Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
SÄLJES
![]() |
4334 besök totalt |
S: Matex säljer sin vinnande långloppsbil *såld*
För att finansiera kommande satsning säljer Matex Racing nu sin välmeriterade tävlingsbil. Bilen är en Opel Tigra kraftigt modiferad och ombyggd 2004 efter SLC's klass 2 reglemente. Bilen platsar också i andra långloppserier och är definitivt ett vinnarkoncept i ex. MSLS klass 5/6 eller ERCup. Fakta om bilen Opel Tigra 1999 ![]() Opel Tigra specialbyggd för långdistanstävlingar Motor Opel 2 liters 16V motor (C20XE), Enembyggd topp och specialslipade kamaxlar, smidda kolvar och vevstakar, separata spjällhus, DTA motorstyrning m.m. Effekt ca 240 hk Växellåda Opel (F20) 5 vxl Quaife rakskurna drev, Harry Hockley Motorsport diffbroms Hjulupphängning Modifierad med Sellholms justerbara bärarmar, Sellholms ställbara coiloverstötdämpare fram och bak, ställbar krängningshämmare bak. Bromsar Fram: 305 mm Alcon skivor och 4-kolvok Bak: 260 mm skivor, ok från Opel Vectra Övrigt Kaross förstärkt och försedd med certifierad skyddsbur från Rallyprodukter Fram- och bakskärmar, huv, baklucka och högerdörr i kolfiber 100 liters ATL säkerhetstank med inbyggd catchtank och pumpar. ATL snabbkopplingar för tankning Torrvikt ca 820 kilo Bilen säljes komplett och helt raceklar med snabbtankanläggning, 16 st fälgar, en stor mängd reservdelar (tex en extra C20XE motor, drivaxlar, vxl.lådsdelar), gjutformar etc. Meriter i SLC Racing 2007 Klass-/totalsegrare MSLS Final på Mantorp Klassegrare i årets två inhopp i SLC 2006 2:a totalt i Riksmästerskapet 2:a totalt i SLC Helix Endurancy Trophy Klassegrare i Riksmästerskapet Klassegrare i SLC Helix Endurancy Trophy Klassegrare i SLC Endurance 3h cupen 2005 3:a totalt i Riksmästerskapet 2:a i klassen i SLC Endurance 3h cupen 3:a totalt i SLC Helix Endurancy Trophy Klassegrare i Riksmästerskapet Klassegrare i SLC Helix Endurancy Trophy 2004 Klassegrare i SLC Helix Endurancy Trophy För mer information kontakta Mats Hultman 0736-84 50 54 _________________ //Mats Hultman |
||
Vilken prisklass ligger ett sånt här objekt i?
![]() PS. Ska väl stå under Säljes och inte Köpes DS. ![]() (Fixade till det / Falk) |
||
Matex Racing vann finalen på MSLS
Matex Racing gjorde ett gästinhopp i finaltävlingen MSLS / Östgötaracing på Mantorp Park i helgen vilket resulterade i en totalseger ![]() http://www.msls.info/Resultat/2007/071006.htm Fortfarande finns det möjlighet att bli ägare till denna vinnarbil ![]() _________________ //Mats Hultman |
||
Re:
Men vad innebär det? För att vinna i långlopp krävs det lite olika saker. Man ska ha bra förare, god taktik, ha hög tillförlitlighet, vara snabba i depån och givetvis vara snabba på banan En vinnarbil bidrar en hel del till detta ![]() En bra förare är snabb i vad han än sätter sig, men en snabb och lättkörd bil gör att även en oerfaren förare snabbt hittar tempo. Erfarenheterna från Tigran säger att nya förare lätt hittar ner i tider. Men samtidigt är den så pass vass att en duktig förare kan hitta de sista tiondelarna. Taktiken är mer upp till teamet än bilen. Men för tex SLC 3h är det bra för taktiken att Tigran klarar sig, om än knappt, tre timmar på en tank. Hög tillförlitlighet ligger mycket i bilen. Är den byggd rätt håller den. Givetvis kan man som förare slita ut en bil genom sin körstil men då hjälper det inte hur bilen är byggd... Tigrans tillförlitlighet var från början kass på ett par områden, inte minst drivaxlarna. Men i takt med att bilen utvecklats har felkällorna byggts bort och nu är just tillförlitligheten ett av bilens starkaste vapen. Att vara snabba i depån vilar återigen främst på teamet och deras förberedelser. Bilen bidrar med det den kan, snabbtank, bromsbelägg som håller en hel tävling etc. Snabb på banan, det racing handlar om när allt annat fungerar! När Tigran debuterade på Karlskoga 2004 var den helt nybyggd och oprovad. Snabb var väl kanske inte det bäst beskrivande ordet just där och då. Undan för undan under 2004 hittades farten i bilen (i förhållande till konkurrenter och på de banor man återkom till under året). Till 2005 skedde viss utveckling av bilen, både på saker som gav fart men fokus låg på tillförlitligheten. Under 2005 gick det fortare än 2004 på alla de banor teamet återkom till. Till 2006 satsades det lite mera. Biffigare bromsar och däck. Andra hjulupphängningar, ställbara krängare osv. Detta resulterade i ytterliggare fart (med bibehållen tillförlitlighet). 2006 gav nya snabbaste tider! 2007 har det tävlats sparsamt med bilen och med 2006 års spec och även om det har backats av lite på motorvarv och hjulvinklar har tiderna legat på bra nivåer. Vad innebär detta i varvtider då? Karlskoga 1.18.112 (tyvärr har inte bilen gått nåt mer på Karlskoga sen premiären 04) Kinnekulle 1.00.571 (05, inga besök 06 eller 07) Knutstorp 1.09.474 (05, inga besök 06 eller 07) Sturup 1.11.081 (06, enda besöket) Mantorp 1.30.956 (06) Anderstorp 1.51.657 (06) Förutom allt ovan behövs det även en gnutta tur för att vinna. Men det tror jag inte teamet vill skicka med vid försäljning ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||
Re:
Bilen är såld och en gnutta tur ingick i köpet ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||
![]() |
SÄLJES
![]() |
4334 besök totalt |