Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Stora driftvinklar vid låga G krafter
1 besök senaste veckan (2790 totalt)
Torbjörn Linderson
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 33


Trådstartare
När jag tittar på mina drifboxdata så finner jag ofta att den rapporterar ganska avsevärda driftvinklar trots att G krafterna går mot noll. Man kunde gissa att driftboxen sitter snett men så småningom blir både G krafter och driftvinkel 0 på rakorna. Jag får inte ihop detta teoretiskt.

Vidare så uppfattar jag en driftvinkel som har motsatt tecken mot G krafterna som understyrning, dvs att framhjulen plogar. Vid några tillfällen hittar jag data där G krafterna är nära max och driftvinkeln ändå har motsatt tecken. Detta borde inte vara möjligt, med plogande framdäck (och bakdäck som därmed inte tar sidkraft i nån större utsträckning) borde höga G krafter inte vara möjliga.

Jag tolkar detta som samma slags eftersläpning som i det förstnämnda fallet.

//TL

_________________
Torbjörn Linderson
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 415



Torbjörn Linderson skrev:
När jag tittar på mina drifboxdata så finner jag ofta att den rapporterar ganska avsevärda driftvinklar trots att G krafterna går mot noll. Man kunde gissa att driftboxen sitter snett men så småningom blir både G krafter och driftvinkel 0 på rakorna. Jag får inte ihop detta teoretiskt.

Vidare så uppfattar jag en driftvinkel som har motsatt tecken mot G krafterna som understyrning, dvs att framhjulen plogar. Vid några tillfällen hittar jag data där G krafterna är nära max och driftvinkeln ändå har motsatt tecken. Detta borde inte vara möjligt, med plogande framdäck (och bakdäck som därmed inte tar sidkraft i nån större utsträckning) borde höga G krafter inte vara möjliga.

Jag tolkar detta som samma slags eftersläpning som i det förstnämnda fallet.

//TL


Utreder!

_________________
Johan Bergin
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 415



Torbjörn Linderson skrev:
När jag tittar på mina drifboxdata så finner jag ofta att den rapporterar ganska avsevärda driftvinklar trots att G krafterna går mot noll. Man kunde gissa att driftboxen sitter snett men så småningom blir både G krafter och driftvinkel 0 på rakorna. Jag får inte ihop detta teoretiskt.

//TL


Torbjön, kan du maila mig de filer där du har dessa data? Så skall jag skicka dem vidare till UK för analys. johan.bergin@gmail.com

_________________
Johan Bergin
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Nyfiken fråga, G-krafter i vilken rikting???

om jag nu inte är ute och cycklar så borde ay(sido ax) gå mot noll, minska, vid större driftvinkel men ax(längs bilen) borde öka.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Torbjorn968
Stockholm
Här sen Mar 2008
Inlägg: 225



Hej!

Edit: de data jag lovar er nedan ligger på en annan maskin, har rensat bort dem ur min bärbara av utrymmesskäl. Kommer.... kan även komma över till Johan (som jag tror jag köpte boxen av vid Fridhemsplan?) och titta igenom.


Nu är jag tilllbaks med lite ändrad identitet. Kom inte in på mitt gamla konto. Har varit helt väck när det gäller banåka (vinter kallas det visst) ett tag och därför har jag svarat långsamt.

Letade efter text till er som ni kan ha i kombination med data för att hitta var jag tycker data inte stämmer med verkligheten.

Titta i denna tråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=13315&postdays=0&a . . . .

Post skriven 2007-09-18 20:25:39. sjunde stycket. Letar rätt på data och skickar över.

Mvh

TL

_________________
Torbjörn Linderson
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Stora driftvinklar vid låga G krafter
1 besök senaste veckan (2790 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande