Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi TT(R) 2.0q dsg (Farväl)
<<   1, 2, 3, ... 52, 53, 54   >>
4 besök senaste veckan (355439 totalt)
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



stenben skrev:
okej. Det var jhu synd >
Hur hade du tänkt lösa problemet då din bil även är helbilsgodkänd osv?
Kanske någon kusin som jobbar på bilprovnigen eh?!


Det man inte känner till, det lider man inte av

(kanske?)

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Det är lång tid tills den ska besiktigas och som jag skrev tidigare så går det ju att återställa till orginal om det skulle bli problem.

Ska man vara ordentlig så får man ju inte ens byta bromsok....och absolut inte chiptrimma....men som sas i tidigare inlägg: Det man inte vet lider man inte av.

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Det är ju för jäkligt...nu kommer Audi med en TT-S...med samma lätt-trimmade 2-liters turbomotor som sitter i S3:an fast med 272hk....och den går att få med DSG. Den blir även lite lättare framtill med den motorn.

Blir man tvungen att byta bil igen....eller ta det som en utmaning och se till att min 3.2:a inte blir distanserad av en chippad TT-S.

Sugmotortrim är ju coolare och jag misstänker att en V6:a på 3.2 liter och 100 hästar per liter (vilket är målet) sjunger skönare vid 7000 v/min än en fyrcylinders turbosnurra.

Plus att fronten på TT-S:en inte alls ser bra ut.


_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Jaha, då var det dags för dig att byta bil...igen

_________________
BMW MC-klubben
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Naääää....jag tror nog att jag behåller den jag har ett tag till....men man kan ju alltid leka lite med tanken.

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Då var rattsången med inopererad steering quickener klar. Efter lite klurande så lyckades jag få till en konstruktion som gör att jag får behålla full rattjustering.




_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
vrod
Mölndal
Här sen Feb 2007
Inlägg: 172



Ser att du har kollat vad bromsarna går för i alla fall.......

På tredje bilden som du har lagt upp glöder det som det alltid ska göra när man är på banträff..... hihihihi

Det kanske blir till att uppgradera det med????

_________________
Joakim Ragnarsson

-Jag är ALLTID snabbast, för jag står fortfarande på pallbockarna......
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Jorå, bromsarna har definitivt fått bekänna färg men orginal skivor och ok med Carbotech XP8 belägg funkar ruskigt bra så jag kommer i alla fall köra slut på skivorna innan det händer något på den fronten.

Lite bättre bromskylning är allt som kommer att ske tills det är dags att ge sig ut på banan igen.

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Det var ett tag sen jag skrev något men en del har hänt.

Kamaxlar från Schrick med högre lyft och längre duration sitter nu i bilen tillsammans med mjukvara från Hohenester, tack vare Per och Mikael på ACE-competition som hjälpte till med detta. Bilen är nu mycket roligare att köra, mycket starkare båda i låg/mellanvarv och på högvarv. Original så planade effektkurvan ut mot rödmarkeringen men inte nu. Effeksiffror har jag inga ännu men Hohenester säger att resultatet brukar bli ca 30 hk extra.

Det som återstår är shortrunner insug med flytt av trottelhus och extraktorrör från HPA. Sen har jag funderingar på att införskaffa ett aluminium-svänghjul från fidanza och lättare remhjul.

Testade lite acceleration...innan kammarna så gjorde bilen 0-100km/t på 5,5 sek och nu är tiden 5,2 sek uppmätt på exakt samma sträcka och med samma vikt på bilen.

Byte även rattstång mot den som jag monterade en steering quickener i, ett jobb som tog en hel dag. Det är inte lätt att demontera en rattstång på en sån här bil. Allt fungerade och visst blev styrningen snabbare men tyvärr så blev den alldeles för trögstyrd för att det skulle kännas bra. All elektronik fick spel också och det hade jag ju kunnat förutse. Felkoder att servostyrningen och var trasig dök upp och antisladden grep nu i alldeles fel. Det behövdes bara en skarp sväng så fick den för sig att bilen var på väg i diket.

Servolampan larmade för att det blev trögare att styra och var egentligen inget att bry sig om och slog jag av antisladdsystemet så funkade det faktiskt. Dock återstod att den var för trögstyrd för min smak så det var bara att byta tillbaks till original.

Den steering quickener som sitter i nu har utväxlingen 1:2 och jag kommer att byta den mot en på 1:1,5 och försöka igen. Skam den som ger sig.

Mitt egentillverkade gasreglage är också klart och jag måste säga att det blev helt fantastiskt. Nu kan jag ha båda händerna på ratten och växla helt manuellt. Att den något mindre Sparco-ratten kändes mycket bättre än originalratten gjorde inte saken sämre.

Banpremiären är också avklarad. Var på Sviesta 7/4 och både trimningen och gasreglaget fungerade perfekt så se upp M3:or




Hmmmmm.....



Mycket pryttlar...rattstången var även nitad som jag fick borra bort dem. Det gick inte att komma åt med borr men det löstes med hjälp av en vinkelväxel från Clas ohlson.



Sladdar och elektronik till gasreglage och växelpaddlar.



Inlödning av kablar på kretskortet i gaspedalen.



Gasreglage med fästen och länkage till potentiometern.



Monterat i bilen.



Från banpremiären på Sviesta

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Då var bankörning nummer två avklarad och den tog plats på Mantorp tillsammans med BMW-klubben. Tyvärr så gick det inte lika bra som den första. På tredje passet i chikanen innan rakan så gick bromsen i botten men ett nytt snabbt tag gjorde att jag slapp åka av. In i depå och såg att det inte var något kvar av beläggen och att slitsarna i skivorna var fulla med material från beläggen.

Det var bara att åka hem i förtid >

Hann i alla fall komma med på en bild, fotograf Viktor Starkman


Väl hemma i verkstan så såg det ut så här....









...plus att en del av kolven i det ena oket hade smält....snacka om överhättade bromsar.

Det blir att jaga uppgradering, bättre kylning går inte att få till då orginalskivorna har luftintaget på utsidan, helt idiotiskt thumbs down

Förhoppningsvis är det klart till nästa träff på Sviestad om två veckor (man är väl optimist)

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
vrod
Mölndal
Här sen Feb 2007
Inlägg: 172



Det är bara att slå en pling till PEAN så får han lösa bromsproblemet till dig.......

_________________
Joakim Ragnarsson

-Jag är ALLTID snabbast, för jag står fortfarande på pallbockarna......
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Seriöst kylningsproblem!
Får man se en bild på en smält kolv?

om du har plats mellan ok och fälg, kan du blåsa luften på det hållet annars, många racebilar blåser ofta både inifrån skivan och vid beläggen/skivan/oket.
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631



Sjukt krokigt belägg!
Hur blir det sådär??
Jättevarmt och en jäkla kraft i bromssystemet?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Tyvärr så är kylintagen på skivorna från utsidan så kylning går inte att ordna från insidan...idiotisk konstruktion....

Tar en bild på smält kolv så fort jag har bilen i verkstaden igen...det är inte hela kolven som smält utan ytan mot belägget.

Har löpande kontakt med Per på PEAN, Fastone och ACE om bromsuppgradering så till Sturup 7:e juni så hoppas jag allt är löst.

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
b97_knl
Solna
Här sen Dec 2006
Inlägg: 63



Har läst genom hela tråden med stort intresse. Det var inte lite mods du har gjort
Mycket snygg och ändamålsenlig TT. Jag får väl låna lite ideer

_________________
Mikael Kazjdan
------------------
E90 335iA M-sport - 08
F11 520dA Touring - 12 (min far)
Tidigare:
E90 320dA - 07
Golf V R32 DSG - 3st!
E34 M5 3.8 - 92
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Du får låna hur många idéer som helst...och som jag skrev i din tråd, slå en signal om du undrar något.

Här är två bilder på den inte så friska kolven



...men nu är detta beställt

...men det blir inga hål i mina skivor utan bara slitsar.

Det var inte lätt att få tag på ett schysst bromskit med snabb leveranstid till TT:n. Bilen är tydligen för ny ...och har jag otur så hinner jag inte få kittet till Sturup 7:e juni...så en plan B var jag tvungen att komma upp med.

Har även beställt ett nytt orginalok hos min Audihandlare (som de var tvungna att beställa från Tyskland)och en uppsättning belägg från PEAN, Carbotech XP10. Dom prylarna kommer i god tid innan den 7:e juni och förhoppningsvis så håller det ihop en dag i alla fall...så Sturup, here we come

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



Det ska bli väldigt intressant att se hur ECS skivorna funkar vid hård körning. Väntar mig en detaljerad redogörelse efter Sturup...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



oj fan det hade ju kunnat gå riktigt illa . En kompis körde på Mantorp förra året och fick besöka stubbåkern efter dragsterrakan då hans bromsar inte tog. Även där var felet lövtunna belägg. Han och bilen klarar sig
Har du inte kollat beläggen en enda gång efter att du monterade dom?
Vad är det för storlek på Porscheskivorna? Är det 6-kolvok?

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Beläggen var helt nya till Mantorp, Carbotech XP8, men då kylningen på oginalskivorna är så dålig så försvann allt friktionsmaterial på en inbromsning.

Jag har alltid koll på att beläggen är ok!

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

miarpe skrev:
.....så försvann allt friktionsmaterial på en inbromsning.


Tycker jag låter fullständigt livsfarligt, hur kan det komma sig att det blir så just på din bil? Den är ju varken tyngst eller mest effekt och många andra borde ju ha lika dålig kylning

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Som jag skrev tidigare: Tyvärr så är kylintagen på skivorna från utsidan så kylning går inte att ordna från insidan...idiotisk konstruktion....

Sen kör jag ju med race-belägg med högre friktionskoeffecient för att få mer bett i bromsarna. Med orginalbelägg skulle det här troligtvis inte hända.

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi TT(R) 2.0q dsg (Farväl)
<<   1, 2, 3, ... 52, 53, 54   >>
4 besök senaste veckan (355439 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande