Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW HARTGE M3 E46 2002
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
7 besök senaste veckan (34838 totalt)
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Tanken är väl att det ska flöda bättre. Sen om det verkligen gör det vet man ju inte om man inte om man inte gör effektmätning före och efter.
Det är ju dock lättare också

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434


Trådstartare
Det är givetvis effekten / responsen utöver ljudet man vill åt.
Jag ska bromsa bilen så fort jag får tid över, så man kan se svart på vitt vad den ger.
Enligt Mk-motorsport(25hk) och Kellener(10hk) så får man mellan 10-20 hk på bytet.
Jag tror ca 15 hk som max däremot, men vi får se.

Men om man tittar på utformningen så är den givetvis gjord för att optimera luften in i motorn gentemot original där trattarna sitter mycket nära väggen och gummibälgen.
Gustave på E30performance har gjort lite diagram osv om att den bör ge mera effekt än original även med LMM monterat.

Han nämner också Helmholtz resonans frekvensen ändras pga volymen, vilket säkert har betydelse för olika varvtal och effektuttag.

Bilen kändes piggare på högre varvtal, ingen tvekan om det, kändes snabbare än innan. Men jag får bromsa den för att se om jag förlorar något i botten eller mellan register.

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
Jhonas Wiik
Järfälla
Här sen Sep 2006
Inlägg: 48



Kolfiberinsug är


Finns det nå länkar till återförsäljare av RUFF prylar?

_________________
/Jhonas Wiik

Team Hajriders!
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



LotecM3 skrev:
Det är givetvis effekten / responsen utöver ljudet man vill åt.
Jag ska bromsa bilen så fort jag får tid över, så man kan se svart på vitt vad den ger.
Enligt Mk-motorsport(25hk) och Kellener(10hk) så får man mellan 10-20 hk på bytet.
Jag tror ca 15 hk som max däremot, men vi får se.

Men om man tittar på utformningen så är den givetvis gjord för att optimera luften in i motorn gentemot original där trattarna sitter mycket nära väggen och gummibälgen.
Gustave på E30performance har gjort lite diagram osv om att den bör ge mera effekt än original även med LMM monterat.

Han nämner också Helmholtz resonans frekvensen ändras pga volymen, vilket säkert har betydelse för olika varvtal och effektuttag.

Bilen kändes piggare på högre varvtal, ingen tvekan om det, kändes snabbare än innan. Men jag får bromsa den för att se om jag förlorar något i botten eller mellan register.



Det ska bli mycket intressant att se hur mycket det ger!
Hur stor volym har du i ditt?

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434


Trådstartare
Jhonas:
Alla RUFF produkter kommer snart upp på www.Ruff-racing.se då kan du se dem där.

Kristian:
Hmm, volymen är okänd än så länge men ska kolla upp det Kristian.

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434


Trådstartare
Så ja, nu har några nya prylar dykt upp som ska monteras så fort man får lite tid över....




RUFF T6 6061 Aluminium svänghjul som väger 5.5 kg.
Stålplatta mot lamellen och passar bolt on originalstartmotor.


RUFF Uniball ställbara camber plattor fram.
Kommer snart i camber OCH caster utförande.


RUFF ställbar shortshift. Både i höjd på knoppen och längd på "slaget".

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
Henrik F
Malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 235



kommer in med ett kopparrör och en rostfri bringare från ikea så kan vi baka en dag rafco (e du inte snäll så lägger jag ut filmen.........)

_________________
Henrik Frberg



M535i
Citera
Konstapeln
Sthlm, Hammarby
Här sen Jun 2006
Inlägg: 144



RUFF Uniball ställbara camber plattor fram.
Kommer snart i camber OCH caster utförande.


Antar att stagen är för cambern i bak?

Vad går ett kitt på till m3an?

_________________
Rejsas egna TOYBOY
Christian Ek
M3 E46 SMGII Carbonsvart

Hellre avåkt än frånåkt!
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434


Trådstartare
Salle salle, ska vi BAKA eller
Du vet väl hur trött man blir efter man mekat 3 DYGN i sträck och sen åka på tävling.

Det är slut med sånt mekande, ska vara i stort sett Bolt on innan man börjar plocka ner sakerna för att sen få ihop det på samma dag. Blir mycket roligare då eftersom man kör hela tiden.


Konstapeln:
Japp kolfiberstagen är för camber bak. Medan camberplattorna är för fram-
Jag PMar dig lite prisinfo

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
no xqz
Åkersberga
Här sen Dec 2007
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Har du hunnit testa bilen med nya insuget i högre farter? Har du ändrat frisklufts tillförseln till nya boxen genemot orginal? Luftfilter?
På bilderna av din "nya" LMM saknas det finmaskiga nätet på sidan mot plenumet. Har du ordnat nytt sådant?

Alla dessa frågor då jag vet att om du har bra frisklufts tillförsel kan det förekomma s.k. ejectorverkan i LMM, altså turbulent luft och felmätning som följd. Likaså brukar det finnas en kona i framänden på LMM orginal vilket också bidrar så klart till bättre flöde. Slutligen så är det 6" ingångs hål på CSL-ens insug, ändå är det främst dom vassare CSL kamaxlarnas förtjänst till dom extra kusarna en CSL har genemot en E46 M3.

Altså mera hästar= ingen LMM, Alpha-N, Större insugs hål, Kona(åt rätt håll), Bättre friskluftstillförsel, CSL kammaxlar=ca 365-370 HK med bra mappning på rullar.

Under tiden vi meckade med LOADED gjorde vi tvärtom och monterade ett långtifrån lika effektivt insug som orginalet och ändå va skillnaden i effekt försumbar utan laddtryck, dock va fina ljudet borta för gott.
Största enskillda skillnaden i effekt (förrutom kompressorn) kom med bytta grenrör från Lennart Köhler.

_________________
Velle Mihaljica
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434


Trådstartare
Hej,
ska försöka besvara frågorna en och en..

no xqz skrev:
1. Har du hunnit testa bilen med nya insuget i högre farter?

2.Har du ändrat frisklufts tillförseln till nya boxen genemot orginal? Luftfilter?

3.På bilderna av din "nya" LMM saknas det finmaskiga nätet på sidan mot plenumet. Har du ordnat nytt sådant?

4.Alla dessa frågor då jag vet att om du har bra frisklufts tillförsel kan det förekomma s.k. ejectorverkan i LMM, altså turbulent luft och felmätning som följd.
5. Likaså brukar det finnas en kona i framänden på LMM orginal vilket också bidrar så klart till bättre flöde. 6. Slutligen så är det 6" ingångs hål på CSL-ens insug, ändå är det främst dom vassare CSL kamaxlarnas förtjänst till dom extra kusarna en CSL har genemot en E46 M3.

Altså mera hästar= ingen LMM, Alpha-N, Större insugs hål, Kona(åt rätt håll), Bättre friskluftstillförsel, CSL kammaxlar=ca 365-370 HK med bra mappning på rullar.

Under tiden vi meckade med LOADED gjorde vi tvärtom och monterade ett långtifrån lika effektivt insug som orginalet och ändå va skillnaden i effekt försumbar utan laddtryck, dock va fina ljudet borta för gott.
Största enskillda skillnaden i effekt (förrutom kompressorn) kom med bytta grenrör från Lennart Köhler.


1 Nej pga vintertid, har som mest kört 180 km/h. Har ESS K&N luftfilter. Vilka farter menar du annars? 250 plus?
2 original blåses det uppifrån från luftstyrningen och underifrån kommer det via bromskanalen, som original.
K&N luftfilter av samma typ som ESS använder till sin kompressor installation.

3 Har beställt ett nät från M5 E34 3.8an men inte monterat framför än, har läst lite erfarenheter angående nätet och turbulens osv. Ska testa MED nät och UTAN och se skillnad.

4 Hmm ejector verkan har jag inte hört något om, kan du förklara mera? Däremot kan jag tänka mig att om man har friskluft BLÅSANDES på filtret så att luft kommer in på LMM fast spjället är hyfsat stängt så kan jag tänka mig felmätningar.

5 Angående Konan som finns på originalet så är det troligtvis endast för att kompensera för den dåligt utformade luftboxen/insugsdämparen. LMM och nätet kommer snett ner mot en PLATT del som troligtvis inte är så effektivt. Därav gör man en kona för att få mera luft ifrån mitten. En teori bara iofs.

6. Jag tror inte att storleken på inloppet spelar så stor roll för hk, då 90mm invändigt räcker gott och väl.
Tvärtom så har vi testat med kolfiber insug som är 120mm utan LMM och kört alpha-n gentemot samma kolfiber insug och LMM på knapp 85mm på en S50b32, 96a m3 3,2 motor.
Fick ut 7 hk mera med LMM än 120mm inlopp och utan LMM.
Men visst de vassare kammarna gör kanske mer på CSL än insugsboxen, däremot så hävdar MK-motorsport och andra tuners att om man ska göra en CSL grymmare och byta grenrör, ännu vassare kammar , högre komp på kolvar osv så byter de till denna boxen istället för originalet.

Men men bromsningar ska göras och jämföra original med denne uppsättningen. Om jag har tid så tar jag en test med nätet och utan nät, och även utan luftfilter för att se om det spelar något roll.

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434


Trådstartare
Tog lite tid då man fick plocka ner massa plast under bilen, men men så fort man fick det ur vägen
Lite före och efter bilder...

Föreberedelser


18 nycklar, en ring pga platsbrist och hylsnyckel på andra sidan.


Fick använda lite lubricant eftersom det satt givetvis som fan...
Ena skruven bortplockad


Ditsatt camber arm med nya skruvar och muttrar





Andra sidan också klar



Dåliga mobilbilder but you guys get the picture

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
S 500 R
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 816



Ser ju riktigt trevligt ut... gillar kolfiber thumbs up

_________________
Stefan Berander
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434


Trådstartare
Hade endast business Radio i bilen, med kassett!! Så jag höll på att bli galen ibland när det inte fanns något bra som sändes. Alltså handlade jag på mig en MK4 ihop med Cd-växlare och monitor 16:9 osv osv och med BM54 radiomodul. Nya moderna prylar.

En komplett kabelhärva från en E46 M3 skickades ifrån Österrike till mig på 4 dagar och vips fick jag riva ut allting som fanns i bilen.


Säten, ryggstöd, mattor, lister, hatthylla osv.
Tog 1 hel dag bara att ta ut alla dessa saker i lugn och ro.


Sen 1 dag att ta ut den gamla härvan och sätta ditt den nya och stripa den snyggt på original platser.

Halv dag att sätta tillbaka allt fint och sen flasha om MK4 med nyaste firmware ihop med ny HARTGE splash Screen.


Passade även på att montera M-pedaler.

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
vässmar

Här sen Jun 2005
Inlägg: 103



Blir ju bara bättre o bättre

_________________
Magnus Vässmar
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434


Trådstartare
Tänkte fortsätta göra små uppgraderingar innan våren kommer.

RUFF tagit fram liknande som Rouge Engineering har sålt något år nu.
vet ej om det ger så mycket, men lite lättare blir det att driva runt sakerna.


_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Rafko,

Du jobbar kanske på ett visst företag i Lund ?
Jag känner igen laptopmodellen nämligen. Samma som min i Kista med ett trevligt företagsreg#klistermärke och block view screen

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Jimmy (T39m)
Åkersberga
Här sen Aug 2005
Inlägg: 235



Ja de där med lättade remskivor verkar intressant!
har sett siffror som sak visa på cirka 2hk:s ökning på M52B28 men frågan är ju om det är värt de?
Finns de liknande prylar från RUFF till M50 och vad kostar dem?
/ Mvh Jimmy

_________________
Jimmy Jurlestam
Åker: 328 E36
E36 2.0 under uppbyggnad
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434


Trådstartare
Hmm, eftersom du sa Kista, så stämmer det nog
Hehe, ja MrLep är bra att ha!

Brukar åka till kista då och då...

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434


Trådstartare
Hej, de kostar runt 1850:- till M50, runt 2000:- för S54B32.

Alltså de ger ju ingen effekt , samma som gäller för lätta svänghjul, men du frigör energin som redan finns i motorn så bilen blir rappare.
Varvar ju lättare osv...

Har ett litet dilemma, vill bromsa bilen mellan varje saker som uppgraderas så jag ser skillnaden, problemet blir att det inte är gratis att göra varje gång.

Hade varit kul att se exakt skillnader mellan svänghjul, insug, remhjul, grenrör osv..

Eller så smäller jag på allt och sticker och bromsar och jämför mellan org.

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
Jimmy (T39m)
Åkersberga
Här sen Aug 2005
Inlägg: 235



LotecM3 skrev:
Hej, de kostar runt 1850:- till M50, runt 2000:- för S54B32.

Alltså de ger ju ingen effekt , samma som gäller för lätta svänghjul, men du frigör energin som redan finns i motorn så bilen blir rappare.
Varvar ju lättare osv...

Har ett litet dilemma, vill bromsa bilen mellan varje saker som uppgraderas så jag ser skillnaden, problemet blir att det inte är gratis att göra varje gång.

Hade varit kul att se exakt skillnader mellan svänghjul, insug, remhjul, grenrör osv..

Eller så smäller jag på allt och sticker och bromsar och jämför mellan org.


Finns ju på en del amerikanska forum användare som visar siffror före och efter dom bytt till lättade remskivor....men jag vet inte
/ Mvh Jimmy
ps. kanske slår till på ett par skivor till våren.

_________________
Jimmy Jurlestam
Åker: 328 E36
E36 2.0 under uppbyggnad
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW HARTGE M3 E46 2002
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
7 besök senaste veckan (34838 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande