Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Bygge av kitcar- regler?
6193 besök totalt
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Hej, jag undrar om det räcker med ett effektintyg på den motorn som man tänker stoppa i bygget eller går SBP på originaleffekten? 1kW/10kg gäller ju som bekant och då blir det inte mkt effekt i en lätt bil
Har sett att det finns några killar som bygger sig en seven kopia här på forumet thumbs up och ni borde ju veta vad som gäller. SFRo-boken funderar jag på att köpa men den inriktar sig tydligen mest mot hotrods.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Eriksson skrev:
Hej, jag undrar om det räcker med ett effektintyg på den motorn som man tänker stoppa i bygget eller går SBP på originaleffekten? 1kW/10kg gäller ju som bekant och då blir det inte mkt effekt i en lätt bil
Har sett att det finns några killar som bygger sig en seven kopia här på forumet thumbs up och ni borde ju veta vad som gäller. SFRo-boken funderar jag på att köpa men den inriktar sig tydligen mest mot hotrods.


om jag inte här helt ute och cyklar.. therealpinto får rätta mig ! ...så går SBP på motornummer och av tillverkaren uppgiven effekt, om motorn inte är modifierad vill säga. Har man antingen höjt eller sänkt effekten så kan man vissa upp ett intyg från en rullande landsväg tillsammans med en beskrivning hur man gått tillväga har jag för mig. Har även hört talas om fall då SBP bedömt effekten i motorn... men exakt vad som gäller där vet jag inte.

Köp SFRo boken där står mycket nyttigt, det mesta är allmängiltigt för amatörbyggen så den har man god användning av.

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Det är på gång en del nyheter vad gäller ombyggda och amatörbyggda fordon. Bla annat en höjning av maxeffekt. Angående buller så är det enligt vad jag läst i Wheels Magazine en ändring från 80 dBA till 84 dBA, dvs en höjning av gränsen.

Läs mer på http://www.sfro.com/sfro.html

/Gunnar

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



I mitt fall så gick besiktningen på tillverkarens uppgifter....
försökte med en fuling...en kompis har rullande landsväg, så vi gjorde en bromsning som var lämligt under den effekt jag får ha i bilen.
Det var 8 kw för mycket från början,så för att vara på den säkra sidan så var jag in på besiktningen nån dag före det var dags besikta och frågade om det gick bra med ett effekt intyg...då blev det aktivitet på besiktnings gubben...han mailade tekniska i Stockholm och svaret var NEJ!!! så besiktnings man tolkning var att anpassa bilen efter motorns effekt...med andra ord vikta upp 80 kg... men den vikten var ju inte kvar så länge..

Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
S**t oxå att det inte går med effektintyg > men det är ju iochförsig inte så konstigt får hoppas att den nya 15kW/100kg regeln slår igenom. thumbs up. Bygger du med donatorbil och vilken isåfall?

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Eriksson skrev:
S**t oxå att det inte går med effektintyg > men det är ju iochförsig inte så konstigt får hoppas att den nya 15kW/100kg regeln slår igenom. thumbs up. Bygger du med donatorbil och vilken isåfall?


Jag gjorde det lätt för mig...köpte ett bygge som nästan var färdigt..
var bara besiktningen kvar trodde jag... men efter ett motor ras så var det bara att besikta.
Men min är byggd på Ford delar,bla Dohc motor,Mt 75 växellåda, bak axel scorpio XR 4*4..med andra ord så sitter det delad axel på den... ,escort styrväxel

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
ok tackar för infon. thumbs up

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Eriksson skrev:
ok tackar för infon. thumbs up


Vad har du tänkt bygga för rolig bil då? thumbs up

Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Grejen var den att jag har kommit över en R1:a motor till väldigt bra pris och tänkte undersöka om det gick att få den godkänd i en seven, men det verkar ju rätt kört nu Kanske skulle gå om dom ändrar reglerna till 15kW/100kg men då måste den ju väga ~750kg Får bygga en gocart istället

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Eriksson skrev:
Grejen var den att jag har kommit över en R1:a motor till väldigt bra pris och tänkte undersöka om det gick att få den godkänd i en seven, men det verkar ju rätt kört nu Kanske skulle gå om dom ändrar reglerna till 15kW/100kg men då måste den ju väga ~750kg Får bygga en gocart istället

I så fall kan du kanske hämta lite inspiration här:
http://www.nurburgring.de/event.php3?event=021013_e&id=27&lang=deu thumbs up
OBS! Det finns massor av bilder högst upp på sidan om du scrollar till höger.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Det var mest skrivet som ett skämt skulle jag bygga en sådan så skulle jag nog inte leva länge till

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hej

Gammal tråd, men jag har varit på jobbresa och sedan semester i USA...

Effektfrågan är småknepig, och jag kan tänka mig att fler är intresserade av hur detta funkar. Det finns inga "regler" som säger att Bilprovningen inte får godta ett bromspapper/effektintyg, det är upp till varje besiktningsman att bedöma om det kan godkännas.

Grundsynen är att man skall gå på den effekt som motornumret anger, men om motorn är "varaktigt förändrad" (ungefär) så ska ett effektintyg godkännas - inom rimliga gränser. Det är betydligt lättare att lyckas med det om "strypningen" har någon rimlig förklaring - mindre turbo och ingen IC pga platsbrist, förgasare istället för insprutning, annat insug eller något liknande.

Skall man använda hojmotor så finns det ju för ett antal modeller möjlighet att göra "godkända" strypningar, som på tvåhjulingarna görs för att sänka försäkringspremien om jag inte är fel ute. En sådan strypning måste ju förstås godkännas även om hojmotorn skulle råka hamna i en bil.

I de flesta fall är det dock enklast att göra som Nisse, att vikta upp bilen med barlast.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Det går att besikta med ett intyg från en serös motorbyggare.

Vi har skrivit sådana intyg.
Men sedan hänger det ändå på besiktningsgubben...........så det gäller att hitta rätt.........så han litar på dit intyg.

om du sedan trimmar tillbaka din motor, är inte motorbyggarens bekymmer.
Det kan dock ställa till problem med försäkringsbolaget, vid en skada.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



therealpinto skrev:
Hej

Gammal tråd, men jag har varit på jobbresa och sedan semester i USA...

Effektfrågan är småknepig, och jag kan tänka mig att fler är intresserade av hur detta funkar. Det finns inga "regler" som säger att Bilprovningen inte får godta ett bromspapper/effektintyg, det är upp till varje besiktningsman att bedöma om det kan godkännas.

Grundsynen är att man skall gå på den effekt som motornumret anger, men om motorn är "varaktigt förändrad" (ungefär) så ska ett effektintyg godkännas - inom rimliga gränser. Det är betydligt lättare att lyckas med det om "strypningen" har någon rimlig förklaring - mindre turbo och ingen IC pga platsbrist, förgasare istället för insprutning, annat insug eller något liknande.

Skall man använda hojmotor så finns det ju för ett antal modeller möjlighet att göra "godkända" strypningar, som på tvåhjulingarna görs för att sänka försäkringspremien om jag inte är fel ute. En sådan strypning måste ju förstås godkännas även om hojmotorn skulle råka hamna i en bil.

I de flesta fall är det dock enklast att göra som Nisse, att vikta upp bilen med barlast.

/Gustaf


Precis.. och sen plocka bort...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Sparade trådar/FAQ
Bygge av kitcar- regler?
6193 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande