Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona B 2.0 16v Banracer
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (27809 totalt)
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Klarade sig motorn i övrigt tror ni?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Jo. Men vi byter vevaxel (har en hemma sedan innan), dels för att va säkra, dels för att den vi kört med ändå är på max underdimension.

_________________
William Ekström
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Vi fick ihop bilen till tävlingen i lördags, med skyddsring runt svänghjulet av stålplåt installerad.


Fast på fredagen gav pinjongen upp och spottade ut 2 tänder. Vi hade en ny 4,75:a liggandes så det blev nattmek med bakaxelrenovering fram till 03:30 och fortsättning 06:30, men vi startade från depån någon minut efter ordinarie start, och vi rullade hela tävlingen utan oplanerade depåstopp.

Eftersom vi körde in bakaxeln tog vi dock det lugnt första timmarna och gjorde även ett oljebyte i bakaxeln så det var inte fråga om någon fin placering direkt..

Men ett stort framsteg för oss är att vi kunde, hör och häpna, köra bilen för egen maskin ut ur depån för lastning inför hemfärd.

_________________
William Ekström
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



William Ekström skrev:
Vi fick ihop bilen till tävlingen i lördags, med skyddsring runt svänghjulet av stålplåt installerad.


Fast på fredagen gav pinjongen upp och spottade ut 2 tänder. Vi hade en ny 4,75:a liggandes så det blev nattmek med bakaxelrenovering fram till 03:30 och fortsättning 06:30, men vi startade från depån någon minut efter ordinarie start, och vi rullade hela tävlingen utan oplanerade depåstopp.

Eftersom vi körde in bakaxeln tog vi dock det lugnt första timmarna och gjorde även ett oljebyte i bakaxeln så det var inte fråga om någon fin placering direkt..

Men ett stort framsteg för oss är att vi kunde, hör och häpna, köra bilen för egen maskin ut ur depån för lastning inför hemfärd.


Det var ni värda!

Hoppas nu ni kan åka för fullt sista 12h och vara med och slåss om placeringarna ordentligt.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Talonen
Hedemora
Här sen Aug 2007
Inlägg: 164



Grattis

otroligt att det höll hela racet

Hoppas verkligen att det gör det på mantorp me i 8 timmar

Mvh Hilonen Motorsport

_________________
Mattias Talonen
Bavariacup 2017 2:a i std klass
Bmw 135 m3 GTR banracingbil
Husqvarna 350 2020 Enduro
Husaberg 570-11:a RallyRaid
Mustang cab 07:a
Citera
Jonas W
Ulrika i Österrgötland
Här sen Dec 2006
Inlägg: 133


Trådstartare
Tackar tackar.

Verkligen skönt att kunna köra imål.

Är ju trevligt att inte behöva lägga 200 timmar på att reparera sönderkörda delar till nästa tävling, är väl bara en detalj som är lite störande, den nya kopplingen låter ganska illa när man frikopplar.



Fast det kanske är normalt?
Tryckringen ligger ju helt lös när man frikopplat.

Växellådan ska ner och kopplingen ska kollas.

_________________
Jonas Wiborg


Corvette C6 2,3Turbo
Nr 24 i www.MSLS.info
RIP Ascona B 2,3 16V
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Jonas W skrev:
Är ju trevligt att inte behöva lägga 200 timmar på att reparera sönderkörda delar till nästa tävling, är väl bara en detalj som är lite störande, den nya kopplingen låter ganska illa när man frikopplar.

Fast det kanske är normalt?
Tryckringen ligger ju helt lös när man frikopplat.

Växellådan ska ner och kopplingen ska kollas.


Jag har en treskivig sån koppling och kan inte säga att det låter någonting alls när man frikopplar sålänge urtrampningslagret är fräsht.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



jag har en 2 skivig 200mm sachs, den låter som skräcken själv då det är frikopplat.
men det gör det på väldigt många kopplingar som är byggda såhär.
jag säger itne det SKA låta så... men väldigt ofta gör dem det.
och det är inte nåt fel..

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Legenden
Katrineholm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 58



Har också en tvåskivig koppling med ofjädrat centrum den låter och som ett tröskverk när man frikopplar och låter du stå på tomgång, du kan ju prova och varva den lite när du står still med kopplingen nedtryckt, min tystnar så fort man lägger på några rpm.

_________________
Dennis "Legenden" Karlsson

Mazda FC3S
Mazda Miata
Citera
Jonas W
Ulrika i Österrgötland
Här sen Dec 2006
Inlägg: 133


Trådstartare
Det blir lite tystare när varvet ökas, men det låter fortfarade ganska mycket.

Ska försöka ta mig tid i helgen och plocka ner lådan och inspektera kopplingen.

_________________
Jonas Wiborg


Corvette C6 2,3Turbo
Nr 24 i www.MSLS.info
RIP Ascona B 2,3 16V
Citera
AstraMarkus
Katrineholm, Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 71



Riktigt häftigt bygge. Tur att det inte gick värre, såg riktigt otäckt ut. Lycka tll med fortsatta renoveringen!

_________________
Markus Österberg
Kör alldeles för lite racebil...
Citera
Classic
Oslo
Här sen Apr 2007
Inlägg: 29



grymt!

kjör Ascona B med 16v själv.


vet man får kopplingsskydd i tyg

_________________
Christian F. Nilsen
Alfa Romeo 147 Q4
Citera
Jonas W
Ulrika i Österrgötland
Här sen Dec 2006
Inlägg: 133


Trådstartare
Var ju länge sedan som kopplingen inspekterades, hittade inga synliga fel eller slitage men urtrampningslagret byttes när det ändå var isär.
Låter lika illa som innan, ska nog vara så.

Nej det höll inte på Mantorp.
Övade längdhopp ut i lecakulorna i Mjölbykurvan pga krokig bakaxel, svårt att ha någon koll vart man är på väg när inte bakhjulen vill vara kvar på marken...

Hämtade en annan axel och meckade dit, så var vi alla fall rullandes resten av dagen, fast inte så fort på långa rakan, kardanstången blev lite krokig efter haveriet så det var bara att släppa av när det började vibrera (ca 150 km/h)
Men det blev målflagg, och bilen gick att köra upp på kärran



Bakvagnen ska uppdateras nu i vinter, Opelaxeln håller inte, tuggar i sig utväxlingar och kröker axlar hela tiden >
Har hämtat en Volvo 1031 axel som ska hängas upp i en trelänk.

Framvagnen ska oxå moddas, måste ha plats att sänka motorn så det går att stänga huven.
Hade en filterbox som var byggd så det gick att stänga, men i bromsbänken visade det sig att vi tappade massor av HP pga 500mm låg slang fram till det öppna filtret i fronten bara att köra med filter istället för box.

Ska även passa på att bygga om geometrin i fram, ett Rc på -75mm är väl inte optimalt då är fronten ändå för hög, borde sänkas 40mm till, då blir Rc -110mm.


Blir en kall vinter då garageplanerna inte gick i lås, har ev en sista lösning på g, annars blir det oisolerad maskinhall.

_________________
Jonas Wiborg


Corvette C6 2,3Turbo
Nr 24 i www.MSLS.info
RIP Ascona B 2,3 16V
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tyngdpunkt under markplan! Det är jäkligt bra...hur fixade ni det???!!!

Hör av dig till mig om du vill ha assistans, jag har fixat med mjukvaran jag surrade om sist.
Självklart blir det svindyrt...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Jonas W
Ulrika i Österrgötland
Här sen Dec 2006
Inlägg: 133


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Tyngdpunkt under markplan! Det är jäkligt bra...hur fixade ni det???!!!


Enkelt, gräver ett stort hål och kör ner skrotet i hålet

Andreas Lidström skrev:

Hör av dig till mig om du vill ha assistans, jag har fixat med mjukvaran jag surrade om sist.
Självklart blir det svindyrt...


Låter bra, tacksam för all hjälp. Har skickat lite mått till William.

Möte i Nyköping på onsdag, för hoppningsvis blir det klart med reglemente då, ska iaf dit.
Sen får vi se om vi får göra som vi vill Stanley brukar inte tycka om mina regeltolkningar, så det blir nog lite diskussioner.

_________________
Jonas Wiborg


Corvette C6 2,3Turbo
Nr 24 i www.MSLS.info
RIP Ascona B 2,3 16V
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Jonas W skrev:
Andreas Lidström skrev:
Tyngdpunkt under markplan! Det är jäkligt bra...hur fixade ni det???!!!


Enkelt, gräver ett stort hål och kör ner skrotet i hålet

Andreas Lidström skrev:

Hör av dig till mig om du vill ha assistans, jag har fixat med mjukvaran jag surrade om sist.
Självklart blir det svindyrt...


Låter bra, tacksam för all hjälp. Har skickat lite mått till William.

Möte i Nyköping på onsdag, för hoppningsvis blir det klart med reglemente då, ska iaf dit.
Sen får vi se om vi får göra som vi vill Stanley brukar inte tycka om mina regeltolkningar, så det blir nog lite diskussioner.


Ingen risk att du åker via LKPG va? Eller om ngn annan gör det?
Försöker komma loss så jag kan närvara på mötet jag oxå men känns onödigt att åka en massa bilar om man kan dela.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Jonas W
Ulrika i Österrgötland
Här sen Dec 2006
Inlägg: 133


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:



Ingen risk att du åker via LKPG va?


Det går bra att åka med.

_________________
Jonas Wiborg


Corvette C6 2,3Turbo
Nr 24 i www.MSLS.info
RIP Ascona B 2,3 16V
Citera
Björklund
Linköping
Här sen Apr 2008
Inlägg: 52



Hallå "konkurenter"

Nu när vi byggt ny motor och gjort lite andra förbättringar knske vi oxå kommer åka fort nästa säsong.
Har ni gjort några ingrepp i upphängningar i framvagn resp. bakvagn eller kör ni med orginal?
Hur mycket meck är det att omvandla till skivor bak?

Vi ses i vår, hoppas TEAMstenab kommer läggas på minnet för annat än att vara långsammast nästa säsong, testerna hittils med nya motorn lovar gott iaf.....

_________________
David Björklund
Citera
Jonas W
Ulrika i Österrgötland
Här sen Dec 2006
Inlägg: 133


Trådstartare
Låter ju trevlig, fortare är alltid roligt.

Fram blir det helt ombygt, orginal undre bärarm håller inte.
Bak har vi kört orginal, men axeln håller inte så det blir volvo axel i egenbygd trelänk med panhardstag.

Tror det är omega skivor på våran ena axel, den har en ombygnadssats (okfästet) från Irmcher.
Den andra axeln har nog astra GSI skivor, okfästet är ett 10mm plattjärn fäst i bultarna på axelröret.

Hoppas det håller bättre för er än vad det gjort för oss.

_________________
Jonas Wiborg


Corvette C6 2,3Turbo
Nr 24 i www.MSLS.info
RIP Ascona B 2,3 16V
Citera
Björklund
Linköping
Här sen Apr 2008
Inlägg: 52



Tack för bra affär (tror jag iaf).
Tycker lite synd om er nu när det är så j....la bra väder, garaget såg kallt & skönt ut......
Ska ner ikväll och mecka dit bromsarna så det återstår väl och se om affären var bra...
Måste göra ett seriöst försök att övertala resten av teamet att bygga om en del, typ oljekylning till bakaxeln, er klump blev ju lite varm.

_________________
David Björklund
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Nu fick jag dåligt samvete igen, är ju mitt fel att team JW TKS inte är i ett torrt o varmt vintergarage... Kämpa på grabbar!

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona B 2.0 16v Banracer
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (27809 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande