Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Audi TT(R) 2.0q dsg (Farväl) | << 1, 2, 3, ... 52, 53, 54 >> 4 besök senaste veckan (355439 totalt) |
Det man inte känner till, det lider man inte av (kanske?) _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Det är lång tid tills den ska besiktigas och som jag skrev tidigare så går det ju att återställa till orginal om det skulle bli problem.
Ska man vara ordentlig så får man ju inte ens byta bromsok....och absolut inte chiptrimma....men som sas i tidigare inlägg: Det man inte vet lider man inte av. _________________ Mikael Petterson Audi R8 GT RWD |
||
Det är ju för jäkligt...nu kommer Audi med en TT-S...med samma lätt-trimmade 2-liters turbomotor som sitter i S3:an fast med 272hk....och den går att få med DSG. Den blir även lite lättare framtill med den motorn.
Blir man tvungen att byta bil igen....eller ta det som en utmaning och se till att min 3.2:a inte blir distanserad av en chippad TT-S. Sugmotortrim är ju coolare och jag misstänker att en V6:a på 3.2 liter och 100 hästar per liter (vilket är målet) sjunger skönare vid 7000 v/min än en fyrcylinders turbosnurra. Plus att fronten på TT-S:en inte alls ser bra ut. _________________ Mikael Petterson Audi R8 GT RWD |
||
Ser att du har kollat vad bromsarna går för i alla fall.......
På tredje bilden som du har lagt upp glöder det som det alltid ska göra när man är på banträff..... hihihihi Det kanske blir till att uppgradera det med???? _________________ Joakim Ragnarsson -Jag är ALLTID snabbast, för jag står fortfarande på pallbockarna...... |
||
Jorå, bromsarna har definitivt fått bekänna färg men orginal skivor och ok med Carbotech XP8 belägg funkar ruskigt bra så jag kommer i alla fall köra slut på skivorna innan det händer något på den fronten.
Lite bättre bromskylning är allt som kommer att ske tills det är dags att ge sig ut på banan igen. _________________ Mikael Petterson Audi R8 GT RWD |
||
Det var ett tag sen jag skrev något men en del har hänt.
Kamaxlar från Schrick med högre lyft och längre duration sitter nu i bilen tillsammans med mjukvara från Hohenester, tack vare Per och Mikael på ACE-competition som hjälpte till med detta. Bilen är nu mycket roligare att köra, mycket starkare båda i låg/mellanvarv och på högvarv. Original så planade effektkurvan ut mot rödmarkeringen men inte nu. Effeksiffror har jag inga ännu men Hohenester säger att resultatet brukar bli ca 30 hk extra. Det som återstår är shortrunner insug med flytt av trottelhus och extraktorrör från HPA. Sen har jag funderingar på att införskaffa ett aluminium-svänghjul från fidanza och lättare remhjul. Testade lite acceleration...innan kammarna så gjorde bilen 0-100km/t på 5,5 sek och nu är tiden 5,2 sek uppmätt på exakt samma sträcka och med samma vikt på bilen. Byte även rattstång mot den som jag monterade en steering quickener i, ett jobb som tog en hel dag. Det är inte lätt att demontera en rattstång på en sån här bil. Allt fungerade och visst blev styrningen snabbare men tyvärr så blev den alldeles för trögstyrd för att det skulle kännas bra. All elektronik fick spel också och det hade jag ju kunnat förutse. Felkoder att servostyrningen och var trasig dök upp och antisladden grep nu i alldeles fel. Det behövdes bara en skarp sväng så fick den för sig att bilen var på väg i diket. Servolampan larmade för att det blev trögare att styra och var egentligen inget att bry sig om och slog jag av antisladdsystemet så funkade det faktiskt. Dock återstod att den var för trögstyrd för min smak så det var bara att byta tillbaks till original. Den steering quickener som sitter i nu har utväxlingen 1:2 och jag kommer att byta den mot en på 1:1,5 och försöka igen. Skam den som ger sig. Mitt egentillverkade gasreglage är också klart och jag måste säga att det blev helt fantastiskt. Nu kan jag ha båda händerna på ratten och växla helt manuellt. Att den något mindre Sparco-ratten kändes mycket bättre än originalratten gjorde inte saken sämre. Banpremiären är också avklarad. Var på Sviesta 7/4 och både trimningen och gasreglaget fungerade perfekt så se upp M3:or Hmmmmm..... Mycket pryttlar...rattstången var även nitad som jag fick borra bort dem. Det gick inte att komma åt med borr men det löstes med hjälp av en vinkelväxel från Clas ohlson. Sladdar och elektronik till gasreglage och växelpaddlar. Inlödning av kablar på kretskortet i gaspedalen. Gasreglage med fästen och länkage till potentiometern. Monterat i bilen. Från banpremiären på Sviesta _________________ Mikael Petterson Audi R8 GT RWD |
||
Då var bankörning nummer två avklarad och den tog plats på Mantorp tillsammans med BMW-klubben. Tyvärr så gick det inte lika bra som den första. På tredje passet i chikanen innan rakan så gick bromsen i botten men ett nytt snabbt tag gjorde att jag slapp åka av. In i depå och såg att det inte var något kvar av beläggen och att slitsarna i skivorna var fulla med material från beläggen.
Det var bara att åka hem i förtid > Hann i alla fall komma med på en bild, fotograf Viktor Starkman Väl hemma i verkstan så såg det ut så här.... ...plus att en del av kolven i det ena oket hade smält....snacka om överhättade bromsar. Det blir att jaga uppgradering, bättre kylning går inte att få till då orginalskivorna har luftintaget på utsidan, helt idiotiskt Förhoppningsvis är det klart till nästa träff på Sviestad om två veckor (man är väl optimist) _________________ Mikael Petterson Audi R8 GT RWD |
||
Seriöst kylningsproblem!
Får man se en bild på en smält kolv? om du har plats mellan ok och fälg, kan du blåsa luften på det hållet annars, många racebilar blåser ofta både inifrån skivan och vid beläggen/skivan/oket. |
||
Sjukt krokigt belägg!
Hur blir det sådär?? Jättevarmt och en jäkla kraft i bromssystemet? _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Tyvärr så är kylintagen på skivorna från utsidan så kylning går inte att ordna från insidan...idiotisk konstruktion....
Tar en bild på smält kolv så fort jag har bilen i verkstaden igen...det är inte hela kolven som smält utan ytan mot belägget. Har löpande kontakt med Per på PEAN, Fastone och ACE om bromsuppgradering så till Sturup 7:e juni så hoppas jag allt är löst. _________________ Mikael Petterson Audi R8 GT RWD |
||
Har läst genom hela tråden med stort intresse. Det var inte lite mods du har gjort
Mycket snygg och ändamålsenlig TT. Jag får väl låna lite ideer _________________ Mikael Kazjdan ------------------ E90 335iA M-sport - 08 F11 520dA Touring - 12 (min far) Tidigare: E90 320dA - 07 Golf V R32 DSG - 3st! E34 M5 3.8 - 92 |
||
Du får låna hur många idéer som helst...och som jag skrev i din tråd, slå en signal om du undrar något.
Här är två bilder på den inte så friska kolven ...men nu är detta beställt ...men det blir inga hål i mina skivor utan bara slitsar. Det var inte lätt att få tag på ett schysst bromskit med snabb leveranstid till TT:n. Bilen är tydligen för ny ...och har jag otur så hinner jag inte få kittet till Sturup 7:e juni...så en plan B var jag tvungen att komma upp med. Har även beställt ett nytt orginalok hos min Audihandlare (som de var tvungna att beställa från Tyskland)och en uppsättning belägg från PEAN, Carbotech XP10. Dom prylarna kommer i god tid innan den 7:e juni och förhoppningsvis så håller det ihop en dag i alla fall...så Sturup, here we come _________________ Mikael Petterson Audi R8 GT RWD |
||
oj fan det hade ju kunnat gå riktigt illa . En kompis körde på Mantorp förra året och fick besöka stubbåkern efter dragsterrakan då hans bromsar inte tog. Även där var felet lövtunna belägg. Han och bilen klarar sig
Har du inte kollat beläggen en enda gång efter att du monterade dom? Vad är det för storlek på Porscheskivorna? Är det 6-kolvok? _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||
Beläggen var helt nya till Mantorp, Carbotech XP8, men då kylningen på oginalskivorna är så dålig så försvann allt friktionsmaterial på en inbromsning.
Jag har alltid koll på att beläggen är ok! _________________ Mikael Petterson Audi R8 GT RWD |
||
Tycker jag låter fullständigt livsfarligt, hur kan det komma sig att det blir så just på din bil? Den är ju varken tyngst eller mest effekt och många andra borde ju ha lika dålig kylning |
||
Som jag skrev tidigare: Tyvärr så är kylintagen på skivorna från utsidan så kylning går inte att ordna från insidan...idiotisk konstruktion....
Sen kör jag ju med race-belägg med högre friktionskoeffecient för att få mer bett i bromsarna. Med orginalbelägg skulle det här troligtvis inte hända. _________________ Mikael Petterson Audi R8 GT RWD |
||
Våra race- och banåkarbilar Audi TT(R) 2.0q dsg (Farväl) | << 1, 2, 3, ... 52, 53, 54 >> 4 besök senaste veckan (355439 totalt) |