Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Tips: Billig vinkelgrunka för camberkoll
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (39364 totalt)
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Hittade denna behändiga tingest på Rusta till det facila priset av 199:-.

Perfekt för att kolla camber.




_________________

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

SUPER!!! Tack för info!!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Undrar om man kan "dreva om" mätklockan så att den visar lite större utslag för små vinklar.... du ska inte skruva isär o kolla?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Vad heter grunkan? Vill ju inte komma in som ett fån och fråga om dom har en vinkelgrunka...

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Undrar om man kan "dreva om" mätklockan så att den visar lite större utslag för små vinklar.... du ska inte skruva isär o kolla?


Upplösningen är väl typ en halv grad. Räcker för mig.
Du får väl åka och köpa en själv på Rusta vid Barkarby och skruva, dreva och dona.

_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
DanneT16 skrev:
Vad heter grunkan? Vill ju inte komma in som ett fån och fråga om dom har en vinkelgrunka...


"HOPFÄLLBART VINKELVATTENPASS"

_________________

Rice and shine
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Tack, jag åker och köper en nu!

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Vikkken grejj thumbs up

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Stopp & belägg ! (eller bromsbelägg )

Samma sak fast med högre nogrannhet kan uppnås med ett vattenpass, ett skjutmått och en miniräknare eller tabell eller diagram.

Man håller vattenpasset mot fälgkant nertill (eller däcket) och ser till att hålla det lodrätt, sen mätern man men skjutmåttet hur långt det är mellan passet och övre fälgkanten. Sen tittat man i sitt förberedda diagram eller räknar på sin miniräknare vilken vinkel det blir

Fast vinkelvattenpasset verkar ju ok oxo thumbs up

_________________
Pär Hylander
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Samma sak fast med högre nogrannhet kan uppnås med ett vattenpass, ett skjutmått och en miniräknare eller tabell eller diagram.


Självklart!

Fast den här var ju så billig så att jag inte kunde motstå att köpa den och så slipper man ju räkna.

_________________

Rice and shine
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Ursäkta en puckad fråga men måste inte bilen stå på helt plan mark om man ska mäta camber med en sån häringa grunka?

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17350



Pär Hylander skrev:
Stopp & belägg ! (eller bromsbelägg )

Samma sak fast med högre nogrannhet kan uppnås med ett vattenpass, ett skjutmått och en miniräknare eller tabell eller diagram.

Man håller vattenpasset mot fälgkant nertill (eller däcket) och ser till att hålla det lodrätt, sen mätern man men skjutmåttet hur långt det är mellan passet och övre fälgkanten. Sen tittat man i sitt förberedda diagram eller räknar på sin miniräknare vilken vinkel det blir

Fast vinkelvattenpasset verkar ju ok oxo thumbs up
Jag tycker det låter som ganska många möjliga felkällor i din metod. Dels ska man hålla koll på att vattenpasset verkligen är lodrätt när man mäter. Man ska dessutom mäta med ett skjutmått mellan ett rörligt vattenpass och en fälgkant. Sen ska man försöka komma överens med miniräknaren också...
På nåt sätt verkar det enklare med grunkan eller ett sånt där vattenpass med inbyggd gradskiva.
Med vattenpasset kan man ju kolla markens lutning också.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Magnus K skrev:
Ursäkta en puckad fråga men måste inte bilen stå på helt plan mark om man ska mäta camber med en sån häringa grunka?


Jo, såklart! thumbs up

Eftersom golvet i mitt garage har fall mot brunnen och tomten lutar överallt har jag med hjälp av ett långpass mätt upp en "ruta" på gatan utanför min tomt där bilen står i våg. Markerad med fyra färgklickar.
(Grannarna undrar nog vad jag håller på med när jag kryper runt bilen mitt i gatan med vattenpass och gradskivor och grejer.)

_________________

Rice and shine
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Pär Hylander skrev:
Stopp & belägg ! (eller bromsbelägg )

Samma sak fast med högre nogrannhet kan uppnås med ett vattenpass, ett skjutmått och en miniräknare eller tabell eller diagram.

Man håller vattenpasset mot fälgkant nertill (eller däcket) och ser till att hålla det lodrätt, sen mätern man men skjutmåttet hur långt det är mellan passet och övre fälgkanten. Sen tittat man i sitt förberedda diagram eller räknar på sin miniräknare vilken vinkel det blir

Fast vinkelvattenpasset verkar ju ok oxo thumbs up


Precis vad jag tänkte på i veckan. man kan nämligen göra en enkel De Luxvariant av detta med vattenpass. Man borrar två hål i vattenpasset med avståndet av fälgens diamter emellan. Gänga. I med en M6 nertill och en M6 i ett gängat hål "upptill". Lägg emot, skruva tills passet visar att det är i plan. Mät diffen och slå typ 5 knapptryckningar på räknaren och du är hemma. Skriv ut en lite lapp med en lathund som du klistrar på passet. "2mm diff = X grader."

Fast dendär vinkelgrunkan var inte dum...
Man kanske skulle åka till Rusta iaf.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Lars Falk skrev:
Eftersom golvet i mitt garage har fall mot brunnen och tomten lutar överallt har jag med hjälp av ett långpass mätt upp en "ruta" på gatan utanför min tomt där bilen står i våg. Markerad med fyra färgklickar.
(Grannarna undrar nog vad jag håller på med när jag kryper runt bilen mitt i gatan med vattenpass och gradskivor och grejer.)




Veckans

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



AL skrev:
Pär Hylander skrev:
Stopp & belägg ! (eller bromsbelägg )

Samma sak fast med högre nogrannhet kan uppnås med ett vattenpass, ett skjutmått och en miniräknare eller tabell eller diagram.

Man håller vattenpasset mot fälgkant nertill (eller däcket) och ser till att hålla det lodrätt, sen mätern man men skjutmåttet hur långt det är mellan passet och övre fälgkanten. Sen tittat man i sitt förberedda diagram eller räknar på sin miniräknare vilken vinkel det blir

Fast vinkelvattenpasset verkar ju ok oxo thumbs up


Precis vad jag tänkte på i veckan. man kan nämligen göra en enkel De Luxvariant av detta med vattenpass. Man borrar två hål i vattenpasset med avståndet av fälgens diamter emellan. Gänga. I med en M6 nertill och en M6 i ett gängat hål "upptill". Lägg emot, skruva tills passet visar att det är i plan. Mät diffen och slå typ 5 knapptryckningar på räknaren och du är hemma. Skriv ut en lite lapp med en lathund som du klistrar på passet. "2mm diff = X grader."

Fast dendär vinkelgrunkan var inte dum...
Man kanske skulle åka till Rusta iaf.

Har läst ngnstans att om man gör som du med m6 eller om det var m8 så blir ett varv exakt en grad!
Which kit eller kitcars under förra året

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8036



Jag vill oxo ha !
Fast det finns ingen Rusta affär häromkring :-/
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17350



cat7even skrev:
AL skrev:
Precis vad jag tänkte på i veckan. man kan nämligen göra en enkel De Luxvariant av detta med vattenpass. Man borrar två hål i vattenpasset med avståndet av fälgens diamter emellan. Gänga. I med en M6 nertill och en M6 i ett gängat hål "upptill". Lägg emot, skruva tills passet visar att det är i plan. Mät diffen och slå typ 5 knapptryckningar på räknaren och du är hemma. Skriv ut en lite lapp med en lathund som du klistrar på passet. "2mm diff = X grader."

Fast dendär vinkelgrunkan var inte dum...
Man kanske skulle åka till Rusta iaf.

Har läst ngnstans att om man gör som du med m6 eller om det var m8 så blir ett varv exakt en grad!
Which kit eller kitcars under förra året
Den här varianten med skruvar gillar jag! thumbs up Då har man ju inte riktigt lika lösa punkter i tillvaron när man mäter. M6 brukar vara stigning 1,0mm och jag har för mig att M8 normalt är 1,25mm vilket inte är riktigt lika skojigt.

Fast vänta nu, det blir ju rätt antal mm per varv, men graderna beror ju på fälgstorleken...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



AL skrev:
Pär Hylander skrev:
Stopp & belägg ! (eller bromsbelägg )

Samma sak fast med högre nogrannhet kan uppnås med ett vattenpass, ett skjutmått och en miniräknare eller tabell eller diagram.

Man håller vattenpasset mot fälgkant nertill (eller däcket) och ser till att hålla det lodrätt, sen mätern man men skjutmåttet hur långt det är mellan passet och övre fälgkanten. Sen tittat man i sitt förberedda diagram eller räknar på sin miniräknare vilken vinkel det blir

Fast vinkelvattenpasset verkar ju ok oxo thumbs up


Precis vad jag tänkte på i veckan. man kan nämligen göra en enkel De Luxvariant av detta med vattenpass. Man borrar två hål i vattenpasset med avståndet av fälgens diamter emellan. Gänga. I med en M6 nertill och en M6 i ett gängat hål "upptill". Lägg emot, skruva tills passet visar att det är i plan. Mät diffen och slå typ 5 knapptryckningar på räknaren och du är hemma. Skriv ut en lite lapp med en lathund som du klistrar på passet. "2mm diff = X grader."

Fast dendär vinkelgrunkan var inte dum...
Man kanske skulle åka till Rusta iaf.



Har faktist precis en sån hemma. Fast det skall vara M5 och det räcker med skruv på ena sidan. Känns bra att veta att jag har exakt -2,18 graders camber bak

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



M6 var en "vild" chansning.
Att ha skruv i båda ändarna kan underlätta att inte komma emot däck som buktar eller liknande. Principen är iaf den samma...

Har man många olika bilar så borrar man hål för 13", 14", 15" osv

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Jag har tillverkat en egen mojäng att mäta cambern med. Jag tycker det funkar rätt bra.

Jag står på ett plant golv, mäter båda hjulen genom att ställa den mot hjulen och dra åt skruven och mäta med vinkeln. Sedan flyttar jag bilen 180grader och ställer hjulen där dom stod innan och mäter en gång till och sedan anväder jag den avancerade formeln X+X/2




_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Sparade trådar/FAQ
Tips: Billig vinkelgrunka för camberkoll
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (39364 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande