Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Tips: Billig vinkelgrunka för camberkoll | 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (39364 totalt) |
Hittade denna behändiga tingest på Rusta till det facila priset av 199:-.
Perfekt för att kolla camber. |
||||
Upplösningen är väl typ en halv grad. Räcker för mig. Du får väl åka och köpa en själv på Rusta vid Barkarby och skruva, dreva och dona. |
||||
"HOPFÄLLBART VINKELVATTENPASS" |
||||
Stopp & belägg ! (eller bromsbelägg )
Samma sak fast med högre nogrannhet kan uppnås med ett vattenpass, ett skjutmått och en miniräknare eller tabell eller diagram. Man håller vattenpasset mot fälgkant nertill (eller däcket) och ser till att hålla det lodrätt, sen mätern man men skjutmåttet hur långt det är mellan passet och övre fälgkanten. Sen tittat man i sitt förberedda diagram eller räknar på sin miniräknare vilken vinkel det blir Fast vinkelvattenpasset verkar ju ok oxo _________________ Pär Hylander |
||||
Självklart! Fast den här var ju så billig så att jag inte kunde motstå att köpa den och så slipper man ju räkna. |
||||
På nåt sätt verkar det enklare med grunkan eller ett sånt där vattenpass med inbyggd gradskiva. Med vattenpasset kan man ju kolla markens lutning också. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Jo, såklart! Eftersom golvet i mitt garage har fall mot brunnen och tomten lutar överallt har jag med hjälp av ett långpass mätt upp en "ruta" på gatan utanför min tomt där bilen står i våg. Markerad med fyra färgklickar. (Grannarna undrar nog vad jag håller på med när jag kryper runt bilen mitt i gatan med vattenpass och gradskivor och grejer.) |
||||
Precis vad jag tänkte på i veckan. man kan nämligen göra en enkel De Luxvariant av detta med vattenpass. Man borrar två hål i vattenpasset med avståndet av fälgens diamter emellan. Gänga. I med en M6 nertill och en M6 i ett gängat hål "upptill". Lägg emot, skruva tills passet visar att det är i plan. Mät diffen och slå typ 5 knapptryckningar på räknaren och du är hemma. Skriv ut en lite lapp med en lathund som du klistrar på passet. "2mm diff = X grader." Fast dendär vinkelgrunkan var inte dum... Man kanske skulle åka till Rusta iaf. |
||||
Veckans _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Har läst ngnstans att om man gör som du med m6 eller om det var m8 så blir ett varv exakt en grad! Which kit eller kitcars under förra året _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Fast vänta nu, det blir ju rätt antal mm per varv, men graderna beror ju på fälgstorleken... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Har faktist precis en sån hemma. Fast det skall vara M5 och det räcker med skruv på ena sidan. Känns bra att veta att jag har exakt -2,18 graders camber bak _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
M6 var en "vild" chansning.
Att ha skruv i båda ändarna kan underlätta att inte komma emot däck som buktar eller liknande. Principen är iaf den samma... Har man många olika bilar så borrar man hål för 13", 14", 15" osv |
||||
Jag har tillverkat en egen mojäng att mäta cambern med. Jag tycker det funkar rätt bra.
Jag står på ett plant golv, mäter båda hjulen genom att ställa den mot hjulen och dra åt skruven och mäta med vinkeln. Sedan flyttar jag bilen 180grader och ställer hjulen där dom stod innan och mäter en gång till och sedan anväder jag den avancerade formeln X+X/2 |
||||
Sparade trådar/FAQ Tips: Billig vinkelgrunka för camberkoll | 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (39364 totalt) |