Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett C GT/E T5 -75 | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12 >> 14 besök idag (75719 totalt) |
Kvaliteten på röret är vettig för bärarmar men man brukar gärna föredra 3 mm gods när det är lite större bilar (större än Locost typ). Det beror dock lite på hur bärarmen konstrueras och belastas (till exempel med fjäder/dämpare).
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Hållfasthetsmässigt räcker dom rören, framförallt upptill. (Där bör en 5mm plåt dock fungera lika bra för att flytta ut spindelleden lite. Gör den i så fall så du kan justera cambern mer än original också.)
Det är när man plussar på svetsarens kompetens, designen och utmattning över tid man kan börja ifrågasätta 25x2 i en bil på 1000-1100kg. Vilket jag tolkat som anledningen till att SFRO generellt rekommenderar 30x3 Och de är klart du ska ha coilovers även fram! _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Ibland har man tur med sitt bristande kom-i-håg.
Rören är 25x3 Lite bilder på en grundmålad och förstärkt framvagn. |
||||
Såg en e34 bakvagn med lsd till salu. Är jag helt ute och cyklar? Vet att det innebär skärmbreddare men det lockar med delad bakvagn och att den verkar hyfsat enkel att montera. Utbudet av hjul ökar med.
Det skulle innebära annat i fram med. |
||||
Finns nån projekttråd på nätet där E30 bakvagn monteras i Opel GT och Kadett B. Såg ganska smidigt ut vad jag minns, inga jätte skillnader mot kadett c heller.
Rotangkadett finns de en på Instagram som heter. Tror han hade e39 bakvagn.. det blir Väldigt brett _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
E30 bakvagn med diff är väl som att hitta en enhörning och kostar som en kruka guld. Annars hade det varit smutt.
Rotangkadetten är en galen finne som monterar en e36 bakvagn och 12x17 fälgar. Därav bredden. |
||||
funderat på mazda miata bakvagn.. då kan man ju ha en bakaxelklump som täl massor av effekt.. och dom är ju hyfsat smala..finns flera miator som kör med större v 8.. är inne på en dylik till min sunbeam Alpine -66. där tanken är större maskin ... dom fanns med v8 (sunbeam Tiger) men med annan stel axel, som nuförtiden är svåra att hitta...
har en framvagns balk med länkarmar från en manta A.sitter nog en kuggstång på oxå funktion?? liksom Amanta baklysen om någon Opelmänniska är intresserad... här i blekinge... _________________ Michael Thulesius |
||||
Hur gör man för att fåven miata axel att tåla effekt?
Framvagn har en färdig om jag inte byter helt. |
||||
Hej där, om du inte gått ifrån 1031 axeln helt å hållet så har jag ett recept som funkar (och jag vet att det funkar)
Axeln blir fullt justerbar i alla ledder och det tar dig inte många timmar att få dit, och du använder bilens original infästningar. om dom finns kvar, har även ett bra recept på kardan,enkelt å starkt å funkar även det . för visst skulle du ha coils bak? Jag har förvisso ascona a men våra original bakvagnar skiljer sig inte speciellt mkt. Bara en tanke,alla får ju såklart bygga som dom vill men du vill väl ut å gasa nångång _________________ Johan Axelsson |
||||
Jag har 2 st 1031 ligger. En med locker diff och en med lamelldiff. Är inte helt emot att använda stel axel och ja det vore smidigt att använda original upphängning. Så jag hör gärna dig vad du tänker om saken.
|
||||
Jag håller på med en tråd om min egen bil men har inte kommit till bakaxeln där ännu Men jag rensade bort alla originalfästen på axeln och slipade den ren. Beställde färdiga svetsfästen till volvo axeln hos ASS och sömlösa rör från sellholm och unibals från finess (tror jag det var) storlekar på rören kommer jag inte ihåg nu men det kan jag kolla upp. Svetsfästen till coilisarna hittade jag hos JEBS. Sen passar ju inte allt rätt av så jag har svarvat lite mellanlägg å distanser här å var. Allt i bakaxeln sitter med unibals och det som sitter i karossen sitter med polyerutan bussningar, utom wattlänken den är stum överallt. Sen gjorde jag en egen lösning med wattänken, har propellern fast i bilen och stagen till axeln. Och detta enbart för att alla förståsigpåare sa att det funkar aldrig och då var jag bara tvungen
skall leta upp lite bilder. _________________ Johan Axelsson |
||||
Och jag har svarat _________________ Johan Kristian Stjern Norwegian trackday noob |
||||
Här hitta ja lite inspiration åt dig Min kardan gjorde jag så med att ett rakt rör från lådan bak till strax framför där orginal bakaxelstrut slutar, där blev det ett stödlager från BMW 530 diesel (litet och smidigt) så främre kardan är BMW till stödlagret och vid stödlager knuten och bak tog jag den splinsade delen från en volvo kardan för att få rörligheten när bakaxeln fjädrar. punktade ihop alltihop och skickade det till Spalding kardan service i Göteborg, kom tillbaka svetsat,balanserat och lackat samt uppmärkt vid splainsen om man nu skulle behöva ta isär den nångång
_________________ Johan Axelsson |
||||
Angående miata axel. Ja det är väl grundprincipen. Tänkte mer ifall du visste ett beprövat recept. Typ bmw 210 diff drivaxel från bil XX årsmodell XX som passar?
På tal om att specialtillverkade drivaxlar. Är det möjligt att kombinera en e32 210lsd med en e36 bakvagn på något sätt? Kostnad för drivaxlar? Upphängning på din ascona ser riktigt bra ut. Det momentstaget. Är det byggt så du har frigående mot original-golvet? Velar del om momentstsg eller att använda volvons övre momentstag i fyrlänk. |
||||
210 Klumpen är ett riktigt as den väger 45 kg.
Fördelen skulle kunna vara att den är (var) lättare att hitta med Diffbroms. Jag tror det är att skjuta över målet, för Kadetten väger så lite. e30 e36 Compact och Z3 har alla liknande bakaxel. Men e30 och e36 Compact har oftast bromstrummor. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett C GT/E T5 -75 | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12 >> 14 besök idag (75719 totalt) |