Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Luftning av bromsar?
1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (44929 totalt)
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003
Inlägg: 322


Trådstartare
Hej!

Jag har lite problem med luftning av bromsarna efter byte till stålomspunna slangar och pagidbelägg.
Har luftat de två ggr nu men fortfarande närmar sig pedalen golvet!

Pedalen känns bra när man luftar, men när man drar igång bilen och kör så gå pedalen i botten.

Vad har jag gjort för fel då?

Har besiktning på torsdag morgon så det är lite lätt bråttom!

/Sebastian
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



om du luftar på följande sätt...

1. Öppna luftnippeln
2. Tryck ner pedalen
3. Stäng nippeln
4. Släpp upp pedalen

...så borde det funka.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003
Inlägg: 322


Trådstartare
ok, det var ju en liten annorlunda luftningsteknik.

Vad är den tänkt att avhjälpa för problem?

Tack för tipset!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Den är inte udda....utan den rätta.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Utveklingen på denna metod är:

1. Täta gängan på nippeln med gängtejp (så att inte luft kan gå in den vägen)

2. Sätt en genomskinlig plastslang på nippeln (och täta)......och dra slangen, tillbaka till vätske behållaren.

3. Nu kan du sitta på förarplatsen och pumpa.....och se när bubblorna tar slut i slangen.

och pumpa inte för fort.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Vad händer om man pumpar för fort??

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



DanneT16 skrev:
Vad händer om man pumpar för fort??


om det är mycket luft......så "skummar" oljan.......och skummet bildea luftfickor när det stått en stund

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Är det inte risk för att luftbubblor kan bli stående i "högpunkter" på ledningarna om man pumpar för långsamt?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Micke Holmström skrev:
Är det inte risk för att luftbubblor kan bli stående i "högpunkter" på ledningarna om man pumpar för långsamt?
Jo....lagom är bäst

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003
Inlägg: 322


Trådstartare
Man får verkligen kompetenta och bra svar på detta forum! thumbs up thumbs up

Den där metoden med slangen i behållaren verkar ju riktigt bra, den ska jag prova ikväll.

om inte det funkar vet jag inte vad jag ska ta mig till!

Kanske denna tråden borde sparas i "Best of..." för andra med bromsproblem?
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Sebastian Petersson skrev:

om inte det funkar vet jag inte vad jag ska ta mig till!

om det inte funkar.....så är huvudcylindern paj..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



ButterflyRacing skrev:
Utveklingen på denna metod är:

1. Täta gängan på nippeln med gängtejp (så att inte luft kan gå in den vägen)

2. Sätt en genomskinlig plastslang på nippeln (och täta)......och dra slangen, tillbaka till vätske behållaren.

3. Nu kan du sitta på förarplatsen och pumpa.....och se när bubblorna tar slut i slangen.

och pumpa inte för fort.
Citat:
Har för mig att man inte ska blanda gammal bromsvätska med ny? Eller är jag helt ute o cyklar? Det finns färdiga luftnings satser med back ventiler o köpa för runt 30 kr(på biltema fungerar kanon) , det gäller bara att hålla koll på vätske nivån.

_________________

--VVTS--
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Men det där med slangen tillbaka till behållaren är ju perfekt om man bytt all vätska men har problem att få bort all luft! Så trist att pumpa ut massa sprillans bromsvätksa och slänga! Speciellt om det är Castrol SRF ... den är inte billig...)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7277



Biltemas (m.fl) kan bara inte fungera rent principiellt! Utom möjligen med gängtejp enl. Håkan C. Backventilerna är en bluffprodukt eller oxå är jag en total idiot.

En fungerande enmans-fuskmetod är dock att suga ur bromsvätskan. Har testat en ejektor-pryttel för tryckluft, men skulle tro att den där sexliters på Jula kan funka. Såna där halvliters "oljetömmare" funkar iaf inte.

Är man ensam är det bara att vänta. Har man bara motstävig hjälp så är det bra med ett par-fyra pedaltag per nippel. Sen vänta.

Trycksätta burken verkar lite väl meckigt (och riskfyllt, kan behöva lufta om alla ledningar om du bommar att fylla i tid) för min smak.

OBS! ovanstående kan innehålla grava faktafel!!!

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Jag plockade isär ena bromsoket häromdagen och gjorde rent och satte på nya gummitätningar. Skruva ihop allt och skulle sen lufta. Obeservera att cylindern varit ur oket och det är alltså BARA luft och ingen bromsvätksa i oket. På luftningsnippeln sätter jag en slang som bara går ner i en tom colaflaska. Jag öppnar nippeln lite grann. Inget händer. Jag går och byter skiva och belägg på andra sidan bilen. Det tar en stund. När jag är klar med det går jag tillbaka och tittar på colaflarran. Det har runnit ut bromsvätksa, några centimeter djupt. Hela slangen är 100% fylld med vätska, dvs inga bubblor nånstans. Jag stänger nippeln. Observera att jag inte rört bromspedalen eller haft tryck på något annat sätt.

Nu räknar jag med att det ska vara massa luft kvar och pedalen ska vara helsvampig. Men pedalen är stummare än någonsin


Det finns en tidigare tråd om luftning som var bra! Sök reda på den är mitt tips!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Citat:
Biltemas (m.fl) kan bara inte fungera rent principiellt! Utom möjligen med gängtejp enl. Håkan C. Backventilerna är en bluffprodukt eller oxå är jag en total idiot.


Jag har provat Biltemas backventiler (var ensam i garaget och hade bråttom så varför inte prova..) och de fungerar faktiskt. Man var bara tvungen att fylla upp slangen med bromsvätska först annars dras luft tillbaka in.
Fast någon idiot tror jag inte du är ändå

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Magnus Thomé skrev:
På luftningsnippeln sätter jag en slang som bara går ner i en tom colaflaska. :


Denna metod är i stort sätt samma som att dra tillbaka slangen till behållaren......och mycket enklare ett rigga upp...men då ska det vara vätska i flaskan. Då funkar vätskan som en backventil.
Men det måste vara tätt mellan ok och luftlippel...annars sugs luften in genom gängan.

om bilen är hissad ordentligt...och slangen någon meter lång...kan man hänga ut med huvudet under tröskeln och se slangen, när man pumpar. Så man kan altså lufta själv.

Att du inte behövde pumpa alls......är ju ett önskesenarie.......men beror nog mest på tur..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003
Inlägg: 322


Trådstartare
Phhheew!

Det hela löste sig till slut!

Det visade sig att det inte alls var något fel på min luftning!

Det var istället en liten modifikation på beläggen som behövdes, fick ta bort en liten klack på bygeln på oket när jag skulle dit med pagidbeläggen. Trodde inte att den hade någon större funktion men det hade den tydligen.

Så jag fick montera en liten stoppklack på belägget som spännde upp oket, det bli t.o.m mindre flex i oket än med "orginal-klacken"!

Men tack alla som svarade för era råd och tips!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Sebastian Petersson skrev:
ok, det var ju en liten annorlunda luftningsteknik.

Vad är den tänkt att avhjälpa för problem?

Tack för tipset!


om man får vara så fräck.. Hur luftar du? Ren nyfikenhet, inte elakt.

Jag gör som Butterfly fast en viktigt grej:

-Håll tryck på pedalen.
-Öpna nippeln och stäng den fort-som-fan innan pedalen går i botten.
-Släpp upp pedalen och gör om.

Kräver två personer dock men risken att det skall smita luft bakvägen är minimal.

Vid vilken temperatur smälter gängtejp?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003
Inlägg: 322


Trådstartare
MaZ skrev:
Sebastian Petersson skrev:
ok, det var ju en liten annorlunda luftningsteknik.

Vad är den tänkt att avhjälpa för problem?

Tack för tipset!


om man får vara så fräck.. Hur luftar du? Ren nyfikenhet, inte elakt.

Jag gör som Butterfly fast en viktigt grej:

-Håll tryck på pedalen.
-Öpna nippeln och stäng den fort-som-fan innan pedalen går i botten.
-Släpp upp pedalen och gör om.

Kräver två personer dock men risken att det skall smita luft bakvägen är minimal.

Vid vilken temperatur smälter gängtejp?


Jo, butterfly skrev ju så här:

"om du luftar på följande sätt...

1. Öppna luftnippeln
2. Tryck ner pedalen
3. Stäng nippeln
4. Släpp upp pedalen

...så borde det funka."

Jag gjorde så här:

1. Tryck ner pedalen
2. Öppna luftnippeln
3. Stäng nippeln
4. Släpp upp pedalen

Fast vi kanske menar samma sak ändå?

Men bra blev det i.a.f! Det tar mycket bra med blå pagidbelägg!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



MaZ skrev:

-Håll tryck på pedalen.
-Öpna nippeln och stäng den fort-som-fan innan pedalen går i botten.
-Släpp upp pedalen och gör om.


Många morderna bilar går inte att lufta på detta sätt.......och har du luft i h-cylindern, så blir du aldrig av med den..

MaZ skrev:

Vid vilken temperatur smälter gängtejp?


Det är helt ointresant....då tejpen bara används vid luftningen...och då blir det inte så varmt.
När du sedan drar fast nippeln...tätar den mot metallsätet

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Sparade trådar/FAQ
Luftning av bromsar?
1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (44929 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande