Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
SÄLJES
![]() |
2048 besök totalt |
S: Tävlingsbil roadsport Porsche 924 TURBO
Banpreppad gatlegal 924 turbo med lite 924 Carrera GT / GTS stuk. Dvs skärmbreddare bak i glasfiber a'la' Carrera GT och 944 framskärmar. Glasfiberhuv med stort scoop med möjlighet till IC samt ett luftutsläpp. Fronten är i glasfiber och verkar fungera aerodynamiskt bra. Mkt tätstegad växellåda (mycket bra!) med uppspänd diffbroms. 3-4:an rakskurna drev och tätstegad, varvstopp på 5:an 6500 rpm ca 215 km/h mätarfart. Når ca 5800 rpm i slutet av rakan på Knutstorp med 0,9 i laddtryck, intercooler och 1150 kg ekipagevikt. Med omodifierad motor och 1200 i ekipagevikt ca 5500 rpm. Dvs lagom marginal för de längre rakorna på Anderstorp och Mantorp om man använder "stora" bakhjul (245/45-16) . Vikt utan chaffis och lite bränsle ca 1040 kg. För näravarande optimerad för roadsport C - 1190 ekipagevikt (chaffis 95 kg) Lätt-lättad kanske 40-50 kg till om man så vill, framskärmar i glasfiber och byt ut den fantistiskt tjocka glasfiberhuven till en glasfiberhuv med vettig tjocklek samt montera ett mindre batteri. Även stötfångaren bak kan bytas ut till en lätt i glasfiber. Rutor dock i plast och popuplampor ersatt med fasta. Hårda bussningar i framvagnen, och topplagringar med riktigt lager modell Sanden. Bilstein TurbOCup stödämpare ombyggd med gänga och muttrar, 65 mm racefjäder 53 N/mm. Bakvagnen lite mer okänt innehåll, hjulkonstanten är ca 40 N/mm vilket innebär kraftiga stavar och stötdämparna är även dom gröna Bilstein TurbOCup Steglöst ställbara krängningshämmare både bak och fram. Fabrikat Weltmeister. Lysande bra att ställa in balansen med. Hembyggd bromskraftsreducering till bakhjulen, justerbar från förarplats. Mkt effektiv bromskylning till frambromsarna. Framskivor mindre än 5 timmars drifttid Mycket kort styrväxel, ca 2,25 rattvarv. Enkelt programmerbara shiftlights model "HUD" med 4 mkt kraftiga lysdioder. Diverse instrument; oljetemp, laddtryck, oljetryck, bränsletryck, smalbandslambda, avgastemp. Rejält tillbakaflyttad ratt och lågt monterad förarstol ger mkt bra körställning för många av normal skandinavisk längd. Motorn sänkt ca 20 mm för lägre tyngdpunkt, ena motorfästet ät stum-monterat (går "alltid" sönder i gummit på dessa bilar) Batteriet monterat bakom passagerarstol för bästa viktfördelning. I Roadsport C-utförande (7,2 kg/hk, orginalmotor 170 hk) har ekipaget åkt på 1:11.18 på Knutstorp med MPSC-däck i damstorlek (225/50-16). Kan enkelt "byggas om" mellan roadsport B och C, Roadsport B är gränsen 5,2 kg/hk vilket innebar ca 215 hk med förra årets reglemente med denna motor och bil. Satte 1:09.67 på Knutstorp i Roadsport B förra året med ca 40 kg övervikt och på däck i damstorlek, 205/60 + 225/50-15 Bridgestone Re540. Med större hjul, med vinge eller utan övervikt hade det gått fortare. Passar även bra till PCSR klubbracing, Michelin-Porsche Challenge klass 1 eller 2 samt på banmöten såklart. Åker snabbare än de flesta ekipage i grupp R2 på PCS banmöten. För MPC finns reglementerad möjlighet att kompletta med bakvinge och övrig aerodynamik för ännu snabbare körning. FIA-godkänd stol till föraren (glasfiber). Även skalstol i glasfiber på passagerarsiden men inte FIA-godkänd. FIA godkänt 6p-bälte förare. Bilen har haft vagnbok och buren är kompletterad för nuvarande reglermente. För att kunna ta ut ny vagnbok krävs montage av ny huvudströmbrytare och bränslepumpsrelä (som följer med) Jag brukar köra bilen till och från banorna som ligger inom 10-15 mil, lastutrymmet är bra så man får med sig det man behöver men man får köra med hörselskydd. Levereras med en omgång hjul, rial 7+8x16 med rdäck. Eller andra hjul enligt överrenskommelse Bilen bär en del racingpatina och vinner inga Concourse de Elegance. Däremot kan man vinna banracingtävlingar med den. Väldigt gul färgnyans och allmänt aggresivt utseende när stora hjul är monterade. Följande tävlingar har jag startat i med MGCC 2004-2007 http://www.mgcc.nu/mgcc.htm 2004 Roadsport C 1:a KM 1 Knutstorp 4:a KM2 Sturup 12:a KM3 Minnesberg (backtävling) 1:a KM4 Ljungbyhed 1:a KM5 Knutstorp 1:a KM-serien 2005 Roadsport C 7:a KM1 Knutstop 4:a KM2 Sturup Roadsport B 1:a KM4 Ljungbyhed 3:a KM5 Knutstorp 2006 Roadsport B 4:a KM2 Ljungbyhed 1:a KM3 Sturup 2:a KM5 Knutstorp 2:a KM-serien (3 deltävlingar av 5) 2007 Roadsport C 1:a KM1 Ljungbyhed 2:a KM2 Bulltofta Körde KM3 med annan bil 2:a KM 4 Ljungbyhed 1:a KM5 Knutstorp 1:a KM-serien Fronten kräver ca en dags plastande och lackande för att bli prydlig, den bär nu spår efter höghastighetsgräsklippning på Ljungbyhed i våras. Detta gör en entusiastisk ny ägare med glädje ![]() I övrigt i princip race-ready, lite nya vätskor så är det bara att köra fort som fasen sen! Priside 69 kkr. Gokart sport 2000 eller ICC kan tas i inbyte, ev bruksbil inkl 9x4 i nära standardskick (inte banpreppad) är också tänkbart. Pär Hylander 0430-12770 0709-272529 _________________ Pär Hylander |
|
Dörrsidorna är kanske orginal, jag vet faktiskt inte. Om dom bidrar till dom korta varvtiderna kan jag inte med säkerhet avgöra
![]() _________________ Pär Hylander |
om man vill ha en vinnare för utställningar eller glassbarer är detta fel bil, men om man ha bra material för att tävla i roadsport så är det bara till att slå till
![]() Väl buggfixad och utsorterad samt lättkörd bil (t o m jag kan vinna tävlingar med den) Nya framskärmar och dörrar medföljer (vänster framskärm på bilen inte helt snygg). Motordelar kan även medfölja. _________________ Pär Hylander |
![]() |
SÄLJES
![]() |
2048 besök totalt |