Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däcksdeformering (Flyttat fr. huvudforumet)
1067 besök totalt
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
Hittade två bra bilder på Atlas BB angående däcksdeformering som diskuterats några ggr.

Nu är kanske inte F1-däck de bästa att illustrera deformation då de är tämligen styva, men ändå lite kul bild:




_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Får man gissa på att översta bilden är tagen i Eau Rouge? Hyfsat mycke plankskrap iaf

Det är väl denna däcksdeformering som gör att man behöver camber... Det kan ju inte vara bara för att kompensera för bilens krängning, jag menar en F1:a kränger inte precis 3grader..

Ser ut som om hjulupphängningen viker sig bakåt (kolla vänster bakhjul på båda bilderna) är detta kanske avsiktligt för att få styrning bak med?

_________________
/Arne Lindgren
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
Det ser även ut som om däcket kommer väldigt nära vingen, men det kanske är en synvilla p.g.a. fotovinkeln?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 297



Arne skrev:

Ser ut som om hjulupphängningen viker sig bakåt (kolla vänster bakhjul på båda bilderna) är detta kanske avsiktligt för att få styrning bak med?


Precis vad jag har tänkt på. Jag såg på Silverstone när dom filmade bakåt ifrån Villeneuve tror jag det var. Men då iallafall så såg det ut som om att bakhjulen svängde när han åkte zikzak för att försöka behålla värmen i däcken. Det kan ju ha varit en synvilla men jag tror att det är så att dom svänger med bakhjulen också.

Är det nån som vet ifall i det är så??? En intressant diskution kan det ju bli iallafall ...

_________________
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



Nu är det ju ingen F1:a vi talar om men jag fick en bild från en bankörning i somras på mailen idag. Verkar som att Kumho V700:a däcken deformeras lite de också.



...nej en Se7en svänger åtminstone inte på bakdäcken...

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
Jaså det var hit topicen gick och gömde sig. Nu var det ju inte riktigt tänkt som en däckstopic utan mer vad som händer med alla statiska beräkningsmodeller när däcket behagar deformeras. Dels greppet i sig, men även hävarmar och liknande när angreppscentrum inte längre är mitt på fälgen som man kanske antar i sin modell.

Det känns som att om man skall få bra resultat skall man helst göra en dynamisk simulering av några olika kurvor med mer eller mindre taskigt underlag.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674


Trådstartare
Niklas Lilja skrev:
Arne skrev:

Ser ut som om hjulupphängningen viker sig bakåt (kolla vänster bakhjul på båda bilderna) är detta kanske avsiktligt för att få styrning bak med?


Precis vad jag har tänkt på. Jag såg på Silverstone när dom filmade bakåt ifrån Villeneuve tror jag det var. Men då iallafall så såg det ut som om att bakhjulen svängde när han åkte zikzak för att försöka behålla värmen i däcken. Det kan ju ha varit en synvilla men jag tror att det är så att dom svänger med bakhjulen också.

Är det nån som vet ifall i det är så??? En intressant diskution kan det ju bli iallafall ...

Det är ju förbjudet med aktiv bakhjulsstyrning i F`1, men passiv via fjädringen är nog tillåtet. Med lite caster och rätt infästingspunkter för bärarmarna går det nog att få bakhjulen att svänga när det kränger. Frågan är bara vad som händer när man kör i ett gupp, över kerbs och andra ojämnheter. Rent instinktivt känns det inte som det skulle vara helt lätt att få till en bra kompromiss.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Däck för banåka
Däcksdeformering (Flyttat fr. huvudforumet)
1067 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande