blir ju bara ett litet sprak, man förlorar ingen data. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Erik B skrev:
Tips:
Kamera med hårddisk fungerar INTE på bana. Det går in i safe-mode = off.
Gissar att en med DVD-inspelare gör likadant.

Nope, det går alldeles utmärkt. Iaf med Sonys. Min har tom suttit i en skumpande tävlingsbil. (som vann!)

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



BTG skrev:
Erik B skrev:
Tips:
Kamera med hårddisk fungerar INTE på bana. Det går in i safe-mode = off.
Gissar att en med DVD-inspelare gör likadant.

Nope, det går alldeles utmärkt. Iaf med Sonys. Min har tom suttit i en skumpande tävlingsbil. (som vann!)


Märkligt jag köpte just Sonys 60gb HDD kamera. Den går ok att filma på bana om man inte kör på curbs, samt det verkar gå att filma om jag kör lite lungt runt banan. Kör jag på som vanligt på banan med mer attack mot curbs o s v, ja då slår det helt av. På drift banan går det ok, den filmar då man har mer eller mindre drift på bilen, men icke då jag kör banan med attack >
Den har en funktion som heter dropsensor vilket gör att om kameran blir tyngdlös så stänger den av sig. Till trots att dropsensor funktionen kan stängas av, ja lika förbannat stänger den av >

I övrigt är kameran skit bra, härligt att slippa DV band, så otroligt enkelt att redigera film, hitta sekvenser, radera sekvenser ja en ny värld har öppnats för mig. Nu ska Sony komma med en ny typ liknade, den kommer i Juli Aug 07, den spelar in på SD kort, så med den så lär det funka på banan.

Kom just på att kameran sitter ju fast i Manfrotto staget, så om den är handhållen kanske den orkar filma runt banan, men om det krävs så är det ju dåligt ändå.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Det påstås att på vissa HD-baserade kameror går det att parkera hårddisken och spela in på SD-minnet istället. Är det nån som vet på vilka modeller detta fungerar?

2GB SD är ju inte så fasligt dyrt och så långa stinter kör man ju inte. Att få vettig optik och inspelning på minne i en enhet vore ju smutt (fjärr och micingång hade gjort det komplett).

Själv har jag inte lyckats döda min Mustek än (sketen optik och kasst filformat men liten och lätt).
Ska bara låna burfäste till Kinnekulle...


När kommer det AV/mic-ingång till Driftboxen (Mpeg2 lagat på SD-kortet) med overlayfunktioner i analysprogget?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Niklas Falk skrev:
Det påstås att på vissa HD-baserade kameror går det att parkera hårddisken och spela in på SD-minnet istället. Är det nån som vet på vilka modeller detta fungerar?

2GB SD är ju inte så fasligt dyrt och så långa stinter kör man ju inte. Att få vettig optik och inspelning på minne i en enhet vore ju smutt (fjärr och micingång hade gjort det komplett).

Själv har jag inte lyckats döda min Mustek än (sketen optik och kasst filformat men liten och lätt).
Ska bara låna burfäste till Kinnekulle...


När kommer det AV/mic-ingång till Driftboxen (Mpeg2 lagat på SD-kortet) med overlayfunktioner i analysprogget?


Ehhh, ja just de, kanske kan man göra så? Har ju minneskort pro duo plats på min Sony DCR-SR72 för foto o s v om jag vill ha det på kort i stället för hårddisk, bör väl gå att filma då oxå?.
Info manualen som man kan printa ut från sony till denna kamera är ju tjock som en tel katalog(inte riktigt men tjock så det räcker till) Själv har man ju inte tid ork samt intresse att en vilja veta allt. Man undrar ibland vad säljarna på olika teknikbutiker egentligen vet, de borde ju talat om för mig ev möjligheter tycker man. Var t o m inne i Sony butiken o fick mig en Vaio just, nämde då att denna kamera jag hade inte gick att spela in car video.

De refererde då till en ny som kommer snart(vilket de för övrigt borde ha gjort när jag första gången var inne och köpte), borde ju ha sagt nåt om minnekortfunktinoen då gällande min kamera tycker man. Nåväl säljare I övrigt sa någon i butiken att man visst kunde spela in car video med denna, nästa säljare sa att det inte gick. Har även läst någon tekniktidning som testat olika kameror, där stod bland annat att min kamera hade en ovanligt tunn instuktionsmanual
Fattade de inte att den som kommer med kameran endast är en liten, liten del av det hela, resten får man printa ut från nätet. Ja när inte ens teknikmag har det lätt, phuu
Tack för tipset, måste kolla upp detta med minneskortet, borde ju funka?
En som ibland önskade att man hade lätt för teknikprylar, eller rättare sagt mer tid och intresse för dom.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Göte RS6 Sjögren skrev:
En som ibland önskade att man hade lätt för teknikprylar, eller rättare sagt mer tid och intresse för dom.
Äh, prylar är till för att möjliggöra upplevelser . Vill du köra bil eller putsa verktyg i garaget?

Pryttlar kan iofs ha ett nördigt egenintresse ibland men att ha full koll på allt är ju onödigt när det finns samlad kunskap på ett forum nära dig (eller iaf fler lika förvirrade som kan få dig att inte känna dig ensam).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Min Sony DCR-DVD 203E har suttit fastskruvad i en planka som i sin tur satt fast i passagerarstolens nackstöd utan några som helst problem. Nu går jag inte stenhårt över curbs men jag har inte haft tillstymmelse till problem.
Sedan jag köpte den lilla kameran jag tipsat om ovan har Sony:n legat i en kameraväska fastspänd på golvet. Där ligger den garanterat mjukt och stötupptagande nog att klara en krasch utan att tappa inspelning (testat både i min egen bil och i en tävlingsbil). Finessen med att ha just en liten kamera på ett ställe och inspelningsenheten på ett annat är att man då kan vaddera inspelaren.

Att hitta en kamera som skall klara mer eller mindre stumskruvat läge är nog att hoppas på för mycket.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Sony HDR-CX6EK hade ju varit ett alternativ, eller Panasonic HDC-SD1. Båda 1080i kameror som spelar in på minne enbart. Men lite annan prisklass iofs.

I specen för Sony DCR-SR72E verkar bara nämna stillbilder till Memorysticken. Vissa andra kameror nämner att minnet används när hårddisken är full (och då kanske det finns funktioner att skydda hd'n när det blir riktigt skakigt). Att låsa HD'n är ju en extrafunktion men kan man inte filma till minnet så spelar ju det ingen roll.

Med enbart minne i kameran så blir den stöttålig och lättare.
Här är ett exempel på 1080i nedkodat till 720p. 86MB med brutal bitrate (5Mbit/s, lite svårspelad på klen maskin).
SpecMiata.com skrev:
HD works great. Huge files, but looks very nice. Here's one shot in 1080i but processed to 720p.

http://www.whitisconsulting.com/videos/RoeblingSARRCStartHD720P.wmv
Citat:
Thanks, yes it's a Noble. Without dampening, I do lose a second here and there if I'm on or over the rumble strips.

It's a hair more money, but the video quality is nice. JVC has announced a hard drive HD 1080P camcorder that will come out in April. 5 hours of video at 1080p which is insane. If you are going to view it on a big screen, then it's worth it. If you're just using a computer screen, it's probably overkill.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Niklas Falk skrev:
Sony HDR-CX6EK hade ju varit ett alternativ, eller Panasonic HDC-SD1. Båda 1080i kameror som spelar in på minne enbart. Men lite annan prisklass iofs.

I specen för Sony DCR-SR72E verkar bara nämna stillbilder till Memorysticken. Vissa andra kameror nämner att minnet används när hårddisken är full (och då kanske det finns funktioner att skydda hd'n när det blir riktigt skakigt). Att låsa HD'n är ju en extrafunktion men kan man inte filma till minnet så spelar ju det ingen roll.

Med enbart minne i kameran så blir den stöttålig och lättare.
Här är ett exempel på 1080i nedkodat till 720p. 86MB med brutal bitrate.
SpecMiata.com skrev:
HD works great. Huge files, but looks very nice. Here's one shot in 1080i but processed to 720p.

http://www.whitisconsulting.com/videos/RoeblingSARRCStartHD720P.wmv
Citat:
Thanks, yes it's a Noble. Without dampening, I do lose a second here and there if I'm on or over the rumble strips.

It's a hair more money, but the video quality is nice. JVC has announced a hard drive HD 1080P camcorder that will come out in April. 5 hours of video at 1080p which is insane. If you are going to view it on a big screen, then it's worth it. If you're just using a computer screen, it's probably overkill.


Nä som sagt det gick inte, kom just fram till det oxå.
De får bli denna http://www.sony.se/view/ShowProduct.action?product=HDR-CX6EK&site= . . . .

De rakarna som sålde på mig min DCR-SR72 får ta den i byte mot den nya

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



BTG skrev:
Min Sony DCR-DVD 203E har suttit fastskruvad i en planka som i sin tur satt fast i passagerarstolens nackstöd utan några som helst problem. Nu går jag inte stenhårt över curbs men jag har inte haft tillstymmelse till problem.
Sedan jag köpte den lilla kameran jag tipsat om ovan har Sony:n legat i en kameraväska fastspänd på golvet. Där ligger den garanterat mjukt och stötupptagande nog att klara en krasch utan att tappa inspelning (testat både i min egen bil och i en tävlingsbil). Finessen med att ha just en liten kamera på ett ställe och inspelningsenheten på ett annat är att man då kan vaddera inspelaren.

Att hitta en kamera som skall klara mer eller mindre stumskruvat läge är nog att hoppas på för mycket.


Jag har en gammal Sony DCR-PC2E, en DV och den har ju funkat väl till trots att man fladdrar runt på curbs o s v, även funkat på ringen över curbs sittandes i Manfrotto stativet, men inte orkar man hålla på med DV kamror längre, men man får väl göra så till den nya kommer verkar det som.
Annars hade din kompis Daniel Gudmundson nåt på G gällande ämnet, har PMat honom och han skulle hålla mig uppdaterad.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Niklas Falk skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
En som ibland önskade att man hade lätt för teknikprylar, eller rättare sagt mer tid och intresse för dom.
Äh, prylar är till för att möjliggöra upplevelser . Vill du köra bil eller putsa verktyg i garaget?

Pryttlar kan iofs ha ett nördigt egenintresse ibland men att ha full koll på allt är ju onödigt när det finns samlad kunskap på ett forum nära dig (eller iaf fler lika förvirrade som kan få dig att inte känna dig ensam).


Så sant, men tanken var oxå att ha den som familjekamera. Där är den helt överlägsen t o m för en icke IT kille som jag. Jäklar vad snabbt o enkelt man gör film.

Med DV kameran orkade jag helt enkelt aldrig ens göra film, ligger massor kvar på DV band

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Göte RS6 Sjögren skrev:
Med DV kameran orkade jag helt enkelt aldrig ens göra film, ligger massor kvar på DV band
Känner igen det . Orkade bara leka med Desktop Video när iMovie var nytt (sen dess har det inte blivit enklare av nån anledning trots multipel datorkraft och diskstorlek).
Musteken jag har har bekvämt små filer från början, det är ju bara YouTubekvalité men det räcker ofta (speciellt om man skall lägga ut filmerna där).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Göte RS6 Sjögren skrev:
Annars hade din kompis Daniel Gudmundson nåt på G gällande ämnet, har PMat honom och han skulle hålla mig uppdaterad.


Jepp, som jag förstod det var det "endast" en fråga om


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Jag handlade en mycket sympatisk kamera häromdan. En Samsung vp-x110l. Det är en kamera som spelar in på minne där det dessutom ingår en extern vädertålig kamera med diverse fästen som man kan montera på lite olika vis. Mycket sympatisk och rimligt pris, jag pröjsade 4k:- för den.

http://www.samsung.com/se/products/portabletvav/miniket/vp_x110l.asp

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



2fast4u skrev:
Jag handlade en mycket sympatisk kamera häromdan. En Samsung vp-x110l. Det är en kamera som spelar in på minne där det dessutom ingår en extern vädertålig kamera med diverse fästen som man kan montera på lite olika vis. Mycket sympatisk och rimligt pris, jag pröjsade 4k:- för den.

http://www.samsung.com/se/products/portabletvav/miniket/vp_x110l.asp


Såg en kompis mailade mig om just denna, tror det ingick en typ av bulletcam till den oxå?
Hur funkar den gällande att filma samt köra in i pc, göra film o s v?

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Det är en kamera som spelar in på minne, inget rörligt i den, tål vibrationer, stöttålig osv, med AVingång för extern bulletcam vilket finurligt nog ingår komplett med fästen så man kan sätta den på lite olika sätt.

USBa över resultatet till PC i form av .avi eller sätt in TVn i AVuttaget och titta där eller på den lilla skärmen som är på kameran (2").

Sladden till externa kameran har en "rec-knapp" och lysdiod som indikerar när den spelar in så själva kameran kan man lägga undan. Kommer man bara åt sladden så kan man stänga av och på inspelning. Mycket sympatisk.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



2fast4u skrev:
Sladden till externa kameran har en "rec-knapp" och lysdiod som indikerar när den spelar in så själva kameran kan man lägga undan. Kommer man bara åt sladden så kan man stänga av och på inspelning. Mycket sympatisk.
Av ren nyfikenhet, hur lång sladd (dvs kan man komma åt recknappen fast linsen sitter på bakre burrören)?

.avi filer är ju mycket sympatiskt som filformat. Min Mustek kör med .asf vilket inget progg kan redigera (det blir att konvertera och ha sig)...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Bulletcams - Pennkameror - Filmning i bil
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
48567 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande