Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C GT/E T5 -75
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12   >>
32 besök senaste veckan (75698 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Kvaliteten på röret är vettig för bärarmar men man brukar gärna föredra 3 mm gods när det är lite större bilar (större än Locost typ). Det beror dock lite på hur bärarmen konstrueras och belastas (till exempel med fjäder/dämpare).

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742



Hållfasthetsmässigt räcker dom rören, framförallt upptill. (Där bör en 5mm plåt dock fungera lika bra för att flytta ut spindelleden lite. Gör den i så fall så du kan justera cambern mer än original också.)
Det är när man plussar på svetsarens kompetens, designen och utmattning över tid man kan börja ifrågasätta 25x2 i en bil på 1000-1100kg. Vilket jag tolkat som anledningen till att SFRO generellt rekommenderar 30x3

Och de är klart du ska ha coilovers även fram!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 384


Trådstartare
Ibland har man tur med sitt bristande kom-i-håg.
Rören är 25x3


Lite bilder på en grundmålad och förstärkt framvagn.


_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Kadett-updates gillar vi, bra någon gör bra arbete

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 384


Trådstartare
Såg en e34 bakvagn med lsd till salu. Är jag helt ute och cyklar? Vet att det innebär skärmbreddare men det lockar med delad bakvagn och att den verkar hyfsat enkel att montera. Utbudet av hjul ökar med.

Det skulle innebära annat i fram med.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Nej den är för bred o tung, ta en e30 istället!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742



Finns nån projekttråd på nätet där E30 bakvagn monteras i Opel GT och Kadett B. Såg ganska smidigt ut vad jag minns, inga jätte skillnader mot kadett c heller.

Rotangkadett finns de en på Instagram som heter. Tror han hade e39 bakvagn.. det blir Väldigt brett

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 384


Trådstartare
E30 bakvagn med diff är väl som att hitta en enhörning och kostar som en kruka guld. Annars hade det varit smutt.

Rotangkadetten är en galen finne som monterar en e36 bakvagn och 12x17 fälgar. Därav bredden.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



funderat på mazda miata bakvagn.. då kan man ju ha en bakaxelklump som täl massor av effekt.. och dom är ju hyfsat smala..finns flera miator som kör med större v 8.. är inne på en dylik till min sunbeam Alpine -66. där tanken är större maskin ... dom fanns med v8 (sunbeam Tiger) men med annan stel axel, som nuförtiden är svåra att hitta...
har en framvagns balk med länkarmar från en manta A.sitter nog en kuggstång på oxå funktion?? liksom Amanta baklysen om någon Opelmänniska är intresserad... här i blekinge...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 384


Trådstartare
Hur gör man för att fåven miata axel att tåla effekt?

Framvagn har en färdig om jag inte byter helt.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174



Hej där, om du inte gått ifrån 1031 axeln helt å hållet så har jag ett recept som funkar (och jag vet att det funkar)
Axeln blir fullt justerbar i alla ledder och det tar dig inte många timmar att få dit, och du använder bilens original infästningar. om dom finns kvar, har även ett bra recept på kardan,enkelt å starkt å funkar även det . för visst skulle du ha coils bak?
Jag har förvisso ascona a men våra original bakvagnar skiljer sig inte speciellt mkt.
Bara en tanke,alla får ju såklart bygga som dom vill men du vill väl ut å gasa nångång

_________________
Johan Axelsson
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 384


Trådstartare
Jag har 2 st 1031 ligger. En med locker diff och en med lamelldiff. Är inte helt emot att använda stel axel och ja det vore smidigt att använda original upphängning. Så jag hör gärna dig vad du tänker om saken.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174



Jag håller på med en tråd om min egen bil men har inte kommit till bakaxeln där ännu Men jag rensade bort alla originalfästen på axeln och slipade den ren. Beställde färdiga svetsfästen till volvo axeln hos ASS och sömlösa rör från sellholm och unibals från finess (tror jag det var) storlekar på rören kommer jag inte ihåg nu men det kan jag kolla upp. Svetsfästen till coilisarna hittade jag hos JEBS. Sen passar ju inte allt rätt av så jag har svarvat lite mellanlägg å distanser här å var. Allt i bakaxeln sitter med unibals och det som sitter i karossen sitter med polyerutan bussningar, utom wattlänken den är stum överallt. Sen gjorde jag en egen lösning med wattänken, har propellern fast i bilen och stagen till axeln. Och detta enbart för att alla förståsigpåare sa att det funkar aldrig och då var jag bara tvungen
skall leta upp lite bilder.

_________________
Johan Axelsson
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Kör på, ingen kommer klaga över flera inlägg

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174



Här är wattlänken med den gamla manta b axeln jag hade innan,men det ser exakt lika dant ut nu fast rören är lite kortare vill jag minnas. Skall leta upp kort på 1031:an




_________________
Johan Axelsson
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174



Jk95 skrev:
Kör på, ingen kommer klaga över flera inlägg


Hej där Johan jag skickade ett PM till dig angående detta till din bakvagn

_________________
Johan Axelsson
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Johan Axelsson skrev:
Jk95 skrev:
Kör på, ingen kommer klaga över flera inlägg


Hej där Johan jag skickade ett PM till dig angående detta till din bakvagn

Och jag har svarat

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174



Här hitta ja lite inspiration åt dig Min kardan gjorde jag så med att ett rakt rör från lådan bak till strax framför där orginal bakaxelstrut slutar, där blev det ett stödlager från BMW 530 diesel (litet och smidigt) så främre kardan är BMW till stödlagret och vid stödlager knuten och bak tog jag den splinsade delen från en volvo kardan för att få rörligheten när bakaxeln fjädrar. punktade ihop alltihop och skickade det till Spalding kardan service i Göteborg, kom tillbaka svetsat,balanserat och lackat samt uppmärkt vid splainsen om man nu skulle behöva ta isär den nångång thumbs up



_________________
Johan Axelsson
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



hur få en miata bakvagn med dubbla a länkar att svälja effekt.. sätt dit en lämplig bakaxelklump från bil där klumpen tål effekt.. sen drivaxlar ut till hubbarna..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 384


Trådstartare
Angående miata axel. Ja det är väl grundprincipen. Tänkte mer ifall du visste ett beprövat recept. Typ bmw 210 diff drivaxel från bil XX årsmodell XX som passar?

På tal om att specialtillverkade drivaxlar. Är det möjligt att kombinera en e32 210lsd med en e36 bakvagn på något sätt? Kostnad för drivaxlar?

Upphängning på din ascona ser riktigt bra ut.
Det momentstaget. Är det byggt så du har frigående mot original-golvet?
Velar del om momentstsg eller att använda volvons övre momentstag i fyrlänk.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 463



210 Klumpen är ett riktigt as den väger 45 kg.
Fördelen skulle kunna vara att den är (var) lättare att hitta med Diffbroms.

Jag tror det är att skjuta över målet, för Kadetten väger så lite.
e30 e36 Compact och Z3 har alla liknande bakaxel.
Men e30 och e36 Compact har oftast bromstrummor.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C GT/E T5 -75
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12   >>
32 besök senaste veckan (75698 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande