Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Framhjulet lyfter vid kurvtagning, vad göra? | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (15591 totalt) |
Var på Knutstorp i helgen och gasade med min gamla BMW 1602. Bilen gick riktigt fint runt banan, känns helt neutral och lätthanterlig i alla situationer samt sliter jämnt på däcken vilket väl är ett tecken på att camber är någorlunda rätt. Mätte dock ingen däcktemp tyvärr.
Så långt allt väl, men man vill ju alltid få grejorna att funka ännu lite bättre. Fick många kommentarer från folk som sett att mitt innerhjul fram lyfte uppskattningsvis 10-15 cm!! från marken i kurvorna, och då är ju frågorna: Varför och vad göra? Rimligtvis blir det ju ännu bättre grepp med alla 4 hjulen i marken.. Skall tillägga att bilen har McPerhrson fram och en "semi-trailing"-bakvagn och att detta är en ganska vanlig företeelse på denna bilmodell. Har möjlighet att justera hämmare fram och bak, men jag misstänker att jag får börja med att mäta upp rollcentra fram och bak för att få rätsida på detta? Tacksam för alla tips och idéer. Skall ju ha nåt att göra i vinter... _________________ Rikard Ahlin |
||||
om vi förutsätter att man har god ballans i bilen, däcken slits ok osv osv så skulle jag säga, utan att ha sett bilder eller liknande, att bilen har för lågt rollcentra bak. Den tenderar då att sätta/hänga sig över ytter bakhjul.
Så Richards fall skulle jag prova att sänka yttre länkarmsinfästningen, fast behålla hjulvinklarna. (Mao pyssla en stund ) Eller öka vinkeln på bakvagnsbalken. Ja du är nog med på hur jag menar. Excentriska bussningar hjälper inte, men lär behövas ändå då du ska återställa hjulvinklarna. För Magnus gäller att höja nedre länkarmstaget invid klumpen och sänka det övre. Eller iaf prova ngt av dessa var för sig. Kanske du kan komma åt att borra nga extra hål eller göra ngn form av spår som möjliggör en justering i höjdled? Då var det slut från denna smått drastiska tipshörna för i natt. Kanske enklare att fortsätta labba med fjädrar osv iaf... För tänk om jag har fel. Ska väl tillägga att detta baseras på "fakta" när det gäller i främsta hand extrema touringbilar. Typ 320 i ST... Hur det blir på en mindre brutalt moddad touringbil vet jag inte, men teorin borde vara den samma iaf. |
||||
En RWD bil som är överstyrd styvar man upp fram för att lägga mer vikt/kraft från krängningen på framaxeln.
Tvärt är med FWD, som brukar vara understyrad, dessa lyfter inre bakbenet i böjarna och ser pissnödig ut om jag nu räknat rätt så har min gamla framkrafs relik 1,7Hz fram och 2,2Hz bak. Jag har ingen krängningsfjäder bak, men fram sitter det en ståltråd, hmm undra om den gör någon nytta i huvudtaget. På SSen så var bilen jä.... neutral, i alla fall så fort jag åkte. Fram och bakdäcken var jämt slitna. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Här är ett kort jag tog på eftermidagen. Tror du ska vara ganska nöjd med hur bilen uppför sig. Visst kan man kanske montera hårdare fjädrar bak, men då lär den bli mer överstyrd. Dessutom är det tufft att lyfta på ena hjulet det har vi ju konstaterat i tidigare trådar. Det är ju en standardbil, och standardbilar lyfter på ett hjul, se bara på STCC-aforna. _________________ /Anders C |
||||
Läste i en annan tråd att du har *harkel* Jamex bak Richard. Mao tror jag inte du har ngt vidare ballanserat chassi om man ser till vad du har fram. Iaf inte på pappret. Sen kan man ju alltid justera med krängare, lufttryck och tom genom att "köra runt problemet".
Kanske är dax att göra en teoretisk grundsetup med nya fjädrar bak i första hand, men kanske oxå fram? Se om det hjälper och därefter ta beslut på om man ska svetsa om halva bakvagnen... |
||||
I alla typer kurvor? I ingången, mitten, utgång?
Men visst visar det på en viss chassiestyvhet. Om bilen känns balanserad så får vi ju inte rubba detta. Vilket betyder att man måste veta en del om geometrin för att kunna uttala sig. Så vi inte bara får ner framhjulet med bieffekten långsammare bil. 10-15 cm? Det kan ju se mäktigt ut med hjullyft, fast det mestadeles kanske ligger betydligt lägre. I så fall kanske lite mer utfjädringsväg hjälper. Hur nära urbottning ligger motsatta sidan? Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Självklart borde man ju frågat detta om i vilka kurvor det gäller, eller var i kurvorna. Likaså ska vi väl inte sabba ballansen i bilen. Vad jag hade som senaste ide var väl mer att se om man kunde hitta en "på pappret mer rätt" grundsetup att jobba ifrån, fast det betyder mkt jobb... Tar som sagt kanske ett tag innna bilen är lika snabb, eller snabbare, igen. Om det ens är möjligt. Det kan ju vara så att du har ganska rätt värden trots att jag hackar på saker bara för att det står ett vist märke på... KAN det vara så att Richard har för lite utfjädring fram? Hade denna ide, men ratade den då detta inte känndes som att det var där det stora problemet ligger. Hur tror/vet du Göran att idén med ett ngt högre rollcentra bak skulle påverka bilen? och i vilken del av kurvan/vilken typ av kurvor? |
||||
Ett högre rollcentra bak minskar infjädringen av belastat bakhjul. Det hjälper när viktförflyttningen sker diagonalt bilen, i princip fom apex.
Men vi måste veta var Rc ligger nu så vi inte får överdriven jacking. Även högre Rc belastar om bakvagnen mot överstyrning. Håller med, det är en lite ovanlig tanke att ordinera mer utfjädring. Låter nästan lite banalt... Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
ok, då var det som jag tänkte/trodde/gissade då angående ett högre RC bak. Men som sagt, för mkt är ju inte heller bra. Ibland kan det ju vara den banalaste lösningen som är den rätta... Intressant dethär. |
||||
ok, då skall vi se:
Bilen lyfter redan i ingången och sen ligger framhjulet konstant i luften. Har inte mätt upp rollcentra ordentligt, men kommer att försöka göra det så fort tiden tillåter. Så även fjäderfrekvens fram och bak. Som AL skriver så är nog fjädrarna bak för mjuka egentligen då jag måste ha bakre hämmaren i hårdaste läget för att slippa understyrning i ingången till kurvorna. Skulle vilja ha nya fjädrar som är lika hårda som fjädrar + hämmare är idag. Går detta att räkna ut på ett hyggligt enkelt sätt? Framfjädrarna är 8 tum och 400 "vadmannumäteri" och är en vanlig rekommendation till bilen. Skall ha nya coiloverfjädrar bak iaf då det skall bli justerbart i höjd i vinter. Hämmarna är från Verrera och används av de flesta som åker race med 02:or i Sverige vad jag vet?! Att höja rollcentra bak känns lite tokigt, är det inte bättre att sänka fram? (Kräver dock att framvagnsbalken flyttas upp i rambenen om jag inte vill ha "camberloss by bump" så det är en rent hypotetisk fråga dock..) Ang utfjädring fram så vet jag att det är ganska populärt att MINSKA denna på dessa bilar för att få bättre väghållning?! När bilen står parkerad så ser den ut att vara lite låg bak jämfört med fram, kan det hjälpa att sänka bilen litegrann fram? Har justerbara fjäderben så jag har viss möjlighet att göra detta. Som jag skrev tidigare så KÄNNS bilen iaf kanonbra på bana och jag är lite rätt för att trolla bort mig nu om jag pillar för mycket. Klockade inga tider på bilen, men åkte iaf ikapp och förbi en M3E36GT med vässat chassie som påstods köra på 1.14.XX utan större problem. _________________ Rikard Ahlin |
||||
1.Jag misstänkte nästan det. 2.Gör det. Både fram å bak. 3.Det också. 4.Det ser vi sedan du mätt. 5.Det ser vi också sedan. 6.Det står precis hur du gör i min bok som du kan köpa om några veckor. 7.Pound /inch, men kg/mm är vanligast i Sverigetillverkat. 8. Ingen aning. 9.Det ser vi efter uppmätning. 10.Det var mer än vad jag läst någonstans. Att straffa så inte fjädern blir lös är vanligt. Hör med någon som gjort detta. Det finns säkert ett bra skäl. 11.Samma som 1:an, jag mistänkte det vilket jag även svarade förut. Därför tar vi det lungt och går metodiskt till väga. MVH Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Dethär kommer bli jättespännande att följa!
Kan man förboka boken Göran eller kommer du göra ngn form av rejsa.nu-förhandsmedspecialprisförsäljning... Denna bok kommer tummas hårt och kritiskt, med stor iver! Ngt man väntat på! |
||||
OK, då var första steget gjort; Rc uppmätt både fram och bak.
Fram: 67 mm över marken Bak: 145 mm över marken Låter knepigt att höja rollcentra bak när man ser dessa siffror?! Har kontrollräknat detta 3 ggr och det verkar faktiskt bli såhär.. Utgick från de beräkningsmetoder som står i boken "How to make your car handle" av Fred Puhn. _________________ Rikard Ahlin |
||||
Nej, Man undrar hur högt CG ligger i fram. Får en känsla av att CG ligger förhållandevis högt i fram gentemot RC fram, gentemot i bak. Om bilen hade vridit upp framhjulet efter apex, så vi haft en diagonal krängrörelse, så vore det en annan sak. Men nu drar den upp framhjulet redan i ingången. Vilket visar att det handlar mer om en sidorörelse runt hela rollaxeln så fort bilen kränger. Mao, CGH ligger väl högt och framför mitten jämfört mot rollaxelns lutning. Det förklara även varför andra likadana bilar visar samma beteende. Bilens rörelse är då inte ett resultat av balansen i fjädersystemet. Göran Malmberg. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
OK, jag tror jag är med på vad du menar. Avståndet mellan Rc och Gc är större fram än bak vilket ger en längre hävarm som vrider upp bilen fram. (Svårt att förklara i text..)
Tänkbara åtgärder då? 1. Flytta Gc fram nedåt. Ex lättare huv, sänka ner kylare, motor mm. 2. Flytta totala Gc bakåt. Ex flytta bak batteri, förare mm. 3. Höja Rc fram. Går ganska enkelt att göra genom att sätta spacers vid bärarmens infästning i fjäderbenet. Ger dessutom mer "gamber gain by bump/turn". Kan detta vara vettigt? _________________ Rikard Ahlin |
||||
Flytta upp Rc fram och provkör. Du kommer inte att åka fortare. Kan bli tvärt om. Men du ser om framhjulet lyfter mindre. Det ska vara att det inte är för stort besvär. Sänka ner och tillbaka allt du kan fram är bra under ALLA omständigheter. Batteriet i marknivå mm. Vad väger bilen på axlarna dag? Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Har en enklare lösning annars.... sikta på Curbsen så får du upp bakhjulet med ser ju fränt ut med bägge innerhjulen i luften
|
||||
Jodå, testade den varianten också. Högern efter lithon kan man få RIKTIGA hjullyft. Tar några sekunder innan man landar... _________________ Rikard Ahlin |
||||
Har nu äntligen vägt bilen!! Var hos SBP och vägde så vågen borde stämma hyfsat bra tycker man? Bilen väger 560kg fram och 470 kg bak. Detta är med chaufför men i princip utan bensin. (Tanken sitter längst bak till höger). Spontant så var det jämnare än jag trott. Nästa steg blir då att räkna ut fjäderfrekvensen fram och bak. Kommer att göra detta så snart tiden finns! _________________ Rikard Ahlin |
||||
Sparade trådar/FAQ Framhjulet lyfter vid kurvtagning, vad göra? | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (15591 totalt) |