Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C GT/E T5 -75
<<   1, 2, 3 ... , 10, 11, 12   >>
49 besök senaste veckan (75721 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2744



Originalfästet i karossen är inte kvar då gissar jag? Det är ganska stort men inte någon överdriven godstjocklek.

Jag har mk2 escort på min gula kan se vad jag köpte. Bak är de bra med 60/60 men inte ett krav.

Edit: köpte först 10,5" 75 lbs men tyckte dom var både mjuka och hellre Korta köpte sen 12" 120lbs (och 500lbs fram). Det blir ganska styvt, 2.4Hz ish.

Men 11-12" längd bak skulle jag säga

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 384


Trådstartare
Jo originalfästet är kvar men sitter på samma sida som på axeln.

Alternativet är väl om man skulle flytta fästet på axeln. Men har blivit skrämd från att svetsa i bakaxeln för att den inte ska slå sig.
Går det att fästa panhardstaget i den vänstra nedre länkarmen? eller blir det för mjukt då bussningarna till bakaxeln kommer att få ta sidokrafter med.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 384


Trådstartare
Det hände visst en grej....




_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Skådar mitt öga rätt? Har du köpt en Firebird -67?
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Detta kan bara bli bra!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 384


Trådstartare
Oj.. skaparna av de I mitt tycke bland de intressantaste på forumet har kommenterat.

Det är en 68 fast du har inte fel Jepsson då det sitter 67 front av någon okänd anledning på den.

Janne J, kan erkänna att jag har sträckläst din tråd de senaste dagarna igen. Är ju bra med en som byggt en stelaxel-bladfjäder-vettextrasakaross-stenålderschassibil till svängjänk istället. Kommer nog gena friskt genom utvecklingsstadierna och kopiera en del lösningar rakt av.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Coupe76 skrev:
Det är en 68 fast du har inte fel Jepsson då det sitter 67 front av någon okänd anledning på den.

Janne J, kan erkänna att jag har sträckläst din tråd de senaste dagarna igen. Är ju bra med en som byggt en stelaxel-bladfjäder-vettextrasakaross-stenålderschassibil till svängjänk istället. Kommer nog gena friskt genom utvecklingsstadierna och kopiera en del lösningar rakt av.



Men min då? Varför har du inte sträckläst min tråd de senaste dagarna? Va va va?

Ja, lite svårt och gissa att det är en 68 med 67-front på den lille bilden. Blinkersen var 67 i alla fall.
Men jag var tvungen att gå igenom lite opelmodeller i huvudet innan jag vågade skriva.

Kul! Några till som köper firebird här på forumet, så kan man snart börja prata om Firebirdmaffian likt när 318is var poppis.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



I vilket skick är den, körbar, objekt, vilken motor, vilken växellåda? Vill veta allt!

thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 384


Trådstartare
Jepsson. Din tråd är underbar. Har läst den från början till slut och kollar in varje uppdatering.
Din bil är i klass för sig. Inte mycket som jag kommer att kopiera från den. Din bil har ju samma aura av innovation och egna fantastiska lösningar som Hilmessonmantan på sin tid.

Det är en Pontiac Firebird 1968 med en 400 motor (330original hästar) och en th400 växellåda och 12 bult bakaxel med okänt innehåll i samtliga delar. Ser att det sitter edelbrock aluinsug och en holley dubbelrum av något slag. Den har var igång men det finns en del att justera innan man har en motorgång att prata om.
Med tanke på bilens historia så gissar jag på annan converter och säkert något shiftkit i lådan.
Kardanen var utrustad med två fångstbyglar. 12 bult bakaxel med alukåpa, svetsade axelrem mot klumpen och att båda bakhjulen driver helt lika så misstänker jag en spole och eventuellt c-clip eliminators. Inflyttade bladfjädrar och minitub ibak. Får nog in 345 ibak om jag vill.

Skicket är förvånansvärt bra. Plåten är bra sånär som på primer och ytrost.
Bilen har gått som raktframåkarbil i USA senast.
Behöver dock gå igenom elsystemet för det ser bedrövligt ut samt skaffa ett baksäte till besiktningen.

Målet är att klara sista besiktningen och aldrig stå länge på pallbockar som min andra bil.



_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 384


Trådstartare
Så nu letar jag efter breda fälgar och däck som kan passa till denna samt väghållningsgrejor och tips på förbättringar.

Opeln blir kvar. Målet är att få ner den på hjul inom överskådlig framtid så den blir mobil igen då vi letar större boende.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Bakvagnen behöver friska fjädrar med polybussning i främre öglan, ett panhardstag och riktigt bra stötdämpare ( mycket ofjädrad vikt är det... )

Fram behöver du se till att camberkompensationen blir bra, öka caster och camber och så klart få dit stöddigare fjädrar/stötdämpare och krängningshämmare.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2744



And ersJepp sson skrev:

Men jag var tvungen att gå igenom lite opelmodeller i huvudet innan jag vågade skriva.

Kul! Några till som köper firebird här på forumet, så kan man snart börja prata om Firebirdmaffian likt när 318is var poppis.


Min första tanke var faktiskt Manta A, men den öppnar inte huven hela vägen till grillen

Kul projekt oavsett! Alltid kul med riktiga gammelbilar

(Kul parentes i sammanhanget.. Jag har också Firebird i garaget.. men inte en hel, bara 214kg gummi från framändan på en typ 70/71a som jag har tänkt göra garagestereo av framöver. )

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 384


Trådstartare
Höll på att köpa både en eller rekord coupeer i somras samt ringde som tok på just en manta a som såg oförskämt tacksam ut att få ut på vägarna..

Är gärna med i en firebird-maffia.

Och tackar Janne för konkreta tips.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 384


Trådstartare
Första provturen med Firebirden gjord. Efter att fyllt på olja i lådan och en ventiljustering så lät det som att den gick på några fler cylindrar. Rullade för egen maskin ur carporten ut på gatan ca 100m innan jag vände och backade in den igen. Alltså vad en sån provkörning kan göra för känslan.
Lillgrabben uppskattade farsans avdankade dragracebil och gjorde ett betydligt högre och grövre motorljud när han beskrev vad han såg. (Han är 18 månader)😎

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 384


Trådstartare
Var tvungen att prova andra fälgar iochmed att jag känner den lokala gummigubben.
Han har rejäla sulor på sin 73 challenger. Men jag tycker inte att detta passade så bra.
Det är 20x9 et18 fram med 245/35-20 och 20x10.5 et25 bak med 255/35-20 bak.
Kan få in 3 tum fälg till inåt med något över 300 breda gummi bak.
Funderar på om porschefälgar med spacer skulle göra sig bättre. 18" är storleken jag tänker mig. Kan vara staggered med 19 i bak med.
Eller corvette. De brukar ju ha rejäla bakdäck och högt et.
Ingen som har en rejsig uppsättning till en sunkig raggarbil?



_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Kan tycka det är bra prio att börja med fälgar innan man lackar. thumbs up

18" brukar ju annars sitta rätt bra på så pass gamla bilar. 60-talet hade bättre och rundare hjulhus än 70-talet. Sen får man bestämma sig för om man vill ha kant eller ej - det blir dyrare om man ska ha det, eftersom det inte bara är att köpa nyare OEMfälgar då.

Men den här bilen förtjänar en separat tråd kan jag tycka!

Man kan också välja något annat än mainstream om man vill. Debatterade med mig själv väldigt länge angående det här stuket, innan jag snubblade över nuvarande fälgar.

https://www.google.com/search?q=Bob+Owen+69+camaro&client=safari&a . . . .
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 227



8 X 15 Minilite med passande 60 profil däck och tidstypiska modifikationer som tex "the Guldstrand mod" och gärna med utseende likt denna: https://www.supercars.net/blog/1969-pontiac-trans-ram-air-iv/ .

_________________
Kai Anttila
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Tycker 18" är absolut max, jag hade gärna sett 17" med bredare kant.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 384


Trådstartare
Har flyttat några av mina inlägg angående raggarbilen till en egen tråd. De som är intresserade av den kan följa den där. Första målet är reggning sen får det bli en sak i taget. Målet är att aldrig stå länge på pallbockar.
Ska försöka få ner opeln på marken snart med.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 384


Trådstartare


En milstolpe i detta bygge. Motorn hänger i sina fästen, utan träklossar,kilar, band o annat.
Utan i två motorfästen och en växellådabalk. Med rätt lutning och frigång runt maskinen.
Det har tagit tid och är långt ifrån klart men för mig är det en stor grej.
Raggarbilen har gjort så jag blir sugen på att greja opel med.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



Coupe76 skrev:





Hur säger de i staterna? DONK?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C GT/E T5 -75
<<   1, 2, 3 ... , 10, 11, 12   >>
49 besök senaste veckan (75721 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande