| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur mycket förlorar jag utan intercooler?
|
4 besök senaste veckan (15579 totalt) |
|
Är i slutfasen av kompressor/etanol-konvertering av En Zetec 2,0
Eftersom jag inte vill täcka hela kylaren i fronten, eller vill dra så långa tryckrör, finns ingen bra plats för intercoolern... Jag hade tänkt att ha den på sidan av motorn (där trattarna nu sticker ut ur motorhuven). Men har nu insett att den varma luften i motorrummet evakueras igenom bla detta hål, vilket förmodligen skulle resultera i en uppvärmning av insugsluften... Funderat på att montera ICn under bilen men även här är det trångt, kanske får plats med en superliten intercooler... Utrymmet är begränsat, vad göra??? Har även funderat på chargecooler (vattenkyld IC) men då blir det ändå en extra kylare framför vattenkylet, elpump, ännu mer dyra siliconslangar + massa extra vatten mm = allderles för mycket vikt Funderar nu på att helt strunta i IC... (kommer endast ladda 0,5bar) hur mycket effekt kan jag tappa på detta? (motorn har org 136hk, hoppas på ca 200hk) och hur mycket ökar risken för spikning med högre insugstemp? Mvh Martin _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
|
Hmm...vad har du i komp? Vad för kompressor? Lysholm eller Roots? E85 är ganska spiktåligt så jag tror inte att det är någon fara med bara 0.5 i ladd. Men effekten lär inte hoppa upp till 200hk från 136 på bara 0.5 br och ingen IC. Kanske om man labbar med tändningen? En liten SAAB og900 intercooler på sidan och en scoop är kanske lösningen?
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
om du bara ska ladda så lite som 0,5 så tror inte jag att det är värt att montera en ic. Med tanke på hur mycket vikten kommer att öka så är det tveksamt om prestandan blir bättre. Upp till 0,7 ca ska det funka utan ic och om man som i ditt fall dessutom åker med E85 som kyler rätt bra så skulle jag tuta och köra utan ic!
_________________ Jonas Edling |
||||
|
Ingen vinst med IC vid kompressormatning ????
Hej. Det är ju självklart att man vinner effekt med en IC oavsett vilken typ av överladdning man än använder. Man kan ju ladda mer, eller om ladtrycket är fix ställa tändning högre om den inte spikar vilket ger mer effekt. Varför skulle man annars installera IC på tex VW:ens G60 och även G60 med 16v topp "G70". MVH Fredrik _________________ Fredrik Kullgren |
||||
|
Kyl med bränsle (tidig extra injektor) om du får problem med knackningar (verkar fungera i liknande lågtryckslösningar).
Härlig "trycktankslook" på plenumet .
Iofs skulle halvsfärsik gavel, tjocka flänsar och grova bult gjort det än värre men du ska ju inte ladda 20 bar
|
||||
|
Re:
Jasså? På vilket sätt skulle kompressor (med sin sämre adiabatiska verkningsgrad) kringgå nyttan av intercooler? Detta är gammal skröna som härstammar från jänkelandet... Lysholm är mest effektiva av displacement-kompressorer men fortfarande inte i närheten av turbo. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Re:
Det är standard komp 10:1, kompressorn är en Eaton (Roots) M45 Som är drevad 2:1 dvs: 14000rpm vid 7000rpm i motorn. Har ju mappbart sprut (omex 600) och den Zetec 1,8 jag har i bilen nu skall ha 115hk orginal men gav (helt standard) 138hk på rullande landsväg efter mappning, så jag antar att 2,0an borde ge ca 150hk utan kompressor... Då borde det inte vara omöjligt med 200hk
Det var precis ett sånt här svar jag ville ha och när det kommer från dig känns det extra bra! (även om jag pricis sett bilderna på innanmätet i din kompressor )
Niklas. Precis vad jag tänkte... Jag har 380cc spridare och mappbart sprut så det går ju att feta på lite om det skulle behövas. Plenumet håller antagligen för 100bars övertryck...
_________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
|
Re:
Jo, men Roots är intte direkt mest optimala kompressor ur verkningsgradssynpunkt. Det kostar några hk att driva runt den också
I vilket fall som helst tror jag inte att den kommer att spika samt tycker inte att du ska stirra dig blint på effektsiffran. Du kan dreva kompressorn så den ger bra vrid från start och detta i sig kan ge dig en betydligt kvickare bil även om toppnotteringen effektmässigt inte är så imponerande. Vattenkyld IC är annars en bra lösning utrymmesmässigt. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Re:
Nej Roots är inga kanon grejer, blir med jämna mellanrum hetsad för att man kör med "blower" och folk undrar var stötstängerna och bladfjädrarna sitter mm... Men billig är den vilket var ett krav för detta (onödiga) projekt
Viktigaste är att motorn inte spikar, men som jag skrev i första inlägget är vattenkyld IC inte ett alternativ... _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
|
Porsche tyckte att 924turbo kunde ladda 0.7 utan IC. Det funkar så länge fred-flinta insprutningen är i skick. Och du har ju lite modernare grejer så det borde ju absolut gå. Dock har du ju betydligt högre komb..
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Re:
Hade inte tänkt på detta, då jag antog att, laddluften skulle vara kallare än kylvattnet. Men det kan kanske kan vara värt att ha en provisorisk insugstempmätare så man ser hur varm luften blir. Blir den betydligt högre än 100grader kan det ju vara värt att bygga en liten chargecooler... _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
|
En skruvkompressor trycker in en bestämd mängd luft per motorvarv oavsett hur mycket du kyler den efter kompressorn.
En turbo eller vanlig kompressor (remdriven turbo) kan trycka in mer luft om den kyls. Kraftigt förenklat... Kallare luft gör ju i sin tur att man kan ställa tändningen mer aggressivt eller köra med högre laddtryck men det är ju en helt annan sak. _________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
||||
|
Re:
Ja, men luften värms upp av ineffektiva displacement-kompressorn, och varm luft tar mer plats och innehåller mindre syre. Det är inte laddtryck som är poängen utan att få in så mycket syre i motorn som möjligt. Med andra ord kommer kompressor att få in mindre syre i motorn alternativt stjäla mer effekt från den utan intercooler. Så ja, kompressor behöver intercooler också. Faktum är att den behöver den mer än turbo då den är mindre effektiv än turbo (och därmed värmer upp luften mer). Kontentan: kompressor vinner på intercoolern då den klarar av att trycka in mer syre i motorn vid samma laddtryck (pga. lägre lufttemperatur) vilket ger mer effekt. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Re:
Motverkar spikningar vid vad? Samma laddtryck? Fina med intercooler är att man får samma effekt vid mindre laddtryck. Längre laddtryck = lägre risk för spikningar. Eller så utnyttjar man detta för mer effekt...så IC hjälper både mot spikningar och/eller höjer effekten.
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Får leta lite mer efter möjlig plats att montera intercooler. Mitt problem är ju att jag inte kan öka laddet mer, (kompressorn är vid maxkapacitet). Så jag måste få ut så mycket som möjligt med nuvarande konfiguration.
_________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
|
Alltså det är inte ett måste att montera intercooler. Är det för krångligt/dyrt kan du skippa den och anpassa laddtryck till rådande omständigheter tills du kommer på hur du ska lösa det. Jag vill bara belysa ämnet varför IC gör nytta...men det är som sagt inte ett måste. Du kommer ändå att sugmotoreffekten med kompressor. Frågan är bara vad dina mål är.
Ett praktiskt exempel: Porsche körde sin första 911 Turbo utan intercooler. Komp låg på 6.5:1 och volymen 3.0L. Effekt: 260hp. I nästa vända introducerade dom (en ganska usel) intercooler, ökade komp till 7.0:1 och volym med 0.3L. Effekten steg till 300hk med samma laddtryck. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
jag tror inte du behöver nån intercooler då du kör på e85 som kyler väldigt bra. finns många som kör utan intercooler med turbo..
sen borde man ha lägre temp på luften med en kompressor då turbon värms upp ordentligt av avgaserna.. och sen kommer du ju heller inte köra med nåt jätte ladd som värmer upp luften alltså kör utan intercooler med e85.. _________________ peter johansson |
||||
|
Re:
Turbon "värmer inte upp luften ordentligt av avgaser" då kallsidan dvs. kompressorn inte har något med varmsidan att göra och den uppvärmning som sker med vanlig värmestrålning mellan varma och kalla sidan är forsumbar. Med andra ord kommer luften som komprimeras till t.ex. 1 bar av en Roots kompressor med 40-50%-ig verkningsgrad vara kännbart varmare än luft som har komprimerats till 1 bar av en turbo med 70%-tig verkningsgrad. Vidare, även om E85 förångningsenergi är flera gånger större än bensinens, är denna "nerkylning" fortfarande liten jämfört med totala värmetillförseln från kompressionen. Jag tror att jag läste en uträkning gjord av SaabJohan där han presenterade siffror på hur stor "nerkylning" uppnås av förångning av E85 jämfört med bensin. Kontentan: Intercooler hjälper och behövs även mer av kompressor än av turbo. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4 besök senaste veckan (15579 totalt) |