Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Däcksdeformering (Flyttat fr. huvudforumet) | 1067 besök totalt |
Hittade två bra bilder på Atlas BB angående däcksdeformering som diskuterats några ggr.
Nu är kanske inte F1-däck de bästa att illustrera deformation då de är tämligen styva, men ändå lite kul bild: _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Får man gissa på att översta bilden är tagen i Eau Rouge? Hyfsat mycke plankskrap iaf
Det är väl denna däcksdeformering som gör att man behöver camber... Det kan ju inte vara bara för att kompensera för bilens krängning, jag menar en F1:a kränger inte precis 3grader.. Ser ut som om hjulupphängningen viker sig bakåt (kolla vänster bakhjul på båda bilderna) är detta kanske avsiktligt för att få styrning bak med? _________________ /Arne Lindgren |
||||
Precis vad jag har tänkt på. Jag såg på Silverstone när dom filmade bakåt ifrån Villeneuve tror jag det var. Men då iallafall så såg det ut som om att bakhjulen svängde när han åkte zikzak för att försöka behålla värmen i däcken. Det kan ju ha varit en synvilla men jag tror att det är så att dom svänger med bakhjulen också. Är det nån som vet ifall i det är så??? En intressant diskution kan det ju bli iallafall ... _________________ Fun Is Not A Straight Line!!! LMP Engineering AB www.lmp-engineering.se MVH / Niklas Lilja |
||||
Nu är det ju ingen F1:a vi talar om men jag fick en bild från en bankörning i somras på mailen idag. Verkar som att Kumho V700:a däcken deformeras lite de också.
...nej en Se7en svänger åtminstone inte på bakdäcken... _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||
Jaså det var hit topicen gick och gömde sig. Nu var det ju inte riktigt tänkt som en däckstopic utan mer vad som händer med alla statiska beräkningsmodeller när däcket behagar deformeras. Dels greppet i sig, men även hävarmar och liknande när angreppscentrum inte längre är mitt på fälgen som man kanske antar i sin modell.
Det känns som att om man skall få bra resultat skall man helst göra en dynamisk simulering av några olika kurvor med mer eller mindre taskigt underlag. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Det är ju förbjudet med aktiv bakhjulsstyrning i F`1, men passiv via fjädringen är nog tillåtet. Med lite caster och rätt infästingspunkter för bärarmarna går det nog att få bakhjulen att svänga när det kränger. Frågan är bara vad som händer när man kör i ett gupp, över kerbs och andra ojämnheter. Rent instinktivt känns det inte som det skulle vara helt lätt att få till en bra kompromiss. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Däck för banåka Däcksdeformering (Flyttat fr. huvudforumet) | 1067 besök totalt |