Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porvette 931 V8 1981.
<<   1, 2, 3 ... 64, 65, 66 ... 70, 71, 72   >>
9 besök senaste veckan (497258 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



J.Schuman skrev:
......... Slå en kik på asphalt modified.


Ja... men dom har inte i närheten av den spindeltappslutning som du har.
Jag gar kört en Cobra med samma spindlar.... utan servo..... och den hade inte din scrub.

Så gör plats för servo !

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



Är inte Asphalt Modified ren ovalbaneracing?
Hur mycket sidstadga har denna typ av däck, just om du nämnde att prova köra TA Unlimited som nästan är motsatsen till velodromkörning.

_________________
Magnus Falk
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Just dom här Generalerna är ifrån euro NASCAR serien. Dom körde bara en ovalbana den gångna säsongen och mina däck kommer inte ifrån den tävlingen.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630












Ähh, lite scrub har ingen dött av..


Har ju själv mastodont scrub med ca 12 cm..

Fungerar ju fint att köra med, absolut inte optimalt, men landet och banorna min bil kommer ifrån är svenska banor närmast att likna R/C banor..

Vågar inte tänka på hur det skulle kännas att köra på gata.. tycket dock inte det varken rycker eller hugger särskilt mycket på bana, inte ens vid inbromsning i halvblöt. Dock är det väldigt mycket jacking effekt, vilket är oönskat.

Körde de två första racen i sverige utan servo, körde bara 3 varv, sen tog det någon timme för armarna att sluta krampa...


Håkan/Johan: vad har denna Corvette framvagn för spindeltappslutning?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Typ 13 grader på dom tidiga och 17 på dom nyare.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Det har varit lite tyst här, det beror på att jag råkade bygga en till 924 tävlingsbil Detta tillsammans med killarna i speedlab. Bilen byggdes för att vara med i landskampen på Mantorp nu i helgen som var.

Kan enkelt säga att hade vi vetat innan vad som väntade oss i dom mörka vråna av elsystemet så hade vi nog valt en annan bil.

Bilen hade i ett tidigare liv gått i STEC grus cup. Vi funderar fortfarande på vad på bilen som egentligen skrämde oss mest, hur elen var fulkopplad, att den aldrig hade haft fullgas eller monteringen av förarstolen.

Vi kan börja med förarstolen som kommer att synas på bilderna. Den var bultad i skenor som i sin tur var skruvade i två bitar av 10 mm formplyfa. Genom dom senare så var det ett antal franska träskruvar dragna ner igenom det som var kvar av golvet och sen igenom ytterligare 2 st 10 mm formplyfa skivor. Det fyrpunktsbältet som satt i bilen var fäst i stolen och sen ner i baksätet







Hur gick det sen då? Kan en 41 år gammal rostig Porsche som har körts i gruscupen klara ett 6 timmars race på Mantorp utan att gå sönder?

Jodå det kunde den, vi startade på 48:e plats av 54, efter oturlig teknisk flagg precis i början så var vi nere på sista plats och vände innan vi sakta jobbade oss uppåt igenom fältet. Vi slutade på en 27:e plats med 140 varv körda (dom som vann körde ca 160).

Gick något sönder under racet?
Både ja och nej
Vi fick en backspegel bortkörd och vindrutetorkare på passagerarsidan slutade att vifta. Utöver det så hade vi inte ett ända oplanerat stopp på hela racet

Det vi verkligen la vikt på att ordna innan vi körde var att ha nya däck och bra bromsar, särskilt med tanke på att det sitter solida skivor fram original på bilen.





Just nu står bilen och vilar sig lite medans det bestäms vad hur vi ska göra med den.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Har du något exempel på "fynd" ni gjorde i elsystemet?

Fästplattorna till stolen var ju stora i alla fall

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Fästplattorna må ha varit stora, men vi bröt nästan loss stolen med handkraft.

Bästa i elsystemet vi hittade var nog soppapumpen. Original går det en 2,5 kvadrat ledning från reläet. Nu gick det en 0,75 från tändspolen den gav inte heller mer än 9 volt....

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313



Visst är det härligt med hempulare som varit i farten. Särskilt när det gäller elsystem!

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Farligt att ta ur gummimattorna ur en sån där. Dom var antagligen en betydande del i den lastbärande strukturen

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Skitkul med hemmapulare som inte bryr sig med säkerheten i det dom pillar med.

Rattnavet var också en sån grej, vi fick ta i som F**n för att få loss muttern. Vid försök att återmontera navet som satt i bilen kom vi fram till att det inte var ett Porsche nav, splinsen i navet var inte ens i närheten av att ta tag i rattstångens splines. Det hade alltså bara hållits ihop med klämkraft. Tur att det fanns rätt nav i gömmorna.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Låter som "fuskbyggarna"

Hoppas ni påtalar alla livsfarliga fel och även andra fel för tidigare ägare eller helst den som byggt den, för den personen ska inte bygga bil..

Sen kan man ju undra har dom ingen besiktning alls i STEC som bilen gått i innan?
Man tycker ju att fastsättning av stol och bälten borde ju någon besiktnings gubbe åtminstone kontrollerat?

Bara tur att dom som kört den inte krockade med bilen för då kunde det gått riktigt illa.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Här syns det hur mycket plåt vi ändå bytte i golvet, vi gjorde dock inte en SBP rostlagning.


Det jag har sett på dom få STEC eventen jag har varit på så verkar säkerhet inte vara en helt prioriterad fråga. Ingen idé att påtala fel och brister, vissa lär bryr sig inte ändå. Bättre att lyfta fram hur det ser ut i ljuset istället.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1494



Bilderna på golvet fick mig att skrika till lite, nu måste jag förklara för kollegorna vad jag sett ...
Satt ni någonsin i bilen med golvet och stolen som ni köpte den? Jag skulle inte bara vara orolig vid körning, utan att faktiskt falla genom bilen vid torrbrytning i garaget!

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Jag provkörde i ett industriområde för att se att bilen fungerade innan vi hämtade den, redan då kändes det som att stolen var på väg igenom golvet.

Tilläggas bör också att mellan träskivorna så går också bränslerören, så om stolen hade brutit sig loss så hade den slitit av dom rören och sprutat soppa överallt också...

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



J.Schuman skrev:
Ingen idé att påtala fel och brister, vissa lär bryr sig inte ändå. Bättre att lyfta fram hur det ser ut i ljuset istället.


Ja om du samtidigt visar tråden för tidigare ägare så..
För jag tror knappaste det är en inbiten rejsa läsare som gör dessa fel och om ingen säger till byggaren så lär han aldrig lära sig och ett sådant här bygge kan resultera i dödsfall.
Så bättre att åtminstone försöka prata med honom och förklara farligheterna än att inte göra det alls.

Ja skulle sedan även påtala det för STEC för jag tror inte dom vill vara med om ett dödsfall.

Ni var väl många i teamet? så just du behöver ju inte vara den som påtalar allt.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Äsch, i Marcos var hela chassiet byggt av plywood på 60-talet. Med dokumenterat bra resultat. Detta höll säkert minst lika bra klass

Jag köpte en Locost där förarstolen var monterad på liknande sätt, fast det var nog t o m värre. En enkel 10 mm plywoodskiva var skruvad i några tvärgående rör i ramen med M8 skruvar utan brickor eller annat som kunde ha fördelat lasten något. I plywoodskivan satt i sin tur stolen skruvad med M8 (eller om det var M10) skruvar. Utan vare sig mutter eller brickor på undersidan eller någon annanstans. Skruvarna hade fått "skära" en gänga i plywooden och det förväntades tydligen räcka.
Den lösningen åkte ur fortare än kvickt.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Wankelsport skrev:
Äsch, i Marcos var hela chassiet byggt av plywood på 60-talet. Med dokumenterat bra resultat. Detta höll säkert minst lika bra klass

Jag köpte en Locost där förarstolen var monterad på liknande sätt, fast det var nog t o m värre. En enkel 10 mm plywoodskiva var skruvad i några tvärgående rör i ramen med M8 skruvar utan brickor eller annat som kunde ha fördelat lasten något. I plywoodskivan satt i sin tur stolen skruvad med M8 (eller om det var M10) skruvar. Utan vare sig mutter eller brickor på undersidan eller någon annanstans. Skruvarna hade fått "skära" en gänga i plywooden och det förväntades tydligen räcka.
Den lösningen åkte ur fortare än kvickt.


Utöver Marcos så känner jag att man verkligen kan börja att fundera när stolar och annat som har med säkerhet monteras i träskivor.

Martin, då bilen inte har några papper och jag inte är helt hundra säker på vart vår teammedlem som hade bilen ståendes köpte den så finns det noll möjlighet till att leta reda på dom som har "byggt" bilen. Även om en inbiten rejsian inte gör dom här felen så är det iallafall ett steg i att sprida information. Men den erfarenheten jag har ifrån det jag körde med krutcupen precis i början är att vissa inte bryr sig, det fanns bilar som hölls ihop med fogskum och hade bur tillverkad av sprinklerrör

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



RallyQuattro skrev:


.................Ja skulle sedan även påtala det för STEC för jag tror inte dom vill vara med om ett dödsfall...............





_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Och ändå så gick bilen bra

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Nikel skrev:
Och ändå så gick bilen bra


Fartlab Magic

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porvette 931 V8 1981.
<<   1, 2, 3 ... 64, 65, 66 ... 70, 71, 72   >>
9 besök senaste veckan (497258 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande