Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
STCC eller Folkrace?!!
1157 besök totalt
Sniper
Göteborg
Här sen Mar 2005

Trådstartare
STCC eller Folkrace?!!

Varför är dommarna så slappa i sin bedömning i STCC?
Det är tydligen helt ok i STCC att köra om genom att putta på sin motståndare och lysnar men på RACE så får man höra att omkörningen är bra och agresiv.
Varför inte följa DTMs föredömme med hårda bestraffningar för puttande.
Vem vill att det skall vara tillåtet att knuffas i STCC?
Förarna måste väll föredra att racen avgörs av vem som är körskickligast och inte ven som är burdusast i närkamperna?
Teamen vill slippa laga bilar hela tiden, sponsorerna vill ha sin reklam på hela fina bilar.
Eftersom STCC är den stora banracingklassen i Sverige så behöver den ha högre nivå på arrangemang förate och att då önska att de följer reglerna måste vara det minsta man kan förvänta sig!
Jag vill skapa en diskussion om detta vill vi ha STCC race som lika gärna kan köras med kofångare runt hela bilarna som hyrkart?!
Eller skall vi försöka påverka att det blir bättre bedömningar av dommarna i STCC?

Porsche Cayman -08
Saab 96 -69
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005

Jag tycker att eftersom det är så små skillnader mellan bilarna (tidsmässigt) så är det enligt mig ok när dem puttar varandra lite, men märk väl ordet lite.
Det ska ju inte vara några avkörningar enligt amerikanska polisen som jagar brottslingar men en liten lätt knuff här och var markerar ju bara att man är där och vill om.
Våra svenska banor är ju dessutom väldigt smala och små så hade man inte fått röra varandra det minsta så hade det bara blivit ett långt ankled med bilar som uppvisningskörde.
Men det är vad jag tycker.

bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004

Tycker också det är OK med liiite puttande.....och varför är de slappa? Antagligen för STCC är ett företag som ska tjäna pengar och den stora massan tycker det är roligare om det händer lite incidenter på banan och sponsorer tycker också det är roligt att ta med kunder till rejs där det är action = mer pengar för STCC.

//Björn

Citera
Sniper
Göteborg
Här sen Mar 2005

Trådstartare
om man vill tillåta "lite" puttande så kan man lika gärna tillåta all form av närkontakt!!
Det räcker med en ganska liten puff mitt i kurvan och framförvarande bil tappar sitt spår och du kan stoppa in nosen i hålet du skapat men det betyder i praktiken att man bör ge blåflagg till ledaren i ett race om han inte är lika snabb som bilarna bakom eftersom de inte är kapabla att köra om utan att köra på ledaren! Har mat tagit en position så har man rätten att försvara den utan att man skall behöva bli torpederad! Ja vi har smala banor i Sverige men det är alltid flera bilbrädder brätt överallt så att köra på någon och skylla på platsbrist funkar inte.

Porsche Cayman -08
Saab 96 -69
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Sniper skrev:
Har mat tagit en position så har man rätten att försvara den utan att man skall behöva bli torpederad!
Nja, du har inte rätt att försvara din position med vilka medel som helst...

Vi fick information av WTCC när vi stod som funkisar där att vi skulle lära oss de olika förarnas spårval så vi inte skulle bokföra oschysst körning för knasiga spårbyten i kurvorna (bara ett exempel på att de ville påverka (eller "utbilda" för att undvika svartflaggning av halva fältet om de hade kört som på de trängre banorna)).

Incidenter rapporteras ju in av funktionärerna och tävlingsledning och domeri fattar beslut om ev bestraffning. Men eftersom det är bedömningar så är det ju glidande plan som går att påverka. STCC vill ha det på ett visst vis för sponsorer, TV och publik (i vilken prioritetsordning kan man bara gissa).

STCC var som störst när Fläsk och Colchiago stod och kastade lekakulor på varandra... Showen spelar större roll för seriens framgång än sportsmannabeteende (det är iaf enklare att få business med lite show).

Det utdelas ju rätt rejäla straff i Rallycross, men då skall det till tydliga/uppenbara förseelser.
När Dahlgren blev hjälpt ut på gräset var ju en multikontakt och jag minns inte hur högt upp Göransson var när han började puttas (vill minnas att han var långt från jämnsides). Funktionären i närheten bör ha rapporterat det iaf (och skrivit rapport) (så blind är man inte att man missar det).

david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005

Re:

Sniper skrev:
om man vill tillåta "lite" puttande så kan man lika gärna tillåta all form av närkontakt!!
Det räcker med en ganska liten puff mitt i kurvan och framförvarande bil tappar sitt spår och du kan stoppa in nosen i hålet du skapat men det betyder i praktiken att man bör ge blåflagg till ledaren i ett race om han inte är lika snabb som bilarna bakom eftersom de inte är kapabla att köra om utan att köra på ledaren! Har mat tagit en position så har man rätten att försvara den utan att man skall behöva bli torpederad! Ja vi har smala banor i Sverige men det är alltid flera bilbrädder brätt överallt så att köra på någon och skylla på platsbrist funkar inte.

Varför ska man se allt så svart/vitt?
Det är ju ofta ganska tydligt när en liten putt övergår till en oschysst tackling och någon blir avkörd avsiktligt och det är ju en sak som domarna måste få förtroendet att bedömma.

Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007

Efter vad jag förstått så utnyttjar domarna de filmade tv bilderna för korrekta och snabba bedömningar om inte under så iallafall i direkt anslutning till racet.
Tycker att nivån är helt okej för tillfället.

och därmed har jag gjort mitt första inlägg på resja! thumbs up

Björn Klang
Stockholm
Här sen Okt 2003

Att gnugga lite tycker jag är OK i STCC, just för att det är så tajta banor, jämna bilar. Det farliga är dock att det lätt går lite över styr och nån sitter i räcket istället.

Kommer ihåg ett race från BTCC 1998 på Brands Hatch där Rydell hade ledningen men i hårnålen kom Anthony Reid bakifrån och gav han en lätt touch så Rickard kom 1,5 mmeter ur spår och Reid kunde köra om. Rickard blev skitpissed och greppa tag i kragen på Reid direkt efter racet och lät veta ett och annat. Reid fick straff och Rickard vann racet.

Jag har ofta tänkt på denna händelse eftersom det aldig skulle straffas i dagens BTCC, STCC eller WTCC. Kanske har blivit slappare eller så är det helt enkelt ett resultat av det lite långsamare reglementet.

magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003

Hårda dueller är ju det som säljer.. Och som sagt STCC är ett vinstdrivande företag.....
STCC la ju in depåstopp för att racen helt enkelt var för tråkiga.
Att åka med dessa bilar (som igentligen är rätt klena i motorn) och köra om folk är inte lätt.

I USA kör man mycket med pacecar för att samla ihop fältet för att ge publiken mer.

Själv tycker jag att det finns annan svensk racing som är roligare att titta på.....

Sen kan man ju diskutera hur trevligt det är att folk puttar bort varnadra och släpper om teamkompisar på sista varvet....

//magnus

Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Hmm jämföra med folkrace???
Där får man ju knappt knuffas något numer.
Rallycrossen gnälls det ju för minsta lilla.

Varför skulle STCC vara annorlunda.
Dock är ju showen en del av allt.

Nee tacka vet jag när det var körning om poäng istället för på tid i rallycrossen.
Mer närkontakt och bättre rejs med mer omkörningar var det då!

Stcc har väl vart både upp och ner.
Just nu är det väl ändå rätt ok att kolla på.
Går ju åt rätt håll iaf.

STCC eller Folkrace?!!
1157 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande