Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
4link fundering
2220 besök totalt
j-fransson
Arvika
Här sen Okt 2005

Trådstartare
4link fundering

Hej.
Jag åker rallycross med en 240 i 2150 klassen.
I den klassen som flera säkert vet så är det en poeng begränsning när det gäller modefiering i chassit.
För er som inte vet så får man max 20 poeng när man bygger och om man monterar en diff och en lägre utväxling så har man förbrukat sina poeng.

Tll nästa år så har jag tänkt åka med 4link och diff som ochså blir 20 poeng så nu til min fråga

Märker man stor skillnad med en 4link mot orginal så att det är värt att bygga om?

Jag får inte använda uniballs och fjäder och stötdampar fäste måsta vara orginal så det blir en modeifierad orginal upphängning isf.

Tack på förhand
Johan

Steiner
Lund
Här sen Aug 2005

Re: 4link fundering

Hur många poäng åker du på om du bara monterar diff?

www.VombsMotorsport.com
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re: 4link fundering

Steiner skrev:
Hur många poäng åker du på om du bara monterar diff?

Satt på min brors konto igen =P

Kalix
Här sen Nov 2002

Du har ju redan en typ av fyrlänk på 240:n, det dom brukar göra är att ändra längden på övre momentstaget samt ändra vinkeln på det. Det är för att förbättra starterna sedan på banan gör det ingen skillnad. Jag skulle nog hellre bara ta poäng på diff och utväxling. 240:n brukar starta bra med mjuka fjädrar och dämpare bak samt ganska mycket vikt.

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Är utväxlingen i växellådan fri????

Behåll gummibussingrna i 4-länken annars är det risk för låsing i geometrin vid kräning.
Annars är det som Niklas säger, man kan ändra startgreppet genom att flytta infästingspunketrna av stagen som håller bakaxen, antingen i axen eller karrosen.

Arvika
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Bara en diff är 10 poäng men det är prat på att ändra så att diff och utväxling ska bli 10 poäng.
Ändrad utväxling i lådan tar med 10 poäng.
Jag körde med diff och 5:43 utväxling i början av sesongen med bakaxeln rasade så jag monterade svetsdiff med 3:91 utväxling.
Jag tyckte att stora skillnaden var att jag fick växla mycke mer med 5:43 annars gick det lika fort eller sakta med båda utväxlingarna men den vart riktigt vass i starten med den höga utväxlingen thumbs up
Så till nästa sesong har jag tänkt att åka med 4:10 och diff och ändrad bakvangn.

j-fransson
Arvika
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Hur skulle det fungera med 3-link på en rallycrossbil?

Allmänt banåkaforum
4link fundering
2220 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande