Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi TT(R) 2.0q dsg (Farväl)
<<   1, 2, 3 ... 51, 52, 53, 54   >>
19 besök senaste veckan (355570 totalt)
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Håller på bygga egen ventilation men det blir nog ett samtal på Huzells imorgon också ifall det inte blir bra...
Om dom inte är väldans dyra vill säga

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Jag snackade med Stefan Pukari förra veckan när jag beställde utbytesfilter och han skulle kolla priset på en ProVent 200 och maila...men jag har inte fått något pris ännu.

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Då var det dags för en liten gåta..vad kan man hitta på med en sån här..



.och lite aluminiumskrot.?



Svaret och bilder kommer lite senare.

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Det började med en lunch på jobbet när blicken föll på de nya svarta soptunnorna som stod i restaurangen och jag fick en idé. Jag måttade soptunnan och måttade lite på bilen. Sen kapade och bockade jag lite aluminium..



.borrade några hål i lite mer aluminium och skruvade upp skrotet under bilen.




Nu börjar ni ana vad det ska bli, eller hur? Jag kapade lite i soptunnan och skruvade upp den också under bilen.och vips har man diffuser.







_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Synd att det inte var en grön tunna med lock, så det skulle gå att känna igen ursprunget i slutprodukten

Det går att bygga racebil av vad som helst, och vad som helst går att göra om till racedelar

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Snyggt jobbat där thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099



Ha ha, de måste vara de bästa användnings område jag set, på en soptunna i alla fall.
Stort + på den thumbs up

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5554



thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Var du ute och provkörde denna i söndags? Vi möttes på Skebokvarnsvägen men jag gick nog inte att känna igen i min bruxis.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
BTG skrev:
Var du ute och provkörde denna i söndags? Vi möttes på Skebokvarnsvägen men jag gick nog inte att känna igen i min bruxis.


Det stämmer. Var på Bandhagens Däck för en hjulinställning.

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
ManonWheels
Stockholm
Här sen Nov 2006
Inlägg: 34



Coolt, men jag som nästan hoppats på ett huvscoop modell värre...

_________________
Peter Fahlström
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Vilken härlig mod, genialt thumbs up !!

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Aleks
Linköping
Här sen Mar 2015
Inlägg: 20



Såg dig på Sviestad ikväll och blev riktigt imponerad av såväl körning som bilen i sig.
thumbs up

_________________
Aleksandar Z ivanic - Clio Sport 172
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Aleks! skrev:
Såg dig på Sviestad ikväll och blev riktigt imponerad av såväl körning som bilen i sig.
thumbs up


Tackar så mycket. Det var som vanligt en fantastisk kväll med tanke på vädret, mycket körning och sällskapet.

När det gäller soptunnan/diffusern så måste 250:- på Clas Ohlson vara ett av de billigaste modden på bilen...jämfört med en i t.ex. kolfiber...och grejerna blåste inte av i 200km/t på Sviestad

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Första "shake down" på Sviestad är då avklarad med en förare som kände sig jätterostig. Bilen kändes dock bra förutom en sak. Jag lyckades återigen få felmeddelandet "Clutch overheating. Stop the car". Vad säger man..två steg framåt ett steg tillbaks.

Jag visste att jag låg nära tempgränsen och jag behövde bara köra lite i sportläget (kör vanligtvis manuellt) under en lång stint för att det skulle varna för överhettning. Som tur är så slutar den driva när detta händer så lamellerna sparas och inget går sönder..men jag vill ju inte att det finns en minsta chans att detta händer under ett avgörande timeattack-race så det var lika bra att göra en liten förbättring av min växellådskylning.


Jag hade ju tidigare gjort en kylslinga från och till tråget på lådan med hjälp av en biltema-pump och en Setrab oljekylare. Konstruktionen har ju funkat bra men nu räcker den tydligen inte till längre. Flaskhalsarna var bl.a. att jag var tvungen att använda AN6 till Biltema-pumpen och att oljan bara cirkulerades från och till tråget. Nu skulle de bli AN8 istället med mycket mer flöde som resultat. Slänger iväg pumpen och använder oljepumpen i lådan istället vilket också borde ge bättre resultat. Setrab-kylaren återanvänds.

Bort med slangar och pump...och plugga anslutningarna. Har ett tråg utan anslutningar men hade inte tid att byta nu så det blir vid ett senare tillfälle.





Koppla bort original oljekylare som är ansluten till motorns kylsystem och sitter på lådan.



Tillverkade en platta med AN-anlutningar som tar plats där istället för original oljekylare.




Måtta upp och tillverka AN8-slangar så det går att koppla ihop.



Sen fick lådan nytt filter och ny olja också.




Har bara startat upp ännu men det ser bra ut....inga läckage. Ska till Gotland på fredag så då kommer den att testas ordentligt.

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
Tavi
Gnesta
Här sen Aug 2008
Inlägg: 101



En av dom bättre trådarna här på rejsa.
Mycket uppdateringar bilder och mycket läsa .
Fortsätt så

_________________
//Johan Taavitsainen
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Tavi skrev:
En av dom bättre trådarna här på rejsa.
Mycket uppdateringar bilder och mycket läsa .
Fortsätt så


Tackar så mycket för det. Det är kul att ens amatörmekande kan glädja andra.

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Hejs igen.

När du va i vinggrejartagen?
Då forskades det ju i lite olika.
Har du kvar nån av de tidigare vingarna?
Gärna den som så ut som en Air Force.

Jag letar just en så , eller liknande.
Blir lite återanvändning på en snikversion.
Och den behöver inte mycket vinge pga låg motoreffekt.

Har du något kvar?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Lillen skrev:
Hejs igen.

När du va i vinggrejartagen?
Då forskades det ju i lite olika.
Har du kvar nån av de tidigare vingarna?
Gärna den som så ut som en Air Force.

Jag letar just en så , eller liknande.
Blir lite återanvändning på en snikversion.
Och den behöver inte mycket vinge pga låg motoreffekt.

Har du något kvar?


Tjäna!

Tyvärr, har inte någon vinge kvar på hyllan. Air Force vingarna blev ju hårdvaluta så de försvann snabbt.

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



miarpe skrev:
Lillen skrev:
Hejs igen.

När du va i vinggrejartagen?
Då forskades det ju i lite olika.
Har du kvar nån av de tidigare vingarna?
Gärna den som så ut som en Air Force.

Jag letar just en så , eller liknande.
Blir lite återanvändning på en snikversion.
Och den behöver inte mycket vinge pga låg motoreffekt.

Har du något kvar?


Tjäna!

Tyvärr, har inte någon vinge kvar på hyllan. Air Force vingarna blev ju hårdvaluta så de försvann snabbt.


Jo ja har en själv....
Men vill inte kapa i den.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Team86Invite
Trosa
Här sen Aug 2012
Inlägg: 60



miarpe skrev:
Första "shake down" på Sviestad är då avklarad med en förare som kände sig jätterostig. Bilen kändes dock bra förutom en sak. Jag lyckades återigen få felmeddelandet "Clutch overheating. Stop the car". Vad säger man..två steg framåt ett steg tillbaks.

Jag visste att jag låg nära tempgränsen och jag behövde bara köra lite i sportläget (kör vanligtvis manuellt) under en lång stint för att det skulle varna för överhettning. Som tur är så slutar den driva när detta händer så lamellerna sparas och inget går sönder..men jag vill ju inte att det finns en minsta chans att detta händer under ett avgörande timeattack-race så det var lika bra att göra en liten förbättring av min växellådskylning.


Jag hade ju tidigare gjort en kylslinga från och till tråget på lådan med hjälp av en biltema-pump och en Setrab oljekylare. Konstruktionen har ju funkat bra men nu räcker den tydligen inte till längre. Flaskhalsarna var bl.a. att jag var tvungen att använda AN6 till Biltema-pumpen och att oljan bara cirkulerades från och till tråget. Nu skulle de bli AN8 istället med mycket mer flöde som resultat. Slänger iväg pumpen och använder oljepumpen i lådan istället vilket också borde ge bättre resultat. Setrab-kylaren återanvänds.

Bort med slangar och pump...och plugga anslutningarna. Har ett tråg utan anslutningar men hade inte tid att byta nu så det blir vid ett senare tillfälle.





Koppla bort original oljekylare som är ansluten till motorns kylsystem och sitter på lådan.



Tillverkade en platta med AN-anlutningar som tar plats där istället för original oljekylare.




Måtta upp och tillverka AN8-slangar så det går att koppla ihop.



Sen fick lådan nytt filter och ny olja också.




Har bara startat upp ännu men det ser bra ut....inga läckage. Ska till Gotland på fredag så då kommer den att testas ordentligt.


Hur funkade denna lösning.

_________________
Joakim Lundius
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi TT(R) 2.0q dsg (Farväl)
<<   1, 2, 3 ... 51, 52, 53, 54   >>
19 besök senaste veckan (355570 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande