Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Ascona B 2.0 16v Banracer | << 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (27809 totalt) |
|
||||||
Vi fick ihop bilen till tävlingen i lördags, med skyddsring runt svänghjulet av stålplåt installerad.
Fast på fredagen gav pinjongen upp och spottade ut 2 tänder. Vi hade en ny 4,75:a liggandes så det blev nattmek med bakaxelrenovering fram till 03:30 och fortsättning 06:30, men vi startade från depån någon minut efter ordinarie start, och vi rullade hela tävlingen utan oplanerade depåstopp. Eftersom vi körde in bakaxeln tog vi dock det lugnt första timmarna och gjorde även ett oljebyte i bakaxeln så det var inte fråga om någon fin placering direkt.. Men ett stort framsteg för oss är att vi kunde, hör och häpna, köra bilen för egen maskin ut ur depån för lastning inför hemfärd. _________________ William Ekström |
||||||
Det var ni värda! Hoppas nu ni kan åka för fullt sista 12h och vara med och slåss om placeringarna ordentligt. |
||||||
Grattis
otroligt att det höll hela racet Hoppas verkligen att det gör det på mantorp me i 8 timmar Mvh Hilonen Motorsport _________________ Mattias Talonen Bavariacup 2017 2:a i std klass Bmw 135 m3 GTR banracingbil Husqvarna 350 2020 Enduro Husaberg 570-11:a RallyRaid Mustang cab 07:a |
||||||
Tackar tackar.
Verkligen skönt att kunna köra imål. Är ju trevligt att inte behöva lägga 200 timmar på att reparera sönderkörda delar till nästa tävling, är väl bara en detalj som är lite störande, den nya kopplingen låter ganska illa när man frikopplar. Fast det kanske är normalt? Tryckringen ligger ju helt lös när man frikopplat. Växellådan ska ner och kopplingen ska kollas. |
||||||
Jag har en treskivig sån koppling och kan inte säga att det låter någonting alls när man frikopplar sålänge urtrampningslagret är fräsht. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
jag har en 2 skivig 200mm sachs, den låter som skräcken själv då det är frikopplat.
men det gör det på väldigt många kopplingar som är byggda såhär. jag säger itne det SKA låta så... men väldigt ofta gör dem det. och det är inte nåt fel.. _________________ Patrick Wetterskog |
||||||
Har också en tvåskivig koppling med ofjädrat centrum den låter och som ett tröskverk när man frikopplar och låter du stå på tomgång, du kan ju prova och varva den lite när du står still med kopplingen nedtryckt, min tystnar så fort man lägger på några rpm.
_________________ Dennis "Legenden" Karlsson Mazda FC3S Mazda Miata |
||||||
Det blir lite tystare när varvet ökas, men det låter fortfarade ganska mycket.
Ska försöka ta mig tid i helgen och plocka ner lådan och inspektera kopplingen. |
||||||
Var ju länge sedan som kopplingen inspekterades, hittade inga synliga fel eller slitage men urtrampningslagret byttes när det ändå var isär.
Låter lika illa som innan, ska nog vara så. Nej det höll inte på Mantorp. Övade längdhopp ut i lecakulorna i Mjölbykurvan pga krokig bakaxel, svårt att ha någon koll vart man är på väg när inte bakhjulen vill vara kvar på marken... Hämtade en annan axel och meckade dit, så var vi alla fall rullandes resten av dagen, fast inte så fort på långa rakan, kardanstången blev lite krokig efter haveriet så det var bara att släppa av när det började vibrera (ca 150 km/h) Men det blev målflagg, och bilen gick att köra upp på kärran Bakvagnen ska uppdateras nu i vinter, Opelaxeln håller inte, tuggar i sig utväxlingar och kröker axlar hela tiden > Har hämtat en Volvo 1031 axel som ska hängas upp i en trelänk. Framvagnen ska oxå moddas, måste ha plats att sänka motorn så det går att stänga huven. Hade en filterbox som var byggd så det gick att stänga, men i bromsbänken visade det sig att vi tappade massor av HP pga 500mm låg slang fram till det öppna filtret i fronten bara att köra med filter istället för box. Ska även passa på att bygga om geometrin i fram, ett Rc på -75mm är väl inte optimalt då är fronten ändå för hög, borde sänkas 40mm till, då blir Rc -110mm. Blir en kall vinter då garageplanerna inte gick i lås, har ev en sista lösning på g, annars blir det oisolerad maskinhall. |
||||||
Tyngdpunkt under markplan! Det är jäkligt bra...hur fixade ni det???!!!
Hör av dig till mig om du vill ha assistans, jag har fixat med mjukvaran jag surrade om sist. Självklart blir det svindyrt... |
||||||
Enkelt, gräver ett stort hål och kör ner skrotet i hålet
Låter bra, tacksam för all hjälp. Har skickat lite mått till William. Möte i Nyköping på onsdag, för hoppningsvis blir det klart med reglemente då, ska iaf dit. Sen får vi se om vi får göra som vi vill Stanley brukar inte tycka om mina regeltolkningar, så det blir nog lite diskussioner. |
||||||
Ingen risk att du åker via LKPG va? Eller om ngn annan gör det? Försöker komma loss så jag kan närvara på mötet jag oxå men känns onödigt att åka en massa bilar om man kan dela. |
||||||
Det går bra att åka med. |
||||||
Hallå "konkurenter"
Nu när vi byggt ny motor och gjort lite andra förbättringar knske vi oxå kommer åka fort nästa säsong. Har ni gjort några ingrepp i upphängningar i framvagn resp. bakvagn eller kör ni med orginal? Hur mycket meck är det att omvandla till skivor bak? Vi ses i vår, hoppas TEAMstenab kommer läggas på minnet för annat än att vara långsammast nästa säsong, testerna hittils med nya motorn lovar gott iaf..... _________________ David Björklund |
||||||
Låter ju trevlig, fortare är alltid roligt.
Fram blir det helt ombygt, orginal undre bärarm håller inte. Bak har vi kört orginal, men axeln håller inte så det blir volvo axel i egenbygd trelänk med panhardstag. Tror det är omega skivor på våran ena axel, den har en ombygnadssats (okfästet) från Irmcher. Den andra axeln har nog astra GSI skivor, okfästet är ett 10mm plattjärn fäst i bultarna på axelröret. Hoppas det håller bättre för er än vad det gjort för oss. |
||||||
Tack för bra affär (tror jag iaf).
Tycker lite synd om er nu när det är så j....la bra väder, garaget såg kallt & skönt ut...... Ska ner ikväll och mecka dit bromsarna så det återstår väl och se om affären var bra... Måste göra ett seriöst försök att övertala resten av teamet att bygga om en del, typ oljekylning till bakaxeln, er klump blev ju lite varm. _________________ David Björklund |
||||||
Nu fick jag dåligt samvete igen, är ju mitt fel att team JW TKS inte är i ett torrt o varmt vintergarage... Kämpa på grabbar!
Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Ascona B 2.0 16v Banracer | << 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (27809 totalt) |